Reacţia Patriarhiei la interzicerea pelerinajelor şi la propunerile de interzicere a organizării şi desfăşurării de procesiuni religioase în spaţii deschise precum şi interzicerea staţionării în apropierea lăcaşelor de cult: „Înţelegem, desigur…”
Preluăm în cele ce urmează comunicatul Patriarhiei referitor la interzicerea pelerinajelor religioase, precum şi la celelalte propuneri care au obiect limitarea drastică şi jignitoare a libertăţii religioase: Interzicerea organizării şi desfăşurării de procesiuni religioase în spaţii deschise precum şi staţionarea în apropierea lăcaşelor de cult.
Adăugăm o speculaţie personală, pe care o formulăm în calitate de observatori ai spaţiului mediatic: considerăm că receptarea de către public a acestor interdicţii a fost pregătită prin scandalul mediatic iscat prin interpretarea mincinos-răuvoitoare a răspunsului ÎPS Teodosie, de îndemnurile acelui băsescu pentru măsuri drastice şi de reportaje jurnalistice răuvoitoare (sau aici) şi alarmiste. Considerăm că scopul acestor jocuri operative de pregătire a publicului este să împiedice solidarizarea cu ortodocşii vădit nedreptăţiţi şi discriminaţi, surparea temeiului moral al împotrivirii şi marginalizarea publică a intereselor noastre legitime.
Subliniem că măsurile de interzicere a pelerinajelor religioase, deşi formulate neutru, au în vedere de facto exclusiv manifestarea publică a credinţei ortodoxe, dat fiind că nu există alte confesiuni care să organizeze manifestări religioase de asemenea natură în perioada următoare.
Mai trebuie observat că Patriarhia nu doar că „înţelege, desigur…” dar şi îndreptăţeşte aceste măsuri, pe care în mod nejustificat le consideră.. „justificate”, fără a lua în discuţie caracterul continuu lipsit de proporţionalitate, nerezonabil şi nejustificat al politicilor de limitare a libertăţii religioase a ortodocşilor.
Avem de departe cele mai drastice limitări aduse cultului ortodox fără ca Patriarhia să pună în discuţie această chestiune, atitudine care practic invită la continuarea aceluiaşi tip de reglementări abuzive. Este nepermisă îngăduirea ingerinţelor batjocoritoare în cultul ortodox, înjosirea continuă a ortodoxiei prin minciună generală conştientă, neconfruntarea ipocriziei politice şi îndreptăţirea atitudinii anti-ortodoxe.
La fel de trist este să observăm generalizarea acestui tip de comunicare politică în rândul purtătorilor de cuvânt bisericeşti, prin care se face din negru alb fără niciun fel de ruşine, mai nou Mitropolia Moldovei considerând că „în esenţă, sărbătoarea nu este afectată”, dat fiind că se oficiază Sfânta Liturghie, deşi pelerinajul a fost interzis. Să fim deci recunoscători că nu a fost interzisă Sfânta Liturghie, ci doar partea „neesenţială” a hramului…
Înţelegem, desigur, că nu este nimic afectat…
Reacţia purtătorului de cuvânt al Patriarhiei Române:
Înțelegem, desigur, că noile măsuri ale autorităților sunt justificate exclusiv de creșterea alarmantă a numărului de pacienți cu Covid, de necesara prevenire și diminuare a îmbolnăvirilor ce pot conduce sau au condus deja la excedarea secțiilor ATI din spitale.
Din perspectiva prezervării unor libertăți intangibile, precum fundamentala libertate religioasă, considerăm că măsurile sprijinite pe rațiuni medicale cu impact public trebuie luate cu maxim discernământ și atentă bunăvoință, astfel încât ele să nu conducă la afectarea acestor libertăți, la contrarierea și tulburarea oamenilor credincioși care compun majoritatea copleșitoare a societății românești.
Măsurile ce se impun ca strict necesare trebuie justificate în mod onest de rațiuni sanitare foarte limpezi, precum și de probe indubitabile legate de respectarea sau nerespectarea regulilor în anumite locuri sau instituții. Bisericile sunt prin natura lor spații ale decenței, curățeniei și ordinii, nu ale dezordinii. Desigur, regulile stricte referitoare la igienă, la purtarea măștii în anumite momente și la păstrarea distanței de 1,5 m între persoane se impun inclusiv în spațiile liturgice și trebuie riguros respectate.
Ceea ce în toată perioada de până acum s-a făcut în mod exemplar în cadrul tuturor cultelor religioase din România.Biserica Ortodoxă Română a fost și rămâne implicată într-un mod fără precedent și fără termen de comparație inclusiv în plan caritabil, prin ajutorul consistent oferit persoanelor vulnerabilizate de pandemie, dar și multor spitale din România.
Catalin Raiu #forb
Pelerinajele ca manifestare directă a libertății religioase #FoRB pot fi restrânse în condiții de pandemie conform standardelor internaționale (ICCPR art. 18, OSCE etc.), doar dacă statul se menține în matca neutralității religioase, iar restricțiile:
• sunt clar și explicit prevăzute și detaliate de lege pentru a fi anterior aplicării cunoscute de #culte și cetățeni în spiritul libertății religioase; practica occidentală impune însoțirea restricțiilor de ghiduri de aplicare ușor de înțeles de către toată lumea;
• servesc scopului general de protejare a sănătății publice și nu țintesc marginalizarea anumitor categorii sociale sau comunități religioase;
• nu sunt discriminatorii în limbaj și aplicabilitate; astfel, restricțiile enunțate de lege trebuie să utilizeze termeni juridici, neutri din punct de vedere religios, nu aproximări ale unor manifestări liturgice particulare;
• servesc strict scopului și perioadei anunțate și nu sunt folosite pentru obținerea de beneficii politice sau de altă natură.
#libertatereligioasa #freedomofreligion
___________________________________________________
STIRIPESURSE.RO a dialogat cu reprezentantul României în panelul de experți pe libertate religioasă al OSCE, Cătălin Raiu, despre hotărârea oamenilor conduși de premierul Ludovic Orban de a introduce noi interdicții ce îi vizează exclusiv pe ortodocși. Concluzia profesorului Raiu, cadru didactic la Universitatea București și ASE, este cât se poate de clară: ”adresa din cartea de identitate nu poate fi un motiv pentru interzicerea exercitării libertății religioase și în cazul acesta chiar și al libertății de mișcare”.
” Cristi Șelaru: Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, condus de Ludovic Orban, a decis, luni seara, să interzică accesul pelerinilor din alte localități la pelerinajele din România. De exemplu, la Iași, unde are loc marele pelerinaj al Sfintei Cuvioase Parascheva, un pelerin din București sau din Miroslava, o localitate de lângă Iași, nu au voie să participe. Se mai respectă libertatea religioasă a cetățeanului printr-o astfel de decizie?
Cătălin Raiu: Pelerinajele ca manifestare directă a libertății religioase pot fi restrânse în condiții de pandemie conform standardelor internaționale (ICCPR art. 18, OSCE etc.), doar dacă statul se menține în matca neutralității religioase, iar restricțiile:
• sunt clar și explicit prevăzute și detaliate de lege pentru a fi anterior aplicării cunoscute de #culte și cetățeni în spiritul libertății religioase; practica occidentală impune însoțirea restricțiilor de ghiduri de aplicare ușor de înțeles de către toată lumea;
• servesc scopului general de protejare a sănătății publice și nu țintesc marginalizarea anumitor categorii sociale sau comunități religioase;
• nu sunt discriminatorii în limbaj și aplicabilitate; astfel, restricțiile enunțate de lege trebuie să utilizeze termeni juridici, neutri din punct de vedere religios, nu aproximări ale unor manifestări liturgice particulare;
• servesc strict scopului și perioadei anunțate și nu sunt folosite pentru obținerea de beneficii politice sau de altă natură.
Restrângerea exercitării libertății religioase trebuie să se aplice într-un mod nediscriminator, cu alte cuvinte adresa din cartea de identitate nu poate fi un motiv pentru interzicerea exercitării libertății religioase și în cazul acesta chiar și al libertății de mișcare. Nediscriminarea prevăzută de tratatele și standardele internaționale de referă atât la nediscriminarea între culte: nu poți interzice astfel de manifestări doar anumitor culte, iar altora nu, dar se aplică și în raport cu alte segmente ale societății: mersul cu autobuzul/autocarul la pelerinaj trebuie tratat cu aceeași măsură juridică precum mersul cu autobuzul/autocarul ca să vizitezi rudele sau la locul de muncă.
Cristi Șelaru: La sfârșitul lunii, la București, ar trebui să aibă loc pelerinajul Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureştilor. Situația va fi similară cu cea de la Iași. Ce pot face oamenii pentru ca Guvernul să le respecte drepturile? Cât de mare este discriminarea la care sunt supuși ortodocșii, pentru că ei par a fi vizați de noua decizia a CNSU, și dacă știți să existe vreun astfel de precedent în democrațiile occidentale?
Cătălin Raiu: Nu pretind să știu dacă există vreun precedent în democrațiile occidentale în sensul întrebării enunțate. Dar, statul are obligația de a avea prevăzut în lege ce e de făcut în astfel de situații. Dacă mâine România intră în stare de război, statul are legislație specifică pentru rechiziționarea de bunuri de la populație pentru a le folosi în scopul protejării securității naționale, de exemplu. Aceeași logică se aplică și în domeniul drepturilor omului și libertății religioase.
Statul român ar fi trebuit să aibă o legislație coerentă care să prevadă cât mai detaliat posibil ce se întâmplă cu fiecare dintre drepturile și libertățile fundamentale în situație de epidemie/pandemie. La începutul pandemiei statul român nu avea o astfel de legislație.
Însă din martie și până acum, a avut timp suficient să o producă, să o supună dezbaterii publice, astfel încât la acest moment, sau oricând pe viitor, restricțiile aplicate să fie deja cunoscute de populație, să fie predictibile, iar lumea să știe la ce să se aștepte. Democrația este în primul rând un regim politic consensual. Astfel, orice mică modificare asupra regimului drepturilor și libertăților trebuie să fie ab initio prevăzută de lege și aplicată într-o manieră predictibilă pentru ca tensiunile sociale să nu escaladeze. Pentru a face acest lucru statul român ar fi trebuit să fie conectat la organizațiile internaționale care se ocupă de protejarea libertății religioase. Numesc aici nu doar OSCE, ci și ONU, Comisia Europeană și Departamentul de Stat al SUA, Alianța Internațională a Libertății Religioase de unde suntem absenți, instituții care furnizează expertiză pentru astfel de momente.
Tot o măsură concretă care ar fi temperat foarte tare stângăcia statului în restricționarea brutală și severă a libertății religioase în pandemie (lucru consemnat de Raportul oficial al OSCE referitor la drepturilor omului în timpul stării de urgentă publicat în iulie 2020), este aceea de înființare a mandatului de Reprezentant național pentru Promovarea Libertății Religioase pe modelul SUA, UK și majorității statelor membre UE, adică o funcție de expert care are rolul de a interveni și sprijini cu expertiza sa și cu expertiză internațională guvernul pentru ca restricționarea libertății religioase să se facă în mod democratic, nu abuziv.”, a precizat Cătălin Raiu, care este și președintele FoRB România, Asociație pentru Promovarea Libertății Religioase.
Purtătorul de cuvânt al Mitropoliei revine cu un mesaj mai potrivit:
Arhiepiscopia Iașilor regretă că românii pot veni în oraș în orice scop, mai puțin pentru pelerinajul la Sf. Parascheva
În contextul pregătirilor pentru hramul Sfintei Cuvioase Parascheva din 14 octombrie și al interdicției anunțate de autorități pentru pelerinii din afara Iașului de a participa la această sărbătoare, Mitropolia Moldovei și Bucovinei aduce la cunoștința credincioșilor și, în general, a opiniei publice, următoarele:
1) Începând cu anul 1641, pelerinajul la moaștele Sfintei Cuvioase Parascheva s-a desfășurat cu participarea credincioșilor care și-au asumat acest act de credință. Sfintele moaște, element esențial de mărturisire a credinței creștin ortodoxe, reprezintă dovada concretă că atunci când omul dobândește harul Duhului Sfânt, trupul său primește darul sfințeniei de care se pot bucura, apoi, cei ce se închină cu credință.
2) Astăzi, precum de secole, Biserica, prin întreaga sa implicare în domeniul social și medical, a dovedit că se preocupă de sănătatea trupească a oamenilor. Deopotrivă, Biserica este îndatorată să se îngrijească și de sănătatea sufletească a credincioșilor ei în tot timpul, dar mai ales în momente precum cele actuale, când au apărut tot mai multe forme de neliniște, deznădejde, frică și confuzie lăuntrică. Participarea la sărbătoarea Sfintei Cuvioase Parascheva constituie pentru mulți un prilej de întărire în vremurile de cumpănă prin care trec.
3) De la începutul pandemiei, Biserica a sprijinit acele eforturi ale autorităților depuse în slujba sănătății oamenilor, respectând măsurile specifice acestei perioade. Organizarea hramului Sfintei Cuvioase Parascheva întărește această atitudine constantă a Bisericii, pelerinii având de respectat reguli dintre cele mai stricte. În acest context, ni s-ar fi părut normal ca și autoritățile să mizeze pe un comportament responsabil al credincioșilor, în continuarea aceleiași încrederi cu care au fost învestiți, în calitatea lor de cetățeni, la recentele alegeri locale. Este necesar să se înțeleagă de către toți că între libertățile fundamentale se numără și dreptul oamenilor de a-și manifesta liber și neîngrădit convingerile religioase.
4) Este evident că întreaga societate se află într-un moment dificil, în care se impun măsuri pentru ocrotirea sănătății oamenilor. În același timp, nu se poate ușor trece cu vederea mâhnirea celor care constată că au libertatea de a veni la Iași pentru orice alt motiv, mai puțin pentru a participa la pelerinajul prilejuit de sărbătoarea Sfintei Cuvioase Parascheva.
5) Credincioșii care nu vor putea veni la sărbătoarea din 14 octombrie sunt rugați să folosească timpul pe care l-ar fi dedicat pelerinajului în timp de rugăciune, să participe la Sfânta Liturghie în parohiile lor, să convertească în fapte de milostenie pentru cei bolnavi resursele pe care le-ar fi folosit pentru pelerinaj.
Organizatorii sărbătorii Sfintei Parascheva cer iertare lui Dumnezeu, precum și pelerinilor care nu pot veni la Iași din cauza restricțiilor impuse, exprimându-și nădejdea că pentru aceștia va veni cât mai curând și clipa în care vor putea să ajungă la racla cu sfintele moaște.
Biroul de Presă al Arhiepiscopiei Iașilor
_____________________________________
Pr. Constantin Sturzu
Începând cu ora 21.00, pentru aproape două ore, voi fi în direct pe Infinit TV și pe contul de Facebook al portalului Doxologia, în cadrul emisiunii „Întreabă preotul”. Veți putea intra în direct cu telefoane sau vom putea dialoga prin intermediul mesajelor pe care le veți putea posta la transmisia live sau trimite pe adresa constantin.sturzu@mmb.ro.
Evident, subiectul principal este sărbătoarea Sfintei Parascheva.
Va foarte multumesc d-le Vlad pentru articolul acesta, din el putem concluziona macar ca d-nul Banescu e ales dupa chipul si asemanarea dinsului cu cei de la Patriarhie, adica de obicei se tace, iar ca sa simtim dispretul pe care ni-l poarta Patriarhia din cind in cind (rar) apare recte Banescu cu niste comunicate din ce in ce mai penibile, care parca subliniaza slugarnicia acelora fata de lumea politica, ciudat ca si multimea preotilor (nu mai spun a ierarhilor) practica aceeasi tacere si supunere fata de atitudinea de mult nefireasca a Partriarhiei….ideea e ca nu orice om cu demnitate ar accepta sa rosteasca asa comunicate….apoi cita deosebire intre comunicatul Patriarhiei si cel al Mitropoliei Moldovei – desi comunica acelasi lucruri – par a unor doi doctori care iti comunica sfirsitul sau faza terminala ca adica primul te anunta „sec” cum ca „iti bate moartea la usa”, iar al doilea cum ca „ia algocalminele astea, apoi o sa mai vedem noi” adica un cinism ceva mai „uman” – desi situatia se prezinta din ce in ce mai grava.
Ce ma incurajeaza totusi e interviul publicat de dvs de pe portalul Stiripesurse.ro ca adica solutii exista, doar ca exista rea vointa si deocamdata nu se vrea decit sa primim batjocura de la unii care deocamdata nu au mustrari de constiinta!
Nu stiu cit de potrivit e sa ascultati si cuvintele acestea, le postez ca pentru mine par „o raza de soare” in „intunericul” de acum.
https://sfantulmunteathos.wordpress.com/2020/10/06/video-ieromonahul-chiril-vatopedinul-pocainta-si-adevaratul-virus/?fbclid=IwAR0T9n_zOfckhrPinlOOyOIXeMlQ2-RZIT3czp98wWKsUdud_zqbP6XLOPo
Doamne, ajuta tuturor!
Avem mari probleme în ce priveşte onestitatea autorităţilor noastre bisericeşti care nu doar că sunt de acord dar mai şi lucrează cu autorităţile în dispreţul pelerinilor.
Hotărârea CJSU IASI nr.35/06.10.2020 a fost luată în urma consultării reprezentanţilor Arhiepiscopiei, care nu aveau niciun motiv să se arate surprinşi alaltăieri seară. Practic, au participat la consultări, nu ştim dacă au avut drept de vot sau nu, dar în orice caz puteau alege altă formă de comunicare către credincioşi. De altfel, promptitudinea cu care MMB a reacţionat a fost observată şi de cei de la Sputnik.md:
Or, prima reacţie a MMB a fost cea cu „în esenţă, sărbătoarea nu e afectată” şi abia apoi, când au apărut reacţiile clare de dezaprobare, au revenit cu al doilea comunicat, reformulat oarecum mai adecvat.
Similar, este extrem de dubioasă decizia de a păstra racla în interiorul Catedralei, având în vedere că doar aşa se poate asigura cadrul legal pentru legitimarea pelerinilor, dat fiind că legea nr. 55/2020 art. 5 alin.(3) lit.a dispune că:
Practic, potrivit legii, nu poate fi restrânsă libertatea religioasă decât pentru activităţi religioase în spaţii închise. Similar, nimic din dispoziţiile prevăzute în anexa de la hotărârea CJSU Iaşi nr.35/06.10.2020 nu poate fi pus în aplicare fără participarea voluntară a Arhiepiscopiei. Nu poate statul intra în ograda ta să-ţi impună o anumită conduită, mai ales de felul celei descrise în această anexă, fără ca tu să fii de acord de la bun început.
Nimeni nu poate intra în curtea mitropoliei dacă nu vrea ierarhul sau persoana desemnată de acesta pentru asigurarea ordinii. Deci dacă ierarhul nu invită „organele de ordine” acestea trebuie să stea la poartă, nu au voie să intre! Conform dispoziţiilor art. 31 alin.(1) lit.e) din legea poliţiei române, poliţia poate intra doar:
Si chiar dacă ar fi vorba de terorişti, acelaşi art. 31 arată că pot face asta doar dacă:
Oricât de praf au reuşit să facă autorităţile cadrul legal anti-pandemie, sunt încă suficiente pârghii de care MMB se poate folosi pentru a fi respectate drepturile credincioşilor. Problema este că nu vrea!
Punctul 1 din Anexa Hotărârii de mai sus spune că:
Acestea nu se pot face decât cu acordul MMB, legitimarea credincioşilor fiind ilegală potrivit art.5 alin.(5) din Legea cultelor:
Trebuie înţeles că poliţia nu te poate legitima când vrea ea, ci doar în condiţiile prevăzute de art. 34 din legea privind funcţionarea Poliţiei Române:
Modalitatea aceasta în care noi ne plângem de milă de prigoana suferită de ochii lumii iar apoi conlucrăm cu sârg cu neprietenii pentru înjosirea noastră mi se pare o mare, mare făţărnicie!
Măcar de nu s-ar mai căina atât şi ar avea curajul propriilor decizii!
Iertaţi-mă!
https://r3media.ro/arhiepiscopia-iasilor-anunta-ca-pelerinajul-sfintei-parascheva-e-anulat-in-suceava-se-poate-merge-la-manastiri-doar-cu-buletinul/
Se pare că Mitropolia a anulat pelerinajul, astfel încât să nu mai fie implicate autorităţile iar accesul la raclă să se facă în acelaşi fel ca şi până acum, ca în restul anului, adica nemijlocit.
S-ar putea să fie aceasta o soluţie mai înţeleaptă decât gherila judiciară pe care mi-o imaginam eu.
Cei care vor veni la Cuvioasă trebuie să reţină totuşi că Poliţia nu poate legitima credincioşii decât în baza art. 34 din Legea poliţiei, dar ar fi bine să se aştepte la abuzuri. Doamne, ajută!
Consecințe…
http://romanortodox.info/ne-mustra-sfintii-poezie-de-paraschiva-radoi/
Splendida poezie, multumim!
Doamne ajută! În primul rând mă bucur nespus că am descoperit acest site, felicitări și vă mulțumesc!
Să ne rugăm la Sfânta Parascheva, dar și Sfântul Apostol Pavel, care dacă ar fi fost astăzi în trup, mai mult ca sigur că ar fi aparat Biserica lui Hristos și pe credincioși cu prețul vieții, inclusiv – sau poate mai ales – ÎN INSTANȚĂ! Și ar fi câștigat CU UȘURINȚĂ!
Faptul ca cel mai probabil pentru aceste fapte, puternicii BISERICEȘTI de astazi l-ar fi numit înșelat, mândru, lipsit de milă față de cei slabi in credință, extremist – nu mai reprezintă decât un nesemnificativ detaliu…
Cine poate spune că nu e păcătos? Toți suntem căzuți, poate cea mai căzută generație de oameni ai lui Dumnezeu de la începutul lumii, dintre care sunt ferm convins că cel dintâi sunt eu! Dar pentru asta să nu mai afirmăm ADEVĂRUL – Acela sădit in inimile tuturor oamenilor – credincioși și-mi necredincioși – tradus in viață prin dorul neistovit de LIBERTATE, propriu și celui mai ignorant suflet?! Și să afirmi că a face asta e înșelare!? Când e sădit în om ca natural să se opună oricărei forme de robie? Nu este și acesta un păcat împotriva Sfântului Duh? Nu știu. Pur și simplu întreb.
Îndrăznesc să adaug și cateva gânduri ce le-am avut acum două zile, la aflarea nenorocitei vești:
Acum 10 minute s-a dat o nouă știre:
Prefectura Iașilor somează Mitropolia să nu mai scoată deloc anul acesta racla cu Sfânta Parascheva. Să vedem ce va face mitropolia…
Ce e destul de sigur, toți cei care doresc să se închine Sfintei vor fi legitimați de către forțele de “ordine” (a se citi de opresiune), iar dacă nu au domiciliu în municipiul Iași, vor fi trimiși acasă, nu li se va permite accesul la Sfântă.
Totul este ilegal, iar cei care aplică aceste măsuri sunt niste delincvenți analfabeți functional, care în loc să apere constituția și cetățenii, apară alți delincvenți (încălcarea dreptului religios este inalienabil, indiferent de calamitate; nu mai vorbim de dreptul la libera circulație, la întrunire șamd)! BOR are toate pârghiile, dar și MOTIVELE să conteste, să nu se supună, deja se ajunge prea departe. Practic, în mod perfid, viclean, fără să se aducă atingere directă credinței (vezi Profeția Sfântului Ierarh Nou Mucenic Ermoghen al Tobolskului și Siberiei), în România, Ortodoxia este scoasă în ilegalitate. Se vrea sincer salvarea bisericii administrative (pământene) – și acest lucru probabil că va și reuși, dar cu sacrificarea a nu știu câta oară – și de data aceasta poate în mod definitiv… sau poate nu – a ortodoxiei înseși, adică a Mântuitorului nostru Iisus Hristos.
De aceea nu am prea mari speranțe, nici de la cler (decât izolat, clerici mărturisitori vor fi – văzuți sau nevăzuți, cel mai probabil aceiași cu care ne-am obișnuit – dar și alții, foarte puțini, care se vor mai trezi, dar pe care media îi va demonizat și de care, după cum atât de des s-a întâmplat în ultimul timp, Patriarhia – mai exact infamul birou de presa, dar nu numai – se va lepăda), nici de la credincioși, ci poate doar de la frații țigani – o spun cu toată seriozitatea, care an de an vin în număr foarte mare, din toate colțurile țării, din cele mai îndepărtate colturi. Pe ei mă bazez, pe protestele lor, ca situația sa revină la normal și toți să ne putem închina. Din păcate aceștia (țiganii) vin la Sfânta majoritar din superstiție, dar cred că pt efortul lor, pe mulți îi va lumina Dumnezeu, căci sunt oameni simpli.
Acesta este fără doar și poate un moment în care dacă ar mai fi trăit în trupul său pământesc Sfântul Paisie Aghioritul (și alții ca dânsul), ar fi coborât din prea frumoasa pustie a Sfântului Munte să ne apere. Căci am rămas atât de singuri pe acest pământ, ni s-au dus bătrânii, nimeni nu ne mai apară, decât Bunul Dumnezeu, cu Maica Domnului, cu Sfinții cei din Ceruri și cu Sfinții Îngeri. Dar avem atât de mare nevoie de preoți, de călugări, de ierarhi să ne apere și de noi între noi. Mai ales cei care au, familii, copii.
Din păcate, însă, cele mai mai mari și multe argumente în discuțiile cu necredincioșii sau chiar cu asupritorii noștri provin din comunicatele oficiale ale BOR. Cu ele l-au atacat chiar și pe ÎPS TEODOSIE!
Pentru numele lui Dumnezeu, toți cei care suntem dizidenți sau de altă părere cu forțele guvernamentale suntem urmăriți, monitorizați (acum și de de 20% din efectivele poliției în civil, dar și cu aportul “cetățeanului model”, instruit și încurajat la denunturi), amendați, amenințați, ostracizati, prigoniți. Cu atât mai mult cei care au copii. Vă dați seama ce greu e pentru aceia – inclusiv pentru cei necredincioși, dar cu puternice principii de libertate? Nici măcar biserica nu ne mai apară?! În timp ce se gudura pe lângă tot felul de progresisti, clericii noștri de top (cei mai mulți dintre ei) pe noi ne numesc habotnici, înșelați sau mândri (aduceți-vă aminte episodul lingurițe de unică folosință – linguriță care dacă nu ar fi existat vocile acestor “habotnici, înșelați și mândri – avea toate șansele să devină noua norma în post ortodoxie).
De asemenea, Biserica trebuie fără amânare să lucreze la aplanarea oricăror conflicte interioare și să se împace cu nepomenitorii (din care eu – de exemplu nu fac parte, dar pe care îi înțeleg foarte bine), să se lepede de toate ereziile, CMB-urile, si Taize-urile samd, în spatele cărora se afla chiar generatorii crizei actuale (și un copil de 7-8 ani vede asta).
Altfel nu pot să nu constat adevărul absolut al cuvintelor Părintelui Nicolae Steinhardt, pe care le voi cita imediat. Dacă BOR și marea majoritate a clericilor nu își vor schimba fundamental atitudinea, atunci cu adevărat este lepădare și chiar apostazie. Simplii credincioși, nu pot face mare lucru, iar dacă unii dintre ei reușesc ceva, inclusiv dpdv legal totul rămâne ascuns, izolat (dar cu mare bucurie primit de Dumnezeu). Chiar a venit momentul să demonstreze ierarhia și clerul că ne sunt părinți și că ne iubesc. Altfel episodul Creta și alte căderi grave vor reprezenta un minuscul mizilic(greșeală gramaticală intenționată), în comparație cu ruperea între fii credincioși ai Bisericii și biserica administrativă. Însă indiferent situație, de statura duhovnicească și de funcția ocupată, toți trebuie să mărturisim, “Că cine se va rușinà de mine și de cuvintele mele, întru acest neam preacurvar și păcătos, și Fiul Omului se va rușinà de el, când va veni întru slava Tatălui său cu sfinții Îngeri.” (Marcu 8,38). Oare sunt eu și noi toți în stare de asta? Numai mila lui Dumnezeu ne va salva, atât, căci cu adevărat toți am ajuns să fim netrebnici.
“FĂRĂ COMPROMISURI
«A te împotrivi» a-l ține pe NU în brațe – în sens moral și duhovnicesc – înseamnă a te hotărî la modul absolut și categoric să refuzi cea mai mică negociere cu vrăjmașul, chiar când (sau cu atât mai abitir când) acesta ia masca mieroasă a prietenului, a celui care «îți vrea binele»; a nu primi nimic de la diavol, nici cea mai mică influență, a nu accepta din capul locului să intri în dialog cu el. Este soluția fermității neclintite și consecvente, a încăpățânării celei bune, a bunului simț «țărănesc», a simplității omului credincios care nu se încurcă în artificii sofisticate și nu se lasă pradă fantasmelor, delirului, imaginației, ci care știe una și bună: «Nu pot să trădez!»”. Dar înţelepciunea? Nu-şi însuşeşte ea adagiul «capul plecat sabia nu-l taie?». Nu cred că înţelepciunea – care este mai bună decât pietrele preţioase şi locuieşte împreună cu prevederea şi stăpâneşte ştiinţa şi buna chibzuială – va fi propovăduit vreodată asemenea inepţie, care e şi falsă. Istoria ne arată că de nenumărate ori capetele plecate au fost tăiate, năpristan ori cu oarecare întârziere. (Istoria contemporană ne oferă pilda lui Karl Severing şi a social democraţilor germani care la 20 iulie 1932 au găsit de cuviinţă să aplice dubioasa zicală – consecinţele se cunosc). «Plecăciunea» (închinarea, cedarea, capitularea imediată) iscă – de data aceasta fără greş – alt rezultat: măreşte pretenţiile adversarului, îi dă acestuia un surplus de energie, de neruşinare, de tupeu. Totodată ea semnifică pasul dintâi pe calea unei înrobiri din ce în ce mai perfecte.
O lege inexorabilă se aplică în toate cazurile de cedare: neluptătorului i se va cere mereu altceva, va fi exploatat cu predilecţie, departe de a-şi fi asigurat liniştea va ajunge, ca şi consumatorul de stupefiante, la o stare de totală dependenţă şi-şi va sfârşi mizerabila viaţă ca sclav al unui gangster obraznic şi nesăţios, la consolidarea puterii căruia va fi contribuit şi el, victima.
Dar legea fundamentală a tărăşeniei (cine ar putea să o conteste?) sună tragic: într-adevăr, a rosti nu, a te împotrivi, implică asumarea unor riscuri grave şi o dispoziţie spirituală eroică: hotărârea de a-ţi hazarda viaţa mai bine decât a te lăsa ferecat în lanţuri mai mult sau mai puţin vizibile, a-ţi «pierde faţa», a merge de bună voia ta în piaţa unde se vând sclavi şi suflete moarte. (Căci batjocoritorul, «îmblânzitul», călcatul în picioare îşi păstrează trupul, sufletul desigur nu, sufletul se lasă păgubaş de atare soţ).
Ce înseamnă să ai „suflet politic?”
Înseamnă să nu fii tont, să nu te laşi îmbătat cu apă rece, să ştii să vezi, să simţi, să pricepi la iuţeală, să fii sensibil la microsemnale, să te doară de năpasta altora, să consideri problema pâinii aproapelui tău ca pe o datorie spirituală, iar nu ca pe o simplă problemă materială, să poţi oricând deveni — cum atât de frumos a spus Iorga — un om public în zilele de urgie.
Suflet politic? Vai de capul bărbatului care nu-l are şi mare pierdere, zău, nu era dacă nu se năştea. Asta-i criza cea mare: a pierit din conştiinţa oamenilor sufletul politic, au devenit nişte roboţi nătângi. Şi nişte laşi, sufletul politic presupune o doză minimală de curaj. Să punem capăt discriminării politicii. Să redevenim oameni cu suflet, minte şi niţică bărbăţie, adică oameni politici”. Cu cât îți merge mai rău, cu cât greutățile mai imense, cu cât ești mai lovit, mai împresurat ori mai supus atacurilor, cu cât nu mai întrevezi vreo nădejde probabilistică și rațională, cu cât cenușiul, întunericul și vâscosul se intensifică, se puhăvesc și se încolăcesc mai inextricabil, cu cât pericolul te sfruntează mai direct, cu atât ești mai dornic de luptă și cunoști un simțământ (crescând) de inexplicabilă și covârșitoare euforie.
Virtutea personală a tiranului, oricât de incontestabilă, nu justifică tirania. Tiranul e un om absurd și lipsit de rușine. Nu îi e rușine să-și chinuie semenii. Calitățile personale n-au la oameni de felul acesta nicio valoare, sunt anihilate de păcatul strigator la cer al desființării libertății omului, de groaznicul pă¬cat al prefacerii semenilor în dobitoace; dobitoace, desigur, de vreme ce li se răpește principala însușire a duhului: libertatea.
Principalul în situații-limită este să nu înnebunești: nu izbutind să te faci auzit, ci rămânând zdravăn la minte duci mai departe moștenirea omului. De ce? Pentru că nebunia este contagioasă și pentru că orice regim totalitar este și nebun.
Soluția în fața injustițiilor e una singură: eroismul. Să nu taci, să vorbești, să lupți, să te afli în treabă. (Să nu-ți vezi de treburile tale, ci de treaba dreptății, care-i adevărata treabă a fiecăruia). Restul e verbalism, spaimă, nimicnicie. Nu ține nicio scuză, nicio explicație.” Părintele Nicolae Steinhardt
Da, sunt foarte nimerite gândurile dvs, aşa cum sunt şi îndemnurile părintelui Steindhardt.
În cuprinsul articolului am pus şi un text către îndemnurile lui Soljeniţîn despre vieţuirea în mijlocul minciunii generale conştiente:
https://reactionarii.home.blog/2019/10/09/cum-sa-nu-traiesti-in-minciuna/
Din păcate, cu toţii avem cunoştinţe, inclusiv de natură duhovnicească, dar din păcare nu avem putere în cuvânt şi nici în faptă.
Resimţim atât de dureros lipsa părinţilor care au trecut prin comunism şi care aveau o greutate aparte atunci când spuneau ceva. Acum, avem doar o linişte zdrobitoare, avem instituţii bisericeşti efectiv capturate în cel mai securistic înţeles al termenului (vezi detalii eng.).
Toata aprecierea ptr. dvs, scrieti lucruri destul de interesante, dar toate ca toate, circ tiganesc in curte la Mitropolie mai lipsea, ca in rest au fost de toate! Sper ca „fratii tigani” sa nu consulte internetul sa vina „cita frunza/cita iarba” adica in numar mare….acestei solutii nu-i vad rostul!
Deşi asta este o discuţie separată, complet offtopic, eu unul sunt mai degrabă de acord cu domnul Andrei-Nicolae. Si eu sunt destul de încrezător în vigoarea neamului ţigănesc şi în credinţa lor. Înţeleg că e greu de primit o aşa ideea, dar asta şi simt şi ştiu.
Ontopic: Mitropolia cere oficial anularea hot. CJSU 35/06.10.2020 şi hot. CNSU nr. 47/05.10.2020
A aparut si acest comunicat adica https://www.stireadeiasi.ro/stiri-locale-iasi/teofan-mitropolitul-moldovei-si-bucovineiii-rog-pe-preotii-si-credinciosii-care-obisnuiau-sa-vina-in-aceasta-perioada-la-sfintele-moaste-ale-sfintei-cuvioasei-
parascheva-sa-ma-ierte/
Mesaj primit pe Whatsapp: