Circulă pe internet o scrisoare de circulație internă a Patriarhului către ceilalți ierarhi sinodali români, cărora le adresează o întrebare cu două variante: slujbe cu credincioși fără Împărtășanie sau amânarea deschiderii bisericilor. Se subînțelege că aceste condiționări vin din partea statului. Este un subiect delicat, care amintește de regele înțelept Solomon, care avea de făcut o judecată grea: două mame, care aveau copii mici, dintre care unul a murit, pretindeau că cel în viață este al lor. Regele, în înțelepciunea sa, a decis să taie copilul în două pentru a-l împărți lor. Reacția mamei adevărate a fost să-l cedeze celeilalte numai să rămână viu, pe când cea mincinoasă a acceptat această hotărâre, vădindu-se a nu fi mama reală. Cam în aceeași situație este și BOR astăzi, când trebuie să hotărască între a-și tăia cultul și credincioșii sau a păstra totul intact.
De fapt, ar trebui să ieșim din situația ridicolă în care suntem împinși. Pentru asta este nevoie de o minimă tărie de caracter și verticalitate.
Foarte bine a făcut Patriarhia că a lămurit într-un articol mai extins cadrul juridic al funcționării Bisericii în limitele respectării libertății religioase în contextul unor situații de urgență, cum este starea de urgență sau de alertă. Practic, statul nu poate interfera în probleme de ritual, ci doar să dea unele instrucțiuni generale, iar Biserica, în autonomia sa, dispune cum anume să fie aplicate în practică. Așadar provocarea a trecut cu totul pe teren ecleziastic.
Contextul pandemic actual (în special religios)
Contextul larg este următorul: avem o boală molipsitoare (coronavirus), care nu e chiar mortală într-un mod vizibil la scară largă pentru că foarte mulți sunt asimptomatici. Reacția autorităților este nu doar disproporționată, ci intruzivă, totalitară la nivelul țării, dar și în întreaga lume. Se impun măsuri care pot produce pagube mult mai mari economice, culturale și chiar medicale. În ce privește viața religioasă, s-au impus măsuri restrictive serioase, asumate chiar de Biserică pe motiv de boală. De data aceasta sunt lipsiți credincioșii de o sursă a vieții veșnice, nu doar de nevoi materiale. Cât se justifică acest lucru și cât de credincioși suntem noi, credincioșii?
În primul rând, foarte mulți contestă măsurile la nivel material. Nu e rezonabil să fie închisă toată populația, ci protejați cei vulnerabili prin politici și abordări serioase (care lipsesc). Asta o spun medici reputați, pe când oficialii vin cu perspective fanteziste, simulări pe calculator care nu au avut legătură cu realitatea.
În al doilea rând, la nivel religios, al credinței ortodoxe, suntem puși serios la încercare: în Cine și în ce credem? De ce mergem la biserică și de ce ne împărtășim? Doar ca ritual, doar ca emoție și ca să ne meargă bine? Sau cumva ca să dobândim ceva vital, fără de care viața pământească nu are sens, pentru care putem și chiar ni se cere să renunțăm la lume? Dacă cineva nu crede în viața pe care o primește prin Sfânta Împărtășanie, prin rugăciuni și cultul Bisericii, ci mai mult în sănătate, are rost să lupte pentru redeschiderea slujbelor? Din păcate, cred că în această situație de îndoială cruntă se află mulți dintre clerici, nu doar dintre credincioși. De aceea vin cu discursuri șocante pentru o conștiință ortodoxă.
Dau un exemplu:
Sfânta Împărtășanie: între har și molipsire
Pe lângă faptul că Biserica ar trebui să funcționeze în ciuda pericolelor, chiar și Taina Împărtășaniei oferă suficiente garanții. Practica Bisericii de până acum demonstrează că nu au existat contaminări prin intermediul împărtășirii. Avem și situațiile recente de la Cluj și a Arhiepiscopului Pimen. Nu s-au contaminat cei ce s-au împărtășit din același Potir cu cei infectați. Pur și simplu. De ce? Pentru că acolo este Trupul lui Hristos, este o taină a vieții, nu un simbol, nu un ritual teatral.
Teologic, știm că Hristos este prezent prin har în Sfintele Taine. Nu e vorba că mâncăm carnea Lui, care s-ar consuma, ci că primim Trupul Lui întreg fiecare. De aceea se și numește în grecește σωμα (corp), nu σάρξ (cu sensul de carne). Cum? Prin har, prin puterea lui Dumnezeu. Iar acest lucru nu putem să-L negăm. Prin Împărtășanie participăm la puterea Învierii lui Hristos, la viața veșnică, nu pur și simplu la trupul Lui. De aceea se și scrie cu majusculă Trupul când e vorba de Împărtășanie, pentru că e Însuși Hristos, nu doar ceva din El.
Trebuie luat în considerare și faptul că Sfânta Liturghie urmărește apropierea, alipirea credincioșilor de Dumnezeu. Rugăciunile și ritualul ne pun în legătură cu Hristos și, în final, ne aduc la primirea Tainelor. Nu se poate apropia cineva nepregătit. Chiar credința copiilor este cel mai bun teren pentru lucrarea Domnului, dar și maturitatea celor ce au trecut prin pocăința necesară. Există și minuni, cum este cazul (nu am la îndemână cartea) unui anume Toma, un ucigaș fioros din Rusia secolului trecut, care s-a căit de toate faptele sale și a ajutat pe cei bolnavi în perioadă de epidemie cumplită. El nu s-a îmbolnăvit, deși era gata să primească orice suferință și moarte ca răsplată pentru fărădelegile lui. Nu toți suntem ca el, dar rămâne un model și o perspectivă asupra vieții.
În această lumină, este rezonabil să credem că, deoarece prin Taine primim har, nu hrană materială, deși sunt adevărată mâncare, puterea lui Dumnezeu înconjoară întregul ritual de împărtășire, adică inclusiv lingurița și procovățul utilizate. Deci nu este normală folosirea unor materiale de unică folosință, igienizate, care ar atenta tocmai la Taină și la credința noastră. Vinul și anafora de după aceea mie personal mi se pare firesc să fie administrate în pahare de unică folosință și cu alte mijloace de protecție sanitară.
Desigur că nu putem ști în ce măsură lucrează Dumnezeu, cât ne păzește și cât trebuie să ne păzim noi. Totuși acestea sunt premizele de la care se poate porni. În caz că se observă îmbolnăviri, se pot ajusta regulile (dar nu în urma unor eventuale isterii și cazuri instrumentate). Este firesc să fie protejați oamenii; sănătatea nu este de disprețuit doar pentru că ține de trupul acesta trecător. Însă deocamdată nu există motive suficiente.
Cum au reacționat creștinii în trecut la pandemii
Nu reiau aici unele detalii foarte importante legate de normele bisericești stabilite cu privire la molime. Dar este interesantă o mărturie sensibilă a vremurilor de creștinism primar, persecutat:
„În secolul al III-lea a existat o pandemie care a cuprins Italia, Africa și imperiul roman de vest. Unii cercetători cred că a fost virusul Ebola. La vârful plăgii, mureau mai mult de 5000 de oameni în fiecare zi în Roma. Unele orașe și-au pierdut populația cu mai mult de 60 la sută.
În timpul pandemiei, oamenii au intrat în panică. Mulți oameni și-au abandonat bolnavii în crăpături sau șanțuri și i-au lăsat pe morți neîngropați. Oamenii au fugit din zonele unde era boală și au abandonat persoanele în vârstă, bolnavii și persoanele cu dizabilități.
Dar a existat o clasă de oameni care a refuzat să intre în panică. Ultimul împărat necreștin a fost un bărbat pe nume Iulian. El a scris: „creșterea creștină recentă a fost cauzată de caracterul lor moral, chiar dacă, poate, este prefăcut și de bunăvoința lor față de străini și grija pentru mormintele morților”.
Într-o scrisoare către un preot idolatru (păgân), el a scris: „Galileenii nepioși (creștinii) îi sprijină nu doar pe săracii lor, ci și pe ai noștri, toată lumea poate vedea că poporul nostru nu are ajutor de la noi”.
Creștinii în timp de pandemie, în loc să părăsească orașul, au rămas acolo cu un mare risc pentru ei înșiși. Au îngrijit săracii, bolnavii și bătrânii.
Unii istorici au spus că putem urmări ascensiunea creștinismului la cele trei mari pandemii din secolele II, III și VI. Istoricii au spus că creștinismul a crescut pentru că oamenii au privit la incredibila mărturisire a creștinilor în perioadele de criză. În loc să se panicheze, au demonstrat credință și compasiune imensă.”
Astăzi creștinii autentici se confruntă cu aceeași provocare, dar mai presantă, care vine și din partea conducătorilor bisericești: aleg compasiunea sau salvarea lor? În plus, există și presiunea socială. Dacă în vechime creștinii erau apreciați pentru curajul și jertfa lor, astăzi sunt blamați ca fiind inconștienți și pericol social. Deja nu mai e vorba de dragoste față de oameni, ci conștiință și credință.
Exemple contemporane
Poate am fi tentați să credem că nu mai există azi acea unitate și manifestare umană. Dar ne înșelăm. Spre exemplu, în Rusia există multe infestări. Chiar și în jurul marilor mănăstiri. Lavra Sf. Seghie se confruntă cu un val de îmbolnăviri. Au murit până acum trei părinți: Protosinghelul Tihon pe 6 mai, Ierodiaconul Calist pe 8 mai și Arhimandritul Elian pe 11 mai. Toți au fost înmormântați cum se cuvine, fără distanțări fricoase.
Acum s-au impus restricții severe de către autorități. Însă Părinții au spovedit și au primit oamenii la slujbe și sunt gata să facă acest lucru mai departe. Starețul și Rectorul Universității și-au revenit din boală. Este o realitate tragică, însă înfruntată cu credință și realism. Cei mai mulți monahi nu au suferit, au trecut cu bine peste îmbolnăvire. Dar cei în vârstă și cu sănătatea șubredă au nevoie de îngrijiri deosebite și sunt în pericol real. Totuși viața trebuie să meargă înainte cu toate precauțiile necesare, însă nu învinsă și împotmolită de boală. Cu atât mai mult viața cea adevărată.
Problematizări sau conformism apostat?
În tot acest context, ne putem încrede pe deplin în deciziile luate oficial de ierarhii noștri, mai ales că există poziționări atât de diferite la nivelul întregii Ortodoxii? Cine a prăznuit cum se cuvine Paștile și, mai ales, cine și-a modificat percepția asupra Învierii?
Avem parte de îndemnuri pacifiste sub pretextul că „faptul că duhul tulburării şi al dezbinării şi al tragerii la răspundere nu este duhul Bisericii. Orice poziționare cum că eu înțeleg mai bine decât ceilalți mă expune. Orice duh polemic şi de judecare a aproapelui lasă urme şi răni”. Dar oare abaterea de la credință nu lasă urme și răni? Oare Părinții din vechime doar s-au rugat și au manifestat indiferență față de deciziile greșite luate de cei din Biserică la nivel moral și dogmatic? Această tendință de a ni se induce un spirit fals de Pateric cred că este adevărata problemă teologică.
Sunt ferm împotriva datului cu părerea din zel greșit, dintr-o dispoziție de a critica cu dispreț chiar și pe ierarhi, fără argumente serioase, fără respectul cuvenit. De altfel, prefer să evit tot felul de acuzații mai mărunte, deși poate nu neimportante. Totuși nu putem ascunde abaterile grave ale episcopilor, ale oficialilor Bisericii. Chiar și în probleme atât de sensibile și clare, cum este Împărtășania.
Când am acuzat greșelile dogmatice din Creta, ni s-a răspuns că nu s-a schimbat nimic în cult și în dogme. Se pare că nu e bine să provocăm pe Dumnezeu, încât să se ajungă să fie dată în spectacol toată necredința arhiereilor care încearcă din răsputeri să mascheze putregaiul dinăuntru. Iată că se modifică și cultul și Biserica validează, apostazia merge înainte. Nu presăm pe nimeni de la spate să se trezească, ci doar îndemnăm, atragem spre un bine care nu poate fi făcut cu forța.
Tocmai pentru a nu ne cantona doar în discuții și dispute pe hârtie, cred că e nevoie să ieșim, să ne expunem, să ne apărăm credința. Poate în stradă, dar mai sigur în biserici, în rugăciuni și acțiuni curajoase. Poate se va cristaliza ceva în acest sens.
Clarificare: Miza reală este aceea că statul nu mai acționează legal, prin pârghiile firești, ci la șantaj. Practic, acum a ieșit la iveală că guvernanții nu pot impune Bisericii nimic datorită libertății religioase. Însă se folosesc de slăbiciunea ei pentru a o compromite mai departe, dând ea singură hotărâri cu abateri de la principiile ei. În felul acesta trebuie validat discursul oficial al pericolului virusului, care prevalează chiar și în fața credinței. Biserica ar fi avut toată independența să-și facă slujbele după ritualul îndătinat, doar asumându-și responsabilitatea în caz de contaminări. Dar a ales un compromis, cel mai mic, adică Liturghii fără împărtășire, ceea ce este un non-sens. Chiar dacă nu s-ar împărtăși nimeni, dar ar fi fost din cauza nevredniciei sau lipsei de pregătire și ar fi fost o conștientizare a măsurii la care trebuie să se ridice fiecare. Așa, totul devine teatru.
În ce privește compromisul acesta mai mic, fără încălcări evidente ale rânduielii liturgice, este asemănător cu cel propus unor mucenici de a mânca nu carne jertfită idolilor, ci o carne simplă, dar care era prezentată ca fiind jertfită. Ar fi mimat închinarea la idoli, dar ar fi rămas „fără pată”. Ori ei nu au acceptat acest truc prin care să-și piardă sufletul. La fel a fost cu creștinii care își cumpărau libeluri (documente că au jertfit) fără să se fi închinat în realitate zeilor. Aceștia erau canonisiți ca apostați în Biserica din vechime, adică să nu se mai împărtășească o perioadă de vreme. Ceea ce înseamnă că cei care acceptă astăzi aceste măsuri sunt despărțiți în duh de Hristos, sunt apostați și pot să-și revină doar prin pocăință și depărtare de la Sfintele Taine o perioadă sau printr-o mărturisire care să compenseze trădarea.
Deci cine o vrea să-și păstreze cugetul curat în fața lui Dumnezeu va trebui să se ferească să se facă părtaș la această hulă și să participe doar la slujbe unde este garantată împărtășirea.
Cred că e oportun de făcut trimitere şi la mesajul părintelui patriarh:
cu transcriere aici
Nu doar că nu comunică nimic substanţial, dar achiesează la viziunea autorităţilor care este mult disproporţionată, este panicardă, induce temere şi tulburare prin modul fraudulos în care se raportează la realitatea îmbolnăvirilor cu covid19.
Înţelegem îndemnurile pastorale în cheia lor duhovnicească, dar în situaţia concretă pe care o traversăm, când suntem siluiţi să credem că „zăpada este neagră” avem nevoie de un cu totul şi cu totul alt tip de mesaj, nu de îndemnul să stăm liniştiţi la locurile noastre.
În baza acestei distorsionări a realităţilor concrete, pe fondul unei tulburări colective care este studiată şi urmărită ca atare, ni se cere să facem compromisuri liturgice! Or dacă nu se ia în discuţie această chestiune, a lipsei de proporţionalitate, atunci îndemnurile pioase sunt doar o altă formă de asuprire. Asta cred. Îmi cer iertare.
” Vinul și anafora de după aceea mie personal mi se pare firesc să fie administrate în pahare de unică folosință și cu alte mijloace de protecție sanitară.”
Nu credeti ca ar fi momentul sa se renunte la vinul sau\si anafora (in loc de Daruri – antidoron – Ἀντίδωρον) de dupa impartasanie?
Pe de alta parte, daca viata crestinului este/trebuie sa fie hristocentrica iar liturghia este centrata pe Sfanta Impartasanie, in caz ca se redeschid bisericile dar nu se va permite impartasirea credinciosilor, ce recomandati vizavi de „frecventarea” liturghiilor?
Vinul și anafora de după Împărtășanie nu sunt obligatorii, dar cred că au fost introduse în practică de Sf. Ioan Gură de Aur, din ce-mi amintesc din viața lui. Eu nu aș fi împotrivă a ce a făcut el. Poate pe timp de pandemie. Oricum, nu e nimeni obligat să le ia, ele find pt consumarea și încredințarea că au fost mâncate Darurile.
După cum am dat un link în articol, Sf. Nicolae Cabasila spune că Liturghia nu este centrată pe împărtășire, ci pe ritual+împărtășirea celor vrednici.
Logica întreagă a articolului este că nu avem de ales între Liturghii fără împărtășire sau amânarea lor. Cine are de împărtășit, să se împărtășească, altfel nu are rost participarea la un ritual rupt de finalitate și supus fricii, fără credință. Litughiile ar deveni doar teatru. Cred că pot participa la ele cei care nu se împărtășesc, sunt Taine valide, dar de preferat să fie evitate pentru că induc necredință în loc de apropiere de Dumnezeu.
Multumesc pentru raspuns. La Kavsokalivia, La Marea Lavra si parca si la Sf. Ana am fost atentionat sa nu iau anafura dupa ce m-am impartasit.
Cu motivul că sunt “în loc de Daruri – antidoron” și deci nu are sens să le primești pe amândouă la aceeași Sf Liturghie? Căci la noi nu am auzit de așa ceva, nu am auzit de preot care să spună aceasta.
Exact din acest motiv!
despre cele cinci feluri de impartasire ,Arhim . Cleopa Ilie:
https://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/4simpartasanie.htm
Cum vede chestiunea aceasta un creștin mai neîncrezător de felul său în Biserică:
“Sunt probleme care depășesc chiar pe unii slujitori ai Bisericii; ce sa mai zicem de umilii credincioși? Mărturisesc că sunt într-o totală incertitudine cand vad ca Biserica însăși nu este toata in același gând. Poate si pentru faptul că e o situație oarecum noua si ne mai trebuie oarece timp sa ne „adunam”. Sper sa ne revenim din șoc. S-auzim de bine.”
Miza reală este aceea că statul nu mai acționează legal, prin pârghiile firești, ci la șantaj. Practic, acum a ieșit la iveală că guvernanții nu pot impune Bisericii nimic datorită libertății religioase. Însă se folosesc de slăbiciunea ei pentru a o compromite mai departe, dând ea singură hotărâri cu abateri de la principiile ei. În felul acesta trebuie validat discursul oficial al pericolului virusului, care prevalează chiar și în fața credinței. Biserica ar fi avut toată independența să-și facă slujbele după ritualul îndătinat, doar asumându-și responsabilitatea în caz de contaminări. Dar a ales un compromis, cel mai mic, adică Liturghii fără împărtășire, ceea ce este un non-sens. Chiar dacă nu s-ar împărtăși nimeni, dar ar fi fost din cauza nevredniciei sau lipsei de pregătire și ar fi fost o conștientizare a măsurii la care trebuie să se ridice fiecare. Așa, totul devine teatru.
În ce privește compromisul acesta mai mic, fără încălcări evidente ale rânduielii liturgice, este asemănător cu cel propus unor mucenici de a mânca nu carne jertfită idolilor, ci o carne simplă, dar care era prezentată ca fiind jertfită. Ar fi mimat închinarea la idoli, dar ar fi rămas „fără pată”. Ori ei nu au acceptat acest truc prin care să-și piardă sufletul. La fel a fost cu creștinii care își cumpărau libeluri (documente că au jertfit) fără să se fi închinat în realitate zeilor. Aceștia erau canonisiți ca apostați în Biserica din vechime, adică să nu se mai împărtășească până la moarte. Ceea ce înseamnă că cei care acceptă astăzi aceste măsuri sunt despărțiți în duh de Hristos, sunt apostați și pot să-și revină doar prin pocăință până la moarte sau printr-o mărturisire care să compenseze trădarea.
Deci cine o vrea să-și păstreze cugetul curat în fața lui Dumnezeu va trebui să se ferească să se facă părtaș la această hulă și să participe doar la slujbe unde este garantată împărtășirea.
Mă iertati,
un lucru n-am inteles :
daca nu se împărtășește nimeni la Sf. Liturghie , doar preotul….atunci Sf. Liturghie e teatru? ! cred ca am inteles gresit ?
Nu asta am spus, ci că renunțarea din principiu la împărtășire din frică de virus este o concesie gravă, care transformă totul în teatru. Una este să știi că nu te împărtășești pt că nu ești pregătit și alta pt că nu vor preoții, adică din frică de virus, din necredință.
ah…deci preotul care nu vrea sa impartaseasca din frica de virus …aha… dar Sfanta Liturghie e Sfanta Liturghie chiar daca unii preoti nu împărtășesc de frica contaminării….se osandeste el..treaba lui…asa cum o patit paracliserul lui Ips Pimen.
dar nu-i teatru…
Oricum…la mine in sat si asa in perioada asta nu se împărtășește nimeni, nu de frica, ci de nepragatire…numai in Posturi . In rest daca e vreun copilas doar !
Asa ca…omeneste vorbim..pt un taran mai simplu e bine si daca te lasa sa mergi in Biserica, chiar si afara…decat sa stea acasa Duminica cu radio aprins..! 🙂
eu vorbesc de nivelul de jos…nu vorbesc de cum ar fi trebuit sa lupte arhiereii…alta poveste…
Dar cum spunea pr. Cleopa…ca te poti impartasi prin statul.la slujbe prin rugăciune , si prin miride ca te pomeneste…tot e ceva 🙂
Doamne ajuta.
Eu înțeleg situația din teren că e posibil să nu se împărtășească nimeni, dar această jertfă pe altarul virusului nu este de bun augur pentru Biserică.
În ce-i privește pe cei de jos, vorba Părintelui Iustin, prostimea de aia e prostime, că și-așa nu participă la credință.
Dar pentru tine, spre exemplu, care mai știi câte ceva, nu e normal să fii de acord cu faptul că preotul nu împărtășește pe credincioși la ordinul de sus.
Și o precizare pe care o consider importantă: această concesie nu este echivalentul opririi de la împărtășire pe viață, ci cam pe 3 sau 6 ani (canonul 5 și 4 Ancira).
eu îs mai.jos decât nivelul prostimii…
pai io nu am fost de acord nici sa nu ne lase sa mergem la Înviere…da ce puteam sa fac? m-am rugat acasa
Si asa nu cred sa asculte toti preotii ordinu patriarhului si sa nu împărtășească…da cine vine sa-i verifice la momentul acela Sfânt ?
…oricum…pt mine e mare lucru sa stau la discutii cu sfintiile voastre , ieromonahi si alti preoti cu care mai vorbesc pe blogurile astea…
io care nu sunt vrednic sa va sterg pantofii , care in păcate m-an născut tot, si in păcate am copilarit ..si tot in păcat stau ..am ajuns sa-mi ies din fire si sa dau io sfaturi la altii si sa mă iau de preoti….cu adevărat mai ticălos sunt decât toti oamenii si nu.mi-am dat seama…
mă duc sa-mi vad de păcatele mele…
Asa, Ciprian, du-te sa-ti vezi de pacate… In sfarsit ti-a venit gandul cel bun. 🙂
pai daca v-ati rugat frația voastră pt mine… 🙂 de aia mi-o venit gândul cel bun…
Va dati seama ce grozavie este in bisericile in care de regula nu se impartaseste nimeni?? Parca nu s.a schimbat nimic! Traiesc pe alta lume!
În Grecia Sinodul Permanent a dispus astăzi o serie de 21 de măsuri ce trebuie avute în vedere la săvârșirea slujbelor începând cu 17 mai până pe 1 iunie. Distanța dintre credincioși va fi de 1,5 metri, iar în interior vor fi primiți maxim 50 de oameni sau chiar 30 pentru bisericile mai mici. Vor putea sta și afară sau în pronaos. Vor purta măști, pe care le vor da jos doar când se vor împărtăși, ceea ce înseamnă că vor primi Sfintele Taine fără restricții. Se recomandă slujbe cât mai dese, chiar și mai multe pe zi în parohiile unde sunt mai mulți preoți. În timpul săptămânii sunt îndemnați preoții să slujească seara, ca să poată veni oamenii după serviciu. Mănăstirile pot primi vizitatori în limita spațiului de distanțare, dar fără să rămână peste noapte.
Mai multe slujbe pe zi in parohiile unde sunt mai multi preoti???
https://www.activenews.ro/stiri-social/Vasile-Banescu-spune-ca-Biserica-va-renunta-la-Sf.-Impartasanie-pentru-%E2%80%9Eo-scurta-perioada-pana-la-finalizarea-consultarii-cu-celelalte-Biserici-Ortodoxe-161477
Ei, consultare a celorlalte Biserici! Cel puțin grecii, la relaxarea măsurilor, împărtășesc fără restricții cu privire la linguriță. La ei este limitată prezența în biserici la cel mult 50 de oameni.
Pe de altă parte, ce-i oprește să existe o consultare acum, nu mai târziu?
Pretexte ieftine lipsite de verticalitate. Din păcate, probabil reacțiile celor de jos vor veni mai târziu, după comunicarea măsurilor de către Patriarhie oficial.
Corecta observatie! Despre ce consultare vorbim (si ce de abia acum?) cand in plina pandemie credinciosii georgieni (si nu numai) se impartaseau la rand cu aceeasi lingurita? Tot sa o mai scalde, sa mai „imparta” vina. Oricum, pe Deal, sunt extrem de consecventi in convingerile lor! L-au invitat ei pe Bartholomeu la sfintirea Catedralei? L-au invitat! Dupa Creta si celelalte… Din cadere in cadere! Bietii credinciosi de rand; suntem prinsi intre ciocan si nicovala…
Putin Off topic
https://www.youtube.com/watch?v=26ChPCVd-Co
Σe pare că există discuții și la nivel panortodox despre modalitatea împărtășirii credincioșilor în urma măsurilor de pandemie.
Pr. Ghe. Konstantinu, delegat de presă al „Asociației sfinte a clericilor din Grecia”, a declarat că „nu există Sfânta Liturghie fără dumnezeiasca Împărtășanie” într-o emisiune. Acesta a răspuns la întrebarea legată de Sfânta Împărtășanie că problema este adunarea și îmbulzeala: „Numai aceasta este problema. Evitarea îmbulzelii. Sfânta Împărtășanie nu este subiect de cercetare științifică. Dacă Biserica ar primi toate acestea, ar anula existența ei!”
A mai declarat: „Cineva poate să fie bun savant, valoros, dar, dacă nu nu are gust în practică, nu au aplicabilitate/acoperire cele pe care le spune”.
Intotdeauna au ramas si din cei care nu si-au plecat genunchii lui Baal!
Off topic, dar nu ma pot abtine, asta e.
Ati remarcat ca, in scop de PR zic eu, cam de la Colectiv, nu mai avem PS/IPS Cutarica si PF Daniel ci, Parintele Episcop si Parintele Patriarh ?! Bleah !!!
Chiar și în Austria se vorbește de către ortodocși, fără detalii concrete deocamdată, despre restricții severe, cu păstrarea unei distanțe de 2 m între credincioși, care va fi observată cu atenție. În plus, poporul va fi împărtășit după practica „veche de secole” și testată din Liturghia Sf. Iacov. Desigur, pentru o perioadă. Asta după ce Mitropolitul Arsenie și-a declarat (ipocrit, zic eu) credința fermă că Împărtășania nu este sursă de boală, ci de viață și sănătate.
Din câte am înțeles și bănuiesc, va primi fiecare Sfântul Trup în palmă și va sorbi din Potir. Ar fi acceptabilă această variantă dacă nu presupune împărtășirea doar cu Trupul euharistic. Altfel, de ce nu au fost date instrucțiuni de pe acum?
domnii ierarhi n-au auzit îndemnul Sfântului ?
„Avertizați pe toți creștinii să se roage mie, în mod repetat. Să citească și slujbele. Există un leac și acesta este Sfânta Împărtășanie. Există și o plantă medicinală, cimbrul, care ucide viruși. Și în orice caz, asigurați-vă că vizitați casa lui Dumnezeu în acest moment dificil, deoarece nu există contagiune acolo și nimeni nu poate fi infectat.
https://ro.asceticexperience.com/2020/03/29/sfantul-nichifor-leprosul-apare-in-bulgaria-si-da-leacul-pentru-coronavirus/
Casian Craciun zici ca e beat…
De-ar fi de la alcool n-ar avea asa mare pacat.