Situl Activenews publică astăzi un articol cu titlul „Clopotul lui Klaus și trăgătorii de sfori” în care este preluat un mesaj polemic prin care se reproşează autorităţilor, şi acelui domn ce locuieşte acum la Cotroceni, faptul că promovează mesaje care sporesc teama populaţiei, teamă pe care ar urmări să o speculeze, prin intervenţii paternaliste sau despotice, în folosul electoral al Partidului Naţional Liberal.
Elementul central al mesajului este reprezentat de o diagramă olografă, o reprezentare grafică intitulată „Curba lui Klaus” despre evoluţia procentului de infestare cu Covid-19 în luna aprilie. Se îmbină aşadar un text polemic, de opinie, cu o imagine simplă prin care se încearcă, de o manieră suverană, să se facă proba unei realităţi care îndreptăţeşte tonul revoltat al mesajului.
Însă date fiind împrejurările şi locul pe care Activenews îl ocupă în mediul online ortodox, considerăm că ar fi fost oportună preluarea unui material de tipul celui publicat pe situl ncase.me, pe care îl sugerăm cu titlu de exemplu în fereastra de mai jos. Acest articol, în limba engleză dar care poate fi tradus în română de cei interesaţi urmând instrucţiunile publicate pe GitHub, prezintă într-o modalitate limpede şi convingătoare, furnizând şi grafice dinamice de tip sandbox, elementele de sănătate publică avute în vedere de autorităţi şi de experţi atunci când propun măsurile pentru combaterea Covid19.
Îi îndemnăm pe cititorii de limbă engleză să acceseze situl pentru a putea verifica toate funcţionalităţile de calcul, inclusiv graficul corespunzător celui propus de Activenews.
Publicul poate înţelege astfel cu uşurinţă, fără a degrada acurateţea ştiinţifică şi rigoarea informării, toată paleta de concepte şi elemente de interes pentru a putea formula o critică susţinută, de tipul celor publicate şi preluate pe situl Contramundum.ro, atât cu privire la proporţionalitatea măsurilor luate de autorităţi, la necesitatea sau oportunitatea acestora cât şi cu privire la caracterul previzibil al efectelor acestor măsuri.
Dacă mediul ortodox ar avea astfel de surse de informare care să asigure din punnt de vedere al cunoaşterii o hrană tare, mesajele (polemice) ar avea o cu totul altfel de consistenţă şi ar educa, în mod indirect, un anumit tip de atitudine faţă de modalitatea insultătoare în care statul român îi tratează pe credincioşii ortodocşi, atât în planul libertăţilor şi drepturilor individuale dar şi a celor colective.
Respectivul articol ne dă prilej să propunem câteva observaţii despre modalitatea în care unii credincioşi ortodocşi se informează online şi despre sursele de informare. O butadă cunoscută spune că „Să informezi înseamnă să influenţezi” iar în arealul digital ortodox există unele surse de informare cu o notorietate crescută, care influenţează opinia credincioşilor prin simplul fapt al poziţionărilor anterioare pe teme de interes. Bineînţeles că notorietatea nu echivalează credibilitate, dar credibilitatea în mediul ortodox este, din păcate, deseori substituită de loialitate, mai ales în condiţiile actuale de prigonire a ortodocşilor de către cei din afara şi dinăuntrul Bisericii.
Pentru un anumit segment al publicului ortodox, poziţionarea sitului/blogului privitor la anumite subiecte reprezintă principalul criteriu de evaluare a credibilităţii. Acesta este şi unul din motivele pentru care există o aşa mare fărâmițare a publicului ortodox, la pachet cu unele loialităţi bine înrădăcinate. Se mai poate observa că diferenţele de viziune sunt asumate oarecum identitar, nu reprezintă simple opinii diferite, ci dimpotrivă, chiar şi în plan civic par esenţiale: nu au loc la aceeaşi masă ecumenişti cu ortodocşi, pomenitori cu cei care nu mai pomenesc pe ierarhi, vaccinişti cu antivaccinişti, procip-anticip, pro/neutru 5G cu anti5G, iar asta fără a menţiona afilierile sau preferinţele politice.
Totodată, avem în mediul digital ortodox surse de informare care şi-au asumat un conţinut informaţional necorelat cu mass-media consacrată, situri şi bloguri care promovează informaţii aşa-zis antisistem, nefiltrate politic sau din punctul de vedere al corectitudinii politice. De multe ori, nici măcar din punctul de vedere al corectitudinii factuale. Sunt surse care fac rabat de la o anumită aşezare a subiectelor şi modului de tratare, indiferent că vorbim de formă sau de conţinutul ideilor pe care le promovează.
În peisajul media din România, în afară de basilica.ro (exclusiv furnizor de informaţii specializate), nu există sursă ortodoxă de informare profesionistă şi credibilă, recunoscută ca atare de parteneri media consacraţi. Atunci când comunică publicului general chiar şi basilica.ro o face doar ca reacție, prin comunicat de presă sau drept la replică.
Jurnalismul independent ortodox pare că lipseşte cu desăvârşire şi nu ar avea capacitatea de a promova subiecte care să orienteze atenţia publică. Siteurile de opinie sunt reactive, nu își propun să ceară explicaţii din partea factorilor de putere, nici măcar din partea autorităţilor bisericeşti, puţine spre zero îndrăznesc să promoveze idei proprii cu deschidere către public.
Atitudinea generală este una reacţionară, fără orizont, intoxicată de produse informaţionale de (foarte) slabă calitate, fără nicio valoare acţionabilă. Apoi, grija noii securităţi de a controla atent laicatul ortodox a produs o serie de personaje publice imobile pe scena publică, vectori de influenţă a căror menire principală pare a fi să ocupe şi să consume atenţia şi energia civică ortodoxă.
Modalitatea incorectă şi vădit părtinitoare în care media consacrată tratează teme care sunt de interes direct pentru credincioşi a educat publicul ortodox să accepte, din loialitate, produse informaţionale care nu sunt de cea mai bună calitate. Totodată, dacă la începuturile internetului românesc temele conspiraţioniste erau promovate de situri de factură ezoteric/sectar-neortodoxă, cultura antisistem promovată în ultimul deceniu a produs o consecinţă ciudată, aceea că ortodoxia sau sursele media asociate simbolic cu ortodoxia devin vectori de difuzare a unor teorii în general etichetate ca fiind de factură conspiraţionistă.
Astfel, adevăruri parţiale, teze de mare plauzibilitate, opinii care se impun cu necesitate a fi discutate, sunt catalogate ca fiind false sau controversate, aruncând în derizoriu teme civice şi politice de importanţă crucială pentru publicul ortodox. Pasivitatea clericilor ortodocşi cu privire la compromiterea şi îngroparea unor teme şi subiecte esenţiale în viaţa cetăţii educă un tip butaforic de participare civică sau animă reacţii excesive din partea mirenilor.
Atitudinea necinstită a presei faţă de ortodoxie este mai departe multiplicată de autorităţi şi de politicieni, lucru care consolidează ethosul antisistem al informării ortodoxe din spaţiul online. În aceste condiţii, opiniile exprimate inițial ca reacție alunecă uşor spre polemică, batjocură sau tulburare, toate fără legătură cu duhul pe care ar trebui să-l cultivăm.
Or, în acest punct de auto-compromitere intervine statul prin măsuri de cenzură care, într-o formulare cunoscută, aruncă şi copilul din copaie, nu doar apa, speculând slăbiciuni pe care ni le cultivăm singuri, pe fond resentimentar. Din punctul de vedere al libertăţii de exprimare, cenzurează brutal, prin suprimarea accesului general nu doar la un material punctual, dezminţit în prealabil şi amplu motivat în susţinerea deciziei de cenzurare, ci la întreaga prezenţă şi deschidere către cititori a publicaţiilor digitale.
Este nevoie, în acest punct, să subliniem dezgustul nostru explicit faţă de modalitatea în care autorităţile şi persoanele care ocupă funcţii relevante au înţeles să restrângă atât libertatea religioasă cât şi libertatea de expresie, (despre care recunoaştem că nu sunt absolute!) sub pretextul combaterii infecţiei cu Covid19. Opinia noastră este că măsurile de cenzură dispuse pentru siturile justitiarul.ro, ortodoxinfo.ro şi blogul https://danielvla.wordpress.com sunt lipsite de proporţionalitate, sunt insuficient şi necorespunzător motivate, nu iau în considerare temeiurile relevante care ar trebui să justifice astfel de măsuri, nu sunt fundamentate obiectiv, nu sunt necesare în contextul unei societăţi democratice, sunt inadecvate faţă de scopul pentru care au fost luate, sunt imprevizibile prin efectul retroactiv al aplicării, sunt definitive şi ireparabile prin atingerea demnităţii persoanelor cenzurate pe considerente de oportunitate a exprimării ideilor către public iar temeiul juridic folosit reprezintă, în opinia noastră, un (vădit?) abuz de drept prin interpretarea neloială a dispoziţiilor constituţionale şi a legislaţiei în vigoare.
Formulăm aceste aprecieri fiind în cunoştinţă de cauză despre fenomenul fakenews şi credem că autorităţile îl folosesc străveziu drept scuză mincinoasă pentru justificarea unor măsuri intenţionat vătămătoare faţă de care se impune angajarea unor forme de răspundere juridică. Înţelegem că în condiţii de criză şi de stare de urgenţă interesul public prevalează drepturilor şi libertăţilor individuale sau colective, dar opinia noastră este că, în fapt, cenzura operează în baza unor criterii subiective care nu par a avea la bază nicio evaluare tehnică ce ia în calcul criteriile descrise de normele de recomandare antifake. Aidoma, considerăm că restrângerea drepturilor religioase nu are la bază temeiuri obiective, cuantificabile, măsurabile, proporţionale şi credem că este vorba despre acte nelegitime de impunere despotică a voinţei administrativ birocratice a statului.
În atare condiţii, autorul acestor rânduri se simte pe deplin îndreptăţit să îşi reconsidere loialitatea cetăţenească datorată statului şi autorităţilor care au provocat restrângerea acestor drepturi. Am în vedere faptul că, din considerente strict economice, mii de cetăţeni români au părăsit România lucrând în beneficiul altor state, fără a-şi renega dragostea de neam, ţară şi credinţă şi consider mult mai întemeiată această atitudine raportat la restrângerea arbitrară a libertăţilor fundamentale, precum cea religioasă şi cea de liberă exprimare. Cunoaştem că doctrina juridică este unanimă în descrierea acestor drepturi ca fiind relative, la fel cum cunoaştem şi desconsiderarea pe care Sfinţii Închisorilor au avut-o faţă de statul comunist şi faţă de metodele revalorificate astăzi de a aduce şi a impune pacea socială şi binele colectiv(izat), atitudine a Sfinţilor pe care noi o primim drept model de conduită civică.
Atitudine antisistem sau de confruntare şi facilitare?
În condiţiile în care statul român manifestă o atitudine vădit antiortodoxă, prin aceea că nu este dispus să ia în considerare interesele noastre legitime şi/sau le atribuie un criteriu valoric în ordinea juridică şi civică ce nu corespunde nici stării de urgenţă, nici criteriilor statului de drept şi lămurit nici garanţiilor constituţionale, este necesară, printre altele, abandonarea de către publicul ortodox a atitudinii anti-sistem.
Antisistem înseamnă astăzi o împotrivire generică, nedeterminată, fără niciun fel de impact practic dar dăunătoare atât din punct de vedere intelectual, social, cultural cât, mai ales, duhovnicesc. Atitudinea antisistem cultivă o spiritualitate neortodoxă, vătămătoare! Atunci când se exprimă public, atitudinea antisistem apelează la elemente împrumutate din teoriile conspiraţioniste, elemente care nu permit verificare factuală, care se compromit prin asociere cu elemente false, raţionamente greşite şi aşa mai departe. Credincioşii ortodocşi sunt împinşi spre o atitudine de înfruntare a statului fără a avea vreo posibilitate de a evita marginalizarea sau ostracizarea. Asta înseamnă antisistem – este o înfruntare seacă, fără rod, fără rost, resentimentară, una care nu zideşte. Rezultă o atitudine nejustificată de frică şi de deznădejde.
Spre deosebire de înfruntare (atitudine antisitem) noi propunem o atitudine de confruntare:
CONFRUNTÁ, confrúnt, vb. I. 1. Tranz. A pune în față două sau mai multe persoane pentru a verifica adevărul spuselor lor. 2. Tranz. A pune față în față obiecte, opere, fenomene etc., pentru a le verifica sau a le compara. 3. Refl. A putea face față unei situații, probleme etc. (deosebit de) dificile. – Din fr. confronter.
Cf. Dexonline.ro
Verificarea adevărului poate fi făcută astăzi cu mijloacele aflate la dispoziţia oricărui credincios, în măsura şi cu resursele disponibile fiecăruia. Deşi efortul pare descumpănitor la prima vedere, un demers colaborativ descentralizat este apt să infirme printr-o examinare relativ simplă cea mai mare parte din tezele vehiculate de puternicii zilei. Trăim într-un spaţiu colmatat de minciuni şi neadevăruri, foarte multe generate de sus în jos, care, totuşi, pot fi lesne demontate cu informaţiile disponibile în surse deschise, recunoscute chiar de cei care le invocă în susţinere, informaţii care ne sunt disponibile nouă.
Mai avem nevoie de iniţierea unor forme de dialog şi de un efort de chibzuire, de judecată şi de apreciere a informaţiilor care să fie vizibil şi făcut în folosul publicului.
Atitudinea pe care o propunem mediului ortodox este aşadar este una de bună-credinţă, de a avea încredere în autorităţi doar în măsura în care nu le putem verifica din lipsă de resurse (umane, materiale sau de alt fel). Însă acolo unde este posibil (în foarte multe privinţe!) suntem datori să confruntăm „adevărurile” statului cu ceea ce ne este disponibil şi recunoscut nouă, întrucât, din punctul nostru de vedere, statul a făcut dovada că nu este demn de crezare şi nici vrednic de încredere sau de loialitatea creştinilor ortodocşi. Pentru orice alt element pe care nu îl putem verifica, propunem să facem ascultare, astfel cum este tradiţia ortodoxă de a ne supune. Este la fel de probabil să ne regăsim în situaţia de a recunoaşte temeinicia unor măsuri luate de stat sau o neputinţă justificabilă, sau alte elemente care să ne înţelepţească spre noi forme de înţelegere.
Este mare nevoie de participarea clericilor la viaţa cetăţii, fie prin forma de clericalism pe care am propus-o noi (Clericalism XVIII) fie chiar direct, astfel cum avem multiple exemple în vieţile sfinţilor. E nevoie să se înţeleagă de către părinţii ierarhi că nu mai poate fi cultivată o ortodoxie marginalizată în interiorul ortodoxiei! Faptul că produse informaţionale, precum sunt unele preluate de situl ortodoxinfo.ro de pildă, stârnesc repulsia clericilor cu vizibilitate publică, nu îi absolvă pe aceştia de datoria de a prelua temele vizate şi de a le trata corespunzător, după puterea fiecăruia, însă cu inimă bună şi cu sinceritate, aşa încât să nu existe acest proces continuu de auto-ghetoizare digitală în grupuscule de factură ortodoxă.
Sunt subiecte cu un grad foarte mare de infestare, de compromitere, care au fost aruncate în mijlocul curţii noastre şi care fac parte astăzi din cultura digitală antisistem pe care o împărtăşesc mulţi ortodocşi. Dar pasivitatea clericilor de a se îngriji, de a veghea la acest câmp de cunoaştere în care se formează astăzi credincioşii, încurajează perpetuarea unor atitudini dăunătoare atât în plan lumesc cât şi în plan spiritual. Oare dacă ne preocupă soarta parohiilor mici, cu câteva zeci de credincioşi, oare nu cu atât mai mult ar trebui să ne preocupe comunităţi online de 50 000 de credincioşi sau poate mai mult?
Comunitatea ortodoxă are nevoie nu atât de lideri cât de facilitatori, persoane care să contribuie la un obiectiv comun general acceptat. La acest moment şi în împrejurările actuale, credem că este de primă utilitate orice demers de confruntare a statului şi a altor autorităţi sau organisme din aceeaşi categorie folosindu-ne de instrumentele pe care chiar aceste entităţi ni le recunosc ca fiind valabile.
Dacă nu vom şti să ne angajăm în dialog vom continua să dezvoltăm naraţiuni paralele, să trăim în lumi diferite, să perpetuăm o cultură antisistem care ne este atât de dăunătoare şi despre care noi îndrăznim să credem că este incompatibilă cu ortodoxia.
Dialogul cu statul presupune contactul cu persoanele aflate în funcţie de conducere sau execuţie, prin audienţe, petiţii, cereri, plângeri, memorii, efectuarea de stagii de practică, voluntariat etc. Trebuie să cerem iar şi iar explicaţii şi lămuriri astfel încât să înţelegem motivele avute în vedere la luarea măsurilor şi să putem pricepe logica internă a deciziilor prin care sunt implementate politicile publice.
Suntem încrezători că această activitate este accesibilă credincioşilor ortodocşi care au o cultură şi o educaţie de nivel mediu, dar care şi-au cultivat inima bună şi judecata sănătoasă şi, mai ales, care ştiu să-şi recunoască limitele şi să caute ajutor, rămânând senini şi înţelepţi. Suntem datori Bisericii să procedăm astfel, cunoscând că nu putem sluji la doi stăpâni, căci doar pe Unul îl putem iubi. În aceste zile statul a făcut proba nedreptăţii sale, dar nu avem deschisă nici calea resentimentului care ne orbeşte duhovniceşte şi nici pe cea a împotrivirii (declarative) care ne duce la deznădejde.
Cu siguranţă că vom avea necazuri, dar ştim că şi acestea au rostul lor.
Felicitari ptr articol,superb cu multe adevaruri ,intrebarea este cine a inceput cu manipularea Roata se intoarce , s a pornit un razboi profesionist de dezinformare care nu mai poate fi controlat, milioane de adevaruri ce contin zeci de capcane sufoca capacitatea de gandire a majoritatii
Foarte binevenit acest articol, felicitări! Publicațiile din spațiul ortodox românesc cel puțin, duc o mare lipsă de astfel de opinii. Este mare nevoie de a fi lămurite problemele pe care le-ați expus și de a demasca direcția în care ne lăsăm trași de ele, conștient sau nu. Nădăjduiesc ca acest articol să dea mai multora curaj în a se distanța de atitudini care, pe termen lung, au adus mai mult dezbinare decât lămurire. Eu cel puțin îl voi recomanda pe mai departe multora. Mai ales celor mai… exaltați.Nu cred că sunt chiar puțini cei dezamăgiți atât de discursul oficial pios, sec și fonfăit (uneori la propriu) cât și de cel foarte reactiv și lipsit de discernământ… de unde se și retrag în tăcere, refuzând să ia parte la spectacolul general. Iar în rândul „lămuriților” amatori ai publicațiilor menționate sunt adesea (cu mult prea puține excepții) întreținute patologii distructive sau pietiste, adicții, obsesii și multă înverșunare care, într-adevăr, nu au în esență nimic de-a face cu ortodoxia.
Sincer să spun, nu am știut dacă să mă bucur pentru închiderea blogurilor menționate sau nu, deși nu pot fi de acord cu fenomenul fake news și închiderea publicațiilor. Am și eu o „revoltă” față de acestea fiindcă de-a lungul anilor au coagulat în jurul lor o pseudo-rezistență exaltată subminând de fapt ceea ce putea fi o mișcare de reînnoire, de recatehizare a ortodocșilor. Activenews în schimb, deși are și postări grosolane și fără folos cum e cea discutată, mai mult mă deranjează că promovează des pe post de speakeri creștini vedete tv care au smintit o generație întreagă de tineri, masoni conservatori și intelectuali de-ai lui Băsescu, asociații cu discurs (poate chiar intenționat) extremist etc. Dar asemenea fac și Doxologia, Basilica, de ex.
Altfel, trebuie remarcat că își fac loc pe Activenews și personalități onorabile și interviuri, analize valoroase. Păcat că apar în contextul descris, lucru care pentru prea mulți duce la scăderea credibilității mesajului lor.
Întrebarea este: de unde se poate începe? Eu cred în puterea argumentului la momentul prezent, cred că oamenii (destui) încă sunt în căutarea lui și își doresc să iasă din amorțeala generală.
Poate chiar pornind de la acest articol ar fi bine să se contureze o discuție și listă de argumente cu care să nu ne fie rușine să ieșim „în lume”, contra situației prin care trecem. Argumente medicale, legale, politice, ideologice. Cred că e prea mult totuși pentru o secțiune de comentarii 🙂
Deasemenea A.N. il promoveaza pe Arsenie Boca si pietismul grav din „jurul” acestuia.
@Ips, Pintan, Ortodox
Vă foarte mulţumesc! 🙂 Îndrăznesc cu următoarele replici:
Nu poate fi controlat la nivelul întragii societăţi, încă, deşi cred că eforturile spre acolo se îndreaptă. Dar! poate fi controlat la limita cercului nostru moral, adică la limita lucrurilor care ne interesează pe noi, a celor pentru care suntem dispuşi să depunem eforturi ca să ajungem la înţelegere sau, ideal, la adevăr. Am scris despre cercul moral la năzuinţe, e un concept nu prea întâlnit în mainstreamul nostru, dar cred că ne-ar lămuri foarte uşor în privinţa căii de luat dacă am înţelege exact ce presupune însuşirea acestui concept. E un război nu doar de dezinformare ci este o încleştare între diferite forţe care se manifestă în plan politic, social, cultural, juridic şi militar, deschis sau prin proxy. Noi trebuie să avem o sumă însuşită de lucruri pe care ni le dorim în societate, lucruri concrete, nu doar cele de principiu. E mare problemă că în rândul nostru, al ortodocşilor, sunt aruncate tot felul de teme şi subiecte pe care ni le însuşim de parcă ar fi Sfintele Dogme, sau mai dihai chiar, şi asta doar în efectul culturii antisistem care este lăsată să se dezvolte. Permeabilitatea asta antisistem în ethosul ortodox este consecinţă directă a retragerii ierarhilor din spaţiul public, a absenţei lor în momentele cheie, cu miză simbolică, asta e părerea mea plecând de la ceea ce găsesc în vieţile sfinţilor.
majorităţii.. credincioşilor, cred că era completarea. Majoritatea, ca element colectiv, nu are capacitate de gândire, are nişte reguli specifice de însuşire a unei opinii dominante. Reguli care, la noi, sunt parazitate şi inhibate cu bună ştiinţă în mediul ortodox, asta cred. Cert e că există şi o mare pasivitate, că forumurile cu potenţial sunt repede aduse la ordine. Singura opţiune este cea descentralizată, low key, cea în care fiecare site, blog, platformă îşi face transparente o sumă de informaţii, obiective, năzuinţe, convingeri astfel încât să poată fi imaginat un repertoriu comun de interese. PARE foarte mecanic, tehnic şi artifical tot ce scriu aici, dar nu este aşa. E suficient să existe conversaţie între diferite platforme/situri, un schimb de idei, împropriat de un ierarh şi buba-i gata.
Cred că dezbinarea e un efect tranzitoriu, firesc, al conversaţiei, doar că ne sperie. Ortodocşi fiind, ne dorim să cedem repede de acord în privinţa lucrurilor care contează.. că doar avem aceleaşi informaţii. Doar că nu doar informaţiile contează, ci şi multe altele, momentul, înţelegerea, poate şi duhul cultivat de fiecare în parte. Dacă am tolera dezbinarea aceasta ca un produs firesc al conversaţiilor, poate am înainta spre un loc mai luminos.
Nu prea e de bucurat pentru că e ilegal. Iar fenomenul fakenews e real şi extrem de dăunător nouă, fie pentru că îl ignorăm, fie că îl desconsiderăm şi este instrumentat împotriva noastră. Dincolo de simpatii sau antipatii, eu unul cred că închiderea siturilor, în aceste împrejurări şi în acest mod, e un abuz. Părerea mea este că acele persoane care au făcut asta trebuie să meargă la închisoare. Este o despărţire atât de mare de garanţia constituţională, făcută cu aşa o desconsiderare a statului de drept, făr nicio proporţionalitate, cu discriminare vădită, încât, din punctul meu de vedere, acele persoane trebuie condamnate penal, măcar cu suspendare. Că închiderea sitului poate produce şi efecte favorabile celor cenzuraţi, că e un mare impuls de notorietate, o validare a culturii antisistem, din punctul lui Gabriel/Daniel de vedere, asta e altă discuţie.
Blogosfera ortodoxă e un fel de microcomunitate în care nu toţi membrii colectivităţii ne plac, nu-s toţi ideali, nici noi nu suntem. Ceea ce contează însă e armonia „satului ortodox din online”, în care toţi (ar trebui) să se simtă ca acasă. Aşa încât, nu prea are rost să ne întrebăm de ce ortdoxinfo are atâta vizibilitate, cât să ne întrebăm de ce nu există elite profesionale care să-şi asume integral un ethos ortodox. Ortodoxinfo face ceea ce ştie şi ceea ce i-a adus o mare vizibilitate şi un public fidelizat, hiperpartizanat. Eu unul nu am încredere în aceste situri, nu îi cunosc pe administratori decât indirect, deşi, din câte îmi dau seama, mare parte din notorietatea theodosie.ro li se datorează. Nu neapărat traficul pe care îl avem, cît notorietatea, faptul că au preluat articolele părintelui Lavrentie despre Ucraina şi altele. Dar Ortodoxinfo nu este compensat de alte forumuri ale ortodocşilor cu caracter misionar care să îl apropie de matcă, fără ca asta să însemne că nu are dreptul (civil) să se comporte cum o face. Din punctul meu de vedere, care ar trebui explicat mai mult, ortodox info are loc în continuare în blogosfera ortodoxă în exact maniera în care a funcţionat şi până acum. Alte lucruri ne lipsesc..
Este o frustare că lucrurile nu merg cum am vrea noi să meargă, crezând că ar merge bine dacă. Dar asta ne este dat acum, cu asta lucrăm. Ar fi ideal să existe un cotidian ortodox cu vizibilitatea adevarul.ro, dar cu perspectiva celor de la activenews/cuvantul ortodoxtranspusă în forme media adecvate, cu angajamentul civic al lui Ninel Ganea şi a celor de la Academia privată, cu înverşunarea tenace a lui Mihai Silviu Chirilă, cu credinţa şi înţelegerea teologică a părintelui Lavrentie. Dar asta avem deocamdată, sper să ne lase Domnul şi atât.
Cred că se poaet începe de la fiecare în parte, suveran în cercul său moral. Articolul acesta nu are cum să fie punct de plecare pentru iniţiative de masă, nu are forma şi nici conţinutul necesare. Tot situl theodosie este gândit ca să confirme viabilitatea unei idei principale, aceea că şi middle+class-ul este util societăţii. Este util mai ales dacă nu facem din el fanion. De plecat cred că se va pleca, dacă, de la cei care vor şti să înţeleagă tot mediul ortodox, online şi offline, ca fiind un singur corp care trebuie orientat spre o direcţie sănătoasă. DAcă însă se vor cultiva multiple paliere de ortodoxie care nu discută între ele, nu vom face nimic. Avem nevoie de facilitatori, până ca ierarhii noştri să-şi asume funcţia de.. ierarhi.
Deocamdată cred că fiecare dintre noi ar face bine dacă ar avea grijă de lucrurile pe care le aduce în ograda noastră comună: să înţelegem(!) ce dăm mai departe. Ar fi un început!
slab articol
adica daca nu avem noi posibilitatea sa investigam, dar o lume intreaga vorbeste, in cotidiane de renume, dupa parerea ta ar trebui sa nu publicam… vad ca aveti idei si personaje… faceti voi un cotidian serios, ca la sfaturi se pricepe oricine
Sfaturile bune sunt binevenite oricând. Ceea ce am spus e că trebuie să înțelegem ce transmitem mai departe. Dacă facem asta știm și ce e sigur, intuim și partea de speculație iar teoria conspirației rămâne doar atât. Nu devine parte din realitatea noastră subiectivă.
informatia se transmite mai departe… fiecare e liber sa creada sau nu… deja gandirea ta se aseamana mult cu a sistemului… conspiratie, fake news bla bla… cam multe conspiratii s-au adeverit.. acum cinci ani daca pomeneai de vaccin ce contine cip tot de conspiratie erai acuzat… lasati corectitudinea asta, aparent ortodoxa, ca tot politicaly corect este… Faceti ceva concret, nu mai impingeti pe altii… ce apare pe unele site-uri ortodoxe, e f filtrat de ce exista pe plan international
Jan, tocmai asta pledează pentru ceea ce zic: faptul că pentru multe teorii ale conspiraţiei devine evidentă partea de adevăr după o anumită perioadă de timp, dar nu în timp util. Teoria în sine nu se adevereşte nici după x ani pentru simplul motiv că forma în care este înpachetat acel adevăr parţial este improprie, forma nu este bună, este nefolositoare.
Există o vorbă foarte adevărată: medium is the message. În traducere, forma, modalitatea de transmitere, contextul determină conţinutul de cunoaştere al mesajului şi, mai ales, valoarea de acţionabilitate a informaţiei. O poţi folosi ori ba? Informaţiile compromise de forme conspiraţioniste nu pot fi folosite pentru avansarea sau apărarea intereselor noastre! Nu poţi ciopli o stâncă cu un ciocănel de traforaj!
Noi alegem să ne intoxicăm singuri crezând că „ficatul” înţelepciunii colective poate filtra toxinele. Or, nu este aşa! Toxinele acestea crează o dependenţă de consum care alterează starea generală de sănătate în corpul Bisericii.
Asta vedem astăzi când cei din afară dictează (indirect) temele pentru care se inflamează credincioşii ortodocşi, mai ales credincioşii care îşi asumă o independenţă de gândire faţă de linia oficială a Bisericii. Ceilalţi credincioşi,ascultătorii, înţelegând că modul acesta de raportare la realitate nu este unul corect, firesc, că nu este creştinesc, se duc în extrema cealaltă, fac o ascultare soră cu obedienţa inconştientă; devin, în esenţă, nişte fameni incapabili să mărturisească credinţa. Ei cred că neieşitul din cuvântul ierarhului echivalează mărturisirea credinţei, translatând o regulă de ascultare destinată părinţilor de mănăstire, dintr-un context specific de creştere duhovnicească, într-o practică civică extrem, extrem de păguboasă.
După care, tot ierarhii care cultivă în apropiere fameni fără niciun fel de consistenţă, se declară dezamăgiţi de popor, acuză lipsa de susţinere şi aşa mai departe. Păi dacă în loc de curea de transmisie pe lanţ tu părinte ierarh alegi sfoară de tei, de ce te plângi?
Lucrurile acestea nu sunt chiar atât de simplu de rezolvat, presupunând că mai pot fi rezolate. Dar un punct de plecare esenţial se referă la modul în care primim şi transmitem informaţia mai departe şi modul în care reuşim să configurăm cercul nostru moral. Chestiunea asta nu ţine doar de înţelegere ci şi de putere politică, putere care trebuie dezvoltată la nivel de grup, de corp civic.
Subliniez că nu îmi doresc să vorbim doar despre lucruri pe care le putem dovedi, căci asta nu se va putea face vreodată! Dar este necesar să fim lămuriţi asupra unor elemente minimale pe baza cărora să putem anticipa. Cu cât avem o rigoare mai mare pentru informaţiile de bază cu atât mai precis putem specula, anticipa, emite judecăţi inductive.
Cu cât mai mare este baza persoanelor de categorie medie care îşi asumă acest mod de judecată, cu atât mai utili putem fi pentru aceia pe care Domnul îi va ridica să ne fie lideri. Dar câtă vreme noi suntem nisipuri mişcătoare, nu prea are rost să aşteptăm lideri care să coaguleze ceva în folosul nostru colectiv. Părerea mea..
Mai omule, tu te îneci în prea multe cuvinte… deșarte. Sistemul care gândește exact ca tine, consideră teoria conspirației chiar și citate din sf. Scriptură. Tot ce e legat de pecete, de 666, antihrist samd. este la fel bagatelizat.
Lasa forma, lasa fondul, modul de transmitere si DA informatia la oameni. Cand ai sa ajungi la masuri de proroc, cu viata sfanta incat sa emiti numai postulate, atunci te vom asculta pe tine. Nu ma intind, sper ca ai inteles ideea: libertate de exprimare, fara blasfemii.
Jan, ce faci (concret) cu informaţia dată aşa oamenilor? Cum o foloseşti?
Face fiecare ce poate, ce vrea. Informația trebuie să circule liber.
@p Lavrentie
Trebuie atrași cât mai mulți din val, iar cei actuali nu trebuie lăsați să fie luați de val
Nu e nevoie sa fii prooroc ca să urmărești o discernere a lucrurilor. Dimpotrivă, abia proorocii știu în ce să se încreadă. Nu trebuie sa mergem neapărat după val. Nu pare de încredere.