Credincioșii ucraineni ai Bisericii Ortodoxe canonice sunt bineveniți în România alături de episcopu lor, după cum relatează presa ucraineană. Ne bucurăm de acest lucru și-l facem cunoscut, alături de fotografii din acest pelerinaj duhovnicesc. Și, bineînțeles, ne dorim să fie un semn bun pentru viitor.
Mulțumiri Părintelui Nectarie pentru osteneala de a traduce acest material pe blogul său personal, Cultura Duhului.
Credincioșii bisericilor afectate de raidurile BOaU au vizitat sfintele lăcașuri din România
Credincioșii din parohiile eparhiilor de Rivne și de Sarnesk ale Bisericii Ortodoxe Ucrainene (BOU), care au suferit de atacuri din partea BOaU (Biserica Ortodoxă a Ucrainei – schismatică), se află într-un pelerinaj la locurile sfinte din România și Bulgaria.
Pe 24 noiembrie 2019, a început pelerinajul unei delegații de pelerini ucraineni din eparhiile de Rivne și Sarnensk la sfintele lăcașuri din România și Bulgaria, conduse de episcopul de Dubensk PS Pimen, vicar al eparhiei de Rivne. Acest lucru a fost relatat de corespondentul Portalului Uniunii Jurnaliștilor Ortodocși (UJO)
Printre alți pelerini, grupul include credincioși din parohiile care au avut de suferit ca urmare a atacării din partea structurii necanonice a BOaU
Călătoria va dura o săptămână, timp în care credincioșii vor vizita zeci de lăcașuri ortodoxe din Europa.
Pelerinii spun că au trecut granița fără probleme și că au început familiarizarea cu lăcașurile sfinte ale României, în primul rând în orașul Suceava, unde se află sfintele moaștele ale Sfântului Ioan de Suceava.
Vladica Pimen i-a dăruit Arhimandritului Bartolomeu, egumen al sfintei mănăstiri, o icoană a Maicii Domnului „cu șapte săgeți”, făcută din chihlimbar. Egumenul Mănăstirii, spre amintire, a oferit fiecărui pelerin câte o carte, în care este descrisă viața Sfântului Ioan de la Suceava și istoria sfintei mănăstiri.
În orașul Iași, pelerinii din Ucraina au fost primiți cu ospitalitate de către ÎPS Teofan (Savu) Arhiepiscop al Iașilor, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei. În cadrul întâlnirii, episcopul Pimen, împreună cu participanții la pelerinaj, au povestit Mitropolitului Teofan despre evenimentele care au loc în Ucraina după acordarea Tomosului, precum și despre confiscarea forțată a bisericilor Bisericii Canonice (BOU) și despre soarta acelor comunități care au rămas pe stradă.
Mitropolitul Teofan a confirmat că recunoaște doar Biserica Ortodoxă Ucraineană canonică (BOU), condusă de Preafericirea Sa, Preafericitul Onufrie, Mitropolitul Ucrainei, și le-a dorit ucrainenilor unitate în jurul Întâistătătorului lor.
Conform relatării UJO, anterior un preot grec și-a împărtășit impresiile despre vizita sa în Ucraina.
Un prilej de îmbucurare între atâtea rele.
Si eu sunt de aceeasi parere
Pe de altă parte, este o informație neconfirmată din altă parte iar sursa este una vădit interesată. Nu vreau să insinuez că nu este de încredere, dar dată fiind miza și tensiunea, este posibil ca ucrainienii să fi interpretat într-un mod categoric spusele ÎPS Teofan.
Mi-aș dori din toată inima să greșesc și să fie așa cum relatează articolul, dar parcă nu este obiceiul ÎPS Teofan să fie atât de categoric. ( Cu excepția cazurilor când trimite jandarmii să lovească preoții în biserică, iertată-mi fie malițiozitatea și exagerarea vădită). Dacă-i vorba de Schit Orășeni parcă nu se împiedică de prea multe scrupule Înaltpreasfințitul părinte mitropolit.
Așa încât, cred că e îmbucurătoare vestea, dar nu cred că antamează vreo hotărâre în această gravă problemă a Ortodoxiei. Părerea mea..
Se pare că nu este doar un semnal izolat, ci și Patriarhia se alătură și se dovedește ospitalieră și deschisă. Până la urmă, e un semn chiar bun, nu doar unul timorat al MMB.
Observăm totuşi că nu se (mai?) vorbeşte despre recunoaşterea doar a BOU canonică. Şi dacă PS Varlaam le-a vorbit despre Biserica Ortodoxă Română, oaspeţii ucrainieni nu au vorbit şi ei despre BOU? Şi dacă da, PS Varlaam ce o fi spus, cum o fi reacţionat?
Faptul că basilica nu ne spune nimic despre această chestiune totuşi importantă, miza arzătoare a pelerinajului, cred că este relevant.
Or, în ipoteza în care nu există neutralitate între bine şi rău, cât de îmbucurătoare şi cât de bun este semnul acesta al tăcerii, al incertitudinii strategice? Nu le fac procese de intenţie alor noştri, dar m-aş fi bucurat să primim o confirmare, chiar şi indirectă, despre faptul că recunoaştem o singură Biserică Ortodoxă Ucrainiană, cea care ascultă de Patriarhia Moscovei.