După ce ziarul Adevărul a scos în prim-plan o declarație corectă a IPS Teodosie, dar pe care o cataloghează drept „controversată”, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei, Vasile Bănescu, se dezice de învățătura de credință ortodoxă prin răspunsul pe care l-a dat pe această temă.
Totul a pornit de la un articol din ziarul Adevărul, în care se prezintă defăimător sfatul IPS Teodosie dat unui credincios din Anglia. Acesta i-a spus să nu meargă la slujbele celor de alte confesiuni, ci la biserici ortodoxe, chiar dacă ar fi grecești, rusești, sârbești. Afirmația a fost făcută în cadrul unei emisiuni radio:
Nici nu este nevoie de vreo argumentație pentru a ne lămuri această problemă. Ereticii sunt excomunicați din Biserică și comuniunea cu ei este interzisă. Este un fapt elementar și indiscutabil.
Totuși d-l Bănescu, din postura de purtător de cuvânt al Patriarhiei, vine cu precizări care mai mult încurcă subiectul:
„Rugăciunea nu are granițe confesionale și nici de altă natură. Singurul ei țărm este Cerul, spre care ar trebui să privim toți cu aceeași încredere și recunoștință. Vechile <ziduri> ale diferențelor teologice nu ne pot bloca nicăieri în această lume accesul la Dumnezeu prin rugăciunea care ne înalță deasupra lor.
A ne ruga strict contextual și în alt spațiu eclezial decât acela marcat vizual de simbolismul propriei confesiuni nu ne afectează automat identitatea credinței. Importantă este buna situare în propria tradiție religioasă pe care ar trebui să ne-o cunoaștem cu adevărat, situare care ne conferă discernământ, echilibru și civilitate inclusiv în relația cu alteritatea religioasă. Abia absența acestei bune situări în credință, care conduce la ratarea relației mântuitoare cu celălalt, este un păcat. Verticala credinței și a rugăciunii e singura care ne poate salva din zgomotoasa și sufocanta orizontalitate a diferendelor dintre noi. Alegerea ei ne onorează profund în orice context ne-am afla.”
Deși IPS Teodosie s-a referit la mersul la biserică, din context este limpede că avea în vedere nu doar locașul de cult, ci slujba religioasă. Nu era vorba despre vizitarea clădirilor catolice, ci despre participarea la cultul lor.
În schimb, din declarația d-lui Vasile Bănescu, din cauza exprimării ambigue, nu mai este clar despre ce vorbim, despre „spațiul eclezial” sau despre rugăciunea liturgică? Cu toate că face referire la „buna situare în propria tradiție religioasă”, totuși are câteva afirmații clar greșite și în contradicție, cum ar fi:
– „rugăciunea ne înalță deasupra… vechilor <ziduri> ale diferențelor teologice”;
– „absența acestei bune situări în credință, care conduce la ratarea relației mântuitoare cu celălalt, este un păcat”;
– „verticala credinței și a rugăciunii e singura care ne poate salva din zgomotoasa și sufocanta orizontalitate a diferendelor dintre noi”.
Recapitulând, din cele spuse se înțelege că situarea bună în credință ne pune într-o relație mântuitoare cu celălalt, nu cu Dumnezeu. Iar rugăciunea nu trebuie făcută pe baza unui crez, ci ea ne înalță chipurile deasupra barierelor confesionale. Iar această ridicare peste diferențele dogmatice prin rugăciune ne „salvează” de orizontalitatea diferendelor dintre noi.
Încercând să punem cap la cap toate ideile, ar rezulta că starea de rugăciune și cunoașterea propriei credințe ne face să nu mai avem diferende cu ereticii, ci chiar să le respectăm „alteritatea religioasă”. Acest lucru este adevărat în viața de zi cu zi, când trăim în pace, pe cât posibili, cu toți oamenii, indiferent de convingerile lor. Totuși nu mai este valabil acest principiu în privința rugăciunii din biserică, liturgică. Altfel spus, deși pare că Vasile Bănescu promovează o identitate religioasă care să ducă la pace sufletească și împăcarea cu cei din jur în viața de zi cu zi, de fapt, el vorbește de o relativizare și de un împăciuitorism inter-confesional sacramental, în cadrul slujbelor religioase. Iar aceasta nu înseamnă identitate, ci confuzie și nici împăcare și bună conviețuire, ci trădare, slăbiciune și diluare a credinței.
Pe teme doctrinare nu este permis un limbaj cu două înțelesuri, chiar dacă este exprimat în spațiul public, unde puțini înțeleg rigorile teologice. Pentru că cine se rușinează de Dumnezeu de ochii lumii va fi lepădat de la fața Lui înaintea îngerilor.
Este evident un discurs ecumenist care promovează spargerea limitelor confesionale prin toleranță sincretistă, nivelatoare. Declarația făcută este marcată nu de frică de Dumnezeu, ci de slugărnicie față de curentul anti-ortodox care bântuie în presa și societatea românească. Nu doar că este abandonată identitatea credinței noastre, ci este făcut acest lucru de dragul de a se pune bine cu societatea de azi și cu modele ei anti-creștine.
Se ridică o serie de întrebări: Mai avem Biserică Ortodoxă Română? Mai putem respecta pe ierarhii care apucă pe un drum clar apostat? Cine trebuie să sancționeze aceste abateri înfiorătoare (chiar dacă făcute cu limbaj politicos)?
Spun acestea mai ales în contextul în care nu este prima greșeală, ci asistăm deja la un șir nesfârșit de trădări ale credinței și principiilor ortodoxe. Ecumenismul, Sinodul din Creta, primirea papei în Catedrala Națională, inovațiile liturgice luate din pandemie, degradarea morală generalizată sunt contextul mai larg care fac ca aceste declarații de acum să nu fie niște simple erori minore. Pur și simplu asistăm la o urâciune a pustiirii așezată în locul cel sfânt, la o răsturnare a valorilor ortodoxe. Nu ne putem regăsi în direcția și crezul Patriarhiei, care nu mai urmează pe Hristos, ci valorile pierzătoare ale acestei lumi.
Nu îndemn la revoltă și răzvrătire, la anarhie, dar cu siguranță este necesară o delimitare de păstorii cei răi ca să nu fim duși în rătăcire totală. În cazul în care Patriarhia nu revine asupra acestor declarații, este greu să mai credem că prin ascultarea de ierarhi ascultăm de Hristos (Lc. 10: 16). Mai degrabă trebuie să ne păzim să nu cumva să urmăm niște hristoși și învățători și prooroci mincinoși (Mt. 7: 15; 24: 11, 24).
Cu adevarat descumpanitoare, socanta dar in acelasi timp si revelatoare declaratia Patriarhiei…
Sincer, ma face sa ma intreb : – Oare ce mai urmeaza dupa asta ? La ce sa ne mai asteptam…?
Raspunsul IPS Teodosie, simplu si clar dar mai ales conform cu invatatura de credinta ortodoxa, a pus int-o situatie de „sah” Patriarhia, care avea astfel de facut o mutare obligatorie cu doua variante : fie sa sustina si sa intareasca adevarul de credinta rostit de un ierarh al bisericii, fie sa „corecteze” acest adevar, printr-o schimonosire voit dibace, cum altfel, decat ecumenista…
Trista alegerea „politically correctness” a Patriarhiei…!
Pentru numele lui Dumnezeu, cum sa scrii asa ceva: „Vechile <ziduri> ale diferențelor teologice”.
Ce sa intelegem noi, cei care asteptam cuvant de indrumare si care datoram ascultare ierarhilor nostri, ca avem un adevar de credinta si o dogma ortodoxe mai vechi si altele mai noi, „actualizate”, de tip „neo”, adica ecumeniste…???
De cand asta, d-le Banescu ???
Declarația IPS Teodosie cred că e mai veche. Asta înseamnă că e o regie de a fi scoasă acum în față. Și e posibil ca scenariul să fie mai lung, să se pregătească terenul pt o deschidere mai mare spre unirea cu ereticii. Asta dacă nu reacționăm cât mai este vreme, acum, nu màine.
Cred că e util de reţinut acest aspect: Ori de câte ori apare de nicăieri un scandal vizând pe ÎPS Teodosie, urmează măsuri anticreştine.
Prin astfel de scandaluri inventate pregătesc terenul, surpă moral şi inhibă solidarizarea cu ortodocşii nedreptăţiţi..
E aproape enervant de (dar) adevarat ce spuneti, d-le Agache. Marturisesc ca si eu am observat asta, dar am refuzat sa merg mai departe cu analiza…
Am preferat sa consider doar cuvintele rostite si „roadele” generate astfel, fara a analiza persoana sau institutia, implicate…
E bine, e mai putin bine…, nu stiu.
Cert este ca trezvia se invata si se consolideaza doar practicand-o continuu.
IPS Teodosie a exprimat un adevăr simplu pe care și cea mai simplă bănuită îl știe.
El din nefericire tot ecumenist ( deci eretic) rămâne.
Mister Bănescu din nefericire rămâne tot un pseudoteolog infatuat util sistemului (poate fi ușor inclus în grupul celor 3 intelectuali (!) din articolul anterior).
O mărturisire ortodoxă a unui monah care a și trăit cu adevărat Ortodoxia…
https://stranaortodoxa.wordpress.com/2020/10/03/sa-nu-fim-lasi-ori-ortodox-ori-cu-papa-umbla-cu-diplomatie-si-te-face-papistas-niciodata-sa-nu-contenim-sa-spunem-adevarul-sa-nu-stam-pe-loc-in-nepasare-parintele-dionisie-de-la-colciu/
Iertați
Ca sa nu-si asume „mai marii” declaratiile lor s-a inventat functia de „purtatori de cuvint”, adica unii alesi care sa vorbeasca in numele lor, (asta ca sa nu-si asume cine stie ce declaratii si eventual sa fie incriminati aceia care „au purtat cuvintul” in caz ca exista inceritudini dupa ce aceia au declarat)….
Si daca la Patriarhie apare Banescu, si la Arhiepiscopia Tomisului apare Par.Tanasescu care cocheteaza cu jurnalismul si el mai scrie si pe FB, degeaba sunt desemnati purtatorii astia de cuvint, ca nu intotdeauna lamuresc lucrurile, ci mai rau le incilcesc sau le dezvaluie (desi mai marii nu ar dori poate….daaaarrr „ii ia gura pe dinainte”)!
https://ziare.com/stiri/vizita/purtatorul-de-cuvant-al-arhiepiscopiei-tomisului-il-completeaza-pe-ips-teodosie-una-e-vizita-la-catolici-si-alta-e-rugaciunea-1635346
Ce intelegem noi de aici? Ca IPS Teodosie desi a oferit un sfat corect credincioasei/credinciosului care a intrebat, el a participat la „rugaciunea comuna” la „bis catolica” din vecinatate, iar aici se contrazice putin dupa cum declara „purtatorul lui de cuvint”, ca adica ne invata sa nu ne rugam cu catolicii, dar el a fost la „rugaciunea comuna”….oupppsssss….iacata ca si „purtatorii astia de cuvint” nu „isi fac treaba”…posibil Par. Tanasescu sa fi incercat „sa dreaga busuiocul”, numai ca nu prea a reusit?
IPS Teodosie a mai tras cite o „fumigena” de-a lungul vremii, ca adica nu-l lasa Patriarhia sa se dezica de semnaturile din Creta, adica nu are barbatia sau taria si mai sopteste asa citeodata…sau poate purtatorul lui de cuvint l-a scuzat pina l-a compromis….ce sa mai intelegem noi si din asta?
Aşa este, aţi observat foarte bine. Funcţia aceasta de purtător de cuvânt poate fi utilă în contextul comunicării moderne, mai ales atunci când este obligatoriu dialogul cu un interlocutor de rea-credinţă.
Însă ceea ce face domnul Bănescu este laşitate în formă continuată. Nu este prima dată când vine cu completări formulate cu snobism, ignorând miza discuţiei şi lăsând fondul esenţial al comunicării la latitudinea neprietenilor.
Îl vedem că oferă explicaţii care ţintesc către un fel de moralitate împăciuitoare, care gâdilă urechile neprietenilor, fără să vrea să observe că toate intervenţiile sale sunt luate ca justificare pentru a se lovi în Biserică, pentru a se denigra dreapta-credinţă.
Este o laşitate pentru că deşi ştie că cei de la Adevărul et comp or să-i folosească zicerile ca să denigreze în continuare o poziţie corect ortodoxă, nu are totuşi curajul să şi-o asume până la capăt. Nu spune răspicat că nu este de acord cu ÎPS Teodosie, ca să nu fie nevoit să îşi dea pe faţă necredinţa, dar mizează pe echivoc şi pe împreuna lucrare cu anticreştinii pentru a transmite mesajul/dezicerea mai departe.
Iar anticreştinii sunt din cale afară de bucuroşi să vină cu titluri de genul: Patriarhia îl contrazice, se dezice de afirmaţii controversate, îl pune la punct pe ÎPS Teodosie şamd.
Dacă domnul bănescu ar fi fost onest în funcţia sa de purtător de cuvânt al BOR ar fi avut în vedere acest mod de încadrare a reacţiei sale în presă şi ar fi formulat-o altfel. Asta ca să nu mai vorbim şi despre ceea ce chiar spune domnul Bănescu despre rugăciune, de parcă rugăciunea la ortodocşi şi cea de la alte confesiuni/ religii ar fi acelaşi lucru. şi aşa avem un talmeş balmeş total cu rugăciuni meditaţii incantaţii mai vine şi domnul bănescu cu ideea că am avea şi aici un loc comun cu restul..
Ce să mai, se face împreună lucrător cu necreştinii, fiind suficient de ecumenist cât să avanseze programul de înfrăţire cu nebotezaţii şi cu excomunicaţii. Iertaţi-mă!
Din păcate, gravitatea situatiei se accentuează în stăinătate. Se merge pe îndemnul de a face ascultare, de ierarhi, de patriarh. Se profită de puterea ierarhilor, făcându-se abuzuri, prigoniri a preoților din parohie, a enoriașilor care nu s-au transformat în “cornute decerebrate”, cum spune râzând un PS, care nu au cotizat PS cât li s-a impus… “Țurcanu” zilelor noastre umblă liber, șarmant, îmbrăcat ca și “PS”, printre creștinii-ortodocsi, batjocorindu-i, umilindu-i… prigonindu-i. Baze de date ale medicilor și IT-istilor copiate si folosite fără a cere acordul. Minciuni spuse din fața Sfântului Altar. Preoți târâți în înscenările murdare ale “PS”. S-a umplut Europa Centrală de “preoti” reeducați de acest “Țurcanu” PS… Scenariile sunt aceleași ca și ale securiștilor, bune pentru a fi analizate de Institutul Psihologic de Criminalistica.
Datori vânduți la catolici și evanghelisti, pentru construcția unei mănăstiri.
Incotro ne îndreptăm și pe cine urmăm?!
Ce comunicat de la Petru Vodă! Zdrobitor, mi-a mers la inimă!
Ma gandesc sa fac o petitie prin care sa cer demiterea domnului Banescu. Sincer, e muuult prea mult. Lingurita de la impartasanie, ideea ca toate confesiunile sunt biserici, acum asta cu rugaciunea… O sa o tina tot asa, cum bine ati spus.
Poate părea o reacţie oportună dar cred că mai bună decât o petiţie ar fi o scrisoare deschisă formulată de clerici, care să fie şi o mărturisire de credinţă care să infirme ceea ce (tot) spune domnul Bănescu. E foarte bun comunicatul Mănăstirii Petru-Vodă, dar cred că ar trebui mai mult de atât. Aşa cum ecumeniştii se folosesc de orice prilej pentru a mai ciobi un grăunte din drepata credinţă, aşa cred că ar trebui şi noi să speculăm orice astfel de sfidare cu mărturisiri ample ale ideilor ortodoxe atacate. Aşa mi s-ar părea nimerit.
Eu unul aş spera să-şi dea domnul Bănescu demisia de unul singur după un asemenea comunicat, deşi nu-mi fac mari iluzii că are astfel de obraz.
Nu cred însă că o petiţie care să aibă obiect doar solicitarea unei demisii ar fi folositoare. Asta cred, iertaţi!
https://archive.org/details/sf.ciprianalcartagineiscrisori
Sf. Ciprian al Cartaginei – Scrisori-text-cautabil.pdf
Reacţia Patriarhiei la măsurile de limitare a libertăţii religioase din România, care sunt ţintite, transparent şi fără ocolişuri, împotriva Bisericii Ortodoxe:
Gândul îmi spune că măcar un episcop vicar, dacă nu unul plin sau un arhiepiscop sau un mitropolit chiar, s-ar fi cuvenit să ocupe funcția de purtător de cuvânt… Nu un mirean, oricât de bine pregătit și bine intenționat ar fi.
Când spui „purtător de cuvânt al Patriarhiei” se subânțelege că această poziție este una asumată implicit de către ierahi, de către Patriarh, nu? Dar vedem că s-a mers pe ideea neasumării, înainte de actualul purtător, funcția a fost ocupată de un preot, Constantin Stoica. Ne aducem aminte cât de reprezentativ a fost și acesta. Dacă dau rateuri, îi poți schimba și/sau te poți delimta ușor de declarațille lor, nu? De ce? Ca să poți ieși basma curată.
De la apostoli încoace au tot apărut funcții (patriarhi, mitropoliți, arhiepiscopi, episcopi, episcopi vicari, protopopi și care or mai fi..) și uite că o așa funcție importantă este lăsată tot pe mâna mirenilor… O fi normal? Unde-i bărbăția asumării la nivel înalt ȘI în astfel de situații?
Doamne ajută!
Linia Patriarhiei a fost evidentiata la sfintirea Catedralei. s-a vazut pe cine au invitat dintre patriarhi. Servim Fanarul!
SS Bartholomeu:
Pe vremea cand era arhimandrit «Astăzi nu mai pot fi aplicate dispozițiile care reglementează relațiile creștinilor ortodocși cu heterodocșii. Nu mai este posibil ca Biserica să folosească dispoziții care interzic intrarea în biserici a eterodocșilor, precum și rugăciunea împreună cu ei, de vreme ce noi, reprezentanții Bisericilor ne rugăm pentru unirea noastra definitivă întru credință, dragoste și nădejde. Este nevoie de multă dragoste pentru a revigora multe dispoziții canonice. Acestea trebuiesc modificate, spre mai multă iubire de oameni și realism. Biserica poate și trebuie să trăiască conform cu timpurile actuale».
”Biserica cea Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolică… din pricina precumpănirii neputinței omenești și a voinței limitate a minții omenești, s-a scindat în timp… Bisericile Locale au fost conduse la scindarea unității de credință… ” (Alocuțiunea Patriarhului Ecumenic către Patriarhul Ierusalimului, 24 mai 2014, blogul amen.gr).
Un alt [exemplu care vădește erezia Patriarhului Ecumenic]:
”De vreme ce, cu toate că o Biserică recunoaște că o altă Biserică este vistier al harului și călăuză a mântuirii, este exclusă, ca venind în contradicție cu această tradiție, încercarea de rupere a credincioșilor dintr-o Biserică și integrarea lor la cealaltă… nu este concurentă a celorlalte Biserici Locale, ci un trup cu acestea”(Alocuțiune către delegația papală la sărbătoarea Tronului, Constantinopol 1998). Patriarhul Ecumenic acceptă că ereticii sunt vistieri ai harului, deci au Taine și este interzisă ruperea credincioșilor de o ”Biserică” și integrarea lor în alta.
În alt discurs al său spune: ”Eliberați, deci, de anchilozările trecutului… Fiecare Biserică este Biserica Sobornicească-Universală1, dar nu integralitatea acesteia. Fiecare Biserică își împlinește universalitatea-catolicitatea, atunci când este în comuniune cu celelalte Biserici… unul fără celălalt suntem sărăciți” (Discurs la Geneva, 17 februarie 2008).
În 2001, în Africa de Sud, a declarat:
”Biserica Ortodoxă nu dorește să-i convingă pe ceilalți despre o anumită concepție asupra Adevărului sau a Revelației” (publicat pe pagina de internet a Patriarhiei Ecumenice).
La Geneva, în 1995, adoptă declarația demonică și blasfemiatoare ”Toate religiile sunt căi ale mântuirii” (Ἐπίσκεψις, nr. 523, p. 12) și se leapădă de Hristos. Deci, toate religiile mântuiesc, atunci de ce să mai vină Hristos pe pământ, ca să se facă om și să se răstignească, de vreme ce toate religiile mântuiesc, potrivit Patriarhului Ecumenic. Pentru Patriarh, Hristos nu este Dumnezeu, iar creștinismul este doar o religie între toate celelalte religii. Și Patriarhul este încă pomenit zi și noapte ca unul care drept învață cuvântul adevărului…
La a 6-a Întâlnire Mondială a Religiei și Păcii, din 4.11.1994, declară:
”Noi, conducătorii religioși, trebuie să aducem în prim plan principiile duhovnicești ale ECUMENISMULUI, ale fraternității și păcii. Dar, pentru a reuși acest lucru, trebuie să fim uniți în duhul Dumnezeului celui unic… romano-catolici și ortodocși și protestanți și evrei, musulmani și indieni, budiști…” (Ἐπίσκεψις, nr. 494, p. 23, Geneva 1994).
”Este necesară pocăința noastră pentru cele din trecut. Nu trebuie să irosim timpul căutând vinovății. Înaintașii noștri, care ne-au lăsat ca moștenire ruptura dintre noi, au fost victime nefericite ale șarpelui începător al răutății și se află deja în mâinile lui Dumnezeu, Care este drept Judecător. Cerem pentru aceștia mila lui Dumnezeu, dar suntem datori în fața Lui să îndreptăm greșelile lor” (Vezi «Ἐκκλησιαστικὴ Ἀλήθεια», 16.2.1998, și periodicul Ἐπίσκεψις).
Înaintașii noștri – Sfintii Parinti !!!
Sfantul Munte il pomeneste permanent, doar nu sunt schismatici…!
Mărturisire având la bază câștigul de bani în dreptul instituției „ortodoxe” a făcut IPS Teodosie; nimic altceva.
Îi este cunoscută opulența cu care voia liberă l-a înzestrat.
Nu e nici un folos să facem astfel de procese de intenție. Până la urmă, a făcut niște afirmații corecte, iar Patriarhia a luat-o pe ulei. Asta contează.
Biserica se dezice de AUR: „Amestecarea nătângă a religiei cu politica a făcut deja prea multe victime”
Biserica dezavuează confundarea programatică a (ultra)naţionalismului cu patriotismul luminat şi echilibrat de credinţa în valorile fidelităţii religioase, afirmă într-un comunicat de presă purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu. El mai spune că amestecarea politicii cu religia a făcut deja „prea multe victime”. Comunicatul vine la câteva zile după ce în spațiul public au apărut informații că membri ai BOR susțin demersurile partidului de extremă dreapta, iar Bisericii i s-a cerut o poziționare față de AUR.
Potrivit lui Bănescu, precizarea BOR vine după apariţia în presă, în ultimele zile, a unor „speculaţii referitoare la cripto-alianţe ale unei formaţiuni politice şi grupuscule ‘ortodoxe’ cu Biserica, care ar gira astfel formule ale excesului din discursul politic naţional pe anumite teme şi necesităţii unor lămuriri a poziţionării Bisericii faţă de entităţi politice care îi parazitează prestigiul şi îşi asociază din proprie şi impură iniţiativă numele trecător cu numele veşnic al Bisericii”.
„Confundarea programatică a (ultra)naţionalismului zgomotos exacerbat şi grav compromis ideologic cu patriotismul luminat şi echilibrat de credinţa în valorile fidelităţii religioase, culturale şi spirituale ale propriului popor, confiscarea populistă a nobilelor teme creştin-conservatoare rupte xenofob & filetist de contextul spiritual al Europei, nu fac decât să compromită aceste fundamentale teme, motiv pentru care Biserica dezavuează orice formă de exces apărută în marginea lor”, subliniază Bănescu.
El spune că „nimic nu e mai străin creştinismului real şi Bisericii autentice decât instrumentalizarea credinţei şi a simbolurilor sale în cheie politică, orice culoare ar avea aceasta şi oricât de seducător ar suna vocea sirenelor ei”.
„’Cele ale lui Dumnezeu’ sunt, prin firea lor, şi aşa trebuie să rămână, precum a spus Însuşi Hristos, deplin separate de „cele ale Cezarului”. Ispita unirii lor conduce inevitabil la edulcorarea religiei şi la butaforizarea politicii, ambele efecte fiind profund dăunătoare sănătăţii organismului social. Amestecarea lor nătângă a făcut deja prea multe victime în istorie, inclusiv în cea românească, şi orice încercare de transgresare a graniţei dintre ele s-a dovedit constant sortită eşecului moral şi toxicului exces populist”, arată Bănescu.
Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei consideră că aceia care „îngână în lungi litanii politicianiste numele lui Dumnezeu, al ţării şi al Bisericii, ne pot face tuturor un imens serviciu, imposibil de ignorat în posteritate, slujindu-se onest de arhisuficientul instrumentar politic democratic, evitând atent luarea în deşert a numelui Domnului, cultivând decent memoria adevăraţilor eroi, urmând în toate pilda oamenilor exemplari care prin jertfă de sine au creat România modernă, călcând cu sfială pragul bisericii şi evitând, pe cât posibil, ‘fluieratul’ în ea„.
„Biserica propovăduieşte îndumnezeirea omului prin „urmarea lui Hristos” şi clarificarea sa morală prin asimilarea mesajului curat al Evangheliei, nu ‘rinocerizarea’ omului prin pervertire ideologică, denunţată lucid de toate spiritele mari şi oneste care au reflectat la acest grav fenomen din modernitatea noastră târzie, traumatizată de două cumplite totalitarisme, ambele de sorginte socialistă şi purtând masca binelui, ambele adversare ale autenticei credinţe în Dumnezeu şi ale realei libertăţii ca rod al acesteia”, a mai transmis Vasile Bănescu.