Salutăm cu deosebită încântare alăturarea în calitate de contribuitor temporar al proiectului nostru pe ilustratoarea-scriitoare Daniela Gheorghiţă, cea care va aduce culoare sitului nostru (acum) tern, prin ilustraţii care să reflecte în piese grafice ideile autorilor.
Nădăjduim să punem bun început prezenţei grafice a sitului theodosie.ro în blogosfera ortodoxă şi, pe de altă parte, să facem cunoscute năzuinţele şi proiectele personale ale artistei rezidente a sitului în rândul publicului nostru. Suntem convinşi că vom fi reciproc câştigaţi!
Totodată, reînoim invitaţia lansată anterior cititorilor noştri care se simt reprezentaţi de ideea de middle-class intelectual, de a-şi formula năzuinţe proprii în legătură cu participarea credincioşilor ortodocşi în societate, în locul şi la nivelul în care se află fiecare acum. Insistăm asupra acestui îndemn, indiferent dacă veţi alege să colaboraţi cu situl nostru sau dacă veţi găsi mai multă bucurie iniţiind proiecte personale similare.
Prezentarea Danielei, în propriile cuvinte:
Sunt o tânără ilustratoare crescută pe meleaguri moldovenești, spre margine, în câmpiile Galațiului. Am copilărit la țară, împreună cu mulți frați, surori și rude, cu care am petrecut zile și sărbători la rând în lungi șederi de cântare, de meditație, de dezbatere și ascultare despre viață și despre cele sfinte. Astfel de experiențe m-au sensibilizat într-atât încât să înțeleg că fericirea de a trăi și de a nutri constant către o formă de nobilă omenie nu se bazează pe un câștig ulterior, cât pe frumusețea actului în sine.
Atunci când Dumnezeu a creat lumea, a gândit-o să fie funcțională, și le-a lucrat în așa fel până ”a văzut Dumnezeu că este bine.” (Facerea, cap.1) Dar în lucrul Său, nu a uitat nicio clipă să le creeze pe toate în cea mai dulce frumusețe a lor. Căci lucrurile cu adevărat ”bune” sunt și frumoase în ele însele.
Încrezătoare, deci, în folosul Artei, am continuat studiile necesare.
În prezent, scriu și ilustrez în principal cărți pentru copii iar maniera de lucru este pictura tradițională, pictura în acuarelă. Aduc contribuții pentru theodosie.ro cu al cărui conținut rezonez. De asemenea, încurajez cititorii acestui site să își exprime părerile sincere despre aportul artistic propus de mine și pentru care semnez deschis și în întregime.
Arta este, în cele din urmă, forma cea mai subiectivă de a privi și percepe Lumea, atât cea de jos cât și cea de Sus.
Semnalăm proiectul personal al Danielei pe care îl considerăm unul valoros, astfel cum este prezentat pe pagina dedicată pe facebook: Gregoriţă
„Ne-am obișnuit să percepem camera copilului ca fiind un loc în care acesta își va petrece mult timp din Copilărie. Dar oare facem cu adevărat dreptate acestei prime perioade din viață, transformând camera juniorilor într-o încăpere cu aspect special copilăresc? Eu consider Copilăria nu o vârstă dedicată jocurilor și distracției și domeniului multicolorat, îmbibat în imagini și ipoteze fantastice, magice și ireale, care au o prea puțină tangență cu realitatea, ci o perioadă de stabilire a valorilor de bază pentru Adultul de mâine. Acum, mai mult ca niciodată, contează ceea ce le oferim vizual, deoarece pentru ei totul este serios. Până și joaca lor nu este altceva decât o exersare a ceea ce înțeleg ei că înseamnă să fii adult. E adevărat, copiii tind să fie instinctiv atrași vizual de ce anume li se oferă mai strălucitor sau viu colorat. Dar totodată sunt la fel de atrași și de mâncarea cea mai dulce de pe masă. Și, așa cum căutăm un echilibru în alimentația lor pentru o sănătate fizică ulterioară, la fel de indicat este să stabilim și un echilibru vizual în mediul copilăriei lor, pentru o sănătate emoțională și culturală ulterioară. Abia când va ajunge adult, și se va întoarce în camera unde a copilărit, după ce va colinda lumea în lung și-n lat, va observa, prin comparație, că ceea ce au stabilit părinții lui ca fiind vizual în încăpere, încă înainte ca el să poată alege, i-a ghidat selecțiile vizuale din tot timpul ulterior către o calitate mai aleasă a lucrurilor.
Iată câteva exemple de ..Copilărie promițătoare. ☺️
(p.s: astfel de subiecte pictate rămân la fel de valabile și peste 20 de ani. Un perete pictat e bun de păstrat!)”
https://www.facebook.com/Pictura.PPRT
A se vedea şi Cartea scrisă şi ilustrată de Daniela:
https://www.signatura.ro/carti/cald_si_rece_in_jurul_lumii/
„Gândirea creativă determină abilitatea de a soluționa situații într-o lume dinamică, aflată în permanentă schimbare. Expunerea la artă și înțelegerea artei de la cele mai mici vârste vor ajuta copilul să răspundă constructiv nevoilor sale, să creeze punți între subiecte, să își îmbogățească experiența de învățare.
Colecția „Signatura 180”, propusă de Bianca Mereuță, are menirea de a familiariza copiii cu arta printr-o serie de cărți care au ca temă concretizarea unor teorii de bază ale acesteia. Colecția va fi reprezentată de: contrastul cromatic, contrastul cantitativ, contrastul dinamic și de contrastul valoric. Prin „Signatura 180”, împreună cu copiii, vom înțelege arta ca fiind acel element universal recognoscibil în permaneță în tot ceea ce ne înconjoară.
Cartea „Cald și rece în jurul Lumii” este volumul de debut al artistei Daniela Gheorghiță și al colecției „Signatura 180”.
Autoarea propune, printr-o serie de ghicitori vizuale, un joc de asociere între contrastul cromatic cald și rece și diverse fenomene și elemente naturale, dimensiuni spațiale și temporale și stări existente în relație oponentă în natură.
Copiii pot astfel observa, prin exemple concrete, frumusețea și relevanța armoniilor cromatice aflate într-o multitudine de ipostaze în lumea din jurul lor. Ziua se află în opoziție cu noaptea. Vara se află în opoziție cu iarna. Elementul apei versus elementul focului, zona polară cu zona de savană, senzația de „aproape” și „departe’, „împreună” și „separat”, jos și sus, mic și mare, greu și ușor, veselie și tristețe – toate aceste elemente opuse coexistă printr-o condiție definitorie și pentru noi, ca oameni: fiecare parte respectă echilibrat spațiul și timpul cuvenit celeilalte părți. Iar acest mod de „viețuire” se numește armonie.
Colecția „Signatura 180” este fără vârstă. Copiii de vârste foarte mici (sub doi ani), prin expunerea la cărțile acestei colecții, începând cu „Cald și rece în jurul Lumii” și prin dialogul purtat cu părinții lor, vor putea să învețe într-o primă etapă culorile, dar nu într-o manieră scolastică, didactică.
Informațiile pe care ne dorim ca un copil să le asimileze sunt prezentate într-o formă concretă, exact așa cum le găsim în realitate, raportate la ipostaze ale vieții, la situații reale interpretate personal. Acesta nu este roșu. Acesta este un obiect reprezentat printr-o multitudine de nuanțe ale roșului. Copilul nu va vedea o pagină plină cu o culoare plată și un text redactat sec, pentru exemplificarea acelei culori (roșu, verde sau orice altă culoare din spectrul cromatic), ci va vedea culoarea în modul ei real de expresie în lume. Va vedea nuanțele și tonurile ei, iar la nivel mental, celui mic i se vor pune bazele reprezentării firești a lumii.
Noi, oamenii, nu vedem culoarea roșu sau albastru sau orice altă culoare în forma sa ideală în jurul nostru, ci, observăm raportul acesteia la diferiți factori: lumină, atmosferă, intensitate, volum, transparență, reflexie și, astfel, în fond, internalizăm nuanțe concrete ale culorilor ideale. Toată această teorie artistică este reprezentativă la nivel conotativ pentru un mesaj clar: să ne învățăm copiii, de la începutul vieții, să privească lumea, oamenii, cu finețe, cu profunzime și oferindu-le șansa de a fi văzuți în multiplele lor nuanțe, forme și versiuni, cosinderându-i pe toți ca parte necesară pentru armonizarea vieții lor.
Copiilor mai mari sau chiar adulților, discursul grafic le aduce la nivel denotativ întâlnirea cu un copil care se află într-o serie de ipostaze în călătoria sa prin lume, în spațiu și în timp până înapoi, la momentul regăsirii personale. Călătoria sa este prezentată vizual prin expresii metaforice și sinestezii care vor provoca plasticitatea imaginației. Cititorul copil în dialog cu părintele sau cu educatorul, învățătorul sau profesorul, va intra într-un joc al descifrării, într-o provocare menită să descopere și să se autodescopere. Ilustrațiile sunt bogate în detalii. Parcursul analizei fiecărei ipostaze grafice oferă fragmente subtile de expresie artistică care vor capta atenția privitorului la fiecare nouă lectură.
Lumea înconjurătoare este complexă. Reprezentarea acesteia, fie ea cât de personală, cere la rândul ei o analiză profundă și o muncă consecventă, pentru a o putea reda în întreaga sa amploare. Atunci când unui copil îi prezinți o lucrare elaborată, gândită și realizată la nivel de detaliu, el va înțelege, din partea vizuală exprimată prin forme, nuanțe și detalii, că, pentru a realiza o operă completă, bună, autentică, e nevoie să depună un efort suplimentar de analiză și de aplecare asupra muncii. Copilul va învăța astfel principiile necesare pentru a crește un adult complet.
Această carte în sine este o interpretare personală a vieții înconjurătoare care permite la rândul ei multiple interpretări personale ale fiecărui cititor.”
Grafica acestui sit e SPLENDIDA SI UNICA!! O OVATIONEZ CU APLAUZE!!!