Cât de ușor paralizează totul în ziua de astăzi! Dar cât de mare e și amorțeala duhovnicească a creștinilor din Biserică!
După cum deja se știe și resimțim acest lucru, participarea credincioșilor la slujbele bisericești a fost sistată în foarte multe țări ortodoxe, precum și în majoritatea celor din Occident. Însă această stare nu este generalizată, ci există Biserici precum cea a Georgiei, Serbiei, Rusiei și Ucrainei, care nu au dispus implementarea acestor măsuri. Dar nici pericolul contaminării cu noul virus nu este foarte uniform prezentat și apar voci care susțin că închiderea oamenilor în casă este contraindicată. Deși ar trebui să existe niște îndrumări de încredere din partea ierarhiei, confuziile pe plan ecleziastic și medical cer lămuriri în plus pentru a ști cum să înfruntăm mai bine pericolul bolii, dar și cum să ne trăim credința în aceste condiții.
Aspectele bisericești
Deși toate Bisericile au exprimat destul de ferm ideea că nu se transmite vreo infecție prin Împărtășanie în comunicate oficiale, totuși există diferențe în ce privește primirea credincioșilor la slujbe în aceste zile. Patriarhia Română a subliniat corect, într-un articol foarte bun cu informații documentate științific, că Sfintele Taine nu sunt sursă de molipsire în mod paradoxal, iar foarte mulți alți episcopi au susținut intens același lucru, cu referințe la preoți care au îngrijit pe cei îmbolnăviți cu infecții contagioase și nu au pățit nimic, deși s-au împărtășit din același Potir.
Însă aceste poziționări declarative nu înseamnă nimic atunci când nu sunt transpuse în practică, atunci când oamenilor li se interzice participarea la slujbe. Și nu doar atât, ci mai ales atunci când li se permite și sunt îndemnați, prin purtătorul de cuvânt al Patriarhiei, chiar și după atâtea discuții, să folosească lingurițe de unică folosință dacă le este frică să se împărtășească împreună cu ceilalți. Cine va mai pune bază pe cuvintele oficialilor Bisericii Române când faptele lor dovedesc tocmai contrariul, adică necredință, frică, conformism cu normele profanatoare ale lumii? Cine va urma cu încredere îndrumările emise de biroul Patriarhiei? În nici un caz cineva care caută răspunsuri mântuitoare, ci doar cei care se mulțumesc cu normele acestei lumi.
În contrast, pe lângă faptul că Patriarhia Georgiei și cea a Rusiei nu au oprit pe credincioși să participe la slujbe, precum nici Biserica Ucrainei canonică, la fel procedează și Biserica Serbiei, al cărei Sinod a anunțat că «Biserica nu se pune problema să întrerupă săvârșirea Sfintei Liturghii și nu va înceta să ofere dumnezeiasca Împărtășanie credincioșilor. Acestea sunt subiecte de nenegociat pentru că ele constituie baza credinței noastre în Dumnezeu». Dar chiar și Biserica Greciei a făcut o cerere către oficialități să se revină asupra deciziei de a fi oprit accesul credincioșilor la slujbe. În acest sens, a fost trimisă o scrisoare oficială semnată de către Secretarul Sfântului Sinod, în care se cere să fie îngăduită participarea la slujbe a credincioșilor și mersul la cimitire (care sunt locuri deschise).
O situație interesantă este cea din St. Petersburg, unde primarul a încercat să închidă bisericile, dar răspunsul Patriarhiei Ruse a fost că acest lucru nu intră în atribuțiile autorităților locale, ci poate avea loc doar printr-o lege federală.
Există și unele atitudini exagerate în sensul opus ale unora care consideră că spațiul liturgic este lipsit de orice pericol de contaminare. Personal nu împărtășesc acest punct de vedere pentru că s-au constatat multe îmbolnăviri de la frigul din biserică sau de molipsire cu răceli de la ceilalți credincioși, încât ar fi greu de negat această evidență. Cu toate acestea, cred că ar trebui să biruiască credința că Dumnezeu ne păzește de boală și când ne închinăm la icoanele publice și sărutăm mâna preotului.
Pericolul medical reprezentat de coronavirus
Dar, dincolo de poziționările strict teologice teoretice și practice, pentru a ști cum să reacționăm trebuie să avem în vedere natura pericolului cu care ne confruntăm. Pe acest subiect există diferite opinii în ce privește abordarea epidemiei, a gravității bolii și a comparației cu celelalte gripe la care nu a existat o asemenea mobilizare. Nu putem să luăm atitudine coerentă decât față de lucruri despre care avem o imagine cât mai bine conturată.
Așadar este cert că există contaminare reală și victime numeroase în China și Italia îndeosebi, dar țările afectate încep să fie din ce în ce mai multe, cum ar fi Spania, Iran și Franța la un nivel ridicat. Este o problemă unificarea statisticilor pentru a avea o imagine reală asupra răspândirii virusului și a face comparații pertinente. Dacă în Italia este asociată pe criterii mai relaxate orice moarte cu coronavirusul, alte țări nu procedează la fel și apar discrepanțe și confuzii, ba chiar și panică. Multe țări cu sistemul medical deficitar raportează foarte puține cazuri. În acest context, avem de-a face mai mult cu o problemă a monitorizării decât a bolii în sine. În unele țări cifrele produc panică, iar în altele pot fi lacunare. Statistica pune pe masă un tablou neconcludent și manipulator.
O prezentare mai echilibrată a situației o face un virolog reputat german, doamna Karin Mölling. Printre ideile cele mai importante, se numără opinia că statul în casă nu este benefic, ci dăunător sănătății: „Interioarele sunt mult mai contagioase decât aerul proaspăt de afară. Carantina în fapt poate avea un impact negativ. … Avem nevoie de aer și soare, aerul diluează virușii iar soarele cu razele ultraviolete îi ucide. Dar nu carantină! Nu te infectezi pe străzi!”. Asta mai ales în zonele nepoluate. Deocamdată situația nu depășește, cel puțin în Germania, cifrele de îmbolnăviri cu gripă normală de acum 2 ani. „Este important să-i izolăm și să-i protejăm pe bătrâni. Apoi cât mai mult aer proaspăt și raze ultraviolete. Mai mult, deschideți grădinițele și școlile în loc de a arunca familiile în haos. Școlile sunt cele mai bune locuri de a-i aduna și de unde afli cum se transmite lanțul infecțios. Poți controla asta și poți reacționa.”
Ce-i drept, totul este în evoluție și există premizele pentru o agravare deosebită. Dar apar și suspiciuni multe cu privire la modul contorizării deceselor. Dacă cei mai mulți au murit cei în vârstă, de unde putem ști că nu au fost alte cauze ale morții? Graba de a le număra la cele cauzate de virus nu este de bun augur. Pentru a se decreta stare de urgență și de pandemie este nevoie de ceva mai mult, altfel e contraproductiv să fie oprită activitatea întregii societăți. La amenințarea reală a bolii se adaugă, astfel, efectele dezastruoase ale crizei economice și lipsurilor generate prin oprirea activității. Reacția aceasta de a bloca circulația este una panicoasă, nu chibzuită. Ea generează isterie și dezorientare, mai ales sau în ciuda faptului că este proclamată pe un ton foarte sigur. Lipsa informațiilor concludente duce la neîncredere și suspiciune, dar și la o stare de conflict social între oameni, care se bănuiesc și se feresc unii de alții.
Orice oprire a activităților sociale nu poate fi justificată decât de o rată foarte mare a mortalității, care paralizează totul. Fără a fi cinici, trebuie să recunoaștem că decesele oamenilor dintre noi, chiar dacă ar fi multe, nu pot face ca totul să se blocheze. Este irațional. Chiar și blocarea spitalelor nu e un motiv suficient. Trebuie luate unele măsuri de precauție, dar această supradimensionare exagerată dovedește lipsa de gândire sau un calcul malefic. Practic, sănătatea ajunge să îmbolnăvească la alt nivel.
Înfruntarea duhovnicească la nivel individual
Două pericole majore ne pândesc: al bolii, la nivelul trupului, și al izolării, la nivelul sufletului.
Boala ne pune în fața morții. Orice creștin ar trebui să fie familiar cu gândul la moarte. Acum este doar mai prezent, mai amenințător. În nici un caz disperarea nu este un răspuns potrivit, ci curajul, mărimea de suflet. Trebuie să ne protejăm sănătatea, mai ales cei în vârstă, dar și cei mai tineri. Trebuie să păstrăm o prevenție, o izolare a virusului încât să nu se infecteze mulți oameni, asta e clar. Măsurile de igienă individuală, dar și cele colective de distanțare în magazine sau în alte locuri aglomerate sunt nimerite și necesare. Totuși acestea nu trebuie făcute cu disperare, într-un mod riguros și inuman, instituțional, panicos.
Această amenințare ne amintește mai puternic că vom muri cândva, dar nu e nici o tragedie, nu se schimbă nimic în mod dramatic. Cei sănătoși au șanse foarte mari să nu pățească nimic mai mult decât o răceală, iar cei bolnavi grav și vârstnicii oricum au în față sfârșitul și nu este ceva nou. Ar trebui să fie folosită această situație pentru a crește în credință. Orice primejdie ne face să ne rugăm mai intens, să ne gândim mai atent la soarta noastră. Trebuie doar să o folosim conștient, să existe mobilizare duhovnicească. Panica este un semn al necredinței sau al lipsei de formare creștină.
Dar cei mai mulți se confruntă nu cu virusul, ci cu restricțiile de circulație și activitate. Apare lipsa de bani, alimente, diverse nevoi umane, care se agravează într-o societate blocată în casă. Unii părinți și duhovnici au comparat această conjunctură cu retragerea în liniște a călugărilor, de pe care ar trebui să beneficieze și să o folosească în avantajul lor toți astăzi. La prima vedere, așa este. Totuși aceste impresii nu arată decât lipsa de iscusință în lupta duhovnicească. Doar în aparență pustia este echivalentă cu închiderea de acum. În esență, există deosebiri importante. Prima este făcută de bună voie, pe când a doua în mod forțat; una este din credință, cealaltă din cauza impunerii statului; izolarea în singurătate este diferită de cea în casă, împreună cu familia și cu toți cunoscuții; dar cea mai importantă diferență este aceea dată de experiența duhovnicească a fiecăruia. Practic, este vorba de o diferență între pustiire și pustie. O retragere corectă la mănăstire sau la pustie vine dintr-un parcurs firesc, dintr-o înaintare în virtute, altfel este periculoasă. Adeseori Părinții Patericului avertizau asupra lipsei de discernământ a celor care plecau în pustie dintr-o abordare incorectă a luptei cu patimile. Cam același lucru se întâmplă acum. Cei mai mulți oameni nu sunt pregătiți duhovnicește (dar nici trupește) pentru această izolare și le este vătămătoare, trezește mai multă încordare și probleme. Dacă pustnicii adevărați se retrăgeau pentru a lepăda grijile pământești, oamenii izolați de acum nu pot renunța la ele, ci chiar se amplifică. Așadar este absurdă recomandarea la o mai mare introspecție în aceste zile ca și cum am fi cu toții la liniște și retragere. Dimpotrivă, este nevoie de o preocupare mai mare de problemele materiale care se măresc în aceste clipe. Este mai degrabă o situație asemănătoare cu a mucenicilor care așteptau cu rugăciune și pregătire ziua în care vor fi chinuiți pentru mărturisirea credinței.
Atenția trebuie îndreptată spre a fi depășită această situație de închidere și molimă într-un mod duhovnicesc, uman, înțelept, cu credință, nădejde, într-ajutorare, nu cu metode instituționale reci, care nu iau în calcul pe Dumnezeu, ci doar știința și care tratează pe oameni ca pe niște indivizi fără suflet, dotați doar cu trup supus bolii. Tocmai această abordare care se generalizează acum prin autoritățile statului ne lipsește de slujbe, de interacțiune, luptă mai degrabă să controleze populația decât virusul. Sub pretextul izolării bolii în cei contaminați, oamenii sunt puși la restricții, dar fără o noimă clară. Statul prinde puteri tot mai mari și mai înspăimântătoare prin care poate domina și anula libertățile individuale. În loc să trăim sub cerul liber, ajungem să ne desfășurăm viața sub umbrela instituțiilor omenești. Se naște întrebarea care este foarte pertinentă: Oare nu se va ajunge la restricționarea permanentă a libertăților după această epidemie, așa cum s-a procedat cu lupta inventată cu terorismul, în urma căreia acum toți suntem monitorizați prin pașapoarte, buletine biometrice și camere de supraveghere?
Pur și simplu autoritățile nu dau o dovadă clară că prin abordarea lor „științifică și medicală” stăpânesc situația, că iau în calcul toate aspectele vieții sociale, nu doar amenințarea virusului. Dar nici boala nu pare a fi dimensionată corect, lucid și folositor. Asta nu înseamnă că trebuie să ne revoltăm împotriva statului și să ne lăsăm pradă teoriilor conspiraționiste foarte răspândite acum; dimpotrivă. Ci doar să conștientizăm care este realitatea și să o înfruntăm duhovnicește. Nu ne putem împotrivi decât în mică măsură, prin rugăciune și trăire cât mai autentic creștină. Dumnezeu lucrează mai mult decât orice activism, fără să însemne că noi nu trebuie să facem nimic, ci să acționăm în duh de rugăciune și smerenie, să fim un soi de Lot care nu s-a amestecat cu obiceiurile celor din Sodoma sau ca o sare a pământului care nu și-a pierdut gustul, adică nu s-a adaptat la comportamentul imoral și necredincios al societății din jur.
În aceste zile, când a fost interzis practic cultul Bisericii, nu e normal să acceptăm pasiv acest lucru. Este o dovadă că lumea merge în contra lui Dumnezeu. Erezia ecumenistă de multă vreme și schisma ucraineană mai recent sunt răbufniri ale apostaziei care macină pe interior și care provoacă mai multă descreștinare. Nimeni sau foarte puțini au reacționat la aceste fenomene, la fel se întâmplă și cu interzicerea slujbelor. Mulți au spus că vor reacționa când vor vedea schimbări la biserică, dar nu s-au gândit că vor fi mascate și că vor fi păcăliți mereu din cădere în cădere. Desigur, vom atinge noi trepte ale lepădării de Dumnezeu și tot cei care apără credința vor fi prezentați ca fiind vinovați. Oare dintr-o gândire duhovnicească?
Acum nu sunt necesare rugăciuni formale, magice, deznădăjduite sau apatice, care să fie făcute cu scopul de a fi scăpați doar de boală, ci se cere o stare de prezență din care să rodească o rugăciune vie, intensă, curată, izvorâtă din credință puternică și lucidă. Trebuie să cerem ca oamenii de la conducere, dar și cei de rând să primească luminare de la Dumnezeu, să aibă pace în suflet, discernământ, răbdare și nădejde, să abordeze corect problemele cu care ne confruntăm, să ne pocăim de starea în care am ajuns din cauza păcatelor. În felul acesta va interveni rezolvarea. Bineînțeles că în primul rând ne rugăm să dobândim noi înșine pace lăuntrică în mijlocul acestei frământări. După cum recomanda Mitropolitul Neofit, citirea Vieților Sfinților și a cărților duhovnicești este de mare folos. Rugăciunea și apropierea de Dumnezeu nu poate interveni fără o cugetare și o viziune formate corect pentru că din gândul la El vine frica, dragostea, căutarea, preocuparea cea bună și întoarcerea spre Hristos.
Însuși Hristos a spus să nu se tulbure cei ai Săi când vor auzi de războaie și de molime și alte calamități (Mt. 24:6-7). Frica cea mare și îngrijorarea presantă este cum vom da răspuns pentru faptele noastre în fața lui Dumnezeu, cum așteptăm și ne pregătim pentru ziua cea mare a întâlnirii cu El la dreapta judecată. Această preocupare ne va ține în mâinile Lui și ne va păzi cu bine de toate primejdiile vieții și pericolele acestei tulburări care a cuprins lumea la un asemenea nivel.
Câteva statistici relevante asupra mortalității din Italia ne arată că numărul deceselor este tot cam la același nivel ca anul trecut. Deci este foarte grav virusul și trebuie să ne păzim de el, dar nu trebuie să exagerăm.
Un caz interesant este cel din Hunedoara, din 25 martie. Este testat în ziua decesului și rezultatul testului apare pe 29, la trei zile după aceea. Concluzia în trend este că boala se împrăștie foarte repede, având în vedere că nu a avut contact cu persoane infectate. Dar nu ar fi interesantă și presupunerea că testările nu dau rezultate corecte și sunt catalogați drept infectați mai mulți decât în mod real? Oare cum vor reacționa rudele și apropiații care vor trebui să stea în carantină pt că au avut contact cu împricinatul? Dar problema se poate extinde la toată societatea, care este forțată să pună frână la toate posibil dintr-o farsă bine jucată la nivel mare.
Desigur că nu e normal să mergem cu bănuielile prea departe, dar întrebări legitime apar. Și ne interesează cel mai mult oprirea slujbelor pentru că se impune un control absurd. Din păcate, cred că foarte puțini oameni mai pot face observații raționale mai ales dintre cei aflați în posturi cheie, care să poată produce efecte. Asta ține, până la urmă, de atitudinea noastră a fiecăruia dea înghiți decăderea din jur cu seninătate. Problema este că ne poate afecta mântuirea, verticalitatea noastră morală în fața lui Dumnezeu.
Sfinţia Voastră aveţi dreptate!
Ştiinţa NU trebuie ABSOLUTIZATĂ! Omul are limite COGNITIVE, indiferent cât de bine pregătit şi/sau bine intenţionat ar fi. Doar Dumnezeu este omniscient şi omnipotent! Că unii oameni se cred dumnezei este oun fapt real şi o probă că discernământul lor este disfuncţional. Ca să nu spun mai mult!
Prin natura profesiei mele consider imperativă informarea şi reflecţia. Motiv pentru care le ceream, zilele trecute, tinerilor cu care lucrez, să-mi explice cum se face că falsificarea produselor în domeniul medical aduce un câştig de 500 (cincisute) de ori mai mare decât investiţia iniţială. Adică 1000 USD investiţi aduc un câştig de 500.000 USD. Iar falsurile ajung să se vândă prin reţele legale de distribuţie a produselor (sic!). Este cel mai profitabil domeniu pentru tranzacţii cu produse falsificate. Mult mai profitabil decât industria drogurilor, în care câştigul este de 20 de ori mai mare faţă de investiţia iniţială. 1000 USD aduc un câştig de 20.000 USD. Cifrele sunt bazate pe statistici publice pe care tinerii cu care lucrez au avut obligaţia să le citească.
Eu nu contest știința, ci instrumentalizarea ei. În mod normal, știința ne-ar duce la Dumnezeu, ne-ar arăta că există și că totul este sub ocrotirea Lui. Dar, atunci când este instrumentalizată, se ajunge la teorii aberante, gen evoluționism, pandemia de zilele astea și de anii trecuți, cipare, teorii de gen etc. Când scoți componenta spirituală din gândire, ajungi la aberații fals întemeiate pe științe incomplete (mincinoase).
Ca să fie mai clar, dr. Paulescu a arătat prin știință măreția lui Dumnezeu atât cât stă în puterea ei. De acolo urmează credința, cunoașterea în duh și în mai ales în Duhul Sfânt. Deci da, nu poate fi absolutizată, dar e de folos.
Exact asa, parinte… Nu mai zic ca sistemul imunitar scade cel mai mult pe fond de stres. Pai cum se pot apara batranii daca la televizor ii baga in frica permanent? Sistemul lor imunitar va fi foarte slabit si vor fi foarte descoperiti. Vor fi mai multi morti decat daca nu s-ar fi instituit aceste masuri. Nu mai zic de problemele economice foarte grave pe care le vom avea… Pai vor muri cu mult mai multi de foame decat de virus.
Comunicatul Bisericii Serbiei este mai amplu decât a fost prezentat pe Romfea, de unde am preluat informația în articol.
Se recomandă ca slujbele să fie săvârșite doar de clerici, cântăreți și paraclisieri, iar oamenii să nu participe. Singura deosebire importantă este că se specifică faptul că oamenii pot fi împărtășiți, indiferent de vârstă sau alte criterii.
De asemenea, Patriarhul Chiril al Rusiei a îndemnat pe credincioși să nu vină la biserici în aceste zile, dând ca exemplu pe Sf. Maria Egipteanca. Dincolo de acest exemplu nepotrivit, recomandarea adresată într-o predică nu este chiar greșită, totuși încă este discutabil dacă să fie aplicată tuturor fără nici o distincție, adică să fie o normă sau recomandare.
Ca de obicei, un articol bun publicat de domnul Ninel Ganea pe Karamazov.ro:
şi în continuare:
Întregul editorial:
http://karamazov.ro/index.php/polemici/654-tcerea-mieilor.html
Credinciosii NU pot participa in masa la slujbe, nici daca acestea se tin in curtea bisericii
Vlad, am vrut să fac câteva comentarii dar mi-am dat seama că doar aș fi repetat ceea ce am scris deja pe 21 martie, înaintea închiderii bisericilor. Pun un link:
http://surugiu.net/wp/2020/03/21/spiritualitatea-corecta-politic/
Îți dau dreptate, căci și pe mine m-a cam deranjat comparația „retragerea în izolare este ca retragerea în pustie” pe care am tot întâlnit-o în ultima vreme (cred că un ucenic al arhim. Sofronie de la Essex a zis-o prima oară). Ce ipocrizie! Hai, mă, să fim serioși, nici 0,00001% dintre clerici sau popor nu avem experiența pustiei și nici n-am fi pregătiți pentru luptele înfricoșătoare care se dau acolo. Bine ai observat nuanțele, carantina este mai degrabă este o închisoare, fiind facută fără voia noastră.
Ah, că este o ocazie de transfigurare, DAAA. Dacă nu crâcnim. Ca orice altă greutate venită peste noi în viață, primită fără cârteală, ba chiar cu mulțumire. Tot ocazii sunt și alea. Eu aș zice că mai degrabă asta e soluția pentru noi, să-i mulțumim Domnului. Cum zicea mutește părintele Arsenie dela Prislop în perioada „Drăgănescu”, când securitatea îi interzisese să vorbească oamenilor: scrisese pe un bilet ca să vadă lumea venită la el și să-și repete în sine „mă, ziceți ceea ce merităm, aia avem„. Dacă facem acest lucru și pe deasupra mulțumim, ne vom umple de har. V-o zic din cercare; nu de acum, căci ce trăim acum încă este parfum, „concediu de odihnă”, ci din altele mai grele. Realmente am simțit bucuria suferinței și sensul suferinței, de care au tot mărturisit sfinții închisorilor. Și cei din vremea lor, ca și noi azi, s-au trezit prinși într-o vâltoare fără voia lor, iar ceea ce a urmat a fost după cum s-au poziționat în fața suferinței: unii ca Țurcanu sau Țandără au devenit animale, alții ca Paul Goma au îndurat dar s-au umplut de venin împotriva asupritorilor, iar alții ca Valeriu Gafencu, Ilie Lăcătușu, Benedict Ghiuș, Virgil Maxim, Costache Oprișan, Tache Rodas, Aspazia Oțel ș.a. au devenit stele. Deci depinde doar de noi cum ne raportăm în fața suferinței și dacă ne folosim de ea. De nimeni altcineva. N-avem pe cine să dăm vina.
Să nu uităm că și azi, poate chiar acum, mor creștini fiindcă nu l-au primit pe Allah sau pe liderul suprem din tablou. Cu tot cu familii. Fiecare în fel și chip: înjunghiat, împușcat, înecat, aruncat în prăpastie, tăiat în bucăți, donator de organe, Dumnezeu mai știe cum. Chiar mă întrebam, noi (generația noastră) cum vom afla Calea cea strâmtă, căci nu aveam pic de suferințe, totul era prea comod. Eh, uite că ni se dă și nouă un pic, dar pe măsura neputinței noastre
Adrian, articolul e scris și publicat de părintele Lavrentie, deci cu cuvioșia sa ai fost în gând. 🙂
Offtopic: În privința lui Paul Goma, nu prea-mi vine a spune că s-a umplut de venin, cât că a fost umplut de alții și nu s-a mai putut elibera. Cu toate acestea, eu m-am folosit și de ce a scris și de vlogurile sale, în perioada în care îl urmăream.
Ontopic: cred că suntem cu toții de acord că acum e doar începutul durerilor, deși cei rămași fără loc de muncă peste noapte o resimt deja ca pe un apogeu al suferinței.
E și foarte alunecos modul acesta de gestionare a crizei; nimic nu-i împiedică să declare criza de sănătate publică peste 6 luni gata consumată și să valideze tot felul de măsuri anapoda pt că „ne-am vindecat” iar starea de urgență „a funcționat”. În fine, mare tulburare..
Ah da, Vlad, eram atât de sigur că tu scrisesei articolul că nici nu m-am gândit să mai văd cine e semnatarul. Iertare părintelui Lavrentie!
Despre Paul Goma am vrut să zic că a rămas la o dimensiune lumească a minții după „absolvirea facultății”. La un nivel intermediar. A îndurat ce-a fost acolo, n-a căzut în sub-uman (bestialitate), dar nici nu s-a transfigurat.
Am mai cunoscut un supraviețuitor al temnițelor, pe dl. Radu Ciuceanu, mi-a fost client. Încă mai trăiește. Un luptător din rezistența în munți. 16 ani de „facultate”. A rămas un tip afabil, elegant, cult, o plăcere să stai de vorbă cu dânsul, dar nu am remarcat acea lumină hristică pe care au avut-o cei care și-au luat zborul. Pe care am simțit-o, de exemplu, la părintele Iusin Pârvu. Nu era la nivelul „să nu ne răzbunați”.
Nu știu dacă va rândui Dumnezeu să-l mai prind în viață ca să-l cunosc in personam pe Tache Rodas. Am vrut să ajung la doamna Aspazia Oțel-Petrescu dar am tot amânat până a murit. Tache Rodas era unul dintre cei care luau o cafteală crâncenă fără să crâcnească, ba chiar făcea și un pic de haz de necaz. Într-un interviu recent a dezvăluit cât se ruga Maicii Domnului. Am făcut niște investigații printre cei mai conectați la fenomenul „sfinții închisorilor” și am aflat că ar fi bolnav și retras la schitul de la Aiud. Culmea e că fusesem în 2018 la Aiud la Râpa Robilor, dar n-am știut că era acolo și dl. Rodas. Mă amuz și acum de câte opreliști nevăzute am avut atunci când am mers la Aiud. Vrăjmașul nevăzut a validat astfel că locul era plin de sfințenie.
On-topic: Pun aici un link către cuvântul părintelui stareț Efrem de la Mr. Vatopedu, pe tema pandemiei, pentru că este un om cu mult discernământ. Înregistrarea video e scurtă, doar vreo 7 min., dar e consistentă. Este făcută la deja-celebra lor trapeză unde părintele are obiceiul să-și hrănească duhovnicește frații și pelerinii.
https://youtu.be/kG2r2Ea81E0
”Statul nu inchide bisericile pt. ca dispretuieste credinta sau o calca in picioare. Nu!”-putina otrava si a stricat toata ciorba duhovniceasca a pr. Efrem. Sa ma ierte! Frumos cuvantul, dar cat de marturisitor?!
Bine ca marturisesc in Bulgaria prim-ministrul, patriarhul, clerul (urmasii mucenicilor care n-au vrut sa manance carne in Postul Mare)!
Avem si noi pe Pr. Irineu-Ponor, Pr. Macarie-Oituz care vorbesc cu curaj despre vremurile de acum…
1. P. Irineu – Ponor: “Nu vă răzbunați…” (transcrierea a mai taiat din cuvant)
http://www.cuvantul-ortodox.ro/parintele-irineu-curtescu-ponor-nu-va-razbunati-acum-e-vremea-lor-dumnezeu-se-va-razbuna-importanta-rabdarea-crestinilor-se-inchide-o-vreme-biserica-doar-inceputul-alt-val-mai-mare-postul-craciunului/
2. Pr. Macarie
P. Irineu are curajul P. Justin si cuvantul Pr. Cleopa:
„…importantă este răbdarea creştinilor în aceste momente. Fiindcă, dacă nu răbdăm, pierdem tot ce am dobândit până acum!
N-au mai fost epidemii, n-au mai fost pandemii? Au fost! Mureau cu milionul! Dar să închizi tu casa lui Dumnezeu, să-i oprească pe creştini să vină la biserică…?! O să vedeţi dumneavoastră că Dumnezeu nu întârzie să-Şi apere creştinii.
Trebuie să și crezi, trebuie să și pătimești pentru credință! Că dacă nu pătimești…
Păi vă dați seama că Dumnezeu îl face pe om liber și tu îl închizi! E împotriva oricărei legi și umane și dumnezeiești. Dar pentru că zice Scriptura la Romani, cap. 13: „Supuneți-vă oricărei stăpâniri…” puteți să vă supuneți. Da, stați liniștiți tată, aveți cărți? Citiți. Aveți trup. Puneți-l la metanii, la închinăciuni, dormiți liniștiți și după acea iar citiți și iar vă rugați. Căci v-am spus, acesta-i începutul durerilor.
Vedeți, pe noi călugării, pe dumneavoastră creștinii, zi pe toată lumea aceasta, pe împărați, pe păgâni, cine-i bucură? Doar Biserica! Dacă nu ar fi Biserica, unde s-ar mai bucura lumea aceasta de Înviere, de Naștere, de Adormirea Maicii Domnului, de viața Sfinților Apostoli, care au întemeiat credința și au luminat popoarele creadă în Dumnezeu – pentru că se închinau la pietre, la toate nebuniile. Unde ar mai fi odihnă în lumea aceasta? Unde ar mai fi Sfânta Duminică? Ar fi babilonul Babilonului și ar muri oamenii pe drumuri după lăcomii, după alergături. Numai credința aduce ceva Sfânt, statornic pe pământ! În rest toate-s nestatornice! Toate aduc tulburare oamenilor! Neliniște oamenilor! Deci, credința este Lumina lumii! Păstrați-o, că v-a dat-o Dumnezeu la Sfântul Botez!
Mai lăsați toate știrile acestea. Pentru că vă tulbură sufletul. Tulburandu-se sufletul nu mai poate sa stea în comuniune cu Dumnezeu. Nu. Păi ce, eu am telefon, ca să mă uit la știri?! Nici o problemă! Dacă eu acum mă duc undeva și eu nu știu legea, care-i problema?! Care-i problema?! Ce poate să facă? Dacă am făcut rău, osândește-mă! Aplică legea! Nici o problemă! Nici o problemă…..”
Din păcate, nu se prea înțelege ce vrei să transmiți prin acest mesaj.
Cuvantul P. Irineu e intaritor si mai risipeste nelinistea, frica…
Mai sus au fost scoase doar cateva pasaje, poate, fara legatura intre ele. Transcrierea cu cateva lipsuri e pe cuvantul-ortodox.ro.
Si al P. Macarie e cuvantul linistit si cu pace spune adevaruri care poate ne scapa si care pot fi cauza pentru toate necazurile de acum prin care trece Biserica. Poate ca e nevoie de o smerire a pastorilor din partea puterii statului ateu (care e de plans, daca nu-l cunoaste pe Dumnezeu-Sf. N. Velimirovici) ca sa-si vada pacatele (inclusiv cedarea din Creta)…
Iertati!
Cum poate un monah opri pomenirea? Ce trebuie sa faca?
Un simplu monah nu poate efectiv decât să meargă la slujbă la un preot care a întrerupt pomenirea; nu are la îndemână altceva.
De fapt, întreruperea pomenirii nu constă atât de mult în a tăia numele episcopului, cât în a apăra dreapta credință, a nu accepta inovațiile. Asta poate să facă oricine și chiar este dator.
Multumesc pentru raspuns si pentru articole publicate. Iertati!
Pr. Irineu: “Păi, dacă a văzut Dumnezeu că noi de formă venim la biserică, stăm şi ne uităm la ceas, ne mai uităm pe un mesaj la telefon, apăi ia stai că vă închid Eu “frumos”… Vă pun la citit, vă pun la post, vă pun să vă vină mintea la cap, pentru că zice Sf. Ap. Pavel aşa: Orice necaz, orice strâmtorare, orice durere aţi avea, e spre binele vostru! Al vostru, al cui? Al creştinilor! E rău pentru necredincioşi, pentru că moartea păcătoşilor este cumplită şi îi aşteaptă şi chinul iadului.
Și vai şi mai vai de aceia care se ating de Biserica lui Hristos, care este casa lui Dumnezeu, casă de rugăciune, loc sfinţit, sacru, locul unde Dumnezeu Se dă mâncare credincioşilor ca să aibă viaţă veşnică. (…) Și repet: vai de cei care se ating de casa lui Dumnezeu! Iată ce zice Sfântul acela, un Părinte al Bisericii, când tiranul vrea să-i taie capul, zice: Uită-te bine la mine! Că ne vom vedea dincolo. Unde ai să-ți ascunzi tu ochii atuncea? Ce rău ți-am făcut, omule? Ce rău a făcut Biserica vreodată?! Pe cine a vătămat Biserica?! Cine a venit la Biserică și s-a vătămat cu ceva vreodată?! Că au venit bolnavi și au plecat sănătoși! (…) Biserica este înțelegătoare! Biserica înțelege toate acestea! Dar și Biserica trebuie crezută, că ea nu trebuia să fie închisă. Precum nu închizi un spital fiindcă oamenii au nevoie de sănătate sufletească și trupească, nici Biserica nu trebuie închisă, pentru că este viața și a sufletului și a trupului!“ …
Să nu vă rușinați, a zis Dumnezeu, de credință! Că și Dumnezeu se va rușina (de ei) atunci când va judeca viii și morții! Nici de credință, nici de fapta bună. V-am spus: să înnebuniți pentru credință!
Îi va aduce (vrăjmașul să zică): “Ce tot faci cruce măi, omule?”. Tu îți tot faci cruce lui Dumnezeu. Te împușcă. Nu-i nimica! Nu-i nimica, tată! Pentru că atunci tu scapi, scapi, scapi de păcat. Care este cancerul, cancerul sufletului! Atunci scapi. Zbori către ceruri. Fericită este calea în care mergi azi tu, suflete al meu, că ți s-a gătit ție loc de odihnă. Vedeți mamă, acolo-i odihna mamă, nu aici pe pământ. Nu aici pe pământ. Da.
Dumnezeu și Preacurata Maica Sa și Sfânta și dumnezeiasca Cruce să ne binecuvinteze pe toți, să ne întărească credința, să fiți mai apropiați unii față de alții.
O furtuna grozava a maturat muntele. S-a distrus drumul principal Dafni – Karyes, potecile, etc.
Chiliile Schitului Lacu din Sfântul Munte Athos, izolate de Biserica mare, din cauza furtunii.
(sursa fb)
banii europeni! tacerea mieilor (pustnicilor atoniti)! mielul fiind bland (rabdator) e cel mai puternic, e in stare sa schimbe si pe lup in oaie, pe dusman in prieten. dar in vremea de acum, poate sa taca? nu inseamna lepadare?
lipsa de marturisire (ex. P. Efrem): ”Statul nu inchide bisericile pt. ca dispretuieste credinta sau o calca in picioare. Nu!” (nu suna a lepadare)
nevoia de smerire, a noastra mai intai si acelor care nu s-au smerit pana acum (inclusiv cei ce au cedat in Creta si ce-i care-i aproba cu ecumenism cu tot).
f. dureros, ca-s pastorii si parintii nostri.
iertati!
Da, așa este.
@Nimic: frate, ca monah poate mă ajuți cu o nedumerire: care era a 11-a treaptă a Scării Raiului? Au scos-o ăștia din ultimele ediții? Au cenzurat-o?
un parinte atonit care a lasat un pic tacerea pt. marturisire:
http://www.cuvantul-ortodox.ro/sfantul-munte-scrisoare-staretul-eftimie-kapsala-ucenic-sfantul-paisie-aghioritul-consecinte-criza-coronavirusului-panica-teroare-izolare-incatusarea-bisericii-dictatura-mondiala-antihrist-pecetluire/