Părintele Eftimie Mitra şi-a exprimat recent opinia cu privire la preoţii care au întrerupt pomenirea ierarhului pentru semnarea documentelor de la Sinodul din Creta:
Opiniile majorității nepomenitorilor duc spre separarea tot mai vizibilă de Biserica canonică, sub pretextul „îngrădirii” de erezie. O fi din zel prea mult și lipsa discernământului sau o strategie a pașilor mărunți gândită de cineva?
Subiectul opririi pomenirii este tot mai puțin important, atât pentru mine, cât și pentru marea majoritate a credincioșilor BOR. Aceasta, în primul rând datorită smintelilor făcute de scandalurile dintre nepomenitori pornite mai întâi de către grupul celor din Moldova, iar apoi continuate de Ciprian Staicu. Dacă ar fi existat smerenie și trăire ortodoxă, aceste scandaluri nu ar fi avut loc, iar lupta antiecumenistă avea alte rezultate.
Un alt aspect al dezinteresului credincioșilor ortodocși față de mișcarea nepomenitorilor estre modul de abordare. Aceștia tratează cu superioritate si/sau dispreț pe cei care nu i-au urmat etichetându-i ca: eretici, fricoși, trădători, vînduți, corupți etc… În multe situații, pe cei care nu au oprit pomenirea îi consideră chiar adversari.
Aceștia au și atitudini schismatice deoarece consideră că împărtășania din potirul „pomenitorilor” este spre osândă, aceasta fiind doar o opinie a lor, nu și o realitate. În acest sens, unii dintre ei le spun adepților pe care îi mai au: „Cine se împărtășește la pomenitori e ca și cum s-ar împărtăși la sectari” ceea ce arată o concepție schismatică față de BOR, din care fac parte toți pomenitorii (cu bune, cu rele la un loc), dar chiar și față de Patriarhiile care au respins pseudosinodul din Creta.
Sunt unul dintre puținii care am susținut public ideea de oprire a pomenirii, dar nu așa cum o fac majoritatea nepomenitorilor de azi. Oprirea pomenirii este o formă de luare de atitudine împotriva unei probleme foarte grave despre care canoanele sau Sfinții Părinți au atenționat deja. Dar a lua atitudine nu înseamnă a te umfla în pene, a te considera mai perfect sau a desconsidera pe Hristos din Potirul celor care nu au făcut ca tine. Unii, la un moment dat, considerau că sunt două Biserici: una adevărată și alta oficială.
Dacă lucrurile au luat această întorsătură m-am retras și am decis că nu mai am ce discuta cu astfel de „mărturisitori”. Nu toți sunt așa, dar cei care s-au erijat în lideri ai lor, care dau „dispoziții” și „decrete” după mintea lor, sunt tocmai cei care au confiscat lupta antiecumenistă și au dus-o în derizoriu. Aceasta, la început prin site-urile extremiste gen SACCSIV, ortodoxinfo, Glasul strămoșesc, Strana ortodoxă etc. (nici nu le mai țin minte pe toate – aproape fiecare avea cel puțin câte un astfel de site/blog) unde publicau doar pozițiile extremiste, nu și alte poziții, care nu erau ca ale lor. Astfel, puținii nepomenitori echilibrați nu erau auziți și credincioșii nu știau și despre opiniile acestora.
Au făcut sinaxe și întruniri în care se certau pentru divergențe de opinii, fiecare încercând să își impună punctul de vedere, ceea ce arată că acolo nu este duhul sobornicității. Așa că m-am dezis de aceștia, făcând public în mai multe rânduri pe pagina mea de facebook (aceasta), considerând că nu merită să îmi pierd timpul cu astfel de „lupte interne” și „mărturisiri pătimașe”.
Recent, un student la teologie mi-a trimis un text de la una din întrunirile acestora, cerându-mi părerea. Nu știu dacă e sincer sau dacă e o provocare, dar consider că lucrurile merită tratate (încă o dată) pentru că există și câțiva oameni sinceri care, informîndu-se de pe site/blog-urile lor, sunt dezorientați.
Mă voi opri asupra unor paragrafe contradictorii între ele:
1. „Ne delimităm de cei care judecă întregul popor credincios al
Bisericii Ortodoxe Române ca eretic, pentru că până acum cei mai mulți
preoți și credincioși nu au luat atitudine publică împotriva ereziei
ecumenismului din diverse motive, altele decât atașamentul deschis față
de erezie; reafirmăm că au cugetare eretică, conform Sfintelor Canoane
și Sfinților Părinți, doar aceia care mărturisesc atașamentul față de
erezia ecumenismului și o apără în mod public” (pct. 3) din Declaratia
Sinaxei de la Botoșani (1 mai 2019)
2. „Considerăm întreruperea
pomenirii cea mai corectă poziție canonică, conform acriviei patristice,
și cel mai eficient mijloc de atragere a atenției ierarhiei față de
greșeala susținerii ereziei ecumeniste, dar nu un scop în sine al
luptei; încurajăm orice formă de mărturisire publică canonică a
preoților și credincioșilor ortodocși români ca forme de respingere a
ereziei și de dezacord cu învățătura ierarhilor care au îmbrățișat
erezia” (pct. 8), „Considerăm că toți preoții și credincioșii au datoria
de a mărturisi public prin întreruperea pomenirii sau măcar prin
dezacordul exprimat deschis față de ecumenism” (pct. 9) și „Suntem
deschiși colaborării cu toți preoții și credincioșii din Biserica
Ortodoxă Română care doresc să ia atitudine publică față de erezia
ecumenistă” (pct. 11) din Declaratia Sinaxei de la Botoșani (1 mai
2019);
3. „Prin actul îngrădirii de erezie am întrerupt comuniunea
bisericească cu ierarhul eparhiot, semnatar sau susținător al sinodului
ecumenist din Creta, nemaiparticipând la slujbele oficiate de preoții
care continuă să îl pomenească” – notificare a vointei înmormântare.
Conform teoriilor organizatorilor sinaxei de la Botoșani, există 3 stări (feluri) de credincioși ortodocși în raport cu ecumenismul. Aceste categorii pot fi inspirate doar de la Sf. Teodor Studitul, dar oricum nu sunt aplicate întocmai. Abia cei de pe linia monahului Sava Lavriotul sunt fideli acestei teorii, care implică interzicerea comuniunii și cu preoții și episcopii ce nu s-au rupt de eretici, cum este cazul arhiereilor de astăzi din cele 4 Biserici neparticipante în Creta, deși sunt în comuniune toți cu cei ce au fost în Kolimbari.
Cele trei stări, după viziunea Botoșani 2019, sunt:
a) Ierarhii adepți ai Sinodului din Creta și preoții care-i susțin fățiș, care sunt eretici,
b) Cei care-i pomenesc sau merg la slujbele unde sunt pomeniți acești
episcopi, care nu sunt eretici, dar comuniunea cu ei este interzisă ca
fiind părtășie la erezie și cu care se poate doar colabora (!!) și
c) Cei care s-au îngrădit de erezia ecumenistă prin oprirea pomenirii sau prin neparticiparea la slujbele pomenitorilor.
În grupările formate de către aceștia întâlnim tot mai mult cuvintul „îngrădie”, sub pretextul îngrădirii de erezie. Ei consideră că singura variantă de „îngrădire” față de erezia ecumenistă este oprirea comuniunii, care este confundată cu oprirea pomenirii făcută în viziunea lor. Prin această greșită formă de „îngrădire” singuri se autoizolează făcându-și grupuri și grupulețe, ajungând să nu fie luați în seamă de nimeni.
Așa-zisa deschidere a nepomenitorilor de la Botoșani față de preoții pomenitori care mărturisesc fățiș împotriva ecumenismului este semnul lor distinctiv, doar că este discutabilă, neclară și neserioasă. Cum se pot ei gândi că va colabora cineva cu ei fără să aibă comuniune bisericească? Ruperea comuniunii este ceva foarte grav și marchează o delimitare evidentă. Ei cer cumva ca cei ce nu au întrerupt pomenirea să se pună la dispoziția lor într-o situație de „vinovați” moral de erezie. Altfel nu poate fi înțeleasă cooperarea cu cineva cu care nu sunt în comuniune.
Este evidentă aroganța și superioritatea cu care îi tratează acești nepomenitori pe ortodocșii pomenitori. Înțelegerea pe care o arată față de ei ascunde o desconsiderare nejustificată. Trist este că nepomenitorii cu discernământ sunt boicotați de către aceștia, pentru că, în opinia lor, „Nu gândesc corect ortodox”. Aceasta nu este altceva decât fanatism, iar Hristos nu a fost fanatic. Este nevoie de o rigurozitate, dar nu de fanatism.
Este limpede că la mijloc este vorba de o înșelare: au blană de mărturisitori, dar pe dinăuntru au nărav de lup, părere de sine și duh de stăpânire și dispreț.
Bineînțeles că nu au nici o bază canonică pentru a rupe comuniunea cu clericii și credincioșii care nu s-au manifestat ca ecumeniști. Totuși își mențin această atitudine periculoasă atât canonic, cât și duhovnicește, iar consecințele se văd destul de bine…
ieromonah Eftimie Mitra, text publicat și pe ASTRADROM.
Mișcarea de nepomenire este un fenomen foarte încâlcit, din păcate, dominat de multe certuri, inconsecvențe și atitudini extreme. Practic, avem de-a face cu toate simptomele și duhul unei schisme, deși formal nu este vorba de așa ceva, adică nu s-a format o entitate aparte de BOR. P. Eftimie punctează foarte bine minusurile cu părerea de rău că reacția față de legalizarea ecumenismului la Sinodul din Creta se compromite, posibil intenționat.
Un punct sensibil este opinia că pomenirea episcopului presupune acceptarea credințelor lui personale publice. Liturghia și Tainele sunt valabile și cu har, dar participarea la ele este, chipurile, spre osândă nu din cauza conștiinței credinciosului, ci a preotului. De ce ar trebui să dea seama fiecare credincios de conștiința altora în fața lui Dumnezeu, asta rămâne cel mai greu de explicat. Pe de altă parte, cum se poate face afirmația că Tainele sunt valide, dar făcute pe o credință greșită, eretică, care intervine prin pomenirea episcopului ecumenist sau prin convingeri eronate dogmatic? Măcar Sf. Teodor Studitul afirma limpede că Tainele celui cu cuget eretic, deși necondamnat, nu au har. (actualizare 10.06.2019)
Cât privește strict Sinaxa Botoșani 2, din dorința de a avea un duh mai pașnic, mai puțin schismatic, organizatorii pledează pentru colaborarea cu preoții pomenitori, adică arată o deschidere. Mai afirmă că toți ierarhii sau Bisericile Locale care nu acceptă deciziile din Creta prin neparticipare sau nesemnare nu sunt eretici și au comuniune cu ei. Pe de altă parte, refuză comuniunea cu toți preoții din țară care pomenesc, chiar dacă nu și-au manifestat aprobarea față de ecumenism și Creta. Acceptă comuniunea doar cu preoții pomenitori care iau atitudine publică de împotrivire. Totuși nici Sinodul Rus nu a respins textele din Colimbari ca fiind eretice și au comuniune cu toate Bisericile participante. Intervine un dublu standard: episcopii care nu au semnat în Creta sunt buni, dar preoții de rând care resping Sinodul sunt răi, deși ambele categorii sunt în comuniune cu ierarhii ecumeniști.
Nu în ultimul rând, și eu cred că poate părea sfidătoare atitudinea propusă la Botoșani de a colabora cu preoții pomenitori, dar fără a avea comuniune cu ei. M-aș bucura să apară preoți dispuși să facă asta, dar nu înrezăresc că vor fi. Aceasta nu poate duce decât la o izolare nejustificată și neroditoare.
Subiectul opririi pomenirii pare într-adevăr că a căzut definitiv din atenţia publică, dar nu ştiu dacă „în primul rând” din cauza smintelilor care au apărut. Părerea mea este că lucrurile s-au stins firesc, în sensul că atenţia s-a mutat către chestiunile curente, lumea s-a obişnuit cu ideea şi, cel mai important, a găsit o scuză la îndemână şi o îndreptăţire pentru a rămâne în pasivitate. Nu ştiu să fi existat o implicare deosebită la început, care mai apoi să se fi stins, compromis, din pricina smintelilor. Pare că foarte multe persoane au rămas în expectativă, chestiune care, pe fond, mi se pare corectă. Între a te arunca cu capul înainte şi fără pregătire, aşa cum am făcut eu, şi a aştepta să se limpezească lucrurile, cred că de preferat e cea din urmă.
Cu privire la această opinie, cred că lucrurile ar trebui mai bine precizate şi cred că e nevoie de un efort de înţelegere. Mi se pare că este foarte evidentă diferenţa de perspectivă, adică pe undeva este normal ca cei care au acţionat cu speranţa, chiar nedeclarată, a solidarizărilor punctuale să aibă „scăpări” atunci când aşteptările nu le sunt împlinite. Nu cred că visa nimeni o revoluţie după Creta şi tocmai de aceea par atât de dureroase „trădări” ca a părintelui Mihai Aldea, a părintelui Amfilohie şi alţii.
Şi, la capătul celălalt, orice astfel de „scăpare” este speculată de cei care se îndreptăţesc să rămână în pasivitate (chiar în comuniune cu eretici manifeşti), motivat de faptul că cei care au întrerupt pomenirea nu au nivelul duhovnicesc necesar să poarte o astfel de luptă, judecându-i (eu cred că în mod făţarnic) după un etalon pe care ei înşişi nu îl împlinesc. Sunt sigur că mulţi dintre cei care invocă lipsa de sfinţenie a mărturisitorilor care au întrerupt pomenirea, dacă s-ar încumeta să aibă iniţiativă în această privinţă, se vor confrunta foarte repede şi foarte direct cu propriile neputinţe.
La fel de sigur este că, atunci când vrei să găseşti scăpări la aproapele tău, cam orice ar face devine dubios. Nu că nu ar exista manifestări.. reprobabile, dar deh.. de asta ni s-a dat discernământ.
Aceste „diverse motive” pentru care nu s-a luat atitudine împotriva ereziei sunt o mare problemă ce trebuie lămurită de cei ce au adoptat-o. Nu public, nu susţin că trebuie să dea seama de asta înaintea celor care au întrerupt pomenirea, dar nici nu trebuie îngropată în străfundurile conştiinţelor adormite.
Cred sincer că trebuie să verifice dacă „sminteala” a rămas singurul motiv pentru care aleg să nu se împotrivească, în orice fel, ecumenismului şi care sunt elementele de care se folosesc pentru a-şi justifica poziţia aceasta.
Având în vedere faptul că am doar cunoştinţe teologice elementare, tind să dau crezare acestei susţineri, deşi gândul îmi spune că au cuget eretic şi cei care lucrează în ascuns la avansarea ecumenismului în trupul Bisericii.
În drept există o distincţie foarte utilă între intenţia directă şi cea indirectă şi între culpa uşoară şi cea gravă. Sunt ecumenist cu intenţie directă în cazul expus în declaraţia de la Botoşani, sunt ecumenist cu intenţie indirectă atunci când, deşi nu este scopul meu, accept drept consecinţă directă a faptelor mele avansarea bolii ecumenismului în trupul Bisericii. Culpa uşoară este atunci când deşi prevăd că faptele mele servesc ecumenismului, consider că efectele sunt neglijabile, că nu produc pagube semnificative, că nu vor avea loc sau, mai rău, că sunt îndreptăţit să fac astfel de concesii, astfel de pogorăminte. Culpa gravă este atunci când nu prevăd rezultatele faptelor mele deşi , faţă de împrejurările date, trebuia şi se putea să le prevăd.
Bineînţeles că judecăţile Domnului sunt mult mai adânci de atât şi au în vedere fiecare conştiinţă în parte. Dar chiar şi dacă facem uz de instrumentele omeneşti, putem aduce multă lumină în această luptă în care ecumenismul a avansat nu doar prin apărarea publică a învăţămintelor eretice, ci prin toate căile de mai sus, poate chiar mai mult pe cale indirectă şi prin imprudenţă decât prin susţinere directă.
Din punctul meu de vedere, aici şi în paragrafele ce urmează părintele Eftimie greşeşte calificând oferta de deschidere ca fiind discutabilă, neclară şi neserioasă. Face acest lucru neînţelegând, cred eu, că duhul schismatic se manifestă (chiar puternic) şi în rândul celor care nu au întrerupt pomenirea. Deschiderea aceasta ar trebui primită, atât cât este ea de puţin serioasă, şi ar trebui întâmpinată cu o deschidere (măcar) similară de partea cealaltă.
Or, eu văd că părintele Eftimie Mitra califică o astfel de deschidere ca neserioasă justificându-şi motivele pentru care scria mai sus că l-au determinat să nu mai fie interesat de acest subiect. Dacă cei de la Botoşani sunt schismatici dar manifestă totuşi o minimă deschidere, ce fel de atitudine este aceea care refuză orice contact, cu totul, din pricina „smintelilor”, pe un subiect despre care arată totuşi că este justificat pe fond? Sunt foarte de acord că ruperea comuniunii bisericeşti este deosebit de gravă, dar de aici până la procesele de intenţie pe care le face părintele Eftimie, e cale lungă. Nu neg că părintele Eftimie ar fi putut avea o experienţă personală cu acele persoane pe care le acuză, şi pe acest fond al dezamăgirii, să se exprime atât de tăios. Dar chiar şi aşa cred că greşeşte, neavând răbdare, folosind termeni precum aroganţă, superioritate, duh de stăpânire şi dispreţ. Greu îi va fi părintelui atunci când îşi va cântări spusele cu aceeaşi monedă.
Urmarea directă a acestor susţineri este să fie catalogată situaţia drept „fanatism” ceea ce este o eroare logică obişnuită. După ce părintele îşi construieşte elementele de susţinere pe termeni precum aroganţă, dorinţă de stăpânire ş.am.d, pare că decurge logic concluzia finală, definitivă, a fanatismului. Dar de fapt avem „un om de paie”. Într-adevăr, Hristos nu a fost fanatic, dar nici cei de la Botoşani nu sunt fanatici decât dacă ne dorim să-i vedem astfel. De la blană şi nărav, nu e un pas prea mare la fanatic.
Pot exista greşeli, discutabile, precum ruperea comuniunii cu clericii şi credincioşii care nu s-au manifestat ca ecumenişti, dacă vrem să rămânem doar în câmpul celor care sunt eretici cu intenţie directă, cum arătam mai sus, dar aceste greşeli sunt supuse discuţiilor pentru care cei de la Botoşani au manifestat o minimă deschidere. Însă părintele Eftimie este cel care pare să fi închis acesta capitol definitiv, să nu mai lase loc de bună-ziua şi să se refere la toţi, în bloc, în felul în care o face. Mă rog, spun asta sub rezerva faptului în care clamata deschidere a celor de la Botoşani chiar trebuie să existe şi să fie viabilă, chestiune pe care nu sunt eu în măsură să o verific.
Această atitudine este însă, din punctul meu de vedere, simptomatică pentru toţi cei care nu au întrerupt pomenirea. Dacă tot suntem la ora clasificărilor, cred că mai nimerită ar putea fi una operaţională: între credincioşii care cred „că nu s-a schimbat nimic la Creta”, cei care cred că s-a schimbat dar nu suficient pentru întreruperea pomenirii, apoi cei pentru care întreruperea pomenirii este justificată dar nu au făcut-o ei înşişi „din diverse motive”, cei care au întrerupt pomenirea şi pretind că se află „pe calea împărătească”, cei care au întrerupt de tot comuniunea cu clerici şi credincioşi, până nu există o mărturisire clară şi o împotrivire publică faţă de erezie.
Opinia mea smerită este că liantul între toate aceste grupuri de credincioşi ar trebui să fie credincioşii care nu au întrerupt pomenirea, ei ar trebui să fie cei care să se facă luntre şi punte pentru ca schisma proiectată să nu se consume şi în fapt. Acesta este motivul pentru care nădăjduiesc ca părintele Eftimie să-şi reconsidere poziţia şi să ierte tot ceea ce i s-a greşit.
Mai arăt că deşi nu am încredere în propriile mele convingeri, gândul îmi spune că nu (mai) trebuie urmărită o întrerupere a pomenirii „om cu om”, preot cu preot, într-o gândire de contabilitate partizană în care să mai adăugăm un nume pe o listă sau pe alta. Cred că împotrivirea faţă de această molimă care este ecumenismul (mai ales lucid) trebuie purtată.. strategic, ca de un singur trup, cu eforturi conjugate din partea tuturor celor pe care conştiinţa îi îndeamnă să acţioneze, fără alte condiţii şi angajamente prealabile. Dacă s-ar cugeta astfel, nu ar mai conta, în mod esenţial, o nemulţumire sau o greşeală punctuală a unuia sau altuia, ci întregul efort s-ar reorienta în funcţie de obiectul general.
De asta mi se pare de cea mai mare urgenţă să fie revalorificată poziţia celor care se împotrivesc ecumenismului, acolo unde sunt ei, chiar dacă nu sunt în „tabăra noastră”. De asta e nevoie mare, în continuare, de părintele Eftimie, de părintele Mihai Andrei Aldea, de părintele Amfilohie Brânză şi mulţi alţii, pentru că e mare nevoie de noi punţi între noi, chiar dacă există nărav de lup, dispreţ şi multe altele, chestiuni pentru care Biserica are medicamente şi tratament, numai inimă bună să fie.
Doamne, ajută!
Este foarte bună încercarea de cauționare a greșelilor nepomenitorilor. Totuși trebuie pornit de la perspectiva generală și corectă.
În primul rând, greșeala din Creta nu aruncă toată Biserica Ortodoxă în erezie. Adică nu a declarat o unire cu catolicii sau cu protestanții, ca să fie obligatorie o luare de poziție. Și nici nu au fost receptate deciziile în toate Bisericile Locale.
Apoi fiecare creștin are obligația să-și păstreze el credința dreaptă, dar nu și a reacționa și îndrepta erorile dogmatice introduse. Această obligație nu cade asupra cuiva anume, ca să poată fi tras la răspundere, pt că ține de pregătirea teologică și duhovnicească a fiecăruia. Este necesar ca vocile Bisericii (ierarhi, teologi, duhovnici) să ia atitudine, dar nu cade în sarcina cuiva anume și nici a creștinilor de rând. Dimpotrivă, cei care reacționează trebuie să o facă într-un mod echilibrat și credibil, folositor. Asupra lor cade o răspundere mare, pentru a nu agrava situația, ci a o rezolva. Aceasta cu atât mai mult când vine vorba de întreruperea comuniunii, adică folosirea unor mijloace delicate, nu prin metode consacrate, cum ar fi dezbateri sinodale.
De aceea este evident că toată răspunderea nu cade pe cei pasivi, ci pe cei care reacționează, mai ales prin întreruperea pomenirii, ca să o facă în mod corect.
Un alt aspect important: la Botoșani s-a spus că se dorește colaborare cu pomenitorii. Dar orice colaborare se face cu cei pe care îi consideri demni de așa ceva. Ori faptul de a nu avea comuniune cu ei arată că nu îi consideri demni de colaborare normală, ci de una mai prejos, mai condescendentă. Nu cred că este o atitudine potrivită. Denotă aroganță, pe lângă faptul că nu are acoperire canonică.
comentariu la: „În primul rând, greșeala din Creta nu aruncă toată Biserica Ortodoxă în erezie. Adică nu a declarat o unire cu catolicii sau cu protestanții, ca să fie obligatorie o luare de poziție. Și nici nu au fost receptate deciziile în toate Bisericile Locale.”
Cei care au semnat in Creta s-au angajat din pacate pentru a face toate demersurile necesare pentru a ajunge la o unire si ‘consens teologic’ cu ereticii, purtand dialoguri; este o miscare. Ei nu schimba nimic zic ei, dar accepta ca adevar minciunile ereticilor, si se intalnesc, slujesc, se roaga impreuna calcand canoanele. Oricine calca canoanele face un lucru foarte grav. E o viclenie aceasta miscare, este inselatoare si calca adevarul de credinta in picioare.
Cei care calca astfel canoanele trebuiau caterisiti/afurisiti, dupa caz (parerea mea).
Nu poti sa declari ca adevar minciunile ecumenismului si sa te rogi cu ereticii, ca dupa aia sa spui adevaruri de credinta ortodoxe ca sa dovedesti ca esti ortodox. Acest lucru este impotriva logicii, iar acestia fac lucruri lipsite de logica, mintea lor este confuza. Sunt anatematizati toti care nu pot exprima clar credinta lor, iar acestia cad in aceasta categorie.
Sunt multi care tac si nu zic nimic. 😐 Unii sunt eretici si se ascund ca sa nu-si dea adevaratele ganduri pe fata iar altii tac din diverse motive, sa zicem slabiciune. Dar pana cand vom tolera o astfel de stare a lucrurilor??? Aceasta este de la diavol!!!
Eu l-as pune pe fiecare sa dea anatemei ecumenismul si daca nu da anatemei ecumenismul sa fie caterisit! Dar cine sa faca asta???
Și eu aș face ordine în Biserică și aș da anatemei ereziile, inclusiv ecumenismul. Însă doar un Sinod poate despărți apele.
Canoanele stabilesc pedepse diferite pentru rugăciunea în comun și slujirea în comun. Primii trebuie afurisiți, iar în al doilea caz s-ar impune caterisirea.
Conform canonului 15, putem sancționa doar ereziile vădite, în care persistă ierarhii. Cine este cleric ortodox și o scaldă nu poate fi sancționat de oamenii de rând prin întreruperea comuniunii; doar o instanță abilitată poate face asta. E treaba lui, a conștiinței lui în fața lui Dumnezeu și a Judecății Lui.
Așadar există Biserici Locale și alți membri individuali care păstrează credința nealterată. Ecumenismul din Creta nu a fost impus la nivel pan-ortodox, nu a intrat în dogmele Bisericii noastre. Încă. De aceea trebuie să reacționăm ca să preîntâmpinăm asta. Dacă ar intra în învățătura ei oficială, nu știu ce ar fi, dar ar fi mult mai rău. În mod normal Hristos a făgăduit să ne păzească de așa ceva până la sfârșitul veacului.
mai bine ati face un pustiu de bine ca toti stiti greaca veche si ati traduce epistolele Svântului Theodor Studitul ca traducerea facuta de Hanches e praf , aici e taiat din Migne pdf cu epistolele in greaca veche pe care si pomenitori,nepomenitori, ecumenisti sau ortodocsi refuza sa le traduca http://www.mediafire.com/file/tchjkzqgcg8lxuw/patrologicursus+p.1-389+epist.pdf
Nu îmi permit să judec traducerea Pr. Marcel, care e bun traducător. Doar la un pasaj controversat m-am uitat și era f corect tradus. Un pasaj pe care îl invoca pr. Claudiu Buză, tradus diferit în alte variante. Aceasta mi-a dat încredere totală.
Nu m-am uitat bine peste Epistolele Sf. Teodor, dar cred că Pr. Marcel a tradus majoritatea celor privitoare la disputa adulterină și iconoclastă.
Cât privește atitudinea Sf. Teodor, ea nu a fost aprobată de Biserică și există Sfinți canonizați care au fost în dezacord cu el, printre care și doi Patriarhi, Nichifor și Tarasie.
nu a tradus majoritatea 14 Epistole „noi” au aparut traduse de Ica Jr. dar si el a scapat epistola 17 cu icoana Svântului=Sfantului Dimitrie , din care apar doar partial fragmente traduse de anonimi in română…ca sa intelegem gandirea Savantului Theodor tre’ o traducere integrala , un exemplu de traducere total aiurea e asta cu impartasania intinata „”
SCRISOAREA 553 – Către soţia unui spătar al cărui nume e Mahara
Traducerea pr. Marcel Hancheș:
”Şi mi-ai spus că te-ai temut să-i spui preotului tău să nu-l pomenească pe ereziarh la liturghie. Ce să-ţi spun acum despre acest lucru nu văd, decât că întinare are împărtăşania din singurul fapt că îl pomeneşte [pe ereziarh], chiar dacă ortodox ar fi cel ce face Sfânta Liturghie.”
Traducere de Academia teologică St Petersburg 1867:
În limba rusă: ”Ты говоришь мне, что боишься сказать своему пресвитеру, чтобы он не поминал ересеначальника. Что сказать тебе на это? Я не оправдываю его: если общение через одно поминовение производит нечистоту, то поминающий ересеначальника не может быть православным.”
În limba română:
”Tu îmi zici că te temi să-i spui preotului tău ca să nu-l pomenească pe ereziarh. Ce pot să-ți răspund la asta? Eu nu îl îndreptățesc: dacă comuniunea prin simpla pomenire produce necurăție, atunci cel care pomenește pe ereziarh nu poate fi ortodox.” ”
ori comuniunea sau impartasirea nu impartasania aici are intelesul nu de impartasanie ci de impreuna rugaciune prin pomenirea numelui
daca atitudinea Svantului Theodor nu a fost aprobata de ce nu se zice nimic in vietile Svantilor aceia Patriarhi ce au facut iconomia, de ce nu se zice nimic de iconomia lor mantuitoare? din ce am citit acea iconomie nu a fost tinuta vesnic pana la urma acei Patriarhi au facut cum a zis Svantul Theodor…
Pidalion 1844, 2007
pdf aici:
http://www.mediafire.com/file/41196ic11rdnghv/Pidalion_1844.pdf/file
Canonul 2 Svântul Timotei
Împartăşirea cu ereticii pag. 689 TÂLCUIRE
…de s-au împărtăşit cu arienii de a lor bunăvoie, să se canonisească, iar dacă cu socotinţa zisului episcop al lor a făcut aceasta, să-şi aibă împărtăşire cu ceilalţi episcopi, pentru că voind a păzi ascultarea către episcopul lor, nu a putut să cunoască ce era de cuviinţă a face, adică a nu se împărtăşi cu aceia…
Mihai Aldea a tradat ortodoxia de foarte mult timp ptr ca accepta artele martiale orientale=vrajitorie ba si indeamna lumea la curs de jiu-jitu brazilian ca in mintea lui nu are legatura cu orientalele dracesti
si inca ceva daca sunt asa ortodocsi cei de la Botosani II sau cei cu Staicu de ce prima data acceptau anathema din 1983 a ROCOR si acu nici unii nici altii nu o mai accepta?? de ce o musamalizeaza? ptr ca nu le convins ce scrie acolo: cei ce au CONSTIENT comuniune cu ecumenistii… Anathema! exact ce zice si Sinodul 7 Ecumenic
Nu știu cine contestă Sinodul din 1983, dar nu cred că este vreunul. În orice caz, hotărârea de atunci nu condamna oe cei aflați în comuniune cu ecumeniștii, ci cu ereticii menționați anterior, adică protestanții și catolicii.
Cum am mai spus în alt comentariu, e nevoie de dispoziție bună duhovnicească, fără să ne aruncăm la concluzii sau afirmații fără temei. Cercetăm dogmele cu echilibru și sinceritate, nu cu înfierbântarea sângelui.
pai si primii care is in anathema nu is ecumenistii cei cu teoria ramurilor?
Textul anatemei: „Acelora care atacă Biserica lui Hristos prin faptul că învață că Biserica lui Hristos este împărțită în așa-zise „ramuri”, care diferă în doctrină și prin modul de viață sau că Biserica nu există vizibil, ci se va forma în viitor, când toate „ramurile” sau sectele sau denominațiunile, ba chiar și religiile se vor uni într-un trup; și care nu disting preoția și Tainele Bisericii de cele ale ereticilor, ci spun că botezul și euharistia ereticilor sunt lucrătoare spre mântuire; drept aceea, celor care au comuniune conștientă cu ereticii menționați anterior sau care susțin, împrăștie sau apără noua lor erezie a ecumenismului sub pretextul iubirii frățești sau a presupusei unificări a creștinilor separați, Anatema!
Este limpede că se referă la comuniunea cu ereticii menționați, adică „ramurile, sectele sau denominațiunile sau chiar alte religii”. Nu au foat menționați anterior alți eretici, ci doar o gândire eretică. Așadar sunt anatematizați cei care au comuniune conștientă cu catolicii și protestanții sau doar au concepții ecumeniste.
Pentru o mai bună înțelegere este utilă opinia episcopului Vitalie, participant la acel Sinod.
pai ce intelegeti dvs. prin
„Aceia” ? de la inceputul anathemei nu ecumenistii invata teoria ramurilor? nu stiu sa fi fost la acel Sinod episcopul Vitalie dar am citit ce a spus si el despre aceasta anathema si ca ei si-ar fi dorit ca toti ortodocsii sa si-o insuseasca si atunci de ce cei echilibratii ca Vulcanescu si ingraditii ca Sava nu o mai accepta de ce nu o pun ca varf de lance in lupta anti-ecumenism? de ce l-a inceput au vorbit de ea si acum nici cel mai mic rand nu se scrie de ea??? ba din contra echilibratii pun sa se semneze inventiile lor de la Botosani II ??? pe timp de erezie Svantul Paisie de la Neamt a inceput sa traduca Svantii Parinti, de ce la noi se traduc toate nimicurile de pe site-uri ecumeniste si nimic din Parinti?…de ce se neaga lupta Svantului Justin Parvu impotriva documentelor cu cip de dragul unor parinti greci care nu au rugaciunea inimii cum o are pr. Rafail Berestov ? de ce sunt alesi ca sa varfuri tocmai cei care nu au traire dar au greseli grosolane in talcuirea canoanelor si au pozitii schimbatoare? , de ce se apara „ortodoxia” lui Onufrie Berezovski cel care se roaga cu paganii, musulmanii, jidani, copti, papistasi si chiar cu Schismaticuk Filaret s-a rugat! si atunci cand slujeste cu Kiril are intre participantii la slujba pe ereticii papistasi???
Am refăcut puțin traducerea pt cursivitate. „Acelora care…; și care…; drept aceea, celor care…Anatema”.
Deci nu se poate spune că ereticii menționați ar fi ecumeniștii pt că despre ei se face referire până la sfârșitul canonului. Ar fi și ilogic să fie în aceeași categorie cei în comuniune cu ecumeniștii și ecumeniștii înșiși.
acolo se refera la comuniunea constienta pe care si sinodul 7 Ecumenic o exprima la fel ptr iconoclasti, si de ce face diferenta asta ? ptr ca in scrisoarea 49 spune si Svantul Theodor ca preotul din iconomie ar putea fi acceptat sa binecuvanteze si sa cante… daca nu a slujit, NICI NU A AVUT CONSTIENT PARTASIE nici cu eretic, nici cu episcopul sau… (p. 60), aici echilibratii de la Botosani II au facut din: nici nu constient, au pus doar: constient si au talcuit ca acela are comuniune constienta si pe baza asta poate fi primit la iconomie!!!(ceea ce e un fals grosolan si o minciuna!!!) . Si inca ceva cum nu se poate spune ca e vorba de ecumenistii „ortodocsi” cand ei invata ecumenismul si ce e descris acolo?, si anathema a fost data la o luna dupa ce au „slujit ortodocsii” ecumenisti cu ereticii si paganii intr-o liturghie comuna filmata…dvs sustineti ca anathema e doar ptr: “ramurile, sectele sau denominațiunile sau chiar alte religii”. Nu au foat menționați anterior alți eretici, ci doar o gândire eretică.”
Pai acelor repet ce e ? ca doar gandirea nu apare singura gandirea apare dintr-o minte! si dvs ziceti ca doar rarumurile, sectele si denominatiunile si ca doar acestia apara ca ecumenisti nu si „ortodocsii” ecumenisti , pai ereticilor arienilor de ce nu li se spunea in condamnare „ortodocsii” arieni??? ci li se spune celor ce cugeta… celor de un cuget cu Arie???
adica documentul acesta scrisoare este un fals? e poza acolo dupa original https://lumea-ortodoxa.ro/document-scrisoarea-sfantului-filaret-de-new-york-cu-textul-anatemei-impotriva-ecumenismului/
Am tradus anterior fix acel text.
Este o singură anatema împărțită în 3 părți, adică scoate în evidență 3 aspecte ale ecumenismului. Iar anatema trebuie pronunțată nominal de către un Sinod.
adica la final se zice : sau celor ce
susțin, răspândesc, sau apără noua lor erezie a ecumenismului sub pretextul dragostei frățești sau al presupusei uniri a Creştinilor despărţiţi,
A N A T H E M A”
pai sa inteleg ca poti tine comuniune cu cei anatematizati care apara ecumenismul?
Băbește: ecumeniștii sunt pasibili de anatema. Ea trebuie pronunțată de un Sinod. După o asemenea condamnare nominală, nu mai este îngăduită comuniunea cu ei. A fost vreun ecumenist caterisit până acum? Din câte știu eu, nu.
pai si atunci de ce ati intrerupt pomenirea daca nu va afecteaza cu nimic acea anatheme ori Svantul Nicodim zice , ca chiar de nu e pusa in lucrare anathema tot la iad se duce„Invinovatiti insa sunt aici spre caterisire, ori afurisire, ori anathematisire iar acolo spre dumnezeiasca osanda ” subnota la canonul 3 care l-ati tradus din englez si acolo scrie mai clar dumnezeiasca RAZBUNARE deci care parte ca vor sfarsi rau nu se intelege tot o dam dupa chestia aia ce au vorbit-o ereticii Kiprianiti in Grecia cu eretic in potenta si eretic in lucrare, pai daca nu e eretic decat in potenta de ce va primi osanda??
Nu am treabă cu ciprianiții.
Eu am întrerupt pomenirea străduindu-mă să izbăvesc Biserica de deraierea adusa de Sinodul din Creta. Nu mă izbăvesc pe mine, ci Biserica. Și nici asta, ci doar mă silesc, pt că nu ține de mine. Am recurs la gestul acesta când am văzut limpede că mai-marii noștri nu vor decât să păstreze ceea ce s-a făcut și să blocheze orice dezbatere cinstită și lămurire a lucrurilor.
Dar întrebarea aceasta, de ce am mai oprit pomenirea, vădește un cuget schismatic. Sugerează o cădere a Bisericii în erezie și necesitatea separării. Nu, întreruperea pomenirii este doar un protest, o atenționare la adresa episcopului pentru a se lua o măsură de către un Sinod. Este o măsură de ultimă instanță. Pot fi și alte modalități de reacție.
Eu m-am smintit. Rău. Un an de zile am adunat sminteli după sminteli în încercarea de a-mi găsi locul potrivit între nepomenitori. Astfel, resimt ca adevărat ceea ce scrie Parintele Eftimie, mă regăsesc în rândurile Sfinţiei Sale.
Hristos s-a înălţat ! Abia acum am văzut acest articol şi trebuie să spun că eu nu m-am smintit deloc. Am aceeaşi atitudine de la început: pomenirea TREBUIE întreruptă. Eu nu ştiu cum pot pomenitorii să spună la Liturghie „Pomeneşte, Doamne, pe episcopul Eretic CARE DREPT ÎNVAŢĂ CUVÂNTUL ADEVĂRULUI”. Dacă spui asta despre episcopii noștri, e ca şi cum ai spune că Hristos minte, Doamne iartă-mă, fiindcă nu poţi amesteca adevărul cu minciuna. Ca atare, variantele pe care le agreează pr Eftimie mi se par ca alegerile oferite electoratului când trebuie să decidă care-i partidul cu mai puţine hoţii. Să mă iertaţi c-o spun pe şleau, dar cine nu opreşte pomenirea, indiferent ce scuze găseşte (că nu-i canonic, că nu-i momentul, că nu vrem să facem schismă…), greşeşte, fiindcă nu face decât să afirme, la fiecare Liturghie, că episcopul eretic mărturiseşte adevărul. Nu ştiu cum pot alţii să vadă altfel lucrurile, eu doar așa le pot vedea, indiferent de ce spun „marii” teologi. În ce priveşte „comuniunea”, nici măcar în ziua de azi nu am reuşit să înţeleg la ce se referă, dar nici nu mă prea interesează subiectul. Şi ca să nu uit, da, pomenitorii au încă har. Un har de care eu n-am nevoie, atâta timp cât mai există un bob de credinţă în lume, chiar de-ar fi să merg săptămânal şi 500 km până la o Liturghie curată. Doamne ajută !
Partea asta cu Liturghia curată e mare ispită. Vorbesc pe pielea mea și pe ce știu eu. Și eu am cerut părintelui Staicu nr de telefon al părintelui Serghie din Basarabia. La acel moment nu vedeam nicio problemă să schimb țara și biserica țării, tot în ideea de a participa la Sfânta Liturghie „curată”. Cred acum că, în cazul meu, a fost sminteală în primul rând, apoi hulă și apoi neștiință. Dar înțeleg exact ce spuneți, ce simțiți. Ar trebui să scriu ceva despre păcatul acesta a te face prilej de sminteală celor mici, din perspectiva celui mic, pentru că nu cred să fie ceva mai rău, păcat mai greu pe lumea asta. Cel mic, sărac cu duhul, nu mai are putere să iasă din sminteala în care a fost adus, nu e ca la patimi să te mustre conștiința, să te lupți, dimpotrivă, în fine. Dumnezeu să aibă milă de noi toți! Doamne, ajută!
Iertaţi-mă, nu am ajuns la nivelul duhovnicesc necesar să nu mă mai smintesc, tare mi-aş dori asta, dar se pare că mai am de aşteptat. Şi eu am trecut prin faza „altă ţară”, am şi călătorit de mai multe ori, dar nu s-a „legat” nimic nici acolo, nu s-a deschis nicio uşă şi m-am oprit, am considerat că nu e de la Dumnezeu să continui.
Prin Liturghie curata nu m-am referit la alta tara, ci la preotii nepomenitori.
“…pe care-l daruieste sfintelor Tale biserici în pace, întreg, cinstit, sanatos, îndelungat în zile, drept învatând cuvântul adevarului Tau. ”
diferă totusi de ce ați scris:
“…CARE DREPT ÎNVAŢĂ CUVÂNTUL ADEVĂRULUI”
Eu știu că prima expresie este în uz, deci cea corectă, nu cea de-a doua pe care ați scris-o dvs. Sau greșesc eu?
Prima exprimă o dorință, rugăminte adresată Domnului.
A doua este deja o “constatare”, o afirmație. Ceea ce este altceva.
Este diferență între ele! Sesizați diferența?
Ca o completare care să întărească cele spuse, traducerea precisă ar fi: „…cinstit, sănătos, îndelungat în zile ȘI drept învățând cuvântul adevarului Tau”.
Ați formulat foarte bine comentariul, făcând trimitere la dispoziția interioară de a gândi lucid, asupra căreia ar trebui insistat.
Aceste lucruri au tot fost spuse chiar și de Pr. Teodor Zisis, ca și multe alte aspecte punctuale, dar nu au determinat o reevaluare a lor corectă, din păcate. Se pare că argumentele sunt mai degrabă dintr-o altă zonă, a deciziilor interioare, de ordin duhovnicesc, nu rațional. De aceea cred că e bine de insistat pe ambele laturi, atât pe formă și logică, cât și pe dispoziția interioară, de cumpătare și echilibru duhovnicesc. Trebuie să mărturisim împotriva ecumenismului și a Sinodului din Creta cu o mărturie bună, argumentată, clară, mai ales că avem toate argumentele de partea noastră. O atitudine înfierbântată și lipsită de logică nu ar face decât să ne discrediteze.
Sunt bine primite toate reacțiile de împotrivire, poate stârnesc un semn de întrebare în mințile care trebuie. Doar că ar fi cel mai bine să fie așezate și echilibrate.
Din Liturghia Sf Vasile cel Mare: „Întâi pomeneşte, Doamne, pe (episcopul locului), pe care-l dăruieşte sfintelor Tale biserici în pace, întreg, cinstit, sănătos, îndelung în zile, drept învăţând cuvântul adevărului Tău. Pomeneşte, Doamne, pe toţi episcopii ortodocşi, care drept învaţă cuvântul adevărului Tău.”
Din Liturghia Sf Iacob: „Adu-Ţi aminte, Doamne, şi de sfinţii noştri părinţi şi episcopi, care se află într-însa, care drept învaţă cuvântul adevărului Tău în toată lumea. Întâi pomeneşte, Doamne, Dumnezeul nostru, pe cuviosul Părintele nostru, Înalt Prea Sfinţitul nostru Arhiepiscop (…), dăruieşte-i bătrâneţe cinstită, păzeşte-l întru ani îndelungaţi, ca să păstorească poporul Tău cu toată evlavia şi sfinţenia.”
Din Liturghia Sf Ioan Gură de Aur: „Pomeneşte, Doamne, pe toţi episcopii ortodocşi, care drept învaţă cuvântul adevărului Tău, toată preoţimea, cea întru Hristos diaconime şi tot cinul preoţesc şi monahicesc. […] Întâi pomeneşte, Doamne, pe Episcopul nostru …, pe care-l dăruieşte sfintelor Tale biserici în pace, întreg, cinstit, sănătos, îndelungat în zile, drept învăţând cuvântul adevărului Tău.”
Ce înseamnă „drept învăţând” este explicat aici: https://basilica.ro/o-demnitate-mai-inalta-inseamna-o-responsabilitate-mai-mare/
şi face trimitere la 2 Timotei 2,15, unde textul e foarte clar:
Ceea ce trebuie să se remarce este faptul că NIMENI nu presupune că episcopul e eretic şi că noi ne rugăm ca el să se îndrepte, ci din contra, se înţelege aici că preotul se roagă ca episcopul să fie „în pace, întreg, cinstit, sănătos, îndelung în zile”, ca să CONTINUIE să drept înveţe cuvântul adevărului şi se spune foarte clar ce înseamnă pomenirea ierarhului locului: menţinerea preoţilor în dreapta credinţă (prin episcop). Ideea e întărită şi de a doua frază, în care se spune că episcopii ortodocşi sunt cei care învaţă cuvântul adevărului, fiindcă aceasta e starea de normalitate în Biserică. Când episcopul e eretic, aceasta a e o stare ANORMALĂ, care NU se tratează în cadrul Sf Liturghii DECÂT prin întreruperea pomenirii conform Canonului 15 I-II. Cine scoate textele din context, poate ajunge să creadă că noi ne rugăm în cadrul Sf Liturghii pentru îndreptarea episcopului eretic, ceea ce e complet eronat. NU acesta e scopul Sf Liturghii şi NU acesta e scopul pomenirii.
Regret, dar un mirean prost ca mine poate să vadă DOAR astfel lucrurile. Las la latitudinea înalţilor teologi despicarea firului în patru pentru justificarea propriei neputințe de a întrerupe pomenirea. Fiecare după conştiinţa lui. Doamne ajută !
unde se afirma asta mai exact in ce epistola?: „Măcar Sf. Teodor Studitul afirma limpede că Tainele celui cu cuget eretic, deși necondamnat, nu au har. „
Nu am acum la îndemână textul, dar îmi amintesc că în Epistola 40 neagă validitatea hirotoniilor făcute de un episcop ce pomenea pe altul adulterin. Zice că preoții hirotoniți să nu slujească pt că nu sunt preoți.
nu le accepta decat daca acel episcop opreste pomenirea, scrisoare este despre iconoclasm
Este evident că Scrisoarea este despre situația adulterină pt că face referire la ea în debut. Separația adulterină și iconoclasmul nu s-au suprapus istoric, ceea ce înseamnă că se referea doar la problema adulterină.
Și nu zice că le acceptă dacă oprește pomenirea.
Iar la pag. 155 face afirmația că cel ce era „în părtășie cu erezia, el nu a
ajuns să se împărtăşească cu Trupul şi Sângele Domnului (căci ereticească e pâinea aceea, și nu trup al lui Hristos)”. Este clar că nega Tainele?
confundati scrisoare 49 cu 40, cea 40 nu scrie despre adulter 49 are in debut cuvintele: „adulterii cei cu nume rau”, 40 e despre iconomahie ptr ca are o subnota aiurea 2 la pag 51 posibil sinod 7 ecumenic ori acolo nu e vorba de sinod. 7 ec. ptr ca scrisoarea e datata an 816 mai degraba e vorba de sinodul iconoclast din 815 si de acel episcop ce zicea ca : „rau s-a facut sinodul si ca pierim. Fiindca ptr ce , marturisind [dreapta credinta]..”
Deci cum marturisea dreapta credinta daca erea posibil sinod 7 ec. si ca rau s-a facut sinod. 7 Ec.????si apoi zice ca daca s-ar fi indreptat episcopul puteau cei hirotoniti de el sa lucreze cele sfinte, dar cat timp e in erezie ca pomeneste chiar de spune ca e cu cuget ortodox cei pe care i-a hirotonit nu sunt cu adevarat liturghisitori ai lui Dumnezau…pp.51 – 52
Da, așa este.
Mulțumesc ayeaye20 şi Ierom. Lavrentie că aţi lămurit chestiunea. Am văzut şi eu nota cu sinodul 7 şi nu pricepeam de nicio culoare.
@ayeaye
Eu nu sunt „dvs.”.
Nu am zis că anatema din 1983 ar fi fost dată pt „ramurile, sectele sau denominațiunile sau chiar alte religii”, ci asupra celor ce au comuniune cu aceia. Partea a 3-a a anatemei recapitulează pe cele anterioare și le întrgește, după cum arată și cuvântul „drept aceea-therefore”. Nu au fost condamnați ecumeniștii in primele părți ca să urmeze o anatemă asupra celor ce au comuniune cu ei, ci e aceeași anatemă, spusă la final. Adica e o faptă ecumenistă a avea comuniune conștientă cu ereticii în numele „unității creștine”.
@cata
Am lăsat ceva vreme poate răspunde Ioan, cel care a scris anterior…
Conceptul de Liturghie curată are ceva putred în el. E Taină, nu ține de om, ca să poată fi întinată. Ori este, ori nu este deloc.
Dar înțeleg ideea de a nu participa în mod rău la slujbă, cu concepții eretice. E ca și cum te-ai împărtăși cu nevrednicie. Dar asta ține de fiecare în parte, nu de preot sau de ce gândesc alții din biserică.
E adevărat că episcopul învață drept cuvântul adevărului prin definiție, asta e menirea lui. De aceea și putem opri pomenirea când se abate de la această datorie, pt a-l vădi și a izbăvi Biserica de răul pe care-l face. Totuși pomenirea lui până la o eventuală condamnare sinodală nu presupune acceptarea erorilor lui. El încă are funcția episcopală de a învăța drept cuvântul adevărului pt că nu i-a luat-o nimeni. Deci nu e o greșeală să ne rugăm pentru el în acest sens.
E ca și cum aș pleda ca oamenii politici să urmărească interesul țării, deși ei clar au alte interese. Nu înseamnă că eu le accept scopurile lor ca fiind ale țării.
adica cei din Athos ne mint????:
„De altfel, obştea duhovnicească a celor de aceeaşi credinţă şi ascultarea desăvârşită faţă de păstorii autentici se exprimă prin pomenire.
Din revista „Sfântul Grigorie”, a Sfintei Mănăstiri Grigoriou, Sfântul Munte, nr. 21/1996
Citatul acesta este de la Sf. Ghenadie Scholarul și a fost spus în contextul pomenirii papei după Sinodul de la Ferrara-Florența.
Se înțelege că cei ce au aceeași credință își manifestă comuniunea prin pomenire. Atunci când cineva își schimbă credința, se desparte și de comuniunea cu episcopul său superior, încetează să-l mai pomenească. Așa au funcționat ereziile mai ales în primele veacuri creștine; își făceau comunități noi, separate, cam după cum procedează stiliștii de astăzi. În momentul când acești eretici nu părăseau Biserica, îi condamna și îi rupea ea pe ei prin hotărâri sinodale, cum s-a întâmplat și cu Papa, fapt la care face referire și Sf. Ghenadie. Drept aceea el declară că nu acceptă să fie reluată comuniunea cu papa decât dacă acela revine la adevăr. Așadar atunci era vorba de de ruptură care să fie depășită sau nu.
În situația noastră de acum, de după Creta, este un alt context. Semnatarii din Creta, deși au adoptat erezia ecumenistă, nu au rupt comuniunea cu ceilalți episcopi neparticipanți sau nesemnatari. Ar fi trebuit ca, după un Sinod, dacă există divergențe de opinii, să intervină și o separare între cei de credințe diferite. Dar avem situația paradoxală în care se păstrează comuniunea, deși există credințe dogmatice diferite. Aceasta arată că cei care au acceptat documentele cretane nu sunt atât de atașați de ele încât să se rupă de comuniunea cu restul episcopilor. Trebuie să observăm și acest aspect. Comuniunea lor cu restul indică o rămânere în credința ortodoxă, atâta cât este.
Deși este o situație absolut anormală, generată de poziționarea de după Creta a episcopilor și Bisericilor, nu o putem aborda după criteriile noastre, ci după cum este. Adică nu putem trasa noi niște separații în funcție de dogmele semnate de fiecare, ci după comuniunea care s-a păstrat. Ar fi o dovadă de necugetare să spunem că Biserica s-a scindat deja când ea nu a făcut asta, ci încă există comuniune între episcopi deplină.
Duhovnicește vorbind, este un semn de dezechilibru să observăm doar partea negativă a lucrurilor și încă la extrem. Adică să spunem că pomenirea ecumeniștilor ne întinează, dar comuniunea lor cu Biserica să o neglijăm sau să o considerăm nulă și rea. Ar fi o incapacitate de a vedea lucrurile cum stau și o distorsionare cumplită. Nu doar ortodocșii îi pomenesc pe ecumeniști, ci și ecumeniștii pe ortodocși.
Noi trebuie să ducem lupta aceasta grozavă așa cum vine asupra noastră, fără exagerări. Dacă ecumeniștii încearcă să-și strecoare doctrina lor prin rămânerea în Biserică, nu avem decât să stăm noi mai bine în ea și să consolidăm dreapta credință, nu să-i considerăm deja în afară sau că ne întinează comuniunea cu ei sau altele de felul acesta. Biserica ne sfințește chiar dacă în ea sunt și unii lupi în piei de oaie. Este o lipsă de înțelepciune să facem garduri înăuntru în loc să facem tot ce se poate pentru a fi alungați tâlharii. Noi trebuie să ne ferim să gândim ca ei, nu de existența laolaltă. De aceea și întreruperea pomenirii are rol de a înfiera greșelile și de a proteja prin alarmare trupul Bisericii. Nu este o măsură obligatorie pentru toți, ci una care să-i trezească pe toți, dar operată de cine poate să și-o asume.
Oare ce scrie mai jos nu arata ca este o minciuna sa il pomenim la ectenii in general adica: mitropolitul, episcopul ????
„Sfântul Grigorie Palama, Ἀναίρεσις γράμματος Ἰγνατίου Ἀντιοχείας 3, ΕΠΕ 3, 608: „Fiindcă cei ai Bisericii lui Hristos sunt ai adevărului, iar cei care nu sunt ai adevărului nu sunt ai Bisericii lui Hristos și cu atât mai mult cu cât se mint așadar pe ei înșiși, numindu-se pe sine și unii pe alții păstori și arhipăstori sfinți. Căci cu adevărat noi nu am învățat că Creștinismul este definit de persoane, ci de adevăr și de acrivia credinţei”
@Ierom. Lavrentie
Este foarte bun acest comentariu de răspuns pentru ayaye şi e păcat că e ascuns la răspunsuri:
https://theodosie.ro/2019/05/23/oprirea-pomenirii-de-la-luare-de-atitudine-la-oprirea-comuniunii-cu-pliroma-bisericii/#comment-92
Astfel de discuţii dacă ar fi fost purtate la vremea lor probabil că ar fi înlăturat multe dintre smintelile despre care se vorbea mai devreme. Mulţumim ayaye pentru contribuţii, chiar dacă nu suntem chiar pe aceeaşi linie ! 🙂
Mă gândesc acum că poate ar fi fost bine să fi fost purtat aşa un dialog chiar înainte de sinodul din Creta, poate nu se ajungea chiar aici. Atunci nu se punea în discuţie lipsa de comuniune şi nici îndepărtarea acesta de facto între credincioşii bisericii nu exista. Doamne, ajută!
Ivan Andreev
SFINŢII CATACOMBELOR RUSIEI
Vieţile noilor mucenici
Bucureşti, 2015
Mitropolitul Chiril de Kazan
PRIMUL LOCŢIITOR AL PATRIARHULUI TIHON
pag.221-222
Dar Tainele săvârşite de serghianiştii care sunt hirotoniţi corect şi nu sunt caterisiţi de la slujirea de preot sunt fără îndoială Taine mântuitoare pentru cei care le primesc cu credinţă, în simplitate, fără discuţii şi îndoieli privind eficienţa lor, şi nici nu suspectează măcar ceva incorect în ordinea serghianistă a Bisericii. Dar, în acelaşi timp, ele slujesc spre judecată şi spre condamnare pentru cei care le săvârşesc şi pentru cei care se apropie de ele înţelegând bine neadevărul care există în serghianism şi, prin lipsa lor de opoziţie faţă de aceasta, arată o indiferenţă criminală faţă de batjocorirea Bisericii. De aceea, este esenţial pentru un episcop ortodox sau pentru un preot să se reţină de la comuniunea de rugăciune cu serghianiştii. Acelaşi lucru este esenţial pentru laicii care au o atitudine conştientă faţă de toate detaliile vieţii bisericeşti.
Oare există vreo diferență între situația de după Creta și ceea ce era „incorect în ordinea serghianistă a Bisericii”?
erezia atheismului ii uneste si pe unii si pe altii aici e punctul comun adica si pe cretani si pe serghianistii care au semnat declaratia comunista cu bucuriile comuniste insusite bisericii, cum in Creta ei au zis ca ecumenismul e traditia bisericii…
Sf. Luca al Crimeii și-a dat demisia în 1927 din postul de episcop pt a nu se face părtaș la Biserica vie schismatică. Ulterior a revenit la slujirea episcopală în 1942 sub același Mitropolit Serghie, locțiitor pe atunci de Patriarh.
Deci există diferențe substanțiale:
1. acolo a fost vorba de schismă, pe când aici de erezie;
2. Sf. Luca a fost într-o ispită când s-a despărțit de structura Bisericii Ruse și, într-un final, și-a revenit.
Există mai multe detalii, dar am dat aici doar câteva din cele ce le știu eu.
Cu siguranță ar fi de bun augur un articol cu o prezentare mai amplă a fenomenului bisericesc din Rusia bolșevică.