Conform unui comunicat de ieri al INSP (Institutul Național de Sănătate Publică), au fost făcute publice recomandările pentru perioada ce va urma relaxării din 15 mai. Sunt luate în vizor și slujbele bisericești spre a fi permis accesul credincioșilor, acestea fiind oficiate afară. Este o veste bună dacă avem în vedere faptul că, până acum, ni se spunea că nu vor fi deschise lăcașurile de cult, dar reglementările ridică probleme serioase, fiind o intruziune în ritualul ortodox. Dar nu trebuie să ne bucurăm prea mult pentru că există și alte propuneri de relaxare, care nu aduc nici o schimbare, fiind permis doar accesul clericilor. Însă merită o dezbatere fructuoasă pe această temă.
Deși un aspect important este baza legală, voi trece peste el în acest articol. Eu personal nu înțeleg în ce măsură este vorba de recomandări sau reglementări obligatorii și în ce cadru legal vor fi încadrate, care va fi situația după 15 mai. Având în vedere ultima decizie a CCR, situația țării pare a fi una ilegală, bazată pe interese și factori de putere, nu pe norme clare, pe legi. Există o instabilitate puternică în urma acestei pandemii și pentru că este prost gestionată.
Pentru a fi mai clar, conform teologiei ortodoxe, Biserica nu este din lumea aceasta, ci urmărește niște legi prin care să fie atinsă de credincioși viața viitoare. Asta nu înseamnă că este împotriva vieții pământești, ci că are idealuri mai înalte. În acest context, nevoia credincioșilor de a se ruga și a participa la slujbe trebuie judecată în plină pandemie de cler, nu de stat sau de alte autorități extra-bisericești. Ori lucrul acesta nu s-a întâmplat până acum, ba, mai mult, Patriarhia a recunoscut dreptul de intervenție al statului în oprirea accesului credincioșilor la cult chiar și în ziua de Paști. Deci măcar în ceasul acesta se impune să ne apărăm drepturile și statutul autentic de creștini, cu atât mai mult cu cât ne este recunoscut de cadrul legal existent, care prevede libertatea religioasă, ce nu trebuie anulată nici în starea de urgență.
În acest context, Biserica ar trebui să umple acest gol pentru credincioși în mod independent, să emită reglementări clare. Este remarcabilă în sensul bun reacția purtătorului de cuvânt al Patriarhiei, Vasile Bănescu, prin prudența manifestată în privința Împărtășaniei, dar mai puțin de apreciat pentru referințele la celelalte culte în această privință, fiind cunoscute diferențele semnificative pe acest subiect dintre ortodoxie și restul confesiunilor. Acesta a afirmat, printre altele, că: „problema Sfintei Împărtășanii și a împărtășirii credincioșilor este una care aparține însă exclusiv Bisericii” și că „Biserica Ortodoxă Română se va consulta cu celelalte Biserici Ortodoxe surori pentru a găsi împreună, în comuniune și în spiritul fidelității față de tradiția liturgică, cea mai bună cale referitoare la accesul credincioșilor, în contextul pandemiei, la miezul vieții creștine: Sfânta Împărtășanie”. Desigur că măsurile acestea vizează toate cultele și este firească o consultare între ele, totuși nu pe tema Împărtășaniei pentru că există diferențe chiar și de administrare, fără a mai spune despre cele de doctrină. În sfârșit, după ce Patriarhia Română s-a compromis prin declarațiile inițiale pe tema molipsirii prin Împărtășanie și a fost contrazisă de majoritatea celorlalte Biserici Locale, nu se mai avântă să ia hotărâri hazardate. E de văzut care va fi soluționarea panortodoxă, care sper să nu fie în același spirit al fricii de contaminare.
Din păcate, purtătorul de cuvânt nu a făcut nici o mențiune la restul regulilor impuse, care afectează cultul ortodox, reprezintă o intruziune a statului în probleme bisericești. În plus, există și o discriminare inacceptabilă față de măsurile recomandate frizeriilor. În comunicatul INSP este precizată o suprafață de 4mp pentru fiecare client în spații închise, pe când în biserici este cerută una de 8 mp. Oare această distanțare fizică ține de virus sau de activitatea reglementată? Ar trebui să fie cel puțin la fel. În plus, nu este precizată distanța dintre persoane în cadrul slujbelor oficiate în aer liber, dar se subînțelege că va fi tot de 8mp, ceea ce este o anomalie și mai mare. Mediul exterior presupune o contagiere mai redusă, deci un spațiu mai mic, nu mai mare. 8mp înseamnă în jur de 1,5 m distanță între oameni, pe când 4mp presupun doar 1 m. Este necesară o precizie mai mare în exprimare, dar, în primul rând, o nediscriminare și intruziune în cultul Bisericii.
Este de remarcat că Arhiepiscopia Ortodoxă a Germaniei, Austriei și Luxemburgului deja a emis unele îndrumări privitoare la săvârșirea sfintelor slujbe în locașurile de cult în perioada de relaxare a măsurilor restrictive pentru teritoriul său. Stârnesc un interes deosebit cele referitoare la împărtășire. În primul rând clericii nu se vor „împărtăși cu Sf. Sânge direct din Sf. Potir, ci luând-L, o singură dată, cu lingurița”, iar diaconii vor primi Tainele de la preotul care va purta mască. Pentru împărtășirea credincioșilor vor fi folosite măști și mănuși (la care se poate renunța prin dezinfectarea mâinilor) de către preot și lingurițe și procovețe curate pentru fiecare credincios.
Consider că este normal să fie păstrate măsuri de prevenție, dar fără să exagerăm. Având în vedere că în Rusia există multe infectări, mai ales în mănăstiri și pe lângă biserici, ba chiar unul din egumenii Lavrei Sf. Serghie din Moscova, Tihon, medicul șef al Mănăstirii, a murit de complicații cauzate de virusul corona, este de la sine înțeles că sunt necesare măsuri de protecție. Majoritatea monahilor din Lavră s-au recuperat, ceea ce înseamnă că virusul nu este atât de mortal, dar nici nu este de acceptat să se îmbolnăvească cineva.
Având în vedere că Arhiepiscopul Pimen nu a transmis nimănui virusul, deși s-a împărtășit din același Potir cu mulți clerici, putem afirma cu încredere că Împărtășania este o Taină și e diferită de o băutură obișnuită. Nu este de competența medicilor să dea acum un verdict general în această privință, iar Patriarhia ar trebui să permită împărtășirea fără restricții pentru cei ce au credința necesară și s-au pregătit pentru primirea Sfintelor Taine.
Sunt discutabile și recomandările cu privire la atingerea icoanelor și primirea binecuvântării. La nivel de sugestii medicale sunt acceptabile, însă, așa cum am mai scris pe această temă la finalul unui articol mai vechi, credința în Dumnezeu ar trebui să biruiască orice pericol trupesc și amenințare la adresa sănătății în limite rezonabile.
Toată această situație paradoxală este generată de virusul care nu produce simptome foarte grave și totuși măsurile luate de prevenție sunt exagerate și fără acoperire. Însă aceasta este o subiect mai amplu, pe marginea căruia s-a scris în mare măsură și asupra căruia trebuie revenit pentru că este de o importanță capitală. Ușor-ușor, lumea poate căpăta o configurație cu totul diferită, dusă de valuri de emoții, isterii și chiar ură viscerală. Iar Biserica poate aluneca pe panta unui creștinism social dezastruos în ce privește menirea ei, care este una spirituală, nu materială.
„Biserica Ortodoxă Română se va consulta cu celelalte Biserici Ortodoxe surori pentru a găsi împreună, în comuniune și în spiritul fidelității față de tradiția liturgică, cea mai bună cale referitoare la accesul credincioșilor, în contextul pandemiei, la miezul vieții creștine: Sfânta Împărtășanie”.
Da, bună observație. Graba strică treaba. Deci e prea bună afirmația purtătorului de cuvânt.
1.Nu accept zeflemeaua in acest caz! Nu este „prea buna”, este gratuita!
2. Nu stiu de ce, dar nu mi s-a salvat tot mesajul. Care era asa:
„Biserica Ortodoxă Română se va consulta cu celelalte Biserici Ortodoxe surori pentru a găsi împreună, în comuniune și în spiritul fidelității față de tradiția liturgică, cea mai bună cale referitoare la accesul credincioșilor, în contextul pandemiei, la miezul vieții creștine: Sfânta Împărtășanie”.
„Desigur că măsurile acestea vizează toate cultele și este firească o consultare între ele, totuși nu pe tema Împărtășaniei pentru că există diferențe chiar și de administrare, fără a mai spune despre cele de doctrină.”
Cred ca e o greseala din neatentie din partea dvs.
In schimb, mi se pare grav in comunicatul IPS Teodosie:
„Amanam Sfânta Împărtășanie până când va fi voie să împărtășim cum trebuie.”
”Dacă vom sluji afară, avem spațiu mai mult. Dar, Sfânta Împărtășanie nu pot să ne-o recomande ei. O să avem discuții în Sfântul Sinod. Biserica este autonomă față de stat. E greu de acceptat, nu poate fi acceptat așa ceva. Amanam Sfânta Împărtășanie până când va fi voie să împărtășim cum trebuie. Avem frică să dăm cele sfinte ca și când nu ar fi sfinte! E o imixtiune în Cultul Bisericii. Nu facem compromisuri. O să analizăm!”, a declarat ÎPS Teodosie.
Cat despre Arhiepiscopia Ortodoxă a Germaniei, Austriei și Luxemburgului, in catedrala ortodoxa din Munchen este pictat Ierom. Arsenie Boca Clarvazatorul (sic!),
http://www.mitropolia-ro.de/index.php/ro/multimedia/video/151-catedrala-foto
(foto 50/74)
ba chiar si Sfantul Cuvios Francisc din Assisi
http://www.mitropolia-ro.de/index.php/ro/multimedia/video/151-catedrala-foto
(foto 9/74).
Asta pentru cine crede ca sunt caderi intamplatoare, din graba/neatentie. Dintr-una intr-alta. Oamenii sunt consecventi in agenda lor!
Iar de consultat Bisericile Ortodoxe surori, au mai facut-o si la Kolimbari. Ba chiar au luat decizii care (in capul lor) au caracter de obligativitate pentru intreaga pliroma ortodoxa!
1. Nu cred că se înțelege care zeflemea.
2. Inițial am citit fără atenție. Credeam că se referă la o consultare cu celelalte culte din țară la noi. Ceea ce ar fi fost de înțeles într-o măsură pentru că sunt măsuri care le privesc pe toate, dar în ce privește slujirea afară, distanța dintre oameni, cadrul legal…
Există o afirmație foarte nimerită a IPS Teodosie, anume că Biserica are autonomie față de stat chiar și prin lege. Dar nu o folosește.
Cât despre Sfânta Împărtășanie concret, nu avem ce amâna, adică să ne confomăm în vreun fel.
În rest, nu vreau să fiu foarte critic la tot felul de detalii, ci am o îngăduință față de tot felul de slăbiciuni în sensul că nu intru prea mult în ele, nu că le-aș accepta.
Din păcate și cele ce sunt ale Lui Dumnezeu acum se dau cezarului. Domnul ne arată încă o dată că e vremea dreptei mărturisiri și a bunei neascultări !
Hristos a înviat
Si covirusul a încetat ,
Sfanta Lumină l-a dispersat
Si a fugit de la noi din sat !
Însă virusul ecumenist
Sporeste tot mai trist ,
Face ravagii printre ierarhi
De-ti vine sa iei fuga printre brazi !
Auleu ce tărăboi
este-acuma printre noi!
De ierarhi nu ne mirăm
de la ei n-avem ce sa mai asteptăm,
Odata ce au dat mâna cu erezia
Le-a luat Domnul si întărirea !
Numai mila Domnului
Si a Maicii Domnului
Ne vor ajuta
Sa trecem si peste cele ce vor urma !
Doamne ajuta ! Sănătate tuturor cititorilor !
La anu’ si la multi ani !
Sa trăiți,
Să-mbătrâniți ,
Si in Rai să înfloriți …
Ca la 30 de ani ,
Cum o fo Adam întâi in Rai ,
Strălucit si luminat
Curățit de păcat ,
Unde răul nu mai este
Sarpele nu mai ispitește ,
Nimenea nu te mai necăjește
Arsița nu te mai prăjește.
Lăudati si cântați
Sfintei Treimi vă închinați
Si pe mine mă iertați .
Am aflat ca Pr Anghelas Anghelopolos a incetat pomenirea si el
Da, mi s-a comunicat și mie acest lucru, consemnat pe unele site-uri grecești, pornind de la Αγωνας αγονιζομενων ορθοδοξων χριστιανων (Lupta creștinilor ortodocși care se luptă). Dar, citind mai cu atenție, se pare că nu a întrerupt el comuniunea, ci doar pune pe tapet în articolul intitulat „Pagini negre ale istoriei bisericești contemporane” o serie de 13 aspecte grave, iar la final încheie cu două întrebări dacă nu cumva sunt de evitat episcopii și preoții care Îl vând pe Hristos până acum și să fie aplicată întreruperea pomenirii.
Inițial și eu am crezut, înainte să citesc mai atent, că a oprit și el pomenirea. Dar probabil că nu are motiv, el fiind sub un Mitropolit ortodox (Serafim de Kithire).
Însă este cumva curios că acest articol nu a fost preluat de cei din grupul Părintelui Teodor Zisis (care a scris un articol pe tema atacului la dogmele ortodoxe, însă pe care nu am apucat să-l citesc).
https://www.activenews.ro/stiri-social/Vasile-Banescu-spune-ca-Biserica-va-renunta-la-Sf.-Impartasanie-pentru-%E2%80%9Eo-scurta-perioada-pana-la-finalizarea-consultarii-cu-celelalte-Biserici-Ortodoxe-161477