Mi-au sărit în ochi de curând două materiale promovate de Episcopul din diaspora rusă Petru Pruteanu care se ocupă de subiecte liturgice, specialitatea sa, dar care ating și subiectul ecumenismului și al întreruperii pomenirii. Duplicitatea care răzbate în privința celor din urmă întărește convingerea că există o mare necesitate să fie clarificat subiectul bisericește în maniera cea mai concludentă.
Am ales să mă refer la acest Părinte nu pentru că ar avea greșeli evidente, ci dimpotrivă, pentru că este studios și cunoscător și totuși răzbat de la dânsul idei cel puțin confuze pe tema ecumenismului. Aceasta arată plaga și erezia ce domină actualmente Biserica; nu e un subiect lămurit, ci unul sensibil și tratat cu clătinări de către unii și chiar cu erori grave de către alții.
Într-un dialog video făcut la Schitul Lacu și într-un interviu luat Părintelui Macarie Simonopetritul (min 32:45-42:00) sunt atinse tangențial sau mai direct teme legate de ecumenism, Sinodul din Creta și întreruperea pomenirii.
Confuzii în dialogul video cu P. Theologos
Materialul video este promovat atât de canalul Chiliei athonite, cât și de cel propriu al său. Diferența de titlu sugerează că Ep. Petru nu pune accent pe subiectul ereziilor, deși îl atinge în prezentarea sa. Totuși este un subiect vital în sine și, din păcate, există unele afirmații discutabile.
După ce spune că „istoria Sinoadelor Ecumenice și așa mai departe” arată că în trecut erezia atrăgea de la sine nepomenirea episcopului în greșeală sau chiar a Patriarhului și trebuia clarificat subiectul, pr. Teologos intervine prin afirmația că erezia în discuție era declarată numai în Sinod, idee acceptată întru totul de PS Petru. Apar aici câteva contradicții interne. Oprirea comuniunii cu episcopul eretic „fără a-l scoate vizibil din Biserică” se poate face doar înainte de Sinod. După o hotărâre sinodală, intervine excomunicarea, nici nu se mai pune problema comuniunii în vreun fel prin pomenire sau conslujire. În final se rămâne cu impresia că este împăcată și capra, și varza în mod artificial.
O altă afirmație duplicitară, punctată chiar și în montajul video este că: „Nu pot considera erezie orice nu corespunde cu îngustimea minții mele (de necunoscător)” și că nu mă pot distanța de alții pe motive banale, cum ar fi diferențele de ritual de împărtășire. Dar sunt trecute cu vederea abaterile dogmatice precum ecumenismul, care a fost ratificat sinodal chiar la Creta 2016.
Exemplul cu Arie față de care Biserica ar fi avut îngăduință nu este unul tocmai fericit și nici relevant la situația actuală. Acesta a fost condamnat întâi local în Alexandria și apoi la Sinodul I Ecumenic, iar ulterior s-a încercat politic reabilitarea lui, dar a murit rușinos fix înainte de a izbuti aceasta. Se deduce că este necesară o cercetare sinodală și nu mergem după propriile păreri și avem îngăduință față de eretici, însă nu putem trage concluzia că subiectele tari pot fi evitate constant sau chiar validate la nivel sinodal, cum se întâmplă cu ecumenismul semnat la Sinodul din Creta. Se ajunge astfel la imitarea Sinoadelor tâlhărești din trecut.
Mai precis legat de subiectul Arie, cei din Alexandria nu au așteptat Sinodul de la Niceea ca să-l anatematizeze, ci au făcut-o ei sinodal înainte. Apoi doar a fost luată în discuție reabilitarea lui sau condamnarea finală și categorică a teoriilor lui eronate. La Sinodul I Ecumenic nu a fost primit Arie ca un nevinovat, ci a fost luată în discuție discutată erezia lui care se răspândise prea tare. Ierarhii de atunci nu au disprețuit hotărârea locală, ci s-au îngrijit de neghinele care luaseră avânt.
Mai departe, deși Părintele vorbește despre un „dor după unitate” cu ereticii, acesta nu e nici bun, nici necesar, nici gândul lui Hristos. Într-adevăr, avem durere pentru rătăcirea ereticilor, dar nu putem ajunge de aici la asemenea idei. Unitatea este urmărită în cadrul Bisericii, nu cu ereticii.
Am punctat aceste aspecte pentru a arăta încurcăturile și contradicțiile care răzbat, deși mesajul pe ansamblu este unul ortodox, nu sincretist. Delimitarea față de catolici și eretici în general e categoric făcută de Ep. Petru în acest video. Dar neclaritatea și indulgența față de ecumenismul care, iată, este semnat și sinodal în Creta, acestea dor și sunt o poticneală. Se perpetuează o confuzie și o delăsare tocmai de către cineva care insistă adeseori pe necesitatea de clarificări teologice. Și nu e normal să dorim lămuriri pe subiecte mărunte, înghițind pe cele grave.
Soluții bune, dar și confuze de la P. Macarie Simonopetritul
Poziția aceasta împăciuitoare cu răul poate fi văzută și în celălalt material indicat, în interviul luat Părintelui Macarie de la M-rea Simonos Petra din Sfântul Munte Athos. Deși este un dialog pe teme liturgice, este iarăși atins subiectul „Creta” mai clar de data aceasta.
Părintele Macarie îl cataloghează drept un eșec pentru că a nu a reunit Bisericile Locale și nu a luat în discuție temele importante, ci le-a evitat. Sinodul din Creta nu a reușit decât să scoată în evidență „incapacitatea intelectuală și spirituală a ierarhiei și haosul instituțional”. Drept urmare, el nu-i înțelege pe cei care luptă chiar și în 2023 cu Sinodul din 2016 „în loc să îngroape mortul”. Pe de altă parte, deplânge pe drept cuvânt lipsa de dialog și transparență a ierarhiei, care duce la schisme și le adâncește.
În ciuda criticii aduse, este de neînțeles împăciuitorismul cu situația creată. Nici un Sinod eretic nu a rămas necondamnat în istorie. În plus, „mortul” e cât se poate de viu; ecumenismul respiră chiar puternic atât prin planurile de unire și manifestările ecumeniste oficiale, cât și prin sminteli la nivel mai mic, cum e participarea unor ierarhi la sărbătorile evreiești sau afirmațiile explicit „academice” sincretiste făcute de Pr. Vasile Răducă, pentru a fi date două exemple umile.
Pe scurt, dacă ar fi vorba de erori administrative și lipsuri intelectuale și spirituale ale ierarhiei, atunci da, ar trebui să trecem cu vederea eșecurile. Însă, dacă este vorba de greșeli dogmatice care frământă Biserica, așa cum chiar este cazul cu ecumenismul de azi, atunci lipsa de reacție fermă din partea unor Părinți duhovnicești este de neînțeles. Aduce mai mult a confuzie teologică sau compromis din frică lumească de persecuții.
Necesitatea unor clarificări teologice bisericești
Confuziile promovate de persoane duhovnicești la un asemenea nivel indică o boală gravă care a pătruns și stăpânește în Biserică, o erezie care trebuie clarificată teologic. Deși Părinții tradiționaliști nu sunt adepții acestei rătăciri, totuși se vede o indolență, o subestimare și o neînțelegere ortodoxă a fenomenului, care este redus la o simplă scăpare omenească ce poate fi tolerată fără a fi abordată. E ca și cum Biserica poate resorbi această otravă de la sine, închizând ochii la ea.
Situația este similară cu ereziile din trecut, care au fost respinse temeinic pentru a fi combătuți promotorii lor și pentru a întări în dreapta credință poporul credincios. Nu e necesar doar a cere respectarea tradiției și învățăturii ortodoxe, ci a o arăta și scoate la iveală așa cum au făcut toți mărturisitorii. Adică nu e suficientă doar o simplă afirmare a Ortodoxiei și o negare a ecumenismului, ci apare nevoia unei mărturisiri detaliate și bine închegate. Dogma Sfintei Treimi, a firilor și Persoanei lui Hristos, a lucrărilor necreate ale harului dumnezeiesc și celelalte învățături doctrinare au fost elaborate de Părinții Bisericii atunci când a trebuit, deși nu erau necunoscute.
Cu toate că apărarea credinței în fața ereziilor s-a făcut mereu prin recurs la învățătura apostolică, biblică și patristică anterioară, totuși a fost resimțită nevoia unor formulări clare și de condamnarea rătăcirilor care apăreau în decursul timpului. La fel și astăzi, este necesară o exprimare limpede și fără echivoc a învățăturii ortodoxe în fața provocării ecumeniste. În primul rând este trebuincioasă precizarea că e vorba de o dogmă, nu de un aspect marginal, apoi de explicitarea unității și ființei Bisericii conform catehismului ortodox.
Abaterile Sinodului din Creta nu constau doar în organizarea deficitară și necanonică, ceea ce-l transformă în Sinod tâlhăresc, fără să-i ia statutul de Sinod. Și nici nu e vorba numai de utilizarea improprie a termenului de „Biserică” în documentele sale. Ceea ce cântărește greu este concepția neortodoxă despre existența unor „Biserici” separate care ar forma împreună în mod magic Biserica apostolică spartă în bucăți divizate. În acest sens, este greșit a urmări unitatea împreună cu ereticii, ci corect este a dori ca și ei să vină la unitatea Bisericii, așa cum se exprimă Sf. Ignatie Teoforul (Epistola către filadelfieni III, 2).
Până la o astfel de clarificare, pozițiile ortodoxe, dar conciliante ale Bisericilor Locale, ale Sfântului Munte Athos sau ale Părinților și credincioșilor tradiționaliști nu fac decât să cauționeze trădările de credință și să țină în amorțire conștiințele celor mulți. Din nefericire, această atitudine face rău Ortodoxiei în ansamblu.
Începuturile Ecumenismului
Din pacate părintele Teologu (Teologos cum ii place mai mult sa i se zică) nu e la prima acundere după cireș. Susține de mult timp teza ca nu poti avea poziții ecleziale contrare celei oficiale, cleric sau (mai ales) mirean fiind, daca nu esti „validat” (sic!) in acest sens eventual chiar de persoana/sinodul adus in discutie. Noaptea mintii! Darămite sa vorbești despre greselile dogmatice ale unor episcopi! Aceștia sunt infailibili sau cel mult se pot judeca intre ei, doar ei sunt „validati” in acest sens. Și asta fara drept de apel indiferent de calitatea argumentelor. Chiar, cum s.ar fi judecat intre ei Arie si Nestorie daca ar fi fost posibil asa ceva? Sau, mai concret, Bartolomeu cu, sa zicem Zizioulas vizavi de Sinaxa Întâistătătorilor din Creta?
P.S. ușor off topic. Acușica schimbăm anul si urmeaza, dupa cum deja ne.au obișnuit, saptamana deja tradițională de rugaciune ecumenista.
Da, discuția nu este despre „cine e mai tare din parcare” și mai validat să ia atitudine, ci despre conformarea în mod duhovnicesc cu adevărul evanghelic, cu învățătura lui Hristos vie prin harul Duhului Sfânt. Din această perspectivă, nu este răsturnată ierarhia, dar nici nu este absolutizată. Capul este Domnul, nu episcopatul. Și, deci, eventualele derapaje ale ierarhiei superioare e bine să fie taxate pentru a reface ordinea lucrurilor, nu pentru a arăta nesupunere și superioritate.
Din nefericire, unii se simt mulțumiți în puful lor cât de cât comod și preferă să invoce ascultarea dintr-o falsă smerenie.
Nu zic că este al orișicui să aducă critici, dar nici nu este interzis în mod absolut.
Sinodul din Creta nu poate fi considerat mort atâta timp cât erezia ecumenismului a fost ranforsată acolo.
Pentru mine ca mirean sunt suficiente ca probe actele ecumeniste clare săvârșite în intervalul scurs din 2016 de către Ep. Sofronie (în mod repetat!), Mitrop. Teofan al Moldovei și Mitrop. Ioan al Banatului.
Deși în 2008 au fost iertați fostul Mitropolit Nicolae Corneanu si Ep. Sofronie pt fapte similare, am observat că pentru ecumenismul cultivat de atunci încoace nu s-au mai dispus cercetări ale abaterilor celor 3 ierarhi… Ce poate însemna aceasta decât înflorirea ereziei în urma semănăturii fructuoase de 2016?
https://www.marturisireaortodoxa.ro/inca-un-parinte-marturisitor-din-episcopia-caransebes-ii-cere-episcopului-sa-renunte-la-erezia-ecumenista/
https://www.marturisireaortodoxa.ro/episcopul-eretic-lucian-al-caransebesului-declanseaza-persecutia-impotriva-parintelui-marturisitor-nectarie-care-i-a-intrerupt-pomenirea/
Ecumenismul= comunism=globalism=Satanism.
Ce să caute în Biserică această ,,urâciune a pustiirii”?!
Ce legătură să existed între clerici homosexuali, clericalese lesbiene şi preoţi ortodocşi?!
Ce discuții să fie purtate cu eretici blestemați de Biserică?!
Ce este aşa de greu de înțeles de acešti teologi?!
Ce mai trebuie clarificat?!
Nu este limpede? Nu este evident?
,,Ce este da,da;Nu,nu;iar ce e mai mult decât atâta, de la cel rău este”…
Dacã intri în dialog cu dracul, dai peste taicăsu’.
Asta înseamnă CMB-ul…
Bune observaţii: ,,Aceasta arată plaga şi erezia ce domină actualmente Biserica”;
,,…dar sunt trecute cu vederea abaterile dogmatice precum ecumenismul, care a fost ratificat chiar la Creta 2016.”
Deci vorbim despre erezie în Biserică,ratificată sinodal la Creta!
Ca să fie clar pt. toată lumea…
Care ar fi consecințele?…
,,Dogmele eretice nu sunt simple enunțuri,ci puteri,care,odată acceptate, se dezvoltă şi transformă încet-încet omul fără ca acesta să-şi dea seama.
De aceea interziceau Sfinții (,,în trecut erezia atrăgea de la sine nepomenirea episcopului”- citat din articol n.m.)) orice părtăşie, fie şi banală, cu ereticii, mai ales pt.cei neîntăriți în dreapta credință.”-Dreapta credință în Scrierile Sf. Părinți, pag.167, la note.
,,Eretic este,şi se supune legilor împotriva ereticilor cel care fie şi puțin se abate de la dreapta credință „.-Sf.Marcu al Efesului.
Ce bine ar fi dacă s-ar ține cont de aceste lucruri…
Eu cred că s-a creat o mare confuzie print faptul că s-a evitat să se afirme despre cei care sunt în comuniune cu ecumeniştii, adică neîngrãdiți de erezie, că sunt în erezie,sub pretextul că astfel ar fi etichetați toți ca fiind eretici.
De aceea trebuie clarificat acest aspect.
Toți cei care se află în comuniune cu ecumeniştii sunt în erezie, dar nu toți sunt eretici,căci majoritatea am fost băgați în erezie fărã acordul nostru, în mod viclean şi samavolnic, de către ierarhie.
Deci nu e vina noastrã că suntem în erezie, ci suntem vinovați dacă nu ieşim din ea, dacă nu ne îngrădim de ea/de ecumeniştii din Biserică care ne-au băgat în erezie.
Este imperios necesar ca oamenii să fie avertizați/ajutați să conştientizeze că se află în erezie, nu că sunt eretici şi că este necesar să iasă din ea/să se îngrădească de ea…
Să înțeleagă că, comuniunea păstrată cu ecumeniştii este o modalitate prin care aceştia (ecumeniştii) îi țin în erezie şi le câştigă acordul pt. erezia ratificată la Creta.
Şi să înțeleagă de asemenea că:
,,Păcatul personal e o încălcare a legii şi pe care Dumnezeu îl poate şterge.Dar erezia este o schimbare a legii şi care face imposibilă orice comuniune cu Dumnezeu.
Un patriarh, episcop sau un preot care păcătuieşte în mod individual, îşi face rău doar lui însuşi, în timp ce episcopul căzut în erezie, pune în pericol de moarte şi sufletele care i-au fost încredințate.”-St.Nicodim Aghioritul.
Eu consider că subiectul acesta este unul secundar, care a abătut mult atenția de la țintă, adică de la combaterea ecumenismului și a Sinodului. Din această cauză mulți s-au scârbit și nu au mai luat în seamă pe nepomenitori, mai ales că sunt(em) dezbinați pe tema asta și se imprimă un puternic caracter schismatic, dezbinător și haotic.
Deși este importantă tema, nu este esențială deocamdată. Eu personal am și arătat că nu constituie părtășie la erezie pomenirea episcopului în situația asta și că au fost destule situații similare în istoria Bisericii. Din păcate, rar întâlnesc dispoziția spre o dezbatere onestă pt lămurirea subiectului și atunci rămânem în degringoladă și cu sminteală produsă ca a stiliștilor/zelotiștilor împărțiți în grupulețe.
Nu știu de unde este citatul de la Sf. Nicodim, ca să fie înțeles deplin.
,,Eu consider că subiectul aceasta e unul secundar, care a abatut mult atenția de la țintă,adică de la combaterea ecumenismului şi a Sinodului”.
Eu cred că tocmai asta e modalitatea care ne-a mai rămas de a lupta împotriva ecumenismului şi a Sinodului: întreruperea comuniunii cu ecumeniştii,adică îngrădirea de erezie, adică izolarea grupării schismatice din Biserică sau cu alte cuvinte delimitarea de ea. Căci calea ecumeniştilor nu e Calea ortodocşilor…
Ecumeniştii se află în erezie, noi nu trebuie să petrecem împreună cu ei în erezie.
Dar pt. asta trebuie sã ieşim din erezia în care ei ne-au băgat, pt. că ei nu doresc să iasă din ea…
,,Eu personal am şi arătat că nu constituie părtăşie la erezie pomenirea episcopului în situația asta”.
Dar în care situație? În situația când episcopul nu mai este în Biserică?Păi atunci nu mai e episcop şi nu mai ai pe cine să pomeneşti…Atunci e un eretic din afara Bisericii şi nu mai ai treabă cu el…
Dar până una alta,ecumeniştii sunt în Biserică, instituțional, că nu i-a caterisit sau excomunicat nimeni şi prin urmare cel care pomeneşte recunoaşte,prin pomenire/comuniune că are aceeaşi credință cu cel pomenit.Iar dacã cel pomenit are o credințã,alta decât cea sobornicească,adică ecumenistă,(oficial, la vedere, cu capul descoperit,ratificată sinodal), asta înseamnă părtăşie la erezie.Adică petrecerea în ecumenism împreună cu ei.
Sau vreți să spuneți că BOR nu se află în ecumenism?
O întrebare firească: dacă acuma, când suntem ortodocşi,dar suntem în CMB, ca Bisericã,adică participăm la ecumenism, suntem membrii ai mişcării ecumenice/ecumeniste,studiem ecumenismul în şcolile teologice, Biserica noastră a ratificat sinodal ecumenismul , iar episcopii noştri sunt ecumenişti cu diplome ,teologii îmbăcsiți de ecumenism ş.a.m.d.,deci dacă acuma spunem că nu suntem părtaşi la ecumenism, atunci când vom spune că suntem părtaşi, când vom fi şi noi ecumenişti convinşi (Doamne fereşte!)?
Iar această participare/părtăşie la ecumenism a noastră, a ortodocşilor, se realizează tocmai prin intermediul comuniunii păstrată cu episcopii/clericii noştri ecumenişti, pe care noi îi urmăm necondiționat,sub pretextul ascultării şi din frica de a nu crea, chipurile,schismă,dezbinare în Biserică… Nu contează că ei au rupt unitatea Bisericii Soborniceşti…Noi nu trebuie să rupem unitatea cu ei!!! …Curat murdar…
Întreruperea comuniunii cu/pomenirii ecumeniştilor ar pune capăt acestei legături a ortodocşilor cu ecumenismul sau acestei părtăşii a ortodocşilor la ecumenism/erezie…Căci tocmai această pomenire a lor/păstrare a comuniunii cu ei ne ține pe noi ,ortodocşii, în starea de părtaşie la erezie sau în erezie, împreună cu ei.
Altă cale de a ieşi din erezie/ecumenism nu mai există…Decât îngrădirea…Trebuie să fie cineva naiv să creadă că ecumeniştii se vor lăsa convinşi că greşesc…
Înțeleg că e la mijloc o surzenie ciudată la ce are de spus celălalt. Nu are rost a o duce mai departe, mai ales că nu e pt prima dată.
Eu am arătat în mai multe articole că nu putem privi Biserica drept o sumă de grupulețe în funcție de comuniune, de episcopul pomenit. Credința Bisericii e una singură în tot cuprinsul ei. Dacă cineva nu o acceptă, atunci se rupe. Deocamdată nu s-a produs asta.
Da, există un efort de a duce toată Ortodoxia în ecumenism și de aceea se așteaptă erodarea conștiințelor. Dar la momentul de față, ecumenismul e un crez personal al unor mireni, clerici inferiori și ierarhi și chiar a unor Sinoade, cum e cel din Creta și cele ale Bisericilor Locale care l-au acceptat. Dar toți aceștia nu au cuprins întreaga Biserică, nici nu au format o grupare distinctă prin ruperea de cei drept-credincioși. Duc o luptă de a-i trage pe toți, dar încă nu au reușit.
Comuniunea bisericească nu se face pe baza crezului personal al episcopului sau chiar al Sinodului, ci al Bisericii Ortosoxe pe ansamblu. Așadar acum pomenirea oricărui episcop nu te face automat ecumenist, adică părtaș la erezie, care e tot una.
Vom fi ecumeniști când și dacă vom accepta devierea de la credință sau când ecumeniștii din Ortodoxie se vor delimita de comuniunea cu restul ortodocșilor, iar noi am rămâne în comuniune cu ei.
Sau, mai rău, când vom deveni uniați prin intrarea în comuniune cu papistașii sau cu alți eretici, atunci automat cădem din Biserica Ortodoxă prin abandonarea ei și trecerea la o nouă structură mixtă, cum s-a întâmplat la Lyon sau la Ferrara-Florența.
Da, poate că singura armă eficace la acest moment este întreruperea pomenirii, dar nu prin forță, ci prin atragerea atenției la greșelile teologice care se comit. Atitudinea aceasta de a te impune agresiv prin ruperea comuniunii este străină de duhul ortodox. Mai întâi trebuie să fie combaterea dogmatică, apoi luarea unei atitudini care să ateste gravitatea situației.
Din nefericire, văd mai mult atitudine fără a fi dublată de o conștiință dogmatică argumentată.
Iertare. Cred că e ultimul comentariu.
,,Dacă cineva nu o acceptă, atunci se rupe.Deocamdată nu s-a produs asta.”
Mă iertați, dar deja s-a produs.
SF.Teofan Zăvorâtul spune f. clar că cineva se rupe/desparte de Biserică în mom. în care crede altceva decât ea.
Ori în cazul ecumeniştilor e evident că ei cred altceva decât Biserica Sobornicească.
Deci această rupere s-a produs deja.
,,Dar toți aceştia nu au cuprins întreaga Biserică, nici nu au format o grupare distinctă prin ruperea de cei drept-credincioşi”.
Ei nu au nevoie să se rupă de ortodocşi, cãci tocmai aceasta este esența ereziei lor: unitatea în diversitate.Acesta-i scopul ecumenismului :sincretismul.
,,Duc o luptă de a-i atrage pe toți, dar încă nu au reuşit”.
Tocmai asta am subliniat, că în cazul BOR , de ex., chiar asta au reuşit: ne-au băgat pe toți în ecumenism.Doar cei îngrădiți de ecumenişti pot afirma că nu sunt în erezie/ în ecumenism.
BOR nu e ca BOG, de ex.
BOG nu e ecumenistă, nu e în CMB şi nu a ratificat ecumenismul legiferat la Creta.
Dar BOR le-a bifat pe toate.Adică BOR e o Biserică Ortodoxă ecumenistă.
Şi, da, nu au reuşit să-i atragă pe toți, dar pe o mare parte au reuşit să-i atragă…
,,Atitudinea aceasta de a te impune agresiv prin ruperea comuniunii este străină de duhul ortodox.”
Reiau din art. dvs.:
,,După ce spune că,,istoria Sinoadelor Ecumenice ş.a.m.d.” arată că în trecut erezia atrăgea de la sine nepomenirea episcopului în greşeală…”.
Deci totuşi putem vedea că această atitudine nu este străină de duhul ortodox…
La fel spune şi Arhid.Prof. Ioan N Floca, la Can.15, cum că creştinul ortodox este dator ca imediat să întrerupă pomenirea atunci când este vorba de erezie.
,,Vom fi ecumenişti când şi dacă vom accepta devierea de la credință ”
Exact la mom. acesta ne aflãm acum.
Lipsa de atitudine a celor care nu se îngrădesc de ecumenişti /de erezia ratificată sinodal, nu reprezintă altceva decât acceptul din partea acelora (care rămân în comuniune cu ecumeniştii).
,,…sau când ecumeniştii din Ortodoxie se vor delimita de comuniunea cu restul ortodocşilor…”
Păi ei sunt ecumenişti şi nu vor face asta niciodată, căci chiar ăsta-i scopul lor- unitate în diversitate.
Mă iertați Părinte Lavrentie, dar lucrurile trebuie clarificate…
Nu e vorba de o ,,surzenie ciudată”, ci de un alt mod de a aborda lucrurile, care dacă nu coincide cu al dvs. nu înseamnă că este şi greşit…
Vă mulțumesc pt. răbdare… .
E nevoie de o precizare pt. a nu da loc la interpretări:
SF. Teofan Z. nu se referă la desprinderea/despărțirea de Biserică la nivel administrativ/instituțional sau vizibil, ci la faptul că cel care crede diferit față de credința sobornicească a Bisericii, din acel mom.s-a despățit de Biserică/de Adevăr…Unul ca acela, care are o credință eretică, nu mai are cum să fie în adevăr, în sobornicitate,nu are cum să fie unit sau în comuniune cu Hristos, cu Sfinții Apostoli, cu Sfinții Părinți, întru’cât el singur s-a despărțit de comuniunea cu ei/ de Biserică…Iar asta se întâmplă nu la modul vizibil…
Dar, pe de altă parte, scopul ecumeniştilor este să nu se despartă de ortodocşi,la nivel vizibil, lucru care se întâmplă acum la nivel instituțional/, pt. că tocmai acesta este dezideratul lor:unitate în diversitate sau amestecarea tuturor credinťelor.
Drept urmare,ecumeniştii nu au interesul să formeze,,o grupare distinctă”…
Da, Sf. Teofan asta spune. Nici noi u trebuie să amestecăm planurile. Cugetul eretic desparte de Dumnezeu și zdruncină locul în Biserică, dar nu te desparte de ea. Drept urmare, comuniunea cu un astfel de eretic nu înseamnă părtășie la erezie sau ieșire din Biserică pt că aceasta (comuniunea) se realizează prin credința oficială a Bisericii întregi, nu fragmentar, a unor persoane sau a unor Sinoade locale.
Mai explicit, una este starea în fața lui Dumnezeu și alta cea în Biserică. De aceea ereticii afurisiți au alt statut decât cei încă necondamnați. Comuniunea cu primii te osândește în fața lui Dumnezeu și a unei cercetări canonice, pe când a doua nu are vină directă.
Ba scopul ecumeniștilor este tocmai să se despartă vizibil de ortodocși, dar atunci când vor forma masa critică și vor fi atras pe cei mai mulți de partea lor, lucru care nu pare a fi departe. Aici iarăsi intervin două aspecte: (1) lupta să păstrăm credința curată și să nu se ajungă acolo și (2) a face diferența și a înțelege că încă nu există vinovăție în privința comuniunii. Adică trebuie conștientizat pericolul și a reacționa fiecare pe măsura sa, iar nu a induce panică fără a explica lămurit care este problema, ca în povestea cu drobul de sare. Dumnezeu este al ordinii și rânduielii, nu al degringoladei.
Plus că scopul final al ecumenismului este primirea explicită a lui Antihrist, închinarea lui vădită.
,, Cugetul eretic desparte de Dumnezeu şi zdruncină locul în Biserică , Dar nu te desparte de ea”.
Cum înțeleg eu…
Scopul nostru nu este a figura ,,în registerele Bisericii”, ci a fi uniți cu Hristos Domnul în Biserică.Faptul că mă aflu în Biserică dar nu mă mântuiesc, nu mi- e de folos.În Biserică dar despărțit de Hristos…Doamne fereşte! Tocmai aici e pericolul cel mare creat de acest ecumenism ratificat de Biserică. ..
Revenind la afirmația dvs.,,cugetul eretic te desparte de Dumnezeu…,dar nu şi de Biserică „.
SF.Teofan spune altceva, adică e mult mai clar:
,,…Prin simplu fapt că ai conceput o altă viziune asupra lumii, decât cea care e propovăduită în Biserică, te-ai despărțit deja de Biserică.Nu înscrierea în registrele de botez este cea care îl face pe om membru al Bisericii, ci duhul şi conținutul opiniilor sale…” -,asta referitor la ecumenişti.
Deci vedem că în cazul acesta,când Sfântul Teofan face referire la Biserică, nu are în vedere aspectul ei vizibil/instituțional, ci are în vedere pe Hristos, comuniunea cu Hristos.Are în vedere Biserica, ca realitate sobornicească, nu administrativă/instituțională.Nu se opreşte la formă…Are în vedere mântuirea…
,,Drept urmare, comuniunea cu un astfel de eretic nu înseamnă părtăşie la erezie sau ieşire din Biserică…”).
Tocmai aici eu înțeleg diferit de dvs.,în sensul că eu cred că aici Păr. Theodoros Z. are dreptate.
Căci dânsul, ca şi Părinții georgieni, consideră că, comuniunea noastră cu ecumeniştii ne țin şi pe noi în erezie şi că este necesar să ne îngrădim de ecumeniştii din Biserică pt.a ieşi din erezie/ pt. a ne îngrădi de erezie.În acest context când Biserica,prin ecumeniştii din ea,a ratificat erezia…
Revenind, Eu consider că, ,,comuniunea cu un astfel de eretic”, chiar dacă nu mă scoate afară din Biserică la nivel instituțional/vizibil (căci dictonul patristic -cel ce se roagă cu cel excomunicat, excomunicat e şi el-nu funcționează…în acest context),însă, această comuniune ,,cu un astfel de eretic ” sau ecumenist oficializat/dovedit, mă desparte de comuniunea cu Dumnezeu.
Căci nu poți fi unit şi cu ecumeniştii şi cu Dumnezeu.
Nu-l pot eu uni pe Dumnezeu cu ecumeniştii, adică Adevărul cu erezia,Doamne fereşte şi ne iartă! (Şi nici nu aş încerca, tocmai de aceea ne-am îngrădi de ei)
De ce?
Pt. că ecumenistul de aia e ecumenist, căci mărturisirea lui de credință este ecumenistă.Iar un astfel de om care mărturiseşte erezia, nu poate fi în Adevăr sau în comuniune cu Adevărul sau unit cu Adevărul…Şi atunci trebuie să facem o alegere noi înşine.Cu cine alegem să fim uniți/în comuniune? Cu Hristos-Adevărul sau cu ecumeniştii care s-au despărțit de Adevăr, căci şi dvs.bine spuneți :,,Cugetul eretic desparte de Dumnezeu” / sau de sobornicitate sau de Biserică în sens sobornicesc/mântuitor…
Şi aş face o mențiune: nu vorbim de păcate personal e, ci de hulă împotriva Duhului Sfânt,adică de erezie…
,,Drept urmare, comuniunea cu un astfel de eretic nu înseamnă părtăşie La erezie…”
Acest lucru ar fi bine să-l lămuriți între dvs. şi Părintele Theodoros Zisis…
Cred că erezia este strâns legată de 2 subiecte:
1. înşelarea
2. (ne)citirea scrierilor Sfinților Părinți
1. Sfântul Ignatie Briancianinov: Despre înşelare
https://saraca.orthodoxphotos.com/biblioteca/sfantul_ignatie_briancianinov-despre_inselare.htm
Cu toţii suntem în înşelare… Conştiinţa acestui fapt este cea mai de nădejde pavăză împotriva înşelarii. Cea mai mare înşelare este a te crede liber de înşelare.
2. Despre Sfinţii Părinţi – de (re)recitit
Sfinţii Părinţi: Călăuza sigură spre adevăratul creştinism
https://saraca.orthodoxphotos.com/biblioteca/seraphim_rose_sfintii_parinti.htm
+
Cum să îi citim pe Sfinții Părinți
https://theodosie.ro/2021/09/02/cum-sa-ii-citim-pe-sfintii-parinti/
+
Cum să NU îi citim pe Sfinții Părinți
https://theodosie.ro/2021/09/03/cum-sa-nu-ii-citim-pe-sfintii-parinti/
+
Căile cerești ale studiului patristic și teologiei (din îndrumările Cuviosului Paisie Aghioritul)
https://theodosie.ro/2022/07/12/caile-ceresti-ale-studiului-patristic-si-ale-teologiei-din-indrumarile-cuviosului-paisie-aghioritul
ESENŢIAL:
Cine nu are Biserica (Una Sfântă Sobornicească şi Apostolească) ca mamă nu are pe Dumnezeu ca Tată. (Sfântul Ciprian al Cartaginei)
Există două curvii, una în credinţă şi cealaltă în trup. Cel ce este prins în părtăşie eretică, acesta este cel ce curveşte împotriva lui Dumnezeu. (Sfântul Teodor Studitul – Catehezele mici, Ed. Doxologia, 2018, pag. 44)
Un patriarh, episcop sau un preot care păcătuieşte în mod individual, îşi face rău doar lui însuşi. Episcopul căzut în erezie, pune în pericol de moarte şi sufletele care i-au fost încredințate. (Sfântul Nicodim Aghioritul )
Nimeni să nu ne stăpânească în credinţa noastră: nici un împărat, nici un arhiereu, nici un sinod mincinos, nimeni, fără numai Unul Dumnezeu, ce ne-a dăruit-o prin El şi prin ucenicii Săi. (Sfântul Marcu al Efesului)
Există trei feluri de ateism: ateismul necredincioșilor, ateismul ereticilor care, crezând mincinos în Dumnezeu, nu cred în Dumnezeul cel adevărat și ateismul ortodocșilor care tac la vreme de prigoană. (Sfântul Grigorie Palama)
Erezia, acest păcat înfricoșător, care cuprinde în sine hulă asupra Sfântului Duh, cu totul îl înstrăinează pe om de Dumnezeu și, înstrăinându-l de Dumnezeu, îl predă în puterea satanei. (Sfântul Ignatie Briancianinov – Despre erezie și schismă, cap. 3)
Dogma nu e făcută să fie crezută, dogma e făcută să fie trăită. Pentru că dogma fără trăire este erezie. (Ioannis Romanidis)
,,Cred că erezia e strâns legată de 2 subiecte”.
Mai clar:
,,Dogmele eretice-(erezia n.m.)- nu sunt simple enunțuri,ci puteri,care,odatã acceptate, se dezvoltă şi transformă încet- încet omul,fărã ca acesta să-şi dea seama.
De aceea interziceau Sfinții orice părtăşie ,fie şi banală, cu ereticii, mai ales pt. cei neîntăriți în dreapta credință „.- Dreapta credință în Scrierile Sfinților Părinți
Simplu,scurt şi concis…
Deci,erezia este o lucrare demonică…Asta e şi ecumenismul…
Asta ca să ştim exact ce s-a ratificat la Creta şi de unde provine…