În perioada aceasta de pandemie, Starețul Efrem de la Mănăstirea Vatopedi din Sfântul Munte Athos a activat foarte mult prin conferințele online susținute pe internet. A discutat nu doar cu diferite categorii de credincioși, ci și din diverse țări și de felurite naționalități. Printre altele, a reușit să atragă negativ atenția și comentariile unui ierarh ucrainean, Mitropolitul Luca de Zaporojie, cu declarațiile sale privitoare la schisma ce a cuprins întreaga Biserică Ortodoxă cu privire la înființarea structurii bisericești schismatice din Ucraina de către Patriarhia Ecumenică pe baza pretențiilor sale papiste.
Răspunzând la o întrebare din partea unor credincioși ruși din cadrul unei transmisii în direct pe internet, Starețul Efrem a spus că Athosul nu se poate implica în rezolvarea schismei ucrainene, ci doar să se roage ca Biserica să-și recapete unitatea ei. Chiar președintele Frăției Fiii Athosului, Alexander Tuzenko, a pus problema situației stânjenitoare a credincioșilor cauzată de poziția athoniților pe subiectul „autocefaliei” ucrainene. Răspunsul Arhimandritului a fost că Athosul este pentru toți și a criticat Patriarhia Rusă că nu dă binecuvântare credincioșilor ruși să se împărtășească în Sfântul Munte decât la Mănăstirea Sf. Pantelimon (Rusikon).
„Este ciudat, pentru că Mănăstirea Rusească este și ea sub jurisdicția Patriarhului Ecumenic și-l pomenesc pe Patriarhul Bartolomeu ca în celelalte mănăstiri din Sfântul Munte”, a declarat starețul. Ei sunt subordonați Patriarhiei de Constantinopol și trebuie să le fie loiali fără a însemna că nu-i mai iubesc pe ruși. E ca și cum un episcop rus s-ar răscula împotriva Patriarhului de la Moscova. „Din păcate, nu putem ajuta să fie rezolvată această problemă, este un alt nivel, este un conflict între două Sinoade, două Biserici – Moscova și cea Ecumenică. … Ierarhic, Athosul este subordonat Patriarhiei Ecumenice, dar aparține întregii Ortodoxii și Bisericile Locale trebuie să înțeleagă asta.”
Reproșurile aduse de Mitropolitul Luca din Ucraina sunt tăioase. „Ce priveliște tristă! Pe de o parte biserici acaparate, oameni bătuți, scaunele și Sfintele Daruri aruncate în stradă în noroi și, de cealaltă parte, bătrâni respectabili care, zâmbind drăguț, vorbesc despre dragostea universală a lui Dumnezeu, despre nevoia de unitate și pace duhovnicească. Ce este asta? Șiretenie sau lipsă de voință să cunoască adevărul? Sau este o trădare îmbrăcată în hainele supunerii?”
Episcopul Luca a mai amintit că starețul Efrem a venit la Kiev pentru întronizarea lui Epifanie, dar nu a participat pentru că s-a îmbolnăvit, însă a trimis un reprezentant al Mănăstirii la slujbă. În plus, i-a primit să slujească în Vatopedi pe unii schismatici. Acum spune cuvinte frumoase despre dragoste, dar îi sprijină pe cei care aruncă explozive în casele preoților noștri, care scot mame cu copii în stradă, care rup trupul lui Hristos, care este Biserica.
O critică puternică a adus Mitropolitul afirmației că „toți avem aceeași Liturghie”. La fel și ciupercile otăvitoare diferă foarte puțin de cele comestibile; ce-ar fi dacă starețul Efrem ar mânca de amândouă pe considerentul că sunt la fel? Oricum, paguba ar fi doar materială, deci mai mică.
Cât despre supunerea canonică față de Patriarhul Bartolomeu, a fost depășită linia dincolo de care a fost încălcată ascultarea de Biserică pentru că sprijină atât papismul, cât și etnofiletismul și alte erezii pe care le promovează Fanarul. De asemenea, conflictul nu este doar între două Biserici, ci ține de întreaga Biserică pentru că au fost încălcată toată ordinea ei canonică și este afectată unitatea pe ansamblu.
La întrebarea Starețului Efrem: „Ce pot eu face?”, răspunsul cel mai potrivit ar fi „să devină un Sf. Maxim Mărturisitorul, Marcu al Efesului, dar nu a vrut. Se pare că delicatețea scaunului de egumen și poleiala anturajului de egumen s-au dovedit mai dragi Părintelui Efrem decât adevărul și dragostea pentru Hristos. Este păcat, păcat că germenii păcatului au câștigat în interiorul respectatului stareț în fața omului nou în Hristos…”
Aproape că nu mai este nimic de adăugat la replica ierarhului ucrainean pentru a vădi postura mincinoasă și efectiv trădătoare a starețului athonit. Doar că permisiunea Patriarhiei Moscovei acordată credincioșilor ei de a se împărtăși la Mănăstirea rusească din Athos se înscrie în logica discernământului pe care-l practică și în restul Greciei, unde face diferența între ierarhii pro-schismatici și cei anti. Prin aceasta tocmai arată că nu face schismă, ci mustră și respinge abaterile grave canonice care se întâmplă. Dar probabil că sunt așteptări mari să cerem discernământ din partea celor care privesc doar la comoditate mai mult decât la conștiință.
Și ar mai fi de punctat faptul că există lipsuri la capitolul mărturisirea credinței și în sânul rușilor. Dacă ar vrea să fie mai credibili că țin la Biserica Ucraineană onest, de dragul canoanelor și dogmelor, ar trebui să critice și ecumenismul și Sinodul din Creta. Altfel, cuvântul și atitudinea lor și a ucrainenilor înșiși nu mai este „cu putere multă”, nu este chiar dezinteresat pentru Hristos. Poate ar fi o greșeală și un efort mai mare să fie deschis un front în plus, dar ar fi cinstit în fața lui Dumnezeu și a oamenilor și chiar asta este datoria Bisericii.
În aceeași cheie, Biserica Poloneză suferă de un sindrom asemănător când a făcut apel la unitate recent, cu referire la problema ucraineană. Deși este lăudabilă această poziționare, totuși cum se explică persecutarea unui frate polonez, ucenic al Părintelui Gavriil din Athos, pentru că a combătut ecumenismul prin broșuri traduse în limba poloneză?
Da,m-am intristat de pozitia staretului Efrem.
Doamne ajuta ! Parinte Lavrentie este corect la Sfanta liturghie sa spuna preotul inante de Tatal Nostru in loc de “ sa cutezam a Te chema pe Tine, Dumnezeul cel Ceresc, Tata, si a zice ” el parintele face un adaos “Si ne invredniceste pe noi cu indraznire, fara de osanda, sa cutezam a Te chema pe Tine pe NUMELE de Tata, si a zice ” deci el adauga pe NUMELE de Tatal este corect asa? Iertati !
Traducerea cea mai fidelă mi se pare a fi: ” Și ne învrednicește pe noi, Stăpâne, cu îndrăznire, fără de osăndă, să cutezăm a Te chema Tată pe Tine, Dumnezeul cel ceresc, și a zice…”.
Deci textul folosit este destul de corect; totuși nu sunt de părere să fie unul explicativ și cu termeni interpolați, ci fără adaosuri din burtă.
Aici insist că formula din ultimele Liturghiere este una total greșită și denaturată: „să Te chemăm pe Tine, Dumnezeu Tatăl cel ceresc, și a zice”. Asta arată că cel care a revizuit Liturghierul nu știe limba greacă, ci s-a permis unui diletant să se ocupe de cărțile de slujbă și să deformeze nu doar textul, ci și înțelesul. Acolo e un verb folosit și de Apostolul Petru în expresia: „Dacă chemați Tată pe Cel ce judecă cu nepărtinire…” (1Pt. 1:17). Este evident că e vorba de a-L numi Tată pe Dumnezeu, nicidecum despre vreun Tată ceresc.
„Episcopul Luca a mai amintit că starețul Efrem a venit la Kiev pentru întronizarea lui Epifanie, dar nu a participat pentru că s-a îmbolnăvit, însă a trimis un reprezentant al Mănăstirii la slujbă.”
Pe unii dintre noi subita îmbolnăvire a starețului Efrem atunci când cu deplasarea la Kiev pentru întronizarea lui Epifanie ne-a dus cu gândul că fie aveam de-a face cu un semn direct de la Domnul ca „să nu se facă așa ceva”, fie era consecința rugăciunilor starețului însuși de a fi ferit de așa „onoare”.
Din cele aflate acum rezultă că varianta a doua nu are consistență, deși nu poate fi categoric exclusă.
Sarut mana Parinte! Din pacate asa este, Staretul Efrem greseste. Mi se pare ciudat sa spuna ca Athosul nu se poate implica in rezolvarea problemei din Ucraina, dar la „intronizarea” din Ucraina, s-a putut duce, pe schismaticii din Ucraina i-a primit sa slujeasca in Manastirea Vatoped. Intr-adevar sunt manastiri (sau poate doar stareti) in Sf Munte, care sunt de partea PF Bartolomeu, dar totusi Staretul Efrem este condiderat un om profund duhovnicesc, care a stat pe langa Sfinti, Sf Iosif Vatopedinul, Sf Porfirie, si alltii. Ramai blocat, nici nu stii ce sa mai crezi sau sa mai zici! In aceeasi situatie este si IPS Ierotheos, care mai mult decat atat, considera ca autocefalia din Ucraina este valida, Doamne fereste si pazeste, si nu accepta ca greseste. Eu nu stiu ce e in sufletul, mintea si inima lor! Acum citesc pe blog, ca IPS Ierotheos a zis ca se vaccineaza!
@Mihai, sa stii ca gresesti foarte tare vizavi de vaccinuri. Ai o parere prea lumeasca, si limitata! Cauta ca exista o inregistrare cu o romanca, medic, fizician sau chimist (nu stiu exact ce e), in care explica ca aceste nu se pot numi vaccinuri, ci sunt un fel de spion in corp, care intra pana la ADN si ARN.
Nu poți impune nici sa se vaccineze cineva nici sa nu se vaccineze. Iar o cale de mijloc alături de o informare cât mai coerenta nu strica. Eu sincer o sa rămân ca Adam, deocamdata, într-o stare de așteptare. Nici mântuit nici osândit. Dar e culmea ca în ambele cazuri se abuzează, su cei pro căci îl recomanda pe un ton impunător de re face sa fugi, cât și cei ce îl neaga se duc într-atât de departe ca spun ca te spionează nanoboții prin celule. Îmi aduc aminte căci Mântuitorul spune o vorba mare, sa nu ne temem de cei ce ucid trupul, ci de cei ce ucid și trupul și sufletul și îl pot arunca în gheenă. Așadar, totul ține de fiecare în parte. Răspunderea mare e sus, cea mai mica e la noi, și avem altele de care sa ne îngrijim, postul și Sf. Împărtășanie, după care de restul se ocupă Domnul.
Să nu ne temem de Cel ce poate trimite sufletul în gheenă, adică de Dumnezeu, nu de alți factori.
Am găsit tâlcuirea ca se poate referi la erezii și schisme. Ele duc sufletul în gheena, prin înșelare. Adică sa ne temem mai mult de ecumenism decât de vaccin.
Sa NE temem…
Da, am scris greșit.
Să nu ne temem decât de Dumnezeu, nu de altceva.
Mulțumesc Andrei, voi căuta.
Deocamdată eu unul știu că NU mă voi vaccina și voi îndemna pe toți să nu o facă. Pur și simplu nu avem libertatea de a lămuri lucrurile în liniște iar a mă vaccina acum, în așa condiții, înseamnă să fur libertatea celui de lângă mine. Sunt deschis oricărui argument dar asta cred cu sinceritate. Până la ADN și ARN trebuie să spunem mai întâi că e siluire și că „doar voluntar” e minciună!