Cred că se poate observa cu ochiul liber că, cel puțin până acum, prea puțin a fost lovită societatea de pandemie, de decese, cât mai mult de frică, isterie și măsuri nejustificate. Aceasta este lumea în care trăim, profitoare și zăpăcitoare, în luptă cu Dumnezeu, nu doar perisabilă. Viața nu pare să mai aibă răspuns la moarte, ci doar o fugă nebună de ea.
1. Deși s-a dezbătut foarte mult și chiar au fost adoptate hotărâri sinodale cu privire la desfășurarea vieții bisericești în starea de alertă, care privesc și administrarea Sfintei Împărtășanii cu lingurița, acesta nu este un subiect dogmatic prin el însuși. Problema centrală nu este dacă Sfintele Taine transmit sau nu virusul, ci cât de tare ne este schimbată evlavia față de cele sfinte de o boală. Având în vedere cu ce și cu Cine ne împărtășim și de ce facem asta, ar trebui să fie o preocupare foarte serioasă, care e de viață și moarte chiar și pe vreme de pace și bunăstare. Pur și simplu pentru că în orice moment lumea aceasta este trecătoare și avem nevoie de cea veșnică, viitoare, avem mare trebuință de Hristos, pe Care-L găsim în modul cel mai desăvârșit în Potirul euharistic. Chiar dacă El este spre sănătatea trupului nostru, nu spre împovărarea lui, acest lucru nu are sens de medicament farmaceutic, sanitar, ci duhovnicesc. Da, foarte adeseori Împărtășania aduce și revigorare trupească, dar nu acesta este scopul imediat și nu trebuie să ne apropiem cu acest gând.
Există o pregătire și o vrednicie care se cere pentru împărtășire. Tainele nu pot fi date celor necredincioși sau celor nepregătiți și nici celor care nu s-au curățit suficient de păcatele lor. În acest sens, canoanele sunt clare: cei ce preferă îndulcirile trupești nu poate fi primit la cina aceasta tainică a Mântuitorului, care este Liturghia. Harul curățirii de păcate nu vine printr-o stăruință în împărtășire, ci prin depărtare, prin certarea (epitimia) pentru eventualele păcate, și prin pocăință manifestată prin metanii, post, asceză, căință, tot ce duce la vindecarea sufletului (menționată, spre exemplu, de canoanele 2 și 3 ale Sf. Vasile cel Mare), pe baza căreia ne putem apropia de Sfinte.
În cazul concret al apariției virusului, cu atât mai mult nu putem renunța la aceste exigențe, fapt ce ar însemna anularea credinței autentice în Hristos. Așa cum nici măcar pe patul de moarte ereticii nu sunt primiți fără a le fi verificată sinceritatea întoarcerii lor (canonul 5 al Sf. Vasile), tot astfel pe timp de molimă nu poate fi primit la împărtășire cineva fără a arăta dispoziția potrivită. O condiție esențială este credința că este primit Trupul lui Hristos, nu un simbol. Folosirea unei lingurițe aparte sau orice altă metodă de a evita contaminarea nu cred că este greșită prin sine, cât pentru că defaimă pe Hristos și măreția harului care este primit. Boala poate fi contractată în diferite alte moduri, prin aer, prin atingerea sau apropierea de clerici și de cei din biserică, încât este inutilă o astfel de precauție.
În plus, tradiția împărtășirii cu aceeași linguriță este o predanie înrădăcinată și verificată. După cum a declarat Asociația Medicală din Atena în 1988, este vorba de o practică religioasă liberă și asumată și „totuși medical nu există nici un caz dovedit de simplu credincios în care să-i fi fost transmisă o boală prin dumnezeiasca Împărtășanie. Nici măcar atunci când era în toi tuberculoza, secera (făcea ravagii) sifilisul și când lepra era transmisă foarte larg!”. Medicii aceștia nu fac referire la un studiu amănunțit doveditor, însă lipsa unor astfel de cazuri, care ar fi făcut carieră îi pune pe cei care acuză pe ortodocși de pericol de contaminare să-și demonstreze acuzele. Deocamdată la noi există recentele cazuri de împărtășire la Cluj și la Suceava (a Arhiepiscopului Pimen) în care nu au fost înregistrare infectări.
Orice transmisie trebuie documentată. Bolile nu se transmit în același mod. Spre exemplu, HIV se transmite doar prin sânge, altele și prin aer și atingere. Până acum nu s-a documentat vreo molipsire prin împărtășire, așadar cu atât mai mult nu se justifică o astfel de temere. Deci nu pot fi luați în calcul „cei slabi în credință”, care nici măcar nu ar putea constitui o categorie aparte, ci ar trebui avută în vedere sănătatea tuturor, nu doar individuală.
2. Având în vedere acestea, s-a putut observa că episcopii, clericii și oamenii simpli s-au poziționat pe acest subiect după gradul lor de credință, evlavie și fidelitate față de Hristos. Nu după cât de des se împărtășesc, ci după grija de trup și frica de moarte și după concepția despre Taine. Doar ortodocșii cred în prezența reală a lui Hristos prin har, de aceea țin la acest aspect. Și, dintre ei, doar unii chiar sunt gata să se apropie cu cutremur.
Decizia de ieri a Patriarhului în consultare cu toți sinodalii români este corectă politic, nu conține derapaje vizibile. Unii ar acuza spoveditul la 2m și distanța dintre cei prezenți la slujbă, care dă un caracter caraghios participării liturgice. Dar la fel sunt și măsurile în celelalte domenii ale vieții sociale, care cu siguranță nu vor fi respectate întocmai, ci de principiu. Este imposibil și absurd practic. De aceea au și fost numite „îndrumări”. Strict formal sunt bune, deși aștept și altceva, aspect asupra căruia revin spre finalul articolului.
Trebuie remarcată poziția mărturisitoare și curajoasă a Arhiepiscopului de Tomis Teodosie, care dă tonul în a explica normativele de urmat în cadrul Patriarhiei. Înaltpreasfinția Sa a afirmat că va împărtăși neschimbat pe credincioși cu aceeași linguriță, după tradiția ortodoxă îndătinată. „Eu personal așa voi face, fiind convins că acesta este adevărul Biseriici, care nu trebuie ascuns, ci afirmat, căci dacă nu este mărturisit rămâne ascuns. … Sfânta Împărtășanie este socotită de neatins și cu adevărat Hristos este prezent real, doar în Biserica Ortodoxă. … Episcopul Europei de Nord Macarie mi-a spus că va respecta Sfânta Împărtășanie așa cum este ea în Biserica Ortodoxă”. În emisiunea în care a făcut aceste declarații a precizat că va testa pe cei prezenți la slujbă pentru a fi exclusă contaminarea între credincioși.
O situație deosebită este în Germania, mai precis în landul Bavaria, unde a fost prelungită starea de urgență, cu anumite reguli și relaxări. În consultare cu catolicii și evanghelicii, „factorii responsabili din conducerea Landului liber Bavaria” au ajuns la un acord să fie redeschise bisericile în condiții speciale. Lăsând la o parte regulile cu privire la distanțarea fizică, în privința Împărtășaniei „la primirea împărtăşaniei se va păstra distanţa între cei care vin şi se întorc de la împărtăşire şi cei care rămân în bănci. Ostia se va pune în mâna persoanei primitoare fără ca mâna să fie atinsă. Împărtăşirea din Potir la Sf. Liturghie se rezervă doar preotului. În cazul în care la „Cină” (Abendmahl) s-ar oferi şi vin (e vorba aici de comunităţile evanghelice, fiind folosit limbajul specific), se vor folosi potire separate pentru fiecare persoană”. Vrând-nevrând, ortodocșii s-au trezit puși în aceeași barcă cu evanghelicii, fapt asupra căruia nu avem ce să comentăm într-o țară străină, în care ortodocșii sunt minoritari.
Însă a apărut o situație deosebită, după cum relatează pe un ton foarte sever Ακτινες:
„Un „Episcop ortodox” al Bisericii Sârbe din Germania (duminica trecută) a schimbat tradiția de secole de a da dumnezeiasca Împărtășanie. Priviți și vedeți impietatea păstorilor Bisericii lui Hristos! Priviți cutezanța lor…
V-am informat ce fac de la început. V-am spus că scopul este să ne facă să ne asemănăm mai mult cu ereticii-papistași și ca început este modul de a da dumnezeiasca Împărtășanie. Vor să ne ducă spre ostia ereticilor latini.
De la astfel de „păstori” sau mai bine lupi-păstori Sfinții noștri Părinți ne spun să nu primim nici rugăciunea de la unii ca aceștia…
Vedeți rezultatul ecumenismului???
Acesta este „rodul” ecumenismului… adică schimbarea crezului ortodox.
Fostul episcop Grigorie de Herțegovina a fost pus Episcop de Frankfurt și a toată Germania duminică, 16 septembrie 2018.”
Insinuările de mai sus sunt susținute cu detalii din activitatea ecumenistă a acestui episcop, cum ar fi: Rugăciune în comun a Episcopului Grigorie al Herțegovinei cu papistași în cadrul săptămânii ecumenice pentru unitatea creștină, Grigorie al Herțegovinei se roagă împreună la „hirotonia” unui „episcop” romano-catolic sau prezența papistașilor și musulmanilor la inaugurarea unei reședințe episcopale.
Ce a făcut acest Episcop se vede în filmulețul de mai jos, în care se pare că dă credincioșilor doar Trupul (Pâinea) lui Hristos, ca la catolici:
Observații finale: Consider că miezul problemei este formarea unei abordări tot mai inumane a vieții, tot mai înfricoșate și mai tributare capriciilor științei controlate de cercurile de putere în interese oculte. Aceasta devine tot mai mult o religie, o viziune sacră asupra vieții, deși este plină de imperfecțiuni și tiranică, abuzivă în a-și impune punctul de vedere într-un mod neștiințific, ca să nu mai spunem profund nedrept.
Cea mai mare problemă a virusului de astăzi este proporționalitatea și raționalitatea măsurilor, grija pentru toate aspectele vieții, economic, cultural, religios, nu doar medical, dar și acela unilateral centrat pe o boală. Au mai fost molime și abuzuri și în alte vremuri, dar nu înseamnă că acestea trebuie să se repete mereu.
Pierdem, ca societate, dar și individual, umanitatea din noi, compasiunea, curajul, prudența și chibzuința, care sunt viciate de isterie, panică și manipulare. Peste toate, pierdem credința în Dumnezeu, în suflet și viața veșnică, fiind forțați să ne raportăm tot mai mult la realitatea imediată într-un mod înjositor și chiar după o „mistică a tractorului”, ridicând la rang de valoare absolută bunăstarea materială, uitând că moartea, boala și răul este caracteristica de neșters a acestei lumi. Da, trebuie să fim buni în ea, dar nu pentru ea.
Așadar cred că rolul Bisericii ar fi unul mărturisitor și mângâietor de suflete, nu atât de trupuri. Spovedirea credincioșilor, rugăciunea pentru ei, slujbele făcute cu credință, păstrând distanța sau chiar fiind aproape, acestea sunt prioritățile momentului. Nu donarea de aparate medicale este menirea și rațiunea de a fi prin care trebuie să-și justifice Ortodoxia existența în societate. Cel puțin nu față de progresismul ateu și aflat în plin asalt, ci în fața lui Dumnezeu. Știu că nu este ușor și nu judec pe nimeni, dar nici nu pot să ascund, să ocolesc acest adevăr necesar.
Ba chiar trebuie să mulțumim nu doar medicilor, care s-au jertfit și mulți dintre ei în condiții de presiune, ci și celor care au depus eforturi să pună la dispoziție informații și contextualizări din domeniul medical și nu numai în aceste zile. Și mulți dintre ei se vede că au fost creștini, chiar și de alte confesiuni cei din alte țări, pentru că au făcut referiri la mersul la biserici. Cred că trebuie să fim umani printre ceilalți, în bună pace pe cât este posibil (vezi Rom. 12:18), fără a uita să trăim pe Hristos chiar mai mult, la nivelul exigențelor credinței noastre ortodoxe neștirbite și cerești.
https://www.activenews.ro/stiri-social/Sute-de-persoane-la-protestul-impotriva-incalcarii-drepturilor-si-libertatilor-cetatenilor-Se-scandeaza-%E2%80%9ELibertate-si-%E2%80%9EPoporul-roman-adevaratul-stapan-VIDEO-FOTO-.-Sambata-se-anunta-alt-protest-161505
https://ortodoxinfo.net/2020/05/14/14-mai-ziua-cinstirii-martirilor-romani-din-temnitele-comuniste-parintele-justin-parvu-despre-14-mai-1948-ziua-neagra-a-arestarilor
Vaccinurile si pandemia, Virgiliu Gheorghe (la pag. 73 in rev. FO apr/2020):
http://familiaortodoxa.ro/magazin_1/revista-digitala-aprilie-2020/
https://www.activenews.ro/stiri-social/FILMUL-protestului-anti-dictatura-din-Piata-Victoriei-Nu-este-normal-sa-anunti-reguli-noi-la-11-30-noaptea-care-intra-in-vigoare-peste-jumatate-de-ora-161527
Am remarcat ca in cuprinsul Ordonantei nu si-au permis sa se refere direct la Sfanta Impartasanie. In schimb, ierarhii nostri zelosi (se pare ca exista exceptii notabile amintite in articol – ramane de vazut!), au amplificat „pedeapsa” in stilul deja consacrat! Personal ma voi lipsi de liturghiile in aer liber „mascate” si cenzurate esential!
P.S.1 Este evident faptul ca un compromis (fara pocainta si indreptare ulterioara) duce la urmatorul si tot asa. Cenzurarea Prohodului…..cenzurarea liturghiei (fara cauza- efect, doar doua exemple corect politice)!
P.S.2 Pana la urma sunt doar indrumari din partea Patriarhiei dupa consultari, iar fiecare episcop va decide autonom (corect canonic) in episcopia lui (vezi „cazul” IPS Teodosie)?
Se pare ca am intrebat la obiect la P.S.2
https://www.activenews.ro/stiri-social/Reactia-Arhiepiscopiei-Impartasania-si-daruirea-ei-credinciosilor-este-atributul-exclusiv-al-Bisericii-IPS-Teodosie-a-impartasit-sambata-oamenii-asa-cum-se-face-de-900-de-ani-din-acelasi-potir-si-cu-aceeasi-lingurita-161530
„Problema e că nu a existat o ședință a Sinodului. A existat doar o consultare trimisă fiecărui ierarh în parte, ceea ce e altceva. În documentul transmis ierarhilor de către Cancelaria Sfântului Sinod nu se afirmă nicăieri că această consultare ține loc de Sinod…Așadar, cum s-a transformat o consultare – care nu a conținut și o procedură propriu-zisă de vot – într-o decizie a Sfântului Sinod?”
http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/linsarea-mediatica-a-ips-teodosie-si-incitare-la-ura-impotriva-parintilor-ce-si-au-impartasit-copiii-pe-retelele-de-socializare/
Un punct de vedere interesant și în mare parte plauzibil a fost exprimat de Pr. Ioan Florescu, anume că Sfintele Taine pot contamina. Argumentul său pornește de la recomandările din Liturghier ca, în caz că ar cădea vreo vietate otrăvitoare în Potir, de frică sau de greață, conținutul poate să nu fie consumat, ci aruncat pe o apă curgătoare sau la piciorul Sfintei Mese. Este în consonanță această recomandare cu observațiile Sf. Nicodim Aghioritul cu privire la împărtășirea cu precauție a celor contagioși dintr-un potir separat, fără a intra în contact cu cel bolnav.
Deși nu oferă o soluție concretă, totuși pune o problemă reală, de neocolit: cum să fie împărtășiți credincioșii în aceste condiții?
Părerea mea este că e un subiect foarte delicat, care nu trebuie evitat, dar recunoscut că este sensibil și tratat ca atare, cu precauție. Însă principala piedică este aceea că virusul actual nu prezintă o amenințare atât de mare, este cel puțin atipic față de ce ne-am obișnuit să știm despre o boală contagioasă. Sau poate așa a fost mereu și nu știm noi. Relatările din vechime arată reacții în mare parte similare cu cele de astăzi. Unii au ascuns boala, au transmis-o și altora; au murit mulți, alții au supraviețuit; au fost probleme de hrană, de lipsa mâncării din motive de secetă…
Putem înțelege că acum avem o provocare mare, anume globalizarea, când informația circulă mai mult, la fel și oamenii, când suntem dependenți unii de alții într-o măsură mai mare, când pot fi luate măsuri la o scară mai mare, când profilaxia poate fi mai temeinică. Nu putem rata astfel de oportunități. Acum putem mai ușor urmări cine și de unde pleacă, pe cine infectează. Însă, la fel ca oricând, există și erori, folosirea greșită a acestor mijloace, în scopuri tiranice. Aici provocarea este mult mai mare, chiar dacă nu e nouă.
Până la urmă, totul se reduce la stabilirea corectă a raportului dintre libertate și control, cât primează interesul social și cât cel individual. În ce privește împărtășirea, cine și cât și-o asumă și ce impact are asupra celorlalți. Este o nevoie vitală precum alimentele? Eu personal pornesc de la ideea că primează libertatea individuală, iar restricțiile trebuie documentate, justificate, nu pot fi impuse fără acest dosar în spate.
Mda, „poate că oamenii nu erau așa sensibili ca cei de azi (dar sensibilitățile s-au schimbat, odată cu lumea)”!
Mult ghiveci la preotul respectiv acolo (Francisc de Assisi e doar inca un exemplu), ma rog, asta e parearea mea! Nu am verificat in vreun liturghier ce se intampla cu Sfintele Taine dupa ce se inlatura si arde vietatea otravitoare. Vietatea in acest caz e virusul, ceea ce inseamna pe cale de consecinta ca se contamineaza tot Continutul? Sau nu mai stim care-i una si Care-i Alta? Apropo de strecurat tantarul si inghitit camila…
Mai interesant mi s-a parut comentariul lui Dan cu mentiune ca nu mi se pare „perfect adevarat” ce zice padre:
„Impartasirea cu lingurita nu tine de nicio dogma a bisericii ortodoxe.Totusi se practica in felul asta de atita timp si nu se poate trece asa usor peste asta si fiecare mica schimbare a traditiei ar produce mare tulburare in biserica.Ce spui tu padre e perfect adevarat, dar lumea nu e pregatita sa primeasca cuvintele tale.
Din punctul meu de vedere solutia ar fi alta:biserica sa sustina ce a sustinut intotdeauna ,impartasania cu lingurita, ca nu te poti imbolnavi etc.Daca ar admite ca te poti imbolnavi atunci e grav, ca boli infectioase existau si inainte de virusul asta. si problema trebuia rezolvata demult.Nici pe tine padre nu te-am vazut batindu-ti capul sa rezolvi problema linguritei inainte de pandemie.
Dar biserica ar trebui sa spuna asa:statul ne recomanda(obliga?) sa facem asa,cultul nostru spune altceva ,noi ca biserica ne supunem autoritati statului si nu ne mai impartasim nici noi credinciosii ,nici noi preotii pina cind nu ni se da voie.E o rusine pt biserica ca nu i-a impartasit pe credinciosi dar preotii au continuat sa se impartaseasca.In sfirsit sper ca m-am facut inteles:biserica nu trebuia sa preia mesajul statului si sa incerce sa l explice religios asa cum a facut ea prin tot soiul de preoti vedeta trimisi pe internet.M-a intristat mult spectacolul oferit de ei incercind s-o intoarca in fel si chip in functie de ordinele primite de la sefii lor .”
Da, exemplul cu Francisc de Assisi este caraghios. Singurul lucru de valoare mi se pare observația cu privire la otrava din Potir.
Îndrumările sunt din Liturghierul românesc și oricum nu sunt absolute. Acolo dă voie ca Tainele să fie aruncate pe apă sau la piciorul Sfintei Mese, fără a arynca pe jos ceva. Mie mi se pare de bun simț să nu fie impusă tuturor împărtășirea în cazuri extreme de contaminare din aceeași linguriță cu alții. Dar în nici un caz ca o regulă generală. Totuși nu putem trece peste observația că nu au existat cazuri de contaminare cel puțin notorii.
Am remarcat în perioada aceasta de interdicții politice extrem de discutabile o multitudine de sofisme din partea clerului, a preoților, în legătură cu Sf. Taine.
A unora din cler, nu a tuturor.
Acestea (sofismele) au omis că împărtășirea este precedată, OBLIGATORIU, de încuviințare (dezlegare) din partea DUHOVNICULUI. Aceasta trebuie condiționată de mulți factori. Însă crucială este CREDINȚA!
Sofismele „circulate” în ultima vreme relevă faptul că dominant între creștini este obiceiul de a desprinde din context, fie din Sf. Evanghelii, fie din alte surse (precum Liturghier, Faptele Apostolilor ș.a.) pasaje sau situații de fapt și de a le transforma forțat în argumente nepertinente pentru ceea ce trăim în ultima vreme.
Spre exemplu, expresia „slab cu cei slabi” a fost utilizată, TOTAL ERONAT, de unii clerici pentru utilizarea linguriței de plastic. Sunt multe exemple însă nu insist asupra lor.
Situația din ultimele luni a arătat că în sânul Bisericii lipsește Credința. Duhovnicii, cu unele mici excepții, par să fi uitat de menirea lor, avută cândva.
În locul comunicatelor cu totul felul de interdicții, date în martie 2020, BOR ar fi trebuit, în opinia mea, să-și îndemne duhovnicii, chiar și printr-un comunicat public, în mod special pe cei de mir (cei din mănăstire sunt mai cumpătați), la foarte multă PARCIMONIE în dezlegarea mirenilor pentru împărtășire.
Credința este temelia în cele ale Bisericii. Ea se lucrează! Necesită osteneală și o INIMĂ DREAPTĂ; căci cea din urmă o face NECLĂTINATĂ la ÎNDOIALĂ, iar cea dintâi o ZIDEȘTE, ca să-l citez pe Sf. Ioan Scărarul.
Cred că a venit timpul, și acum este, să lăsăm zidirea de ziduri în Biserică și să începem zidirea despre care vorbește Sf. Ioan.
Ce comentariu oportun!
„Spre exemplu, expresia “slab cu cei slabi” a fost utilizată, TOTAL ERONAT, de unii clerici pentru utilizarea linguriței de plastic. Sunt multe exemple însă nu insist asupra lor.
Situația din ultimele luni a arătat că în sânul Bisericii lipsește Credința.”
„…expresia “slab cu cei slabi” a fost utilizată, TOTAL ERONAT…” de ierarh(i), ca ei au facut comunicatul de la cel mai inalt nivel!
Li s-o datora in (cea) mare parte „parintilor” ierarhi, ce ziceti?
Iar purtătorul de Hristos Pavel zice acestea: „Fraţilor, eu am primit de la Domnul ceea ce v-am predat şi vouă, că Domnul Iisus, în noaptea în care a fost vândut, a luat pâinea şi binecuvântând-o a frânt-o şi a zis: «Luaţi, mâncaţi, acesta este trupul Meu care pentru voi se frânge; aceasta s-o faceţi întru pomenirea Mea.» Asemenea şi paharul, după cină, zicând: «Acest pahar este legământul cel nou, întru sângele Meu. Aceasta s-o faceţi ori de câte ori veţi bea, întru pomenirea Mea. Căci de câte ori veţi mânca pâinea aceasta şi veţi bea paharul acesta moartea Domnului vestiţi, până ce va veni. Deci, oricine va mânca pâinea aceasta şi va bea paharul Domnului cu nevrednicie vinovat va fi trupului şi sângelui Domnului. Să se cerceteze, aşadar, omul pe sine însuşi şi aşa să mănânce din pâinea aceasta şi să bea din paharul acesta. Căci cel ce mănâncă şi bea cu nevrednicie judecată sieşi mănâncă şi bea, nedeosebind trupul Domnului. Pentru aceea, între voi mulţi sunt neputincioşi şi bolnavi şi mulţi mor. Căci dacă ne-am cerceta pe noi nu am fi judecaţi. Iar fiind judecaţi de Domnul, suntem îndreptaţi, ca să nu fim osândiţi cu lumea» (1 Cor. 11, 23-33) ”.
Şi iarăşi: „Cei ce se împărtăşesc de preasfântul Trup şi de cinstitul Sânge stau între îngeri şi arhangheli, şi între Puterile de sus şi sunt îmbrăcaţi în însuşi veştmântul împărătesc al lui Hristos, având armele duhovniceşti. Ba cu aceasta încă n-am spus nimic: căci L-au îmbrăcat pe Împăratul însuşi. Dar, pe cât este de mare şi de înfricoşătoare şi de minunată Taina, tot pe atâta trebuie să te apropii cu curăţie dacă vrei să te apropii de mântuire. Căci, dacă te apropii cu o conştiinţă rea, te apropii de osândă şi de pedeapsă. Căci « cel ce mănâncă şi bea cu nevrednicie Trupul şi Sângele Domnului, judecată sieşi mănâncă şi bea» (1 Cor. 11, 27). Că, dacă cei ce-şi pătează porfira împărătească sunt pedepsiţi la fel cu cei ce o rup, nu e deloc necuvenit ca cei ce primesc Trupul cu cuget necurat să sufere aceeaşi pedeapsă cu cei ce L-au rupt prin piroane. Priveşte ce înfricoşătoare pedeapsă a arătat Pavel zicând: «Cel ce călca Legea lui Moise murea pe temeiul a doi sau a trei martori. Socotiţi cu cât se va învrednici cu o pedeapsă mai mare cel ce a nesocotit pe Fiul lui Dumnezeu şi a socotit ca un lucru de rând Sângele Noului Legământ, prin care acesta a fost sfinţit?» (Evr. 10, 29). Sau: «Câţi deci ne împărtăşim de trupul acesta, câţi gustăm din sânge se înţelege că gustăm din Acela ce şade sus, care e închinat de îngeri, de Cel apropiat de puterea fără margini. O, câte drumuri duc spre mântuirea noastră! Ne-a făcut pe noi trupul Său. Ne-a dat nouă trupul Său. Şi nimic din acestea nu ne depărtează de la rele. O, ce nepăsare, o, ce nesimţire!»” Şi iarăşi: „Un preot minunat mi-a istorisit că a fost învrednicit să vadă şi să audă acesta: că pe cei ce vor pleca de aici împărtăşiţi de Taine, cu conştiinţa curată, când vor muri, îngerii îi vor duce de aici în suită, pentru Cel cu care s-au împărtăşit.” ( Sf. Ioan Gură de Aur)
Si mai este o istorioara adevărată cu un crestin din vechime căruia i s-a pus otrava de un evreu in mâncare fără ca el sa stie..insa crestinul isi făcea mereu Cruce la masa si insemna bucatele cu Semnul Crucii nu patea nimic…si se mira evreul ….si ca sa vada intradevar ca paharul era otrăvit..dupa ce băuse crestinul a luat si l-a dat la o sluga si acela a murit ….deci daca si numai cu Semnul Sf.Cruci otrava din mâncare nu si-a facut efect…oare este drept sa fie îndepărtate Sfintele Taine( adica pe Hristos Însuși) in apa sau in piciorul Sf. Mese pe motiv de otravire???
O fii bagata îndrumarea asta in Liturghier..dar o fi bagat-o Sf. Ioan Gura de Aur sau unul care era mai mic in credinta decât cei care au alcătuit Sf. Liturghie?
Ne luam dupa un preot oarecare Ioan F. sau dupa marii Părinți ?
Sau dupa Sf. Nichifor leprosul?
sau.io degeaba am pus arătarea Sfântului la un art. precedent? a intrat pe o ureche si o iesit pe cealaltă….:) manca-v-ar Raiu sa va mănânce !
Rugati-va pt mine, păcătosul ca m-am băgat ca musca-n …supa cu fasole 🙂
Vinul otrăvit
Exista o femeie care trăia o viaţă martirică pentru că soţul ei, care era chiar
preot, în fiecare zi o bătea şi o înjura. Căuta, deci, o ocazie să se despartă.
Astfel, preoteasa a mărturisit durerea ei unei prietene şi, aceea, fără frică de
Dumnezeu, i-a dat următorul sfat diabolesc: „Dacă vrei să-ţi atingi scopul, dă-i să bea
otravă amestecată cu vin. Imediat ce o să bea vinul, va înnebuni iar nebunia lui va fi un
minunat motiv să te desparţi de el”.
a
S-a convins astfel preoteasa şi a pregătit acea amestecătură groaznică. Insă,
din greşeală, a pus-o în sticla în care obişnuia preotul să pună vinul pentru Sfânta
Pagina 115
Euharistie. Aşa, într-o zi în care soţul ei a vrut să săvârşească Sfânta Liturghie, a luat
sticla cu vinul otrăvit şi a slujit cu aceasta slujba Sfintei Liturghii. Cum să- şi imagineze
planul diabolesc al preotesei lui!
Şi iată minunea! Vinul otrăvit, prin puterea Sfântului Duh, s-a făcut Sângele
lui Iisus Hristos. Şi câţi s-au împărtăşit, primul fiind însuşi preotul, nu numai că nu au
înnebunit, ci le-au şi primit „întru curăţirea şi sfinţirea sufletului şi a trupului”.
Când, mai târziu, preoteasa a căutat sticla şi nu a găsit-o, a înţeles ce se
întâmplase şi s-a înfricoşat. A fugit repede la duhovnicul său şi şi-a mărturisit, cu durere şi
amar păcatul comis, crezând că au fost otrăviţi nu numai preotul şi credincioşii dar şi
Sfintele Daruri. Duhovnicul i-a răspuns: „Află, femeie, că nici Cinstitele Daruri, nici câţi
s-au împărtăşit nu s-au otrăvit. Ci, prin coborârea Duhului Sfânt, s-au sfinţit. Totuşi, asta
nu înseamnă că tu nu ai păcătuit. Şi, dacă vrei să mă asculţi, lăsaţi lumea, tu şi soţul tău, şi
duceţi- vă să vă călugăriţi! Cred că acum aceasta este cel mai bine pentru sufletul vostru”.
(referinţă: Materie, voi 2 şi 3, Tsamis D.G.,
Frăţia Sfânta Macrina, Muntele Sinai, Salonic, 1988)
…
https://archive.org/stream/MinuniSiDescopeririDinTimpulSfinteiLiturghii_448/MinuniSiDescopeririDinTimpulSfinteiLiturghii_djvu.txt
Din gura leprosului
în parohia părintelui Nicolae Planas (tl932), pe un drum lăturalnic, se
ascundea un lepros într-o stare avansată. Buzele lui fuseseră mâncate de groaznica boală.
Cândva, cuviosul s-a dus să-1 împărtăşească însă gura putrezită a leprosului nu a putut să
înghită Sfântul Trup al Domnului, care a căzut pe lângă. Fără nici o reţinere, cuviosul s-a
aplecat, a luat cu gura lui Sfântul Mărgăritar şi 1-a înghiţit fără să păţească nimic.
Cât despre lepros, 1-a descoperit poliţia şi 1-a dus la spitalul de leproşi…
(
Astir, Atena, 1922)
Linguriţele şi Sfânta Linguriţă
Există creştini cărora le este frică să se împărtăşească ca nu cumva să ia
microbi! Dacă ar fi fost aşa, nu ar mai fi trăit nici un preot, deoarece ei, la sfârşit, consumă
conţinutul Sfântului Potir din care se împărtăşesc mereu sute de credincioşi cu diferite
boli. Cu toate acestea, nici un preot nu a păţit vreodată ceva. Trupul şi Sângele Domnului
sunt „foc”.
Una din multele întâmplări, care dovedesc incontestabil acest adevăr, este şi
următoarea:
Când mitropolitul din Hio, Pantelimon Fostinis (ti 962), era predicator în
Attica, a mers cândva la spitalul Sotiria. Acolo i-au adus asistenţii o tavă mare cu multe
linguriţe.
– De ce aţi adus toate acestea? i-a întrebat.
– Ne-au spus doctorii să împărtăşiţi cu acestea pe bolnavi, începând de la cei
mai uşor bolnavi şi apoi pe cei grav bolnavi.
Nu este nevoie de aceasta, a răspuns cu credinţă preotul. Am Sfânta
Linguriţă.
într-adevăr, la Sfânta Liturghie a împărtăşit normal pe bolnavi şi apoi s-a
apropiat de uşile împărăteşti ca să consume Sfânta Euharistie. A făcut aceasta ca să-1 vadă
toţi, ca să înţeleagă doctorii că Sfânta Euharistie este foc care arde totul.
(referinţă: Minuni pe care le-au văzut ochii mei, Arhimandrit Haralambos Vasilopoulos,
Presa Ortodoxă
„Folosirea unei lingurițe aparte sau orice altă metodă de a evita contaminarea nu cred că este greșită prin sine, cât pentru că defaimă pe Hristos și măreția harului care este primit. ”
Prin aceasta ati vrut sa spuneti ca,desi practicile cum ar fi folosirea mai multor lingurite(sau dezinfectarea lor)in sine,nu constituie o greseala,dar motivul pentru care este pus in practica este unul defaimator,chiar un pacat de moarte,adica o hula?
Cum ar trebui sa o privim noi,ortodocsii(in afara faptului ca ar trebui evitata impartasirea in acest mod) din perspectiva dv?
E posibil să existe situații când e bine să se folosească mai multe lingurițe. Dar acum, cu virusul, se defaimă Sfintele Taine.