Am decis să nu votez, dar dacă aş fi făcut-o, atunci aş fi ales AUR.
Înţeleg foarte bine impulsul #boicotVot, am citit cam tot ce a apărut în blogosfera conservator-creştină în ultimele zile, dar nu pot spune că boicotul este motivul pentru care nu voi participa la votare.
Am întâlnit pe parcursul informării din ultimele zile, în calitate de creştin ortodox, cinci îndemnuri cu privire la votul de mâine, în egală măsură întemeiate, pe care le redau într-o ordine întâmplătoare:
A. Votaţi AUR
AUR este primul partid creştin credibil, care îşi asumă ca principiu doctrinar de funcţionare ideea credinţei creştine. Este, pentru ortodocşi, cu adevărat prima opţiune politică coerentă care aduce laolaltă nu doar ideea de credinţă, cât şi cea de neam şi de libertate. Co-Preşedintele Claudiu Târziu este o persoană cunoscută în mediul nostru, are nu doar notorietate, cât şi continuitate în convingerile sale de esenţă creştină, în timp ce cu cele politice ale sale nu am fost mai niciodată de acord. Este însă o persoană care a activat lângă foştii deţinuţi politici, lângă părintele Gheorghe Calciu Dumitreasa şi Marcel Petrişor, printre mulţi alţii, este deci, de departe, cel mai apropiat politician(?) de nucleul dur de valori şi elemente simbolice la care ortodoxia ar putea năzui în plan politic.
AUR este o construcţie politică modernă ca formă, având poate că supărător de multe lucruri în comun, până la identitate, cu tehnologiile politice folosite la proiecte precum Noua Republică, USR, Pact, Demos, toate acestea cu o filiaţie clară în laboratoarele politice ale serviciilor secrete. Dar aceasta este politica la noi în ţară, total inflitrată de noii securişti, o realitate pe care ar trebui să o luăm ca atare şi în funcţie de care să ne calibrăm acţiunile: HUMINT şi control direct al scenei politice pe care nimeni nu se mai oboseşte să le fardeze.
Revenind. AUR este primul şi singurul partid politic care a aderat (în totalitate) la cele 10 criterii orientative pe care ÎPS Calinic le sugera creştinilor ortodocşi pentru a fi avute în vedere atunci când îşi vor alege opţiunea de vor. Celelalte partide politice nu au fost interesate să valorifice electoratul creştin ortodox şi au ignorat orice ocazie de a se asocia acestui mesaj.
AUR numără în rândurile sale şi alte persoane care s-au manifestat convingător în calitatea lor de intelectuali creştini ortodocşi precum Ovidiu Hurduzeu sau Sorin Lavric.
La Iaşi candidează şi doamna avocat Diana Şoşoacă, al cărui fan nu am cum să fiu, dar care beneficiază de o notorietate masivă câştigată prin acţiuni juridice(?) foarte discutabile, fără rod, dar prin care a reuşit să-şi asocieze imaginea de cea a părintelui Calistrat Chifan sau a ÎPS Teodosie.
AUR a convins şi beneficiază de o susţinere largă în blogosfera ortodoxă: R3Media şi Mihai Şomănescu, Părintele Cristian Onea, Părintele Mihai Aldea, profesorul Radu Baltasiu, Frăţia ortodoxă „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” şi Dan Ciprian Grăjdeanu, întreaga tabără Rost ş.a.
2. #BoicotVot
Cred că cel care a adus pentru prima oară în discuţie ideea boicotului electoral creştin a fost Mihai Gheorghiu, liderul Platformei Împreună, despre care cunoaştem că, formal, reprezintă cea mai mare formă asociativă civică din societatea românească.
Cu toate acestea, apelul lui Mihai Gheorghiu lansat înainte de alegerile locale nu a avut ecou, fiind practic ignorat de propria sa bază civică, pe care Platforma Împreună ar trebui să o reprezinte. Despre subiectul formelor asociative creştine care nu sunt altceva decât carcase goale de conţinut ar trebui scris mai pe îndelete cu altă ocazie, pentru că neputinţa compromite mult mai mult şi mai profund decât am crede. În orice caz, în mesajul pe care domnul Mihai Gheorghiu l-a lansat este formulat un paragraf final care surprinde cu precizie argumentul central pentru opţiunea #boicotVot:
Votul ar trebui să fie instrumentul libertății mele, când el devine doar instrumentul capturării mele ca cetățean liber, doar falsificarea propriei mele libertăți, atunci gestul unic al libertății mele trebuie să fie refuzul legitimării propriei mele lipsiri de libertate, al falsificării primitive a unei democrații, oricum disfuncționale.
Postarea integrală aici.
Acest mesaj a fost preluat şi amplificat de alte două tabere, apropiate ca poziţionare pe scena publică: prima este cea a lui Pompiliu Diplan/Neam Unit şi Calea Neamului şi cea de-a doua este a lui Iulian Capsali/Dan Chitic. Mai e şi Victor Roncea, despre care nu-mi face nicio plăcere să scriu.
Din păcate însă, opţiunea #boicotVot este în realitate o opţiune explicit #antiAUR, mascată în argumente cu temei moral/civic care, totuşi, nu se susţin.
La o cercetare sumară, pare că:
1) Pompiliu Diplan nu „i-a iertat” lui George Simion manevra de la protestul din Piaţa Universităţii, din septembrie, când Simion a dublat şi apoi diluat energia protestatară prin acţiuni civice concurente protestului organizat de Starea de Libertate. Sunt de acord că aici vorbim despre acţiuni clare de sabotaj civic din partea AUR, acţiuni care nu pot fi justificate nicicum.
2) NEAM UNIT a publicat un alt îndemn la boicotVot în care explică motivele pentru care nu îi creditează pe George Simion/AUR, în principal din cauza relaţiilor personale compromise. Aşa procedează şi Mihai Târnoveanu de la Calea Neamului într-o postare similară, în care acuză AUR de faptul că s-a asociat cu Călin Georgescu, care ar fi francmason.
3) Iulian Capsali pare că nu „i-a iertat” lui Claudiu Târziu trădarea din anul 2014 când a participat la europarlamentare în calitate de candidat reprezentant al familiei creştine şi când Claudiu Târziu a lăsat să se înţeleagă că Iulian Capsali ar fi un infiltrat securist, plătit de Patapievici prin Institutul Cultural Român sume care nu se pot justifica. Cel puţin cam asta îmi amintesc acum, probabil că fără mare precizie. În orice caz, cei doi au avut mai multe contre de-a lungul timpului, cauzate în general de susţinerea total lipsită de discernământ pe care Claudiu Târziu/tabăra Rost a arătat-o acelui băsescu.
4) Dan Chitic părea în primăvară că va încerca o acţiune politică împreună cu Iulian Capsali, CoaliţiapentruNaţiune, despre care acesta arată că a eşuat din cauza lipsei de caracter a lui Claudiu Târziu, pe care îl acuză străveziu că s-a ocupat cu documentarea iniţiativelor neolegionare din zona Moldovei, fiind, cum altfel, tot securist. Şi Geoge Alexandr publică pe ActiveNews un articol care converge spre aceleaşi susţineri cu ale lui Dan Chitic.
5) Mai este şi Victor Roncea, noul redactor şef al Activenews, care este de asemenea pornit împotriva AUR, pentru motive care nici nu mai contează, date fiind circumstanţele personale ale acestui jurnalist.
Problema opţiunii #boicotVot pare că se reduce la plata unor poliţe şi la conflicte de orgolii, mai mult sau mai puţin îndreptăţite. Acuzaţiile de securism sunt ridicole câtă vreme „nici ei nu mai ştiu exact câţi sunt…” Prin urmare boicotul nu este despre o opţiune politică viabilă, care să urmărească un obiectiv politic legitim ci pare mai degrabă o acţiune de delimitare motivată de criterii subiective. BoicotVot ignoră faptul că AUR reprezintă explicit opţiunea politică pro-creştină într-o încleştare politică cu o miză superioară neînţelegerilor dintre persoane.
În modul în care este configurat mesajul public, BoicotVot nu reprezintă o opţiune civică autentică de luptă pentru libertate, ci pare o izbucnire de orgolii care nu serveşte intereselor noastre. Nici acţiunea civică nu este gândită ca atare, nu avem un set de obiective civice asumate de tabăra creştină, fiind vorba mai mult de acţiuni care urmăresc notorietatea/vizibilitatea, care dau coloratură scenei publice, dar care nu corespund unei viziuni de acţiune/schimbare/transformare în societate.
Cel mai probabil că, dacă AUR va intra în Parlament, va trebui să găsească o cale de împăcare cu cei de mai sus, dacă va dori să-şi dezvolte prezenţa în societate şi pe scena publică, căci altfel AUR va rămâne izolat moral şi curtat doar de traseişti şi de cei care vânează funcţii politice.
Or, promisiunea AUR este una diferită şi, dacă nu reprezintă doar o altă manevră de capturare şi risipire a electoratului creştin naţionalist (cum a fost PRU), ajungerea la un compromis cu ceilalţi reprezentanţi ai taberei creştin-conservatoare este obligatorie şi necesară.
Dacă AUR nu intră în Parlament, cum cred că se va întâmpla, totul va fi fost doar un foc de paie.
C. Votaţi PMP
PMP păstrează câteva persoane pe listele sale care nu pot fi cu totul abandonate sau ignorate de tabăra ortodoxă, dar pe care consider că nu le putem vota câtă vreme provin din gruparea acelui băsescu. De pildă Corneliu Berari îl susţine pe Mihail Neamţu la Timişoara, părintele Eugen Tănăsescu pe Florian Bichir. Mai este şi senatorul Vasile Cristian Lungu de la Cluj, un politician care merită mai mult decât îi oferă PMP.
Dar, în acelaşi timp, pe listele PMP se regăsesc şi Cristian Diaconescu, Robert Turcescu, Eba… mda..
Este cam aceeaşi situaţie cu cei 2-3 politicieni de la PNL, toleraţi strict pentru ca PNL să nu ajungă, în percepţia publicului, în aceeaşi tabără electorală de extremă stânga cu USR.
D. Votaţi PSD
Este opţiunea sugerată de domnul avocat Gheorghe Piperea sau de Dan Diaconu. Argumentul este că boicotul în împrejurările de faţă este un act pueril şi sinucigaş şi că imperativul stopării dictaturii medicale a lui Iohannis şi PNL obligă la realism şi maturitate. Singurul partid care se poate opune polului de putere actual ar fi PSD, chiar şi în varianta sa condusă de Marcel Ciolacu, Sorin Grindeanu, Mihai Tudose şi Vasile Dâncu. Avocatul Gheorghe Piperea mai arată că pe listele PSD este şi senatorul Daniel Cătălin Zamfir, autorul unor legi anti-cămătărie foarte importante.
Totuşi, PSD în varianta Ciolacu a fost principalul complice şi facilitator al dictaturii medicale, a sprijinit adoptarea unei legislaţii neconstituţionale, suspendarea aplicării CEDO în România şi, în general, a secondat toate iniţiativele de restrângere a drepturilor cetăţeneşti care au trecut prin mintea celor ce conduc astăzi ţara. PSD şi-a refuzat total rolul de opoziţie, alterând nepermis de mult climatul democratic de la noi din ţară.
Mai mult, Noul PSD s-a lansat într-o operaţiune de epurare care a fost lipsită de loialitate, trădând pe deputatul Liviu Pleşoianu în cel mai josnic mod, înainte de definitivarea listelor electorale, motivat de împrejurarea că acesta nu s-a dovedit atât de amabil cu ambasadorii străini, mai ales cu cel american, precum se arată ceilalţi politicieni de pe lista PSD. Vorbim deci despre o acţiune de pedepsire a lui Liviu Pleşoianu pentru delict de opinie, pe teme extrem de dureroase pentru noi, într-un moment care garantează practic neaccederea sa în Parlament.
E. Votaţi PER
Un partid mic, fără resurse, fără sprijin, care a colectat mai multe persoaneje cu notorietate într-o alianţă politică fără nicio coerenţă. Puţin probabil să obţină un număr suficient de voturi astfel încât să treacă pragul electoral deşi persoane precum Liviu Pleşoianu şi Aurelian Pavelescu ar fi fost, probabil, reprezentanţi ai intereselor naţionale în Parlamentul României. Din păcate pentru aceştia şi pentru pesediştii care au încercat o abordare naţionalistă a politicii în perioada lui Dragnea, aceştia nu au avut puterea să îşi asume o poziţionare pro-creştină explicită, poate cu excepţia lui Aurelian Pavelescu de la PNŢ.
Concluzie
Absenţa mea de la votarea de mâine nu se suprapune complet peste niciuna dintre cele cinci opţiuni sintetizate ad hoc mai sus.
Nu cred în boicot ca fiind o opţiune politică viabilă, nici pe termen scurt şi nici pe termen mai lung, ci acesta trebuie să reprezinte doar un pas iniţial, un transfer de legitimitate către o foaie de parcurs clară şi cu elemente minime de viabilitate. În termenii actuali, boicotul este o simplă abdicare şi, după cum spune şi Mihai Silviu Chirilă, un act sinucigaş. Nu este suficient să dovedim că ceilalţi sunt mai răi decât noi, ci trebuie să existe şi demersuri pozitive care să aducă roade.
Nu voi vota întrucât democraţia românească este compromisă iremediabil, procedurile politice sunt viciate la modul absolut, aflându-ne în plin arbitrariu juridic şi politic. Cred că în următoarele câteva puţine săptămâni vor surveni primele arestări preventive ocazionate de nerespectarea unor măsuri luate împotriva pandemiei, pentru fapte comise în strânsă legătură cu libertatea religioasă. Mai cred că abuzul şi arbitrariul se vor manifesta punctual şi local, cu o duritate foarte mare, mizând pe şoc şi dezechilibru emoţional în publicul ţintă, dar manifestând deschidere spre dialog şi solicitudine în chestiuni conexe.
Într-un climat de asemenea ruină morală şi juridică, în care nu se face aplicarea celor mai de bază principii ale dreptului şi ale ştiinţelor politice, în care tot ce contează este manifestarea puterii brute şi refuzul participării legitime la propria vieţuire socială, nu pot, cu conştiinţa împăcată, să particip la o butaforie.
Din acest motiv, sugerez cititorilor să dea ascultare propriei conştiinţe şi să aleagă în consecinţă, dincolo de orice fel de partizanate sau antipatii; să sperăm că prin votul pe care îl vom da nu înfăptuim o fugă de realitate şi nu ne punem greşit nădejdea în persoane despre care vedem bine că putem avea rezerve rezonabile.
La fel de adevărat este că cei care au putere să pună gândul bun înainte, să spere la un reviriment politic minimal pentru participarea ortodocşilor la mersul cetăţii, niciodată nu au avut parte de un număr atât de mare de opţiuni de vot pozitiv, dovadă că polarizarea crescută din societate împinge politica mainstream şi spre enclavele şi marginalul în care se regăseşte la acest moment suflarea ortodoxă. Este probabil că opţiunile pozitive apar ca fiind multe întrucât sunt irelevante.
Așadar, în afara acestor multe speculații personale pe care le fac în acest text, aș fi votat AUR ca răsplată pentru efortul și disponibilitatea de a se așeza, credibil, sub steagul ortodoxiei, dacă am fi avut parte de vremuri de ușoară abatere de la normalitate. Dar nu trăim astfel de vremuri, suntem la înserare și inferez că urmează un crunt întuneric. În alte timpuri asumarea discursului credinței de către persoane cu credibilitatea domnilor Târziu, Hurduzeu și Lavric ar fi fost o mare bucurie. Astăzi însă, simt că AUR ne este furnizat nu ca ultimă speranță ci, ca analgezic minor.
Cade în sarcina tuturor celor care nu vor participa la vot să găsească forme active de participare civică și politică prin care boicotul să devină un prim pas spre un obiectiv clar, nu doar o abdicare și o resemnare.
Probabil cel mai oportun comentariu al anului a fost publicat pe blogul Cumpăna. O viziune ortodoxă de cel ce se semnează Gheorghe Fedorovici. Este vorba despre un articol care plecând de la Cele 10 criterii ale IPS Calinic orientează discuția, cu mult discernământ și talent literar, în direcția potrivită. Este ceea ce lipsea opțiunii #boicotVot pentru a avea consistență morală și să-și depășească condiția de răbufnire de orgolii. Doar un pasaj, care trebuie neapărat completat cu lecturarea integrală a postării:
Integral: https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2020/12/sansa-unei-palme.html?m=1
Despre AUR. Interesant. Deci mai sunt și romani ce nu au votat, vazand oare aceleași coincidente? Of
https://youtu.be/D_tDkbVQX2g
Doamne ajuta, sfintia voastra si toti cei de fata! Cred sincer ca votul trebuie dat unor persoane care nu au fost atinse de scandaluri sau de bizarerii mediatice si politice. De aceea voi vota un partid crestin, anume ARN. Pentru mine este irelevant faptul ca ca sunt, in mare parte, crestini neoprotestanti: conteaza ca sunt crestini militanti. Sunt oameni angajati in procesul apararii familiei si societatii crestine, precum si a libertaiti personale si edificiului social traditional, iar asta este tot ce conteaza in acest moment istoric, dupa umila mea parere.
Cu respect.
Recunosc că mie sintagma aceasta de creștin militant nu-mi spune nimic dar, întrucât sunt ortodox, bănuiesc că are semnificația de creștini mărturisitori. Mă bucur că votați din convingere, cu încredere, vă felicit pentru acest lucru.
Însă, articolul de mai sus este scris din perspectivă ortodoxă, pentru ortodocșii care se manifestă în plan politic ca atare. Acei ortodocși despre care vorbesc ar putea găsi multe lucruri în comun cu ARN, dar nu se pot suprapune integral.
Spre deosebire de ortodocși, cultele neoprotestante se manifestă mult mai deschis în plan politic, inclusiv în structurile și funcțiile militare, după cum se vede și în articolul de mai jos, scris pe un ton cam vehement și lipsit de politețe:
https://www.national.ro/dezvaluiri/sectantii-asalt-la-servicii-658709.html
Problema imensă rămâne degradarea ireversibilă a democrației și faptul că prin vot legitimăm această mișcare intenționată de aservire a populației. Votând sau boicotând fără orizont suntem complicii propriei noastre înlănțuiri.
Si eu sunt ortodox, dar ma stradui (si cred ca reusesc, in mare parte) sa nu pun accentul pe divergente dogmatice in aceasta perioada. Partea normala a societatii romanesti este ca o pluta a unei corabii naufragiate: o diversitate de marturisitorii ai normalitatii, cu iz tragic si maret in acelasi timp, impusa de circumstante pre-apocaliptice ca amploare.
Da, nici eu nu merg la vot, e foarte buna analiza dvs, pe scurt am aflat si eu de curind ca AUR e o tinichea poleita cu un metal auriu sa para ca ar fi aur….dar nu e…in fine, eu as fi votat cu PPU (adica partidul av. Ionascu – desi am aflat si de dinsul atitea, plus ca pe parcursul timpului a facut niste greseli chiar in media sustinind anumiti oameni compromisi moral din mediul ortodox – dar sanctionati pina la urma de justitie si de Biserica si nu numai)…si cind ma gindesc cum am mers 30 de ani la vot ca o caraghioasa si s-a ales nimic din tot….ajunge, ca la noi e „carnaval” (si nu ma refer numai la masti), efectiv au plecat toti unde era ciolanul mai mare si mai mult de ros si atita s-au transformat niste partide acolo pe unde s-au dus, ca intrebati cred „pe repede inainte” nici ei nu garantez ca mai pot raspunde pe unde au mai fost…si vor tot misuna si cind se vor „numara” voturile ii vom reintilni ca „cine fura azi un ou, miine va fura un bou” si cum ajungem iar la Caragiale (pina si titlul articolului sugereaza asta, noi cred ca nu avem „leac” deocamdata) , deh….cit sa-i mai intelegem si pe ei cu aceeasi motivatie „famelie mare, remuneratie mica” exersind hotia generalizata in motivatia lor…sa le fie „de haram”, ca sigur nu va merge la nesfirsit, ca „ce e de furat, praful se va alege”….ma gindesc doar la acei necajiti pentru care ei vor raspunde in final cita batjocura a generat „politica” lor, cita amaraciune au semanat toti nu cred ca ar fi de cuprins usor in cuvinte, dar speranta noastra ramine la Domnul, ca tot El ne va salva, asa sa ne ajute Dumnezeu!
atat pot unii ortodocsi, sa ridice in slavi un partid finantat de rusi si plin de extremisti, legionari, fascisti si alte ingrediente. o sa fie amuzant, pentru multi din BOR va fi delicat sa gestioneze relatia cu aceasta bomba
Oare atât pot unele persoane, să pună etichete? Sunteţi sigură că nu găsiţi parteneri de dialog (în respect reciproc şi în cel mai democatic spirit cu putinţă) cu nimeni de la AUR? Sau vă e pur şi simplu mai comod să expulzaţi din rândul umanităţii demne pe toţi cei care-s „finanţaţi de ruşi” şi „plini de extremişti şi alte ingrediente”?
Sau oare doar atât puteţi dvs, să fiţi exagerat de categorică fără niciun temei?
În continuare consider că problema noastră cea mai mare nu este AUR ci bomba adevărată este disoluţia statului de drept şi legiferarea/guvernarea prin cnută şi HCNSU.
statul de drept a disparut de ceva vreme si nu pandemia e de vina. in afara de cativa idealisti, nimeni nu sustine statul de drept in romania, nici partidele, nici bor, nici magistratii, nici cetatenii care se uita la hotii din politica cu invidie, nu neaparat ca ar fi deranjati.
Dragă doamnă Ana, nimeni aici nu visează la vreun ideal al statului de drept în România, ci la un minim funcţional! La ceva măcar la vedere în acord cu principiile fundamentale ale dreptului constituţional!
Or, în afară de spectacolul electoral, toată lumea închide ochii, complice, la faptul că în România s-a instalat un regim politic de putere (nu de drept!) care pare a funcţiona inerţial doar în limitele instituţionalismului, nu şi a constituţionalismului.
Mai clar, suntem într-un aşa mare impas că am ajuns să considerăm legal orice vine de la Guvern/Preşedinţie, indiferent dacă este sau nu în acord cu Constituţia sau cu principiile generale ale dreptului!
Avem decizii administrative emise de comitete pentru situaţii de urgenţă prin care se restrâng drepturi constituţionale! Avem reglementări HCNSU prin care se dispune cu privire la modalitatea de desfăşurare a serviciilor religioase în spaţii private!!! Cu alte cuvinte, statul dispune prin decizia administrativă a unor comitete constituite ad hoc cum facem sfeştanii în propriile noastre case! Si multe, multe altele la fel de strigătoare la cer!
Toate regimurile de putere se impun prin absurd şi prin incapacitate administrativă ţintită. Confuzia legislativă şi absurdul juridic sunt un scut, o pavăză a regimurilor totalitare pentru că e nevoie de intelectuali publici care să limpezească, să aducă sens şi înţelegere în conştiinţa publică, astfel încât să se revină la o cârmuire dreaptă. Intelectualii publici, mai mereu, sunt absenţi la apel!
Faptul că se mută atenţia dinspre aceste chestiuni cruciale pe rezultatele electorale obţinute într-un asemenea context este o dovadă de maximă orbire!
Insistenţa dvs (şi a altora) de a produce etichete prin care negaţi legitimitatea democratică a celor proaspăt votaţi contribuie la scufundarea şi mai mult a regimului nostru politic în abuz.
Eu nu prevăd nimic altceva decât prigoană şi suferinţă pentru creştinii ortodocşi din România, indiferent de rezultatul acestui vot. Abordarea dvs îmi aduce o încredinţare în plus că aşa stau lucrurile. Iertaţi-mă!
nu neg nicio legitimitate democratica, asta a vrut poporul, asta va avea. doar ca uitandu-ma la programul aur, totalitarism e prima ideea care-mi vine in minte – toti care nu sunt cum vor ei trebuie sa taca din gura si sa se refugieze in munti. asa ca de unde atata prigoana pentru crestini? sa fim seriosi, vor avea o platforma minunata in parlament. si nu doar prin aur. psd, pnl, pmp si aur sunt plini de sustinatori ai bor.
Am întâlnit aceeaşi idee şi la o doamnă istoric care a publicat o părere similară pe situl rfi, că programul AUR exprimă/respiră totalitarism. Mi se pare o simplă exprimare lozincardă: Tot ce nu corespunde liniei narative cunoscute e totalitarism.
Este dezamăgitor că media crede că poate impune oricând astfel de concluzii şi prin asta ratează exact sensul accederii AUR în Parlament. Este prostesc să fie redus la un aşa nivel scăzut gradul de înţelegere a momentului şi faptul că AUR a obţinut scorul acesta ne scuteşte, deocamdată, de a mai fi nevoiţi să răspundem la aşa prostii.
Sunt de acord că AUR are vocaţia de a deveni o platformă extrem de importantă, vitală, pentru suflarea ortodoxă pe scena publică, dar această platformă nu-i aparţine! Este controlată de George Simion/Dorin Lulea şi restul afiliaţilor SIE care nu sunt/ nu se manifestă în calitate de credincioşi decât conjunctural.
„Susţinerea” clasei politice pentru BOR s-a văzut în aceste luni de restricţii ţintite pe cultul public ortodox şi este un zero absolut. În cel mai bun caz, dacă e să vă conced ceva, e vorba despre o asociere simbolică interesată, de o ambiguitate de discurs, favorabilă BOR, dar care nu s-a transpus nicio clipă în vreo acţiune de sprijin.
Dar, referitor la caracterul totalitarist:
despre prigonirea noastră, cu altă ocazie.. 🙂
Realiste și relevante argumentele dvs.
Dezamăgitor text. Recunosc că m-a surprins în mod neplăcut pentru ambiguitate când nue deloc cazul de așa ceva. Poate de unde așteptam de la acest site o poziție mai trează, oricum lipsită de auto-amăgire. Cel puțin o bună parte din vocile care au ridicat niște probleme cu privire la AUR sunt oameni care îi cunosc și le urmăresc traseul de ani buni. Spre deosebire de cei mai puțin inițiați care urmăresc cu prea mare credulitate vocile pe care le citați: Şomănescu, Rost, alte asociații și nume similare. Sau nume de preoți care au susținut de-a lungul timpului cam orice formă de mișcare „de schimbare” din stradă, de la unițisalvăm la rezist, la corupțiaucide etc. Pr. Aldea a susținut mereu aripa intelectualilor neoconi așa-ziși creștini din camarila macoveistă, direcționând fără ocolișuri voturi ale creștinilor către respectivii (Paleologu et co). Apoi apucăturile și/sau scăpările ecumeniste, ezoteriste, new-age-iste sunt un dat al multora dintre cei menționați… de unde și uluirea mea în fața faptului că listați aceste nume ca argument de sine stătător în susținerea noului partid intrat în Parlament. Și despre care se știa clar că va deveni o nouă forță politică conform declarațiilor unor nume „mari” din politică încă de dinainte de alegeri (a se vedea declarațiile lui Rareș Bogdan).
Poate sunt unii care au susținut boicotul urmărind un câștig din asta dar asta nu șterge problemele serioase ale AUR. După părerea mea tot o creație a securității și menită să sufoce din faşă orice viitoare revoltă reală și acaparare a scenei politice de către oameni străini sistemului. La asta au contribuit bineînțeles și liderii protestelor din stradă care au risipit capitalul de încredere pe care îl aveau. Și inclusiv clovni dubioși precum Roncea (pe care îl menționați) care nu fac altceva decât să discrediteze adevărul și problemele de fond prin modul în care le supun discuției publice. Apropo, așa cum Târziu și compania își petreceau timpul pe lângă mărturisitori și pr. Calciu, așa și Roncea a stat pe lângă alți părinți. Eu nu i-aș vedea deloc în tabere distincte, din contră. Poate doar din facțiuni diferite ale aceleiași invenții pseudo naționaliste.
Eu cred că ar trebui totuși să aveți destule informații despre cum cei de la Rost își făceau veacul pe lângă mărturisitori (pândind să nu fie discutate subiecte sensibile cu aceștia, de pildă ecumenismul), mai ales că și aveți printre colaboratori persoane care au cunoscut îndeaproape fenomenul.
Despre combinațiile politice la lui Simion (fost membru al taberei rezist) chiar să nu menționați nimic?
Despre atașamentul politic de-a lungul timpului al grupării Rost față de „reforma justiției” a preș. Băsescu via Macovei și Kovesi iarăși nimic? Poate fi cineva creștin conservator și salvator al țării în momentul de față dacă el agreează justiția neomarxistă europeană?
Apoi despre blatul din 2020 făcut de AUR pe legea carantinei și promisiunile mincinoase ale lui Târziu pe tema aceasta? Sau despre manipulările cu care au subminat mişcarea de protest?
Criticile chiar sunt îndreptățite.
Iar pentru faptul că sunt atacați de mulți… poate e util să ne amintim că atacați au fost și protestatarii rezist și chiar mai puternic. Cum altfel ar putea deveni eroi în mentalul colectiv după ce, în 2020, nu au făcut CONCRET nimic. Spuneți că au protestat împotriva abuzurilor din pandemie, eu am văzut că doar au vânturat niște sloganuri goale. Aveau puterea de a mișca multe și în stradă, și legislativ. Să îi vedem pe mai departe. Altfel știm că „eroi” au fost pentru o vreme și Iliescu, Roman, Dinescu, Caramitru. Disperarea și frustrarea oamenilor au ajuns la cote ridicate și iată cum sistemul le mai aruncă un os oamenilor și le mai pansează rănile cu o iluzie.
De mare folos astfel de comentarii ca ale dvs, mă ajută să înțeleg cum sunt citite aceste susțineri ale mele.
De principiu sunt de acord cu dvs, sper să revin cu un text follow-up electoral, după ce-și vor fi spus părerile cei mai mari.
Nu am vrut să fiu vehement și nici tranșant, deloc. Faptul că AUR sunt un fel de honeypot pentru electoratul naționalist este de la sine înțeles. Nu am lăsat nimic echivoc aici, Simion este din categoria Neațu, Burduja, Ghinea, primarul pnl s2, Costel Alexe și alții crescuți/cultivați pentru viitor.
Dar astea sunt doar speculații despre generalități. Ce interes este să rămânem blocați aici? Acolo unde e stârvul, acolo sunt și vulturii, acolo sunt și securiștii și masonii.
Dar. Pe lângă acestea, ei sunt și reprezentați ai credincioșilor ortodocși. Și dacă n-ar fi fost “securiști” tot în aceeași direcție vor fi trebuit să apuce pentru că AUR umple un gol, nu dislocă subversiv pe unii autentici.
La ce secetă de reprezentare ortodoxă în prim plan politic avem, e suficient faptul că, formal, AUR se asociază credinței. Iar această asociere nu este oportunistă, cum a fost Ponta în 2016, ci asta au profesat o viață întreagă. În limitele lor.
Sper să apuc să mă explic mai bine într-un alt articol. Nu simt că discutăm de pe poziții adverse.
Toate încrengăturile politice de mai sus NU SUNT oricum la fel de nocive precum este crezul unora din echipa lor (Georgescu pe care îl vor prim-ministru dar nu numai) în reformarea Bisericii, în spiritualizarea societății și în new-age. Și nu văd cum membrii AUR ar putea fi împotriva acestui crez dat fiind că au și ei o istorie în spate (cum ar fi ziarul ezoterist Formula AS al preş. Târziu). Proiectul spiritualist al lui Georgescu este al unui „hristos” sincretist și o blasfemie de care nu s-a dezis.
Mă surprinde că pe un site antiecumenist aceste considerente nici nu sunt cântărite, ba este într-o bună măsură promovat drept decent acest partid. Vorbiți despre „credibilitatea domnilor Târziu, Hurduzeu și Lavric” și sincer îmi vine să râd. Ca intelectuali, da, valorează ceva dar… creștini? Ce fel de creștini sunt Lavric (auto-asumat drept om cu credință difuză), Hurduzeu… hai că măcar Târziu nu se dă de gol așa ușor.
Eu aș fi gândit că, din contră, v-ați atenționa cititorii spre a NU cădea într-o astfel de capcană. Ca să fim înțeleși, a fi tâlhar și ultimul pușcăriaș sau politician pus pe îmbogățire pe spatele poporului tot nu egalează pentru mine cu a fi promotor al acestei ideologii la nivel de țară creștină. Primii mai pot avea o scăpare, se pot pocăi, în al doilea caz e aproape imposibil de întâlnit pocăință iar distrugerea societății creștine din temelii ar fi garantată astfel pe un parcurs soft și presărat cu multe amăgiri.
Până ce AUR nu renunță la acești membri ai săi și nu își lămurește crezul (de e creștin ortodox, difuz cum declară Lavric, ecumenist sau sincretist etc) părerea mea este că faceți rău promovându-i. Cereți-le aceste lămuriri în schimb. Eu cred că este demnă poziția unor conservatori autentici precum Mihai Gheorghiu sau avocata Ana Sacrieru și altii asemenea.
Vorbim despre o opțiune politică, nu despre povățuire dihovnicească. Cei trei nu-și exprimă convingerile religioase, ci au făcut campanie pentru cele politice, au propus o serie de obiective de natură cultural politică.
În acest context nu am făcut altceva decât să compar oferta politică, rezultând că, în pofida neajunsurilor, AUR îmi pare cea mai bună opțiune.
Nu cea perfectă, dovadă că nici nu am participat la alegeri. Dar cred că există vocația unui folos real și consistent pentru ortodoxie din participarea lor la alegeri. De pierdut avem oricum a pierde.
Mai adaug că domnului Hurduzeu îi datorez întoarcerea la credință, deci de aici probabil subiectivismul.
Ovidiu Hurduzeu, dintre cei menționați mai sus, este persoana pe care am urmărit-o cel mai puțin. Mai corect spus, m-am străduit să urmăresc ce are de spus dânsul dar a trebuit să renunț. Este unul dintre cei mai înfocați susținători ai lui Călin Georgescu, de asemenea susținea multe dintre ideile bizare ale mișcării QAnon. Sincer, nici nu mi-am imaginat că dânsul este și ortodox practicant (foarte straniu pentru mine), cumva l-am așezat în categoria celor agnostici și cu credință incertă precum Lavric (după cum se definește singur și apreciez măcar onestitatea aici), Colceag ş.a. Îi doresc să depășească acest episod de exaltare pentru masoni cu agendă new-age.
Din păcate, încercarea mea anterioară de răspuns mai pe larg la cele pe care le-ați enunțat s-a șters. Între timp am citit și noul articol dar mie, personal, nu îmi schimbă punctul de vedere pe moment. Ceea ce mă face să fiu mai pesimist este chiar reacția susținătorilor AUR, pe care în linii foarte mari o asemăn cu o nevoie de auto-amăgire. Este o naivă lăsare pe mâna celor care au ales să reprezinte în politică niște valori care pentru noi contează. Dar depășirea problemelor AUR necesită un public treaz și cu simț critic constructiv și nu cred că se poate fără.
Iar pentru mine, cel puțin, ignorarea unor probleme care îi arată pe mulți dintre ei (iertați, îndrăznesc să o spun) fățarnici… pe un site antiecumenist… îmi ridică mai multe semne de întrebare și neîncredere. Atât legat de partid, cât și de susținătorii lor. Vreau să spun: mă așteptam sincer ca măcar pe un astfel de site să existe o poziție critică față de opoziția dintre ce pretind că apară (creștinism ortodox și valorile discutate) și ceea ce propovăduiesc aceștia concret prin interviuri și alte acțiuni. De aceea cred că acest partid va submina mai degrabă valorile pe care pretinde că le apără și va dezbina.
Începutul e important și cred că ar fi cazul unor măsuri concrete ale electoratului lor pentru a le cere acestora să-și lămurească adeziunea de credință. Și nu doar susținătorii lor ar trebui să facă aceasta, ci și cei ca mine poate care se tem de duble standarde și distrugerea încă și mai accelerată a ideilor cu care defilează. Dacă asta este o poziție extremistă presupun că vom vedea în viitor.
Relația onestă cu propriul bazin electoral și modul de reacție la criticile constructive (există destule poziții cu discernământ) ar putea arăta într-adevăr că sunt bine intenționați. Dar până acum au reacționat fixist, limitat la toate acestea (ori sunteți cu noi, ori ne lăsați în pace). Ori dacă o țin așa sincer îmi doresc ca oamenii să se trezească rapid din noua amăgire creștin-conservatoare.
Altfel, idealuri înalte, scopuri mărețe și salvatori se întâlnesc și în patologiiile de tip manipulator. Sunt parte din identitatea unor narcisişti sau sociopați, de exemplu. Ce îi dă de gol este dublul standard practicat sistematic. La fel și continua alipire a unor conotații sau practici deviante de ideile bune. Indiferent ce valori pretind că apără unii ca aceștia, să le slujești nu înseamnă să aperi valorile cu care se lansează în lume… ci înseamnă atât subminarea lor, cât și auto-distrugere și distrugerea altora.
Vă înţeleg punctul de vedere. Dar am considerat că dacă încep cu avertismente şi disocieri mă voi înscrie în corul celor care lovesc în AUR din motive răuvoitoare sau din motive ce ţin de orgoliu.
Între pericolul de auto-amăgire şi pericolul de a lovi în fraţi care sunt prinşi într-o încercare cu caracter politic am considerat că ortodox este a pune gândul bun înainte, fără a ignora contextul şi îndoielile pe care le am în privinţa lor. Pe acelea le-am subliniat ca atare, chiar prea abrupt în al doilea articol.
De la AUR nu am nicio altă aşteptare în afară de a face politica pe care au promis-o. Cred că asta ne lipseşte nouă, societăţii în ansamblu. Faptul că nu au autoritate duvohnicească şi că nu reprezintă modele de vieţuire ortodoxă este de la sine înţeles, dar nici eu nu reprezint asta. Eu sunt în tabăra cvismului, ei în cea politică. Eu sunt cel (foarte!)mic, ei sunt cei mari, raportându-ne la ierarhia socială şi la importanţa activităţii. Am redactat textul în consecinţă.
Gândiţi-vă cum ar fi arătat un text scris în maniera pe care mi-o sugeraţi dvs şi dacă nu cumva ar fi fost, după cum se spune, antiecumenist dar nu prea creştin 🙂 Mi se pare că e plin spaţiul public de denunţuri de orice fel şi de disocieri şi condamnări care ratează semnificaţiile indirecte şi mai adânci ale nesprijinirii. În continuare consider că ei vorbesc în numele nostru în plan politic şi că trebuie sprijiniţi şi apăraţi, chiar dacă mă aştept la ce e mai rău din partea lor.
Cert este că simpatizanţii AUR consideră că am greşit aruncând o aşa îndoială asupra autonomiei lor operaţionale iar cei care sunt în tabăra anti-AUR consideră că am greşit pentru că îndemn la sprijinirea activităţii lor politice.
În continuare mi se pare că nu înţelegem ce anume sunt ei datori şi chemaţi să facă în societate dpdv al activităţii lor politice. Dacă am şti care sunt limitele lor operaţionale, ca să zic aşa, cred că atenţia s-ar muta spre ceea ce lipseşte.
În orice caz, vă mulţumesc din nou pentru contribuţii! 🙂
Mulțumesc și eu pentru răspuns și revin cu o precizare pe care am făcut-o și în comentariul la articolul complementar: eu sunt pentru o poziție critică constructivă și pentru o atitudine trează față de aceștia, indiferent de alegerea fiecăruia cu privire la susținere. Altfel ar fi trebuit să mă încânte articolul de față, scris de cineva care asemenea mie nu s-a prezentat la vot.
Mi se pare cel puțin îngrijorătoare o atitudine oarbă sau pasivă a electoratului creștin. Mai mult, pentru mine este o garanție a drumului predictibil al acestui partid. Nu este ca și cum este prima dată în istorie când o grupare creștină și conservatoare (aşa-zisă, în cazul de față) încearcă o reorientare pe principii mai sănătoase a țării. Au încercat și alții înainte și temeinic, și de pe baze mai sănătoase… și tot nu au scăpat de infiltrați și acțiuni de sabotare menite să compromită crezul și valorile creștine. Să cred că așa ceva ar putea încerca măcar să facă un partid macoveist, când mișcarea e atât de tulbure, ar fi cel puțin o naivitate.
V-ați definit destul de clar punctul de vedere și de unde stați înțeleg de ce ați considera extremistă poziția mea. Nu pot fi, din păcate, deloc de acord cu poziția separării activității lor politice de sfera religioasă. Tocmai pentru că ei nu o fac. Iar faptul că electoratul propriu le lasă mână liberă în acestea cred că este o garanție a viitoarelor derapaje.
Foarte bună și lămuritoare cu privire la posibile derapaje și consecințe negative îmi pare următoarea analiză care se încheie cu concluzia:
„Acesta este lucrul cel mai grav care se întîmplă în BOR de multă vreme: oameni care nu-l cunosc pe Dumnezeu ne vorbesc despre Dumnezeu ca și cum l-ar cunoaște. Din păcate, tocmai astfel de oameni ar putea face ca AUR să crească pentru ca tot mai puțini creștini să-l mai poată vedea pe Dumnezeu.
Pentru domnul Liiceanu înjurătura anti-pesedistă „rostea adevărul” și făcea „diferența fundamentală dintre bine și rău”. Atunci cînd politicului i se atribuie capacitatea de a rosti adevărul și de a face diferența fundamentală dintre bine și rău, indiferent că este vorba despre o înjurătură sau despre o binecuvîntare, e semn că a venit vremea să ne pregătim să fugim în munți (Matei 24, 15-16)”
https://cumpana-o-viziune-ortodoxa.blogspot.com/2020/12/lutul-aurul-si-cite-ceva-despre-slava.html?fbclid=IwAR3dwsaj9zZyGCSGuFknON60B7QQil9oJLFaH-4YhD1jL4QQJ_6Wzl1kQbo
De luat în seamă și observațiile autorului din prima parte a articolului cu privire la adevăratul bazin electoral al AUR (macoveist și mai puțin conservator etc) și direcțiile de creștere pe viitor. Îmi par foarte importante observațiile.
De asemenea (și sper că este ultimul meu comentariu pe subiectul AUR) nu pot să nu remarc o anumită gândire clericalistă, adaptat la planul social, pe care o propuneți. Dacă și în Biserică ni se dă posibilitatea de a aduce, în limitele trasate de Tradiție, o critică constructivă și salvatoare… atunci în plan socio-politic cu atât mai mult. Și nu după principii de „participare civică” moderne ci chiar așa, ținând seama de ierarhia socială și de rostul fiecăruia în cadrul ei. Repet, nu sunt pentru atac și dat jos de pe soclu ci pentru o atitudine trează (sau așa îmi imaginez eu).
Separarea aceasta între Biserică și social, politic etc, deși ne este un dat de secole bune, nu o consider ceva sănătos. Asta îmi amintește de un interviu excelent cu dna Iuliana Conovici în care numește aceasta o „formă de schizofrenie” a creștinului de azi. Dacă găsesc interviul îl postez.
Aşa este, nu este sănătos, asta putem şi observa în modul în care evoluează societatea noastră spre un legalism pur formal, fără corespondent în principiile generale ale dreptului.
Dar, în contextul actual nu cred că poate propune cineva forma clasică de clericalism direct (CLERICALÍSM s. n. Atitudine a celor care susțin intervenția clerului în viața politică, socială și culturală a unei țări. – Din fr. cléricalisme.), descris de manualele ştiinţelor politice, pentru că ar produce doar sminteală şi scandal şi ar rămâne fără rod. Deşi nu de puţine ori, de pe poziţii marginale, am auzit despre propunerea Patriarhului în calitate de prim-ministru sau mai ştiu eu ce..
Propunerea pe care o fac este să se urmeze modelul Sfântul Nifon/Sfântul Voievod Neagoe, iată, mâine e Sfântul Daniil Sihastrul cu Sfântul Voievod Stefan, iar modele sunt multe dacă vom căuta să vedem cum au fost ctitorite bisericile şi mănăstirile noastre de către boierii noştri.
Aşa cum Sfântul Daniil Sihastru nu s-a dus el să conducă oştiri, totuşi povăţuirea sa a fost determinantă pentru „societatea civilă” de atunci. Nu i-a spus Sfântului Stefan „ce catismă să citească” ci l-a îndemnat să se întoarcă pe câmpul de luptă, deci o decizie cu caracter militar.
Ca să nu mai vorbim de Patriarhul Nifon care a zguduit ţara dintr-un motiv cu totul şi cu totul minor, politic vorbind, dar pe care l-a considerat determinant în ordine morală. Si-a văzut de reorganizarea Bisericii pe plaiurile noastre dar a lucrat în duh ortodox pe toate planurile, inclusiv politic, prin ucenicii săi. Iar asta se întâmpla cu turcii la Dunăre şi cu ţara ameninţată să devină paşalâc.
În cu totul alt grad de proporţionalitate, dar corespondent ca idee, chiar situl acesta este construit plecând de la acest principiu al clericalismului indirect, al clericului care povăţuieşte şi al mireanului care are libertate să lucreze în lume după cum îi spune conştiinţa. E nevoie de un astfel de binom şi în politică, nu neapărat atât de personalizat, dar să fie unul limpede.
Or, noi astăzi avem o Biserică completamente „auto-izolată” de societate, de politic, de cultură ş.a.m.d. Biserica îşi refuză sieşi misiunea sa de călăuzire morală şi de propovăduire a Adevărului şi se ţine doar la distanţa unor învăţături abstracte, fals moralizatoare.
Sunt foarte bune articolele scrise de domnul Gheorghe Fedorovici, pe care îl citesc cu prioritate. Surprind cu foarte mult talent şi cu mare claritate tocmai această abandonare, abdicare. Este vorba despre o alegere a păstorilor noştri care nu e neutră, ci lucrează împotriva jurămintelor pe care le-au făcut şi împotriva mântuirii credincioşilor. Asta cred. Iertaţi-mă!
Știu și apreciez mult că acest site este croit și din dorința de a ajuta implicării creștinilor în cele ale cetății, pe lângă alte năzuinţe de admirat. De aceea m-a surprins ideea de „a face ascultare” (interpretarea mea) de nou proclamații apărători ai valorilor creștine (ei fiind mari, noi mici etc). Eu am convingerea că tocmai dialogul și o critică constructivă sunt vitale pentru a evita subminarea respectivelor valori.
Bineînțeles, nu exclud ca mie să îmi fi scăpat ceva și voi analiza cele discutate.
Iertați poziția mai tranșantă de mai sus, eu vă mulțumesc pentru răbdare și pentru răspunsurile detaliate!
Vlad, ai scris la un moment dat despre Tarziu ca ar fi fost informator pe langa manastirile din Neamt. Unde e informatia, ca nu o mai gasesc aici pe site. Multam
Nu eu am spus asta, ci avocatul Dan Chitic atunci când a explicat de ce nu a participat la competiţia electorală. Acesta spune că are surse „absolut credibile” despre acest lucru. Eu nu am găsit dovezi în susţinerea acestor speculaţii, nici nu cred că sunt disponibile oricui, dar nici nu m-am obosit să caut. Informaţia respectivă am prezentat-o cu referire la postarea de mai jos, pe care o consider plauzibilă, motiv pentru care am şi preluat-o.
Postarea domnului avocat Chiticîncă este publică şi poate fi accesată aici:
Pasajul pe care l-am avut în vedere este acesta:
să trăiești!