Patriarhia Alexandriei a emis astăzi un comunicat oficial cu privire la decizia de a pomeni în diptice pe Epifanie ca Întâistătător al Bisericii Autocefale a Ucrainei, care are următorul conținut:
„Lunile trecute am constatat dispoziția fraților Ierarhi în favoarea recunoașterii autocefaliei Bisericii Ucrainei acordată prin Tomos sinodal de Sanctitatea Sa, Patriarhul Ecumenic.
După cum este cunoscut tuturor, Sfânta noastră Biserică Ortodoxă sobornicească/catolică funcționează după sistemul sinodal de administrare, după cum a primit acest lucru din tradiție și de la Sfintele Sinoade Ecumenice. Potrivit acestui fapt, Președinții Sinoadelor bisericești Locale constituie rezultanta membrilor lor.
Conform acestora, și noi, ca putere rezultantă și efectivă a dispoziției fraților Ierarhi, am pomenit în dipticele Bisericii Ortodoxe sobornicești/catolice pe Întâistătătorul Bisericii Autocefale a Kievului și a toată Ucraina, Preafericitul Mitropolit k.k. Epifanie, rugându-ne pe drept pentru pacea și buna stare a Bisericilor noastre Ortodoxe.
†Teodor, Papă și Patriarh al Alexandriei”
Este disponibil și un text mai scurt, în facsimil, care conține semnătura Patriarhului Teodor și este datat 8 noiembrie 2019, cu număr de ordine 215/2019:
„Către
Preacinstiții și preaiubitorii de Dumnezeu Arhierei
ai Preasfântului nostru Tron Apostolic al Sfântului Marcu.
Preaiubiți Sfințiți Arhierei,
După cele pe care
le-am dezbătut amănunțit și în particular cu voi toți, și după ο gândire matură și multă rugăciune, cerând imboldul Sfântului Duh Mângâietorul
și îngrijindu-ne de unitatea Bisericii Ortodoxe, am ajuns la decizia să trecem
la recunoașterea Bisericii Ortodoxe Autocefale a Ucrainei și a
Întâistătătorului ei, Preafericitul k.k. Epifanie, pentru că a sosit vremea.
†Teodor al II-lea
Papă și Patriarh al Alexandriei și a toată Africa”
Nota noastră: Avem de-a face cu o decizie similară cu cea a Bisericii Greciei, chiar mai precară. Deși se spune în Comunicat că decizia pomenirii în diptice a fost luată sinodal, nu există o mărturie certă în acest sens, nu există o decizie a Sinodului.
Lucrurile se vor complica, se pare, și vor curge spre o divizare implacabilă oficializată. Cu cât recunosc mai multe Biserici așa-zisa autocefalie a structurii bisericești din Ucraina, cu atât unitatea Bisericii va fi mai afectată. Deocamdată Bisericile de factură grecească se găsesc de cealaltă parte a baricadei față de Biserica Rusă. Mai lipsește Patriarhia Ierusalimului, care a dat semne destule că nu va face acest pas și sperăm că nu-l va face. Totodată, trebuie menționat că Alexandria, deși Patriarhie, se găsește în mijlocul lumii musulmane, este foarte slabă numeric și nu are un impact foarte mare, ci mai mult de imagine.
Mai există și o declarație filmată cu privire la acest gest:
Filmarea începe cu un cuvânt introductiv al Patriarhului. Acesta face cunoscut un fapt important, anume că Patriarhia Alexandriei, a doua în ordine, a înregistrat în diptice și a recunoscut Biserica Autocefală a Ucrainei după multă rugăciune și chibzuință. Acest fapt s-a petrecut în capitala Eigptului în prezența multor arhierei și a ambasadorului Greciei. Mai afirmă Patriarhul că, din experiența sa îndelungată, cunoaște că de astăzi a fost rezolvată această mare temă cu mila lui Dumnezeu. „Înțelegerea, dragostea și nădejdea vor veni în mijlocul nostru.” Efortul și luptele noastre arată că Hristos este în mijlocul nostru.
Apoi Mitropolitul de Guineea dă citire Comunicatului tradus mai sus, iar la final este inclusă filmarea cu pomenirea lui Filaret în diptice la Vohodul Mare.
Patriarhia Rusiei se pare ca va lua act imediat și de acești îngâmfați din nordul Africii.
S a aflat ca defapt presiunea și amenințarea cu tăierea fondurilor de către ambasadorul grec din Egipt a dus la „insuflarea” Duhului Sfant în Biserica Alexandriei.
https://lop.by/DNA
Este ciudată menționarea ambasadorului Greciei printre cei prezenți la Liturghia la care a fost pomenit pentru prima dată Epifanie. Asta indică o implicare politică. Poate pentru greci este un semn de laudă, probabil ei urmăresc să mențină Imperiul bizantin de odinioară prin Patriarhii de Constantinopol, Alexandria și Ierusalim. Antiohia și-a pus ierarhie locală (arabă) din 1899.
Trebuie menționat că există deja mesaje de susținere din partea unor Mitropoliți africani, ceea ce arată că nu e doar o problemă strict grecească. Mitropolitul de Camerun și de Zambia și-au exprimat simpatia prin mesaje speciale.
Totuși nu este posibil ca o simplă presiune a unui ambasador să ducă la un gest cu asemenea greutate. Probabil că implicațiile sunt mult mai mari, și nu mă refer doar la Patriarhia Alexandriei. Ortodoxia la nivel mondial este în mare derivă, chiar și în Rusia, dar și la noi. Deciziile bisericești pot fi influențate de politic, e firesc într-o măsură, dar nu să fie dictate împotriva spiritului credinței.
Vai de ortodoxie… Cat de trist!
Astăzi Mitropolitul Efrem de Idra și Eghina nu a permis schismaticilor ucraineni să slujească la sărbătoarea Sf. Nectarie. Iar egumena Tecla de la o Mănăstire din apropiere a declarat că nu le dă voie nici să intre în incintă pentru că sunt mireni doar cu rasă, care se prezintă drept clerici.
Mare lucru, da, să vedem că există încă drept măritori creștini – ierarhi, preoți, monahi și mireni – care apără Adevărul.
Cinste lor! Dumnezeu si Maica Domnului sa-i aiba in paza!
acum BORu isi va face exarhat si in Africa, nu-i mai opreste nimic.
urmeaza Ierusalimul ? acolo majoritatea ortodocsilor sunt palestinieni si nu greci ca in Alexandria.
daca urmeaza acelasi scenariu si acestia trec la BORu se schimba complet situatia in Biserica din Ierusalim.
ce vremuri !
Doamne ajuta !
Nu cred că rușii urmăresc să-și facă exarhat în Africa sau în Ierusalim. Spre exemplu, nu știu să fi făcut sau să aibă în vedere să facă în Grecia sau în Sfântul Munte. Au făcut doar o biserică în Constantinopol ca replică la faptul că Fanarul a trimis exarhi în Ucraina la început.
În mod normal, vor respecta teritoriul canonic al celorlalte Biserici. Zic și eu, dar vom vedea.