În cadrul ședinței Sfântului Sinod Permanent al Bisericii Greciei pe luna august, au fost luate mai multe hotărâri, printre care cea mai așteptată este cea legată de Mitropoliții Serafim de Kithire și Cosma de Etolia, care au protestat față de devansarea slujbei pascale de anul acesta, dar și față de hotărârile cu privire la recunoașterea schismaticilor ucraineni.
În această chestiune, fragmentul din hotărârea sinodală are următorul conținut :
„Luând sub observație referatul Comisiei Sinodale pentru chestiuni dogmatice și canonice cu privire la epistolele și celelalte acțiuni ale Înaltpreasfințiților Mitropoliți Cosma de Etolia și Akarnania și Serafim de Kithire și Antikithire și în urma deciziei ei din 15 iulie a.c., a primit pe Arhiereii în cauză pentru a prezenta explicații verbale cu referire la epistolele și celelalte acțiuni ale lor prin care au manifestat nesupunere și lipsă de respect față de decizia unanimă a organului colectiv de conducere al Bisericii Greciei cu privire la procedura extraordinară de săvârșire a sfintelor slujbe din cauza restricțiilor sanitare.
După ascultarea lor, a considerat insuficiente explicațiile prezentate și a cerut actualizarea din partea lor a făgăduințelor de la hirotonia în episcop și confirmarea lor pentru conformarea lor cu deciziile sinodale dintotdeauna.
După acestea, pentru că Înaltpreasfințiții Mitropoliți au refuzat să accepte propunerea SSP, a desemnat unanim – în baza art. 143 din Legea 5383/1932 «Despre tribunalele bisericești și procedura în fața lor» – drept anchetatori pe Înaltpreasfințitul Mitropolit Ignatie de Dimitriada și Almiros pentru Înaltpreasfințitul Mitropolit Cosma de Etolia și Acarnania și pe Înaltpreasfințitul Mitropolit Antim de Alexandrupoli pentru Înaltpreasfințitul Mitropolit Serafim de Kithire și Antikithire.”
Practic, cei doi Mitropoliți vor fi cercetați mai departe de către alți doi, stabiliți prin decizie sinodală, pentru a fi demarată procedura anchetării lor în cadrul tribunalului bisericesc. Merită menționat faptul că unul dintre investigatori, Mitropolitul Ignatie de Dimitriada a trimis o circulară în eparhia sa, prin care adresează preoților „o chemare părintească și un îndemn ca cei care nu s-au vaccinat să o facă”. Pe de altă parte, deși nu îi obligă spre aceasta, îi pune pe cei nevaccinați să-și facă săptămânal un test rapid, al cărui rezultat să-l trimită vinerea pe mailul Mitropoliei pentru verificare. Așadar în mod vădit cenzorii celor „neascultători” au fost desemnați cei mai înfierbântați vacciniști. Asistăm la o punere la punct a „dezertorilor”, cărora li se amintește că făgăduința de la hirotonia întru arhiereu este de a se supune fără crâcnire deciziilor sinodale. Bineînțeles că nu este menționat faptul că acelea trebuie să fie conforme cu tradiția și învățătura ortodoxă de veacuri. Așadar chiar Sinodul este acaparat de un cerc de putere, care evident că nu poate fi imparțial măcar.
Dacă așa procedează cu cei de sus care ies din rând, ce va fi cu turma de jos? „Rugați, deci, pe Domnul secerișului să scoată lucrători la secerișul Său” (Mt. 9: 38), că „toți s-au abătut împreună…” (Ps. 13: 3).
Of!
Dar unde-s mitropoliții Serafim de Pireu și Ierotheos Vlachos în această chestiune? Oare chiar tac în Sinodul grecesc, fiind de acord cu anchetarea celor doi mitropoliți? Incredibil dacă este așa…
E vorba doar de Sinodul Permanent, care e format din o serie de episcopi (parcă 12) și care se întrunește lunar. Sinodul Ierarhiei este format din toți arhiereii greci și este convocat de două ori pe an sau în mod extraordinar. Anul acesta nici unul din cei doi nu sunt membri ai Sinodului Permanent. Dar ar fi putut lua o poziție public.
Însă cel puțin Serafim de Pireu susține posibilitatea ca slujba de Înviere să fi fost făcută în seara din Sâmbăta Mare.
Dar este membru IPS Andrei de Konitsa, IPS Sa fiind unul dintre cei 4 ce au alcătuit apelul în legătură cu schisma ucraineană , fiind, totodată, împotriva ecumenismului, așa cum dovedesc declarațiile sale și îndemnul la pocăință adresat Papei Francisc.
Dacă cei 2 sunt acuzati și pentru reacția referitoare la problema ucraineană, IPS Andrei își condamnă propria opinie?
Seamănă mai mult cu o vendetă toată această chestiune. Oare ce încredere putem avea că decizia a fost unanimă?
Pe de altă parte, se pare că dezbaterea s-a concentrat pe chestiunea delimitării zilei, dacă se sfârșește seara sau la miezul nopții.