În anul 1993, în Statele Unite ale Americii a apărut o carte inedită, intitulată „Confesiunile unui spărgător de sindicate”, în engleză „Confessions of a Union Buster” scrisă de Martin Jay Levitt, un consultant în domeniul resurselor umane, astfel cum se recomanda, însă cu o activitate exclusivă în domeniul luptei anti-sindicale.
Deşi până în acel moment existaseră multe alte denunţări ale practicilor abuzive ale patronatelor desfăşurate împotriva muncitorilor, această carte, scrisă pe fondul unor probleme personale ale autorului care s-a prăbuşit sufleteşte sub greutatea răului făcut în anii săi de prodigioasă activitate, a reprezentat primul rechizitoriu public al numeroaselor instrumente tactice folosite de cei care doreau să păstreze controlul absolut asupra colectivităţii angajaţilor.
Cartea, care nu a fost tradusă în limba română, şi care a avut o circulaţie extrem de redusă, chiar şi în mediul sindical, a dezvăluit existenţa unei industrii negre în valoare de miliarde de dolari, constând în consultanţa oferită marilor companii multinaţionale pentru a împiedica orice iniţiativă de asociere sindicală. În timp, odată cu evoluţia legislaţiei, raporturile de muncă au evoluat, fiind eliminate unele instrumente vădit ilegale, din Vestul Sălbatic, în favoarea unor măsuri mai rafinate. Cu toate acestea, cartea rămâne extrem de importantă întrucât stabileşte unele legităţi pe care autorul le-a dedus din practică.
În cariera sa, Levitt face vorbire despre aproximativ 200 de campanii pe care le-a coordonat direct împotriva constituirii şi funcţionării sindicatelor şi peste 600 în care a oferit consultanţă şi la care a participat indirect. Dintre acestea, s-a declarat învins în doar 5 cazuri şi doar în 2 dintre acestea, sindicatul a continuat să existe în mod eficient după încheierea respectivelor campanii şi să încheie un acord colectiv de muncă.
Legităţile despre care am făcut vorbire anterior vizează relaţiile de muncă, însă, sunt în egală măsură valabile pentru orice raporturi de subordonare socială în care una dintre părţi doreşte să-şi menţină controlul absolut asupra colectivităţilor subordonate. Arată, înainte de toate, că nu raţiunile economice sunt cele care determină iniţiativele antisindicale ci nevoia de control absolut a angajaţilor. Nu este vorba despre bani ci despre control.
Aşa cum am arătat în pagina de năzuinţe şi în articolele precedente care au vizat subiecte sindicale, activitatea sindicală educă în sensul înţelegerii mecanismelor guvernării colectivităţilor umane într-un sens în care nicio altă activitate nu îl poate oferi.
Totodată, tactica anti-sindicală reprezintă, practic, singura lecţie accesibilă în mod direct publicului mare doritor să înţeleagă pe propria piele costurile neparticipării sociale, iluzia lui „scapă cine poate”, importanţa „cozilor de topor”, a oamenilor de paie, a falşilor reprezentanţi, a imperativului de a te afla mereu în ofensivă, imperativului de a specula în orice clipă ascendentul moral şi dinamica emotivităţii colective, specularea neputinţelor individuale şi colective.
Sub acest aspect, mărturisim că interesul nostru pentru sindicalism s-a născut în clipa în care a devenit evident că tarele pe care le acuzăm la nivel de societate, se reproduc la scară micro-socială în cadrul raporturilor de muncă. Lecţiile care decurg din această înfruntare, din acest război nevăzut purtat împotriva instinctului colectiv de unire a celor slabi sunt esenţiale pentru înţelegerea modului în care funcţionează relaţiile de putere crudă în domeniul politic, economic, cultural, social sau militar.
Pentru creştinii ortodocşi acest subiect este cu mult mai valoros, sindicalismul putând reprezenta un deosebit de valoros banc de teste a vieţuirii autentice, un cadru unic de verificare a discernământului duhovnicesc şi de jertfire spre folosul aproapelui. Mulţi dintre cei care au parcurs literatura mărturisitorilor temniţelor comuniste vor regăsi în seria de articole pe care urmează să o publicăm în legătură cu acest subiect multe dintre situaţiile de viaţă care au întunecat existenţa poporului în anii comunismului şi care se apropie de noi împreună cu noul ciclu istoric digital în care am intrat.
Deşi impropriu intitulat introducere în tactica anti-sindicală, acest articol are menirea de a semnala, de a aduce în atenţia publicului, această temă esenţială pentru civismul românesc. Vom intra efectiv în discutarea procedurilor de spargere a solidarităţii în colectivităţile umane în momentul în care vom completă seria articolelor de sprijin, care să ajute la o înţelegere mai clară a mecanismelor de control social folosite împotriva sindicalismului, în principal, dar şi împotriva iniţiativelor civice sau politice nedorite de cei aflaţi la putere.
În prologul cărţii sale, Levitt povesteşte despre momentul în care a luat cuvântul într-o adunare sindicală şi a făcut o mărturisire a activităţii sale de până atunci. Sala întreagă a amuţit în timp ce pricepea întinderea şi consecinţele demersurilor pe care patronii le întreprinseră împotriva încercărilor de asociere sindicală, de instituţionalizare a solidarităţii şi a încrederii colective. Atunci când şi-a încheiat cuvântul, aşteptându-se la o reacţie de oprobriu sau mai rău, autorul a fost surprins de o reacţie emoţională profundă. Muncitorii erau înainte de toate recunoscători că ceea ce simţeau instinctual le-a fost confirmat în termenii cei mai categorici. Erau recunoscători că cineva făcuse lumină în starea de continuă confuzie, dezechilibru sufletesc şi tensiune în care fuseseră aduşi şi menţinuţi. Aşa cum mărturisea mai târziu autorul, cele trei înfrângeri ale sale au fost cauzate de faptul că activitatea sa a fost scoasă la lumină.
Jocul de oglinzi ţesut de acesta împreună cu patronii şi reprezentanţii lor a fost adus la un nivel de înţelegere şi anticipare accesibil chiar şi celor de condiţie medie. A existat aşadar un demers reciproc, liderii sindicali au reuşit să traducă pe înţelegea colectivului pe care îl reprezentau obiectivele şi acţiunile anti-sindicale din umbră, iar colectivitatea a reuşit să-şi păstreze coeziunea şi să asigure liderilor sprijinul calificat necesar. Unitatea (sindicală) nu reprezintă un bun câştigat, nu se rezumă la acordarea consimţământului de reprezentare sau de acţiune solidară punctuală ci, în toate cazurile, reprezintă o sforţare continuă a membrilor în direcţia asumată iniţial.
În cele ce urmează vom publica trei înregistrări succinte, în limba engleză, două cu M.J.Levitt vorbind despre experienţa sa de consultant de resurse umane, iar cea finală, cu o dezvăluire recentă, de anul trecut, care se referă la politica antisindicală a corporaţiei Amazon. După cum va fi lesne de observat, există diferenţe clare de abordare între tactica primitivă abordată de patroni în cazuri precum este cel de la ElectroAparataj, aflat de trei luni în grevă generală, şi tactica folosită de multinaţionale pentru a păstra sub căpăstru pe tinerii frumoşi şi liberi.
Îmi exprim pe acestă cale şi nemulţumirea profundă cu privire la activitatea pe care sindicaliştii de profesie de la noi din ţară au desfăşurat-o, asupra cărora vom fi nevoiţi să revenim atunci când vom face vorbire despre tactica falşilor reprezentanţi sindicali, a falselor iniţiative de asociere şi aşa mai departe, despre care Lewitt vorbeşte în cunoştinţă de cauză (un playlist cu doar câteva videoclipuri scurte poate fi accesat AICI).
Scriu sfinţii părinţi, şi Sfântul Paisie Aghiorâtul în special, despre faptul că apostazia vremurilor din urmă se va întâmpla din cauza fricii. Iată că şi aici se discută despre importanţa concretă a climatului de teamă pentru reuşita eforturilor de control antisindical. Generalizând însă, folosirea climatului de frică, de tensiune difuză de care este mai apoi acuzat chiar sindicatul, este o tactică pe care o întâlnim în prea multe dintre raporturile sociale individuale sau colective.
Şi, în final, un exemplu de ultima oră a tacticilor anti-sindicale folosit astăzi de multinaţionale, inclusiv de cele prezente la noi în ţară.
SINDICAT: Salariaţii Telekom vor fi concediaţi după bunul-plac al angajatorului
Salariaţii Telekom România, care urmează să fie disponibilizaţi, vor fi concediaţi după bunul plac al angajatorului, care nu va oferi acestora sprijinul de recalificare şi reconversia profesională prevăzute de Codul Muncii şi îi va trimite pe capul statului român, acuză vineri Sindicatul Naţional Telecomunicaţii Mobile (SNTM), într-un comunicat.
http://www.bursa.ro/sindicat-salariatii-telekom-vor-fi-concediati-dupa-bunul-plac-al-angajatorului-49526732
https://m.zf.ro/business-hi-tech/carmen-dumitrache-directorul-hr-telekom-explica-restructurarea-avem-nevoie-automatizari-ar-avem-centrale-telefonice-manuale-2019-hr-avem-roboti-jumatate-timpul-lucru-unei-colege-verifica-acuratetea-18255141
Eh, dacă e așa, apoi bine. 😐
Din câte înțeleg eu, ca profan în astfel de lucruri, anti-sindicalismul (union busting) nu e vorba despre sindicalism în sens clasic, ci deja la un alt nivel. Ține de dresarea oamenilor prin groază, intimidare și constrângeri mafiote. Dar nu în sens terorist, de exterminare, ci de cumințire a populației.
De fapt, e vorba despre un control și înregimentare a populației prin dezbinare și disipare. Deja suntem educați și inoculați cu o mentalitate dorită de ei. Suntem parte dintr-un proces amplu și de f lungă durată, pe care nu-l mai sesizăm, ne acomodăm la el.
Nu știu cât e teoria conspirației și cât e un firesc rău al lucrurilor, dar cert este că e meschin.
O idee foarte bună este că acțiunile de manipulare au fost dejucate (f rar, de 3 ori) prin deconspirare, prin expunerea adevăratelor manevre din spate.Răul are putere doar la întuneric.
Reflectând, cred că voi reveni asupra promisiunii de a dezvolta în articole suplimentare această temă a luptei anti-sindicale. După cum spuneam, în esenţă, lupta anti-sindicală se reduce la acţiuni menite să înfrângă spiritul de solidaritate prin crearea unor stări de temere, prin acţionarea cu o prezumtivă impunitate, prin minciună, confuzie, abuz emoţional, distrugerea încrederii între membri, o continuă tergiversare a procedurilor, interpretare cu rea voinţă a normelor legale, nerespectarea cutumelor şi aşa mai departe. Plus tot felul de jocuri operative de care s-ar minuna chiar şi cei mai bravi dintre securiştii noştri. Cred că aş greşi dacă aş insista mai mult pe acest subiect, care oricum nu ne (mai) este propriu nouă şi are aplicabilitate restrânsă astăzi. Este nevoie şi de un efort de mediatizare a beneficiilor activităţii sindicale, statisticile indicând în proporţie covârşitoare beneficii atât pentru angajaţi dar şi pentru angajatori. Nu suntem în situaţia în care lecţiile conflictului dur anti-sindical să reprezinte un instrument de lucru întrucât acest concept al sindicalismului este pe atât de compromis în România pe cât de valoros este în vocaţia sa de mijloc de apărare. Este semnificativă concluzia că am fost formaţi să dispreţuim chiar lucrurile care ne-ar putea alina din greutatea neputinţelor noastre.
Mai cu seamă, voi încerca pe termen lung să abordez climatul actual al demersurilor de descurajare a solidarităţii sindicale, aşa cum reiese şi din înregistrarea despre Amazon, demersuri mult mai rafinate, în formule şi proceduri la modă, filtrate în ştiinţe precum psihologia muncii, guvernanţă corporativă, proceduri birocratice şi aşa mai departe. Duhul în care se lucrează este acelaşi, menit să verticalizeze controlul celui puternic asupra individului care nu mai are plasa de protecţie a solidarătăţii colective. Individualismul pe care se bate monedă astăzi este golit de orice semnificaţie benefică, este reinterpretat într-un sens care atrage o stare de precaritate a individului în societate, în familie, în colectivitate. Însă altfel, individualismul este principiu de căpătâi al proiectului theodosie.ro, pentru al cărui sens pierdut (poate) definitiv înţelegem să milităm în mod deschis.
În cele din urmă, atunci când trag linia unei documentări mai ample pe acest subiect, sunt nevoit să revin la aceleaşi lecţii cuprinse în scrierile sfinţilor închisorilor care nu doar că au fost prigoniţi, dar au şi fost subiectul multor astfel de demersuri menite să-i compromită moral, să îi frângă spiritual şi să-i izoleze social. Transferul lecţiilor ce decurg din vieţuirea acestor sfinţi spre problemele cu care ne confruntăm noi astăzi, fiind în lipsă de soluţii, se poate realiza prin mediatizare doar până la un anumit punct. Esenţială, de neocolit, rămâne asumarea propriei cruci, atitudine şi acţiune prin care fiecăruia i se deschide o nouă dimensiune de fiinţare şi de înţelegere.
După cum spuneam, la pregătirea unuia dintre articolele punctuale despre isprăvile domnului Levitt am fost surprins să constat similitudinea cu tertipurile utilizate de securitatea noastră de ieri şi de astăzi, semn că răul din spatele acestor parte este unul comun. Nu are aşadar sens să disec lucrarea răului petrecută pe alte meleaguri, mai ales atunci când avem exemple similar-identice la noi, cu avantajul cunoaşterii contextului şi cu posibilitatea de a putea urmări roadele otrăvite într-o perspectivă de timp mai largă.
Aşadar, uitând de domnul Levitt, aduc în atenţie darul otrăvit al Moşului (colonel) Crăciun, comnadant al Securităţii – Direcţia MAI Stalin, (auto)însărcinat cu distrugerea rezistenţei anticomuniste din Făgăraş, în ceea ce îl priveşte pe Moşul Gavrilă Ogoranu, deşi nu sfânt, totuşi (cel mai) mare erou al rezistenţei anticomuniste, sursa fiind situl Buciumul pentru care eu personal manifest câteva rezerve neimportante:
Aşa cum însuşi Gavrilă Ogoranu declară, şi cum în articolul sursă bine se arată, asemenea sistem combinat de minciuni şi fapte odioase l-au urmărit o viaţă întreagă, asasinatul moral la care a fost supus fiind una dintre cele mai dureroase răni pe care le-a avut de îndurat de pe urma securităţii.
Puţine cuvinte ale limbii române au aptitudinea de a comunica adâncimea răului pe care această instituţie demonică l-a înrădăcinat în societate, în acest caz prin odioasa personalitate a acelui Gheorghe Crăciun, dispreţuit să-i fie numele, rău care pulsează cu putere şi astăzi în relaţiile sociale româneşti. Oricât ne-am împrăştia gândurile şi energia în acţiuni, planuri, proiecte şi năzuinţe, revenim la aceleaşi încercări despre care ne învaţă Sfântul Neagoe Basarab, Sfântul Nifon, Stareţii de la Optine şi aşa mai departe. Fără să vrem, căutând soluţii la problemele curente, ajungem într-o permanentă reaşezare la piciorul Sfintei Cruci, semn că fără Mântuitorul nu putem face nimic. Dar de făcut, trebuie să facem!
Iertaţi! Doamne, ajută!
Vă recomand un documentar Netflix, sugestiv atât din punct de vedere cultural, cât și sindical 🙂
https://www.netflix.com/title/81090071
https://jacobinmag.com/2022/03/washington-workers-union-busters-verizon-organizing-anti-union/