Urăm tuturor cititorilor și credincioșilor ortodocși un Post cu folos și cu nevoință bună, roditoare în Duhul lui Dumnezeu! Și cerem iertare pentru toate multele noastre sminteli și greșeli!
În primul rând, pacea și buna înțelegere sunt de absolută trebuință ca temelie a înfrânării trupești, ca să nu alergăm în zadar și să zidim „paie, lemne și fân”, care nu pot substitui frica și credința în Dumnezeu. După acestea, vine și înfrânarea de la mâncăruri și desfătări cu tragere de inimă și fără cruțare a trupului. Iar peste toate să adumbrească adevărul și lumina Duhului Sfânt.
Ca în orice Post Mare, care este pregătirea noastră pentru praznicul Învierii, dar și împreună-pătimirea cu Hristos, prima și ultima săptămână sunt mai aspre. Cine poate va posti negru până miercuri, când se mănâncă fără ulei, apoi iarăși joi post negru și vineri mâncare uscată. Sâmbăta și duminica este dezlegare la ulei. Doar de Buna Vestire și de Florii este dezlegare la pește în Postul Mare.
Această rânduială este îndeosebi pentru cei din mănăstiri, dar pt cei cu familie și cu obligații nu se poate pune o asemenea greutate. Mai ales că postul este pentru cei care și-au înnoit haina sufletului și-l pot duce mai ușor. Așadar fiecare e bine să postească mai aspru după putere; cel puțin ziua de luni post negru și apoi mâncare uscată restul săptămânii sau o masă simplă mai pe seară.
Această înfrânare aspră în primele zile are rostul să slăbească trupul și să-l supună sufletului pentru ca să poată gusta mai ușor din roadele și din rostul călătoriei Postului Mare. La fel și Săptămâna Mare este o pregătire duhovnicească pentru Înviere.
Bineînțeles că un loc important îl ocupă spovedania și împărtășirea (pentru cei care nu au impedimente).
Nu în ultimul rând, participarea la slujbe este necesară, la Canonul cel Mare îndeosebi, dar și la Liturghia Darurilor înainte-sfințite. Amintim că Sf. Andrei Criteanul a scris acest Canon ca expresie a pocăinței sale pentru faptul că a căzut în erezia monotelită, semnând documentele unui Sinod tâlhăresc la presiunea împăratului din acea vreme.
Ca o încununare a celor spuse, adăugăm și cuvintele de îndrumare cu privire la post ale Parintelui Iustin:
TUTUROR POST CU FOLOS ȘI CU RÂVNĂ BUNĂ!
Pretios acest articol cu precizarile date atit de clare si la obiect, binecuvintat fiti si dumneavoastra Preasfinte Parinte si toti oamenii Domnului!
Care este rânduiala în Săptămâna Mare? Iertați!
Săptămâna Mare înfrânarea este ca în prima din post. Asta înseamnă că primele trei zile se ajunează după putere, cu mâncare uscată sau cât mai simplă. Apoi Joi se mănâncă de două ori în zi (în funcție de ora săvârșirii Sf. Liturghii) cu ulei. Vineri este post toată ziua în cinstea Patimii Mântuitorului și a Răstignirii. Iar Sâmbăta Mare se ia hrană cât să putem rezista la Înviere, adică se postește aspru, spre deosebire de celelalte sâmbete; asta însemnând că fără ulei.
Este important de participat la slujbe, la Denii, îndeosebi cea a celor 12 Evanghelii de Joi și a Prohodului de Vineri seara.
În biserici se citesc cele 4 Evanghelii de luni până miercuri până la cap. 12-13 de la Ioan pt că de acolo textul este inclus în pericopele de Joi seara. Deci este bine ca fiecare creștin să citească Noul Testament în această săptămână o dată. Unii îl citesc de la începutul Postului Mare.
Bineînțeles că partea cea mai importantă este ca această nevoință să fie cu gândul la Patimile Domnului, suferind și trăind și noi prin nevoința proprie răscumpărarea săvârșită de El. Cea mai bună trăire este nu cea emotivă, prin imaginație, ci prin greul dus de trup. De aceea este nevoie de silință multă și fără cruțare, dar cu inimă, nu doar formal.