Basilica: Comunicat de presă la încheierea întâlnirii fraterne de la Amman, Iordania
În data de 26 februarie 2020, a avut loc o reuniune a întâistătătorilor și a reprezentanților Bisericilor Ortodoxe Locale în Amman, Iordania, pe tema principală a unității și reconcilierii în Sfânta Ortodoxie. Participanții au înțeles neliniștea Patriarhiei Ierusalimului în fața pericolului iminent al schismei în cadrul comuniunii noastre ortodoxe.
La întâlnire au participat delegați din: Biserica Ortodoxă a Ierusalimului condusă de Preafericitul Părinte Patriarh Teofil al Ierusalimului, Biserica Ortodoxă Rusă condusă de Preafericitul Părinte Patriarh Kirill al Moscovei și al Întregii Rusii, Biserica Ortodoxă Sârbă condusă de Preafericitul Părinte Patriarh Irineu al Serbiei, Biserica Ortodoxă Română condusă de Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Nifon al Târgoviștei, Biserica Ortodoxă Poloneză condusă de Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Abel de Lublin și Chełm și Biserica Ortodoxă din Ținuturile Cehe și din Slovacia condusă de Preafericitul Părinte Mitropolit Rastislav al Ținuturilor Cehe și al Slovaciei.
Participanții și-au exprimat recunoștința față de Majestatea Sa Abdullah II, Regele Regatului Hașemit al Iordaniei și Custodele Hașemit al Locurilor Sfinte creștine și musulmane din Țara Sfântă, și față de poporul iordanian pentru facilitarea găzduirii acestei întruniri în capitala lor, Amman, remarcând activitatea extraordinară a Majestății Sale în promovarea dialogului interreligios la nivel internațional.
Participanții au mulțumit, de asemenea, Patriarhiei Ierusalimului și Preafericitului Părinte Patriarh Teofil pentru toate eforturile neobosite menite să deschidă calea dialogului și să aducă pe frați împreună în spiritul neprețuit al unității, menționând că lumina care emană de la Ierusalim este un martor al acelui Oraș Sfânt, care își afirmă continuu compoziția plurireligioasă şi multiculturală, bucurându-se că, prin existența sa, este căminul cald pentru cele trei credințe avraamice: creștinismul, iudaismul și islamul.
Delegațiile au afirmat că această întrunire are intenția să consolideze legăturile fraterne între frați și Bisericile lor, să promoveze legăturile păcii în Hristos între ei, să pledeze pentru unitatea Bisericilor Ortodoxe și să reînnoiască dialogul în speranța exprimată în rugăciune de a aduce reconcilierea acolo unde a existat discordie.
În atmosfera de dragoste frățească, participanții la întrunire au convenit că deciziile referitoare la chestiuni de importanță la nivel ortodox, inclusiv acordarea autocefaliei Bisericilor locale, ar trebui să fie finalizate într-un spirit de dialog și unitate panortodoxă și prin consens panortodox.
În ceea ce privește situația bisericească actuală din Ucraina, participanții au recunoscut, de asemenea, că un dialog panortodox este necesar pentru vindecare și reconciliere.
În chestiunea referitoare la Macedonia de Nord, delegațiile au declarat că această problemă trebuie soluționată prin dialog în cadrul Bisericii Ortodoxe Sârbe și cu sprijin panortodox.
În ceea ce privește Muntenegru, delegațiile participante au solicitat autorităților competente să respecte și să păstreze dreptul fundamental de posesiune asupra proprietății, inclusiv cel al Bisericii.
Delegațiile au convenit că ar trebui să se întrunească frățește, de preferință înainte de sfârșitul acestui an, pentru a consolida legăturile comuniunii în rugăciune și dialog.
Participanții speră că Sanctitatea Sa Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, cu bine cunoscutul său primat de onoare (πρεσβεια τιμήs), se va alătura acestui dialog împreună cu frații săi întâistătători.
Delegațiile au fost de acord cu îndemnul fratelui lor Patriarhul Teofil al III-lea de a organiza o rugăciune pentru lume, pentru încheierea războiului, a bolilor și a suferinței și pentru toți creștinii, precum și pentru unitatea Bisericii Ortodoxe. Această rugăciune va avea loc în Biserica Mamă, Biserica Învierii (Sfântul Mormânt) din Ierusalim, înaintea Sfântului Mormânt al lui Hristos, din care El a înviat și proclamă lumii pacea.
* * *
Nota noastră: Este puțin ciudat faptul că acest Comunicat a apărut inițial pe o sursă de informare partizană Patriarhiei Ecumenice, în timp ce alți jurnaliști erau informați că va fi emis mâine. A fost redactat în engleză, limbă de circulație internațională și neutră din perspectiva participanților. Poate fi consultat în varianta originală pe site-ul Patriarhiei Ierusalimului.
Patriarhia Română a fost promptă cu traducerea și publicarea lui.
Ideile din Comunicat sunt transparente spre o soluție sobornicească, nicidecum prin hotărâri unilaterale ale Fanarului. Este practic exprimată încrederea că dezbaterea onestă a subiectului va duce la decizii corecte și care să aducă pace și unitate. Această direcție este una corectă, pentru că tot chinul din Biserica Ortodoxă de astăzi vine în urma unor hotărâri luate sub presiuni ale unor factori externi, fără o deliberare degajată asupra subiectelor.
Singura intervenție concretă este apelul făcut autorităților din Muntenegru de a respecta statutul Bisericii Ortodoxe Locale, condusă de IPS Mitropolit Amfilohie.
Simplul fapt că s-au adunat și au discutat problemele stringente actuale fără coordonarea și împotriva piedicilor puse de Patriarhul Bartolomeu este un mesaj de îmbărbătare și îmbucurător că deciziile nu trebuie luate sub influența nimănui.
Sunt așteptate de acum reacțiile Bisericilor neparticipante, îndeosebi ale Antiohiei, Bulgariei și Georgiei, dar și a unor ierarhi individuali.
Ba chiar trebuie privită cu interes reacția Patriarhiei Ecumenice, căreia i s-a aruncat mănușa. până acum, ea a fost cea care a presat lucrurile, dând impresia că acționează pașnic și condamnând acțiunile Bisericii Ruse de a opri comuniunea cu ea ca pe unele ce și cum ar semăna dezbinare și ar veni din aroganță. Oare cum va suferi sfidarea la adresa pretențiilor sale de întâietate de putere? Cum va răspunde la chemarea la dialog, pace și unitate în cuget?
Deocamdată a trimis astăzi o Scrisoare de mustrare Patriarhului Ierusalimului, prezentată pe scurt de către OrthodoxTimes, în care afișează o atitudine de reproș și mimează bunăvoință, dar trece cu vederea că această întrunire de la Amman a fost convocată tocmai pentru că el însuși a refuzat repetat și categoric să discute deschis problema ucraineană.
De acord cu Nota sfinției voastre.
Prea multe nu erau de așteptat, da, afară de reiterarea, sublinierea cuviincioasă a faptului că decizii de genul celor pe care și le arogă de ceva vreme într-o viziune papistașă Patriarhul Ecumenic (și toți ecumeniștii săi de primprejur) nu sunt agreate și, mai mult, nu sunt împărtășite de către participanții de la întânlirea de la Amman. Și întrucât aceștia reprezintă circa 80% din numărul total al ortodocșilor din lume, declarația capătă cu adevărat greutate.
Este de discutat dacă aducea un rezultat mult mai bun pt Ortodoxie o condamnare a acțiunilor papistașe ale P.Ecumenice. Uitându-ne în istoria Bisericii, nu aș spune aceasta. Astfel de probleme se rezolvă cu delicatețe o vreme și numai după ceva timp cred că ar putea fi luate măsuri de distanțare și, de ce nu, de condamnare sinodală.
Doamne ajută!
Și eu cred că este un bun început și, în acest context, al începutului, cele din Amman sunt de bun augur. Dacă însă această întâlnire ar rămâne singulară, ar fi și insuficient și chiar dăunător pentru ortodoxie. Ar denota o neputință, ar valida tactica de așteptare a patriarhului Bartolomeu, ar fi o părăsire a ÎPS Onufrie. Asta cred. Iertați.
Există o atitudine bisericească diferită în zilele noastre, ca să nu o numesc laxă. Adică se duc mult mai multe tratative, există mult prea multă toleranță și o încetineală de a lua decizii radicale. Nu mi se pare chiar atât de rău acest aspect decât în situații în care există abateri de la dogmă care ne vizează direct. Spre exemplu, primatul papal actual nu ne afectează direct pe noi, însă pe greci da. Ei (în special episcopii) ar trebui să reacționeze, să depună eforturi mai mari pentru a reveni la o decizie normală a Sinodului Ierarhiei lor. Și, bineînțeles, sunt necesare reacții mai puternice în privința Sinodului din Creta din partea Bisericilor participante, dar și a celor care nu au fost prezente.
Ce mi se pare nepotrivit este lentoarea preconizată. O nouă întâlnire abia la finele anului cred că este destul de târzie. Probabil că a fost hotărâtă această dată ca fiind după Sinoadele regulate din toamnă, prin care Bisericile pot și sunt nevoite să ia decizii în această privință. Totuși aceste chestiuni sunt atât de grave, încât nu e cazul să fie rezolvate în ritm lent, ci alert. Ar fi fost mult mai nimerită o nouă întâlnire după Paști sau după Cincizecime.
Totuși este important și faptul că întreruperea comuniunii rușilor cu grecii rămâne în picioare, adică există o presiune care rămâne în picioare.
„aceștia reprezintă circa 80% din numărul total al ortodocșilor din lume”
Va simtiti reprezentat de Mitropolitul Nifon ?
Cati rusi ortodocsi credeti ca se simt reprezentati de Patriarhul Kiril ?
putem continua
Doamne ajuta!
Nu putem pune problema astfel. Vrem-nu vrem, suntem reprezentați de ei. Deocamdată suntem în BOR, iar rușii în Patriarhia Rusă.
Iar pe tema schismei din Ucraina la felul cum a fost discutată la Amman, mă simt reprezentat de Mitropolitul Nifon, așa ecumenist cum e.
Adăugire: Din păcate, tocmai au făcut-o lată cu comunicatul privitor la coronavirus și măsurile de prevenție.
Doamne ajuta! Am si eu o intrebare ce nu are legatura cu articolu! Doresc sa ajung la Manastirea Banceni si nu stiu de unde sa iau un microbuz din cernauti catre manastire (pana la cernautistiu cu ce sa ajung )si unde as putea schimba lei in hryvnia sau daca sepoateplati si in lei(ceia ce ma indoiesc) Va rog mult daca stiti sa-mi raspundeti! Multumesc Doamne ajuta!
Cu siguranță este microbuz din Cernăuți spre Herța, iar drumul spre Mănăstire este cu vreo 3-4 km înainte de Herța și nu e lung, cel mult 2 km pe asflat.
Acolo pot fi folosiți lei. Cred că se pot folosi și dolari chiar și pt bilet de autobuz. Dar probabil că informații mai multe pot oferi șoferii de microbuz din România spre Bănceni.
Multumesc frumos pentru raspuns!Dumnezeu sa va binecuvanteze!
S-au intalnit cu totii la o cafea ammaneza. Atat.
Hristos a înviat! Este adevărat că patriarhul Kirill a reluat pomenirea „papei” Bartolomeu sau este o informație greșită? Circulă o asemenea informație printre unii creștini dar nu am găsit niciun material care să susțină asta și îndrăznesc să întreb aici, după ce am citit cele postate pe tema întâlnirii de la Amman.
Greu de crezut. Ar fi fost știre bombă, cap de afiș.
Mulțumesc, nu pot decât să mă mir de imaginația unora prea plini de „râvnă”…