După cum am remarcat într-un alt articol, deciziile Sinodului grec pe luna august cu privire la „autocefalii” ucraineni ridică semne de întrebare și induc multă confuzie cu privire la autoritatea cu care sunt investiți Întâistătătorii de Biserici autocefale. Problematic nu este doar dreptul Patriarhului de Constantinopol de a întemeia Biserici Autocefale, ci și așa-zisa prerogativă a Arhiepiscopului Greciei de a recunoaște structura bisericească ucraineană nou=înființată.
Biserica Rusă a reacționat prin purtătorul ei de cuvânt, Vladimir Legoida. Acesta acuză presiunea care se pune pe această chestiune, într-o declarație pe canalul Telegram:
„Modul în care este dezbătut de Biserica Greciei subiectul „bisericii” schismatice dă mărturie firește despre ascuțimea (severitatea) fără precedent a acestei probleme, precum și de presiunea care se exercită.”
El a mai adăugat că „Biserica Ortodoxă Rusă a arătat mereu că factorul cel mai important al acestei dezbateri trebuie să fie neliniștea pentru ucrainenii ortodocși, fiii Bisericii canonice, care sunt persecutați de unii radicaliști, ca rezultat al intervenției de la Fanar”.
Observațiile reprezentantului Bisericii Ruse sunt la obiect și ating atât mijloacele nepotrivite utilizate în scopul creării așa-zisei autocefalii ucrainene, cât și realitatea ignorată, dar evidentă, anume existența unei Biserici canonice pe teritoriul ucrainean, care nu poate fi trecută cu vederea. Nu avem de-a face cu un teritoriu necreștinat, ci cu unul în care există deja o Biserică Ortodoxă cu lungă istorie și tradiție.
Și în Grecia sunt exprimate indignări pe această temă.
1. Spiridon Zorbalas, membru al Comisiei antieretice al Mitropoliei din Patra, respinge public decizia Sinodului din două motive: „a) Patriarhia de Constantinopol nu are nici un drept absolut de a acorda autocefalie unei grupări schismatice dintr-o episcopie și spre paguba turmei/păstorului legitim și în timp ce această episcopie aparține unei alte (autoadministrate) Biserici (Patriarhia Moscovei). b) Întâistătătorul Bisericii Greciei nu are absolut nici un drept să se ocupe mai departe de un astfel de subiect, ba nici Sinodul permanent nu este autorizat să încredințeze așa ceva pentru că astfel de acțiuni contravin sinodalității Bisericii și creează condițiile unui primat «de tip papist»”.
2. Într-un alt articol de pe site-ul Katanixi.gr al Pr. Nicolae Manolis (apropiat de Pr. Teodor Zisis), sunt formulate și alte obiecții, printre care faptul că dreptul Patriarhului Ecumenic de a acorda autocefalie nu a fost întemeiat pe nici o referință canonică sau pe alte reglementări legale, iar subiectul este referit Ierarhiei de către Arhiepiscop, de parcă nu se putea face acest lucru prin votul sinodalilor. Se putea și se impunea convocarea Ierarhiei (Sinodul complet) în mod extraordinar pentru a dezbate problema ucraineană ca să nu mai fie dat răgaz schismaticilor să treiere în jurisdicția canonică ortodoxă din Ucraina.
Presa oficială bisericească de la noi (basilica.ro) a ales tăcerea pe marginea acestui subiect. Doar un singur articol cu privire la deciziile Sinodului grecesc din luna august, și acesta legat de canonizarea unui Părinte Ghervasie.
Site-ul Katanixi.gr (al Părinților nepomenitori din jurul Pr. Zisis) preia informații că „mulți mitropoliți și-au exprimat neliniștea” față de faptul că au existat încălcări ale statutului Bisericii Greciei, conform unei surse confidențiale.
Art. 4 al Regulamentului statutar al Bisericii Greciei ar prevedea că doar Sinodul Ierarhiei poate lua decizii pe teme de păstrare a dogmelor și canoanelor, mai precis, cu privire la «păstrarea dogmelor credinței ortodoxe, a sfintelor canoane și a sfintelor predanii, a unității de credință, precum și a comuniuinii bisericești cu Patriarhia Ecumenică și cu restul Patriarhiilor și Bisericilor Autocefale Ortodoxe».
La fel stau lucrurile și cu privire la prerogativele acordate Arhiepiscopului, lucru pe care mulți Mitropoliți l-au arătat.
Aceeași sursă a mai afirmat: «Faptul că a fost publicat acest lucru pe pagina de internet a Bisericii Greciei nu înseamnă că este legal. Pagina de internet publică ceea ce-i dă Sfântul Sinod Permanent. Această problemă mare este pentru Ierarhie».
Sarut mana Parinte. Exista in sinodul grecesc si ierarhi ecumenisti, sustinatori ai patriarhului Bartolomeu, sustinatori ai schismaticilor din Ucraina, dar sunt si ierarhi verticali. Sa dea Dumnezeu ca prin opozitia celor verticali, ceilalti sa dea inapoi, macar de teama unei scindari inauntrul Bisericii Ortodoxe a Greciei. In Athos sunt scindari intre manastiri, si chiar inauntrul lor.
Da, există și ierarhi și mănăstiri bune. În componența Sinodului recent se pare că a fost și Mitropolitul Serafim al Kitirelor. Mulți au făcut apel la el să împiedice o decizie nefastă, dar nu a reușit. Probabil chiar a semnat actele finale. Din totalul de aprox. 80 de sinodali, sper să fie măcar 5 sau 10 mai bătăioși. Mănăstirile atonite apreciez că sunt jumi-juma.
Dar cred că nu există o linie consolidată ortodoxă, unitară. Fanarul se impune prin putere și fără scrupule și cei mai mulți vor fi slabi și se vor supune. Mitr. Ierotheos deja e de partea lui.
Patriarhia Moscovei este cea care ține stindardul, dar mai mult pt propriul interes (politic). Eu zic că nu ne putem pune nădejdea în cineva anume și astfel se va proba foarte serios credința fiecăruia.
https://ortodoxinfo.ro/2019/08/31/scrisoare-deschisa-dura-catre-monahii-din-muntele-athos-cu-privire-la-vizita-ereticului-patriarh-bartolomeu-de-istanbul/
https://ortodoxinfo.ro/2019/08/31/pr-prof-theodor-zisis-cei-care-recunosc-autocefalia-schismaticilor-din-ucraina-se-afla-in-afara-bisericii/
Par Theodor Zisis afirma ca cei care recunosc schismaticii din Ucraina intra in schisma. Asta am inteles. Dar spune ca si cei care ii pomenesc pe ierarhii care accepta schisma, vor fi la fel, si ca nu pot fi pomeniti astfel de ierarhi. Nepomenirea se aplica doar in caz de erezie, sau si in caz de schisma?
Oricine intră în comuniune cu cineva condamnat se raliază la greșeala lui, care poate fi morală, dogmatică sau și de rupere bisericească (schismă). În cazul Ucraina, există o scindare clară prin faptul că rușii vor întrerupe comuniunea cu toți care îi recunosc pe schismatici. Nu doar că sunt asimilați în interior niște schismatici, ci se produce o împărțire vădită. Mai mult, dacă se pronunță și o decizie pan-ortodoxă, e posibil să avem o scindare de facto, care e de evitat.
Aici nu vorbim de nepomenire, ci de structuri bisericești separate, lucru mult mai grav. După cum s-a mai scris, există la mijloc și erezia ecleziologică a neo-papismului fanariot, de aceea e mai serioasă situația decât cu stiliștii.
La nivelul de jos, al fiecăruia în parte, putem ajunge, din păcate, în postura descrisă aici: https://theodosie.ro/2019/06/30/destructurarea-ortodoxiei/. Depinde cum va reacționa Sinodul BOR și celelalte Biserici.
Gasesc din nou informatii cum ca se incearca o unire a schismaticilor ucraineni cu structura greco-catolica de acolo. Pare ca se face lobby foarte serios in aceasta directie.
https://spzh.news/en/news/64693-poroshenko-v-rimskom-sobore-ugkc-ocheny-vazhno-obedinity-nashi-cerkvi
Exista activisti greco-catolici care deja tin discursuri prin Ucraina cum ca ei sunt ortodocsi si ca s-au despartit de biserica ortodoxa doar pentru a face pe plac polonezilor, dar de fapt ei au ramas ortodocsi .
De asemenea, Patriarhia Ecumenica isi exprima din ce in ce mai pe fata dorinta de comuniune euharistica cu Papa de la Roma:
https://spzh.news/en/news/63282-fanar-nadejetsya-na-vosstanovlenije-obshhenija-s-sestrinskoj-rimskoj-cerkovyju
https://www.ecupatria.org/2019/06/28/the-delegation-of-the-ecumenical-patriarchate-at-the-thronal-feast-of-the-church-of-rome-3/