Scrisoare pastoralã adresatã de către Înaltpreasfinţitul Părinte Arhiepiscop şi Mitropolit NIFON cu ocazia Sărbătorii Sf. Ierarh Nifon, Patriarhul Constantinopolului şi Mitropolitul Ţãrii Româneşti şi a pelerinajului la moaştele Sfântului
– 11 august 2019-
Cu bucurie duhovnicească, împreună, fii și fiice ale Arhiepiscopiei Târgoviștei, vom sărbători, în zilele de 10 și 11 august, pe ocrotitorul spiritual al Eparhiei noastre – Sfântul Ierarh Nifon, Patriarhul Constantinopolului şi Mitropolitul Ţării Româneşti, importantă personalitate a Ortodoxiei românești și universale.
Primul sfânt canonizat pe teritoriul țării noastre, Sfântul Ierarh Nifon este și marele reorganizator al Bisericii muntene de la începutul secolului al XVI-lea, cel care a marcat în mod rodnic viața spirituală și culturală de la noi, pentru multă vreme. Lui îi datorăm îndemnul repetat și insistent de utilizare a tiparului în misiunea pastorală a Bisericii noastre, de care atât Voievodul Radu cel Mare, cât și Sfântul Voievod Neagoe Basarab au ținut seama, ei sprijinind tipărirea de către Ieromonahul Macarie a vestitelor sale capodopere.
Anul acesta, aniversăm, cu aleasă recunoștință, un deceniu de la aducerea moaștelor Sfântului Ierarh Nifon, de la Mănăstirea Dionisiu, din Muntele Athos, și așezarea lor în Catedrala din Târgoviște, pentru totdeauna. De asemenea, ne bucurăm de cei 10 ani de la proclamarea locală a canonizării Sfântului Voievod Neagoe Basarab, cel mai cunoscut fiu duhovnicesc al Sfântului Ierarh, cel care ne oferă, peste veacuri, un desăvârșit exemplu de politician creștin.
La două decenii de arhipăstorire, pe tronul arhieresc de la Târgoviște, țin să mulțumesc cu recunoștință colaboratorilor, clericilor și credincioșilor, care în această perioadă m-au sprijinit în îndeplinirea îndatoririlor vlădicești, aici, la Târgoviște, ca de altfel tuturor celor care vă manifestați atașamentul față de valorile noastre tradiționale, românești și creștine, le trăiți și le promovați, în viața cotidiană sau în spațiul virtual.
Cu părintească grijă, Vă îndemn pe toţi, clerici, monahi şi binecredincioși creştini, sã veniţi cât mai mulți, în ziua de duminică, 11 august a.c., de la ora 7.00, la Catedrala din Târgovişte, unde va fi oficiată Sfânta Liturghie şi vă veţi putea închina la racla cu sfintele moaşte, până seara târziu.
Ceremoniile liturgice vor debuta cu Vecernia ce se va oficia în ziua de sâmbătă, 10 august, pe un podium special amenajat în apropierea Catedralei Mitropolitane, de la ora 18.00, și cu Pelerinajul Tinerilor din Arhiepiscopia Târgoviştei, care se va desfăşura prin centrul istoric al vechii noastre Cetăți de Scaun.
Dorindu-vă spor duhovnicesc, pace și bucurie, vă împărtășesc tuturor arhierești binecuvântări.
† N I F O N
Arhiepiscop și Mitropolit
Sâmbătă, 10 august
ora 18,00: Participarea credincioșilor la slujba vecerniei Sfântului;
-Acordarea
diplomelor de excelenţă “Sf. Ier. Nifon” celor 14 elevi din Eparhie,
premianţi ai Olimpiadei de Religie, precum și profesorilor care i-au
îndrumat.
ora 19,15: Pelerinajul tinerilor pe traseul: Parcul Mitropoliei, Bulevardul Libertății, Calea Domnească, Mănăstirea Stelea, Strada Stelea, Strada Revoluției, Statuia Brâncovenilor (centrul vechi), Piața Mihai Viteazul, Catedrala Mitropolitană.
Duminică, 11 august
ora 7.00: Începerea sosirii credincioşilor la Catedrala Mitropolitană din Târgovişte și închinarea la moaştele Sf. Ier. Nifon.
ora 8.50: Venirea la Catedrală a Înaltpreasfinţitului Părinte Mitropolit NIFON și a Ierarhilor din țară și din străinătate.
ora 9.15: Începerea slujbei Sfintei Liturghii.
ora 11.40: Cuvântul de învăţătură al Înaltpreasfinţitului Părinte Mitropolit NIFON adresat clerului şi credincioşilor.
-Lansarea unor volume ale Editurii Arhiepiscopiei Târgoviștei
-Acordarea diplomelor de excelenţă “Sf. Ier. Nifon”
celor 11 elevi din Eparhie, premianţi ai Concursurilor şi
Olimpiadelor Naţionale, precum și profesorilor care i-au
îndrumat;
– Resfințirea catapetesmei Catedralei, în urma restaurării;
– Continuarea închinării la sfintele moaște, până seara târziu.
BIROUL DE PRESĂ AL ARHIEPISCOPIEI TÂRGOVIŞTEI
Reamintim că şi la Craiova, în Catedrala Mitropolitană, sunt găzduite sfintele moaşte ale Sfântului Ierarh Nifon, în luna iulie a anului acesta capul şi mâna dreaptă ale sfântului fiind mutate într-o nouă raclă. Mai multe fotografii la:
http://www.mitropoliaolteniei.ro/?p=28564
Follow-up:
Înregistrarea video completă, inclusiv cu predicile ÎPS Bartolomeu de Smirna și ÎPS Nifon de la final, este accesibilă AICI.
Am participat, a fost frumos. Cred însă că la un moment dat Sfântul Sinod va trebui să facă o analiză foarte necesară a modului în care astfel de sărbătoriri sunt organizate pentru că nu cred să existe instrument mai eficient de autosecularizare. Cei care au dorit să se bucure de Sfânta Liturghie cred că au reuşit să o facă, însă cei care au vrut să culeagă argumente pentru a invoca un bâlci cu recuzită bisericească, cred că au dat lovitura astăzi. O spun cu reală, reală părere de rău, avem un sfânt atât de mare în Sfântul Nifon şi pare că ratăm de puţin să ne folosim, dar nu cred că sunt lucruri care nu pot fi îndreptate. Înţeleg că există risc să generalizez un punct particular de vedere, dar cred că ar fi o discuţie necesară. Mai întâi, după mintea mea, cred că ar trebui totuşi renunţat la sonorizarea de concert. Aşa cum a spus ÎPS Nifon, organizarea a fost realizată de primărie, cu firmă specializată, cu scenă, sonorizare etc. Dar sonorizarea a fost de concert Forţa ZU nu de Sfânta Liturghie. Îmi părea rău că am plecat din Iaşi, căci dacă eram un pic atent, cred că o auzeam direct de la mine din casă. Serios vorbind însă, nivelul a fost mult prea mare în tot parcul, i-a făcut pe oameni să vorbească foarte tare, chiar când erau unul lângă altul, a creat o stare de agitaţie şi de freamăt continuu. Încercam să-mi imaginez cum ar fi o astfel de slujbă în aer liber în care sonorizarea să fie minimală, astfel încât credincioşii să simtă nevoia să vorbească în şoaptă, să petreacă în linişte etc. Apoi faptul că jandarmeria nu a calculat cum trebuie defluirea, a făcut ca un număr mare de persoane să se colmateze la ieşirea de la Sfintele Moaşte, un du-te-vino continuu, împingeri, trageri cum mai vedem la Bobotează. Nu multe, dar au fost şi au dat nota generală. Cred că era bine dacă defluirea de la Sfintele Moaşte să fie orientată spre exteriorul parcului, nu spre centru acolo unde avem deja credincioşii bătrâni aşezaţi pe scaune. După ieşirea de la raclă, de defluirea pe două alei foarte înguste, se ocupau nişte părinţi sărmani care toată slujba doar au îndemnat oamenii să nu mai stea pe „covorul verde” şi să circule, deşi lumea nu prea mai avea unde să se deplaseze. Din nou, nu sunt lucruri de nereparat, dar dacă rămân aşa produc destul de mulţi nervi iar ispite se găsesc oricând. O problemă destul de sensibilă, pe care nu prea ştiu cum să o formulez ca să nu se înţeleagă greşit, este atitudinea preoţilor participanţi. Cei mai mulţi dintre ei s-au strâns în partea dreaptă a scenei, au format grupuleţe şi s-au pus pe vorbă şi pe glume de au exasperat pe mulți. Cred că vor fi fost vreo sută de preoţi în tot parcul, şi unii adunaţi separat, toţi purtând epitrahilul. Eu înţeleg că şi preoţii sunt oameni ca noi, au şi ei scăderi etc, dar unii dintre preoţii prezenţi au reuşit să smintească un grefier de secţie penală de tribunal. Efectiv îţi vine să te iei cu mâinile de cap şi să pleci în lumea ta şi, cred totuşi, că se poate atrage atenţia, înainte, să existe o grijă minimală la atitudine. Nu mai vorbesc de duhul de hlizeală, de agitaţie, chiar de bădărănie, lucruri pe care chiar m-am străduit să nu le observ ca să nu fiu muscă în loc de albină. Le-au observat credincioşii din jur, şi au făcut-o cu voce tare. Se prea poate să nu fiu eu obişnuit, la noi la Moldova preoţii nu sunt chiar atât de.. aprigi (?). Oricum, sentimentul a fost extrem de straniu, pentru că aveam pe credincioşii în vârstă aşezaţi în faţa scenei, care au ascultat Sânta Liturghie în linişte, iar în partea dreaptă, preoţii care se comportau ca la întâlnirea de 30 de ani de la terminarea seminarului şi şi-au adus la zi noutăţile. Dacă vrea cineva să înţeleagă starea actuală de autosecularizare a Bisericii, să facă acest experiment de a fi prezent lângă un astfel de grup. Mă gândeam că dacă ferească-Domnul ar fi fost cei de la reporter.ro sau ejusdem cu o cameră ascunsă ar fi fost dezastru. Unii parcă erau şcolari veniţi în tabără, nu s-au oprit din vorbit, râs, bătăi pe umăr nici la Sfânta Evanghelie, nici la heruvic, nici.. nu mai spun. Practic nu doar că nu au participat la slujbă, dar i-au şi împiedicat pe alţii să se bucure. A fost un părinte care a remarcat amărât să aşa se întâmplă când aduni preoţii cu arcanu. Iar când spun că au fost unii, spun că au fost mulţi, nu în concert, dar în tulburare neîntreruptă. Din punctul meu de vedere, credincioşii prezenţi au fost mult peste preoţi ca atitudine, să-mi fie iertat, chiar şi aşa necizelaţi şi nepuntincioşi cum ştim că suntem credincioşii care participăm la pelerinaje. Au fost preoţi care s-au întors cu spatele la vorbăreţi, alţii s-au mai mutat, dar impresia generală a fost foarte proastă. Sunt sigur că a fost sesizată de preoţii care s-au dat deoparte, se vedea clar că sunt foarte deranjaţi, au mai încercat să îndemne la moderaţie.. în fine. Încercam să-mi imaginez dacă nu ar fi fost bine să fi venit fiecare preot cu credincioşii lui, să se adune fiecare ciorchine, câţi vor fi fost. Aşa, au fost credincioşii deoparte, preoţii de-o parte. De asta spun că poate ar fi oportun să se ia în analiză lucrurile acestea, să fie un ghid de organizare pentru astfel de evenimente care pot fi îmbunătăţite cu foarte, foarte puţin efort, şi cu doar puţină atenţie. Este vorba despre Sfânta Liturghie nu despre adunare câmpenească. În rest, lucrurile chiar au fost frumoase, oraşul e frumos, comunitatea e strânsă, ÎPS Nifon pare preocupat de tineret, au fost copii voluntari, etc. Pare un mugure de pelerinaj ca cel de la Iaşi şi sper să se ajungă să fie pentru că lucrarea Sfântului Nifon în ţara noastră are o importanţă capitală pentru noi, în veac, şi trebuie cunoscută mult mai bine. Ar mai fi şi problema cu predicile citite de pe hârtie, despre locurile comune pe care le ating predicile actuale ale ierarhilor, cu ortodoxia care e statornică, cu vrăjmaşii ţării, cu ideologiile.. toate punctate en passant dar practic fără să angajeze nimic, parcă-s spuse doar de dragul de a fi spuse. Recunosc că aici fiecare ierarh are libertate să-şi formuleze mesajul în funcţie de audienţa pe care crede că o are, şi că lucruri spuse prea aspru sunt imediat speculate de neprieteni. A uitat ÎPS Nifon să spună de ecumenism că este erezie. Ar mai fi şi partea cu recunoştinţa faţă de politicieni „care-s şi ei creştini de-ai noştri” aşa cum sunt ei, dar cred că despre asta voi scrie un articol separat, pentru că vizează şi ideea asta a clericalismului pentru care militez, anume că trebuie luat exemplul Sfântului Nifon care şi-a format ucenici atât pentru domnie, cât şi pentru martiriu, si pentru schimnicie etc. Practic, a schimbat istoria şi parcursul duhovnicesc al ţării prin modul în care şi-a format ucenicii. Dar asta e altă discuţie. Iertaţi.
Este f bună evlavia față de Sf. Nifon și Sf. Voievod Neagoe, doar că vremurile sunt grele. Ierarhii noștri sunt cam invers decât Sf. Nifon, iar Mitropolitul din Târgoviște e campion la trădări de credință. Eu personal nu recomand participarea la slujbele săvârșite de clerici ecumeniști notorii, în primul rând a sinodalilor noștri. Nu am nici o bază canonică să împiedic aceasta, ci doar recomand.
Închinarea la moaștele Sf. Nifon este chiar de folos, dar reatul…
Nu îndrăznesc să spun că atitudinea clericilor de la sărbătoare ar fi o mostră elocventă a năravurilor eretice, dar poate și asta a fost un semn de înțelepțire.
Important este să fie urmată mărturisirea credinței prin preoți nepomenitori sau mărturisitori sau măcar nu fățiș ecumeniști (cu capul descoperit), după cum spune și Gheronda Gavriil (pt care ar fi bine să facem o rugăciune zilele acestea pt că este bolnav).
Pfff.. Nici măcar nu mi-a dat prin minte. Am plecat pt închinare și de la ieșirea de la Sfintele Moaște am rămas lângă preoți. Bine că pt asta am avut acuitate să observ scăderi și să fac propuneri Sfântului Sinod, dar pt participare la slujbă nu m-am dumirit nici după două zile. Mare, mare mărturisitor mai sunt!