Într-un comunicat oficial al Mitropoliei de Limassol, este exprimată și individualizată poziția Mitropolitului local Atanasie în privința pomenirii recente a lui Epifanie în diptice de către Patriarhul Teodor al Alexandriei în acest oraș. Acestea confirmă deplin informațiile anterioare ale agenției Romfea.gr.
Luare de poziție a Mitropolitului de Limassol pe tema pomenirii lui Epifanie ca [Mitropolit] de Kiev
(16 noiembrie 2019)
Mitropolitul Atanasie de Limassol separă poziția sa de pomenirea numelui lui Epifanie ca Mitropolit de Kiev de către Preafericitul Patriarh Teodor al II-lea al Alexandriei la dumnezeiasca Liturghie patriarhală din Limassol.
Preasfințitul Mitropolit Atanasie de Limassol, la o emisiune a sa în direct la Postul de Radio al Sfintei Mitropolii de Limassol, la întrebarea unei ascultătoare pe subiectul pomenirii lui Epifanie ca Mitropolit de Kiev de către Preafericitul Teodor al II-lea al Alexandriei, printre altele, a menționat cele de mai jos:
Din prima clipă a sosirii Patriarhului Alexandriei în Cipru, Episcopul Sfintei Arhiepiscopii în comunicarea pe care a avut-o cu el, l-a asigurat că într-o convorbire pe care a avut-o cu Preafericitul Patriarh Teodor al II-lea al Alexandriei, a primit angajamentul și asigurarea că Patriarhul Alexandriei nu va pomeni pe Epifanie la dumnezeiasca Liturghie, ci va pomeni numai pe Preafericitul Arhiepiscop de Cipru și pe Mitropolitul locului, ca să nu se creeze vreo problemă pe motiv că Biserica Ciprului nu s-a poziționat încă pe această temă.
De același lucru l-au asigurat pe Mitropolitul Atanasie de Limassol și cei din suita Patriarhului de Alexandria, că nu va fi pomenit Epifanie.
Pe lângă acestea, fără să cunoască de la început el însuși și fără să aibă vreo informare despre schimbarea poziției sale, Preafericitul Teodor al Alexandriei a judecat în clipa aceea a dumnezeieștii Liturghii că trebuie să pomenească pe Epifanie ca Mitropolit de Kiev.
Concluzionând, Preasfințitul a menționat că pomenirea lui Epifanie ca Mitropolit de Kiev, chiar dacă s-a făcut în Biserica Ciprului și în special în Sfânta Mitropolie de Limassol, acest lucru nu exprimă nici Mitropolia de Limassol, nici pe el însuși, ca Mitropolit de Limassol, nici Biserica Ciprului.
El însuși stăruie în cele pe care le-a arătat în scris și face public faptul că «acceptă și recunoaște drept Mitropolit canonic de Kiev și a toată Ucraina pe kir Onufrie și Sfântul Sinod din jurul lui».
Ascultați luarea de poziție a Mitropolitului de Limassol:
Nota noastră: Amintim că Mitropolitul Atanasie este unul dintre puținii Episcopi care nu a semnat documentele Sinodului din Creta, la care a participat, și a adus o critică decentă și o motivare a deciziei de atunci. Deci există o consecvență în mărturisirea sa de credință.
Cu toate că are o prietenie și o relație bună cu Mitropolitul Ierotheos Vlachos, care este unui dintre ideologii recunoașterii schismaticilor ucraineni, poziționarea aceasta a Mitropolitului Atanasie este cu atât mai valoroasă și o dovadă că vine din propriile sale convingeri teologice și din conștiința sa bisericească.
În interviul radiofonic s-a mai făcut, printre altele, precizarea că invitația adresată Patriarhului de Alexandria fusese făcută cu cel puțin jumătate de an în urmă. Mitropolitul exprimă adeseori respectul său față de Patriarhul Teodor și față de decizia lui, clarificând faptul că el, totuși, nu este de acord cu ea.
Există și unele publicații on-line grecești care își manifestă neplăcerea față de atitudinea Mitropolitului Atanasie, ironizând faptul incontestabil că Patriarhul Alexandriei i-a amăgit în esență pe ciprioți. Chiar și mai înainte soluția de a nu fi pomenit Epifanie fusese numită o „derogare necanonică de la tipicul bisericesc”.
Cinste Mitropolitului Atanasie pentru mărturisirea sa în fața Patriarhului Teodor și pentru felul cum a vădit practicile înșelătoare schismatice!
Între timp Preafericitul Teodor și nefericitul Epifanie s-au sunat sa se încurajeze reciproc și sa se îmbrățișeze telefonic. Asta da prietenie.
https://bit.ly/2NUwfkm
În timp ce vrednicul IPS Serafim al Kytirelor tuna și fulgera iarăși, ca poate se mai trezește vreunul. Căci nu pot mintea și gura zidite de Creator sa tacă când cămașă Lui e iarăși ruptă de fiii neascultători și aroganți.
https://bit.ly/37bnMkv
Există deja un răspuns din partea Patriarhiei Alexandriei prin vocea Mitropolitului Alexandru al Nigeriei. Ideile pe care le exprimă sunt foarte precare teologic și bombastice.
Potrivit lui, Patriarhul Teodor a luat decizia să-l treacă în diptice pe Epifanie după multă rugăciune fierbinte și chibzuială, exprimând cugetul arhiereilor din sinodul african. Prin aceasta s-a armonizat cu Patriarhul Ecumenic, mergând pe urmele predeceaorilor săi din străvechea Patriarhie.
Din această perspectivă, nu putea să negocieze rânduiala dipticelor a Tronului apostolic al Sf. Ev. Marcu.
Comuniunea în Sf. Liturghie exprimă unitatea văzută a Bisericii și nu poate avea loc dacă este pusă la îndoială corectirudinea lucrurilor.
Ca o concluzie, Patriarhul Alexandriei este pe o poziție înaltă și-i îndeamnă pe frații mai noi după cuvântul Domnului: „Mergi și fă și tu asemenea!”.
Ce nu reușește să explice Mitropolitul nigerian este cum de Mitropolitul Atanasie a primit asigurări că nu va fi pomenit Epifanie și, evident, de ce nu au fost respectate.
La întuneric ca hoții. Au mers pe diversiune. Ce scaun apostolic. Cum sa spună după rugăciuni fierbinți când ei înșiși au arătat ca ambasadorul e tăticul lor. Adică ce rugăciune a fost acum e mai puternica decât când au mers și au declarat sprijin IPS Onufrie? Ce diplomație au domnii cu engolpioane la gat.
Andrei, este adevărat că ceea ce se întâmplă justifică revolta credincioșilor. Pe de altă parte trebuie să fim atenți să nu ne lăsăm purtați de acest sentiment, să nu căutăm să hrănim această stare a noastră. Este rău ce fac ierarhii și este probabil să vedem încă mai rele, dar să nu ne pierdem cu firea și nici să nu generalizăm.
Mă gândesc că fiecare dintre noi se inflamează mai mult sau mai puțin într-o situație sau alta, dar exprimarea colectivă ar trebui să fie una adunată, moderată. Blânzi ca porumbeii ar trebui să fim chiar și dacă am avea de-a face cu hoți diversioniști, nu doar cu ierarhi.
Sper să nu mă înțelegi greșit. Și eu, când l-am văzut pe Înaltul Teofan jucând, hlizindu-se, în sinagoga evreilor am vrut să mă duc să-l iau de barbă și să-l arunc pe scările mitropoliei, catedralei. Pur și simplu m-a răscolit, dar parcă mi-a mai trecut de atunci 🙂
Ce să mai facem acum.. ne obișnuim și cu ideea, luăm aminte și ieșim din starea de tulburare și revoltă, ca să ne putem păstra mintea limpede. Căci pare că nu o să ducem lipsă de prilejuri de tulburare și sminteală. Iertați.
Ai dreptate. Ar trebui întâi luare aminte la noi înșine. Ceea ce eu nu prea fac, de aici și tulburările. Vrem sa salvam lumea dar noi nu știm sa ne facem patul dimineața, vorba unui general. Iertare și eu îți cer.
Prea mult indemn la tacere. Eu cred ca e timpul sa nu mai tacem . Sa marturisim, fratilor! Luam aminte la noi insine dar cand credinta e primejduita si este, trebuie sa marturisim, nu sa asteptam sa ne treaca mania. Ma iertati dar uite unde s-a ajuns cu atata tacere (vezi postarea lui andrei-d de pe katanixi.gr).
Este nevoie de strigare, da. Doar că, fie-mi cu iertare, dar această strigare să producă efecte bune. Dacă duce la discreditare și reacții schismatice, atunci nu face decât jocul ecumenismului și al diavolului.
Adică este o situație limită care ne obligă să fim mai creștini decât în mod normal, nu e un prilej să ne manifestăm orgoliile și patimile.
Sper să revin asupra acestui subiect delicat.
Despre nulitatea tainelor săvârșite de schismaticii „autocefali”.
https://katanixi.gr/2019/11/18/%cf%80-%ce%ac%ce%b3%ce%b3%ce%b5%ce%bb%ce%bf%cf%82-%ce%b1%ce%b3%ce%b3%ce%b5%ce%bb%ce%b1%ce%ba%cf%8c%cf%80%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%bf%cf%82-%ce%bf%ce%b9-%cf%84%cf%81%ce%b1%ce%b3%ce%b9%ce%ba%cf%8c%cf%84/
Nu am vreme să traduc tot ce apare și mai și selectez.
Nu am citit integral articolul acesta, dar cred că se referă la Tainele săvârșite de schismatici în Grecia la care un „autocefal” este protos. Din astfel de slujbe decurg probleme grave pentru că mirenii care se împărtășesc acolo primesc har? Părintele Anghelos spune că nu. Și cam așa și este, Dumnezeu știe mai bine.
Cum au slujit „episcopii” schismatici în Grecia bănuiesc. Alături de alți episcopi, unde ei erau protos… Mare harababura 🙁
Sarut mana Parinte! Asa e, are dreptate Parintele Anghelos, nu sunt valide tainele savarsite de schismatici, pentru ca sunt lipsite de har.
Biserica nu a stat mereu în cei mulți…
https://www.teologie.net/2014/06/13/sf-grigorie-teologul-despre-episcopii-din-timpul-sau/
Adică a stat în virtute și în puterea lui Dumnezeu, care vine din virtute.
Este nevoie și de strigare, dar mai mult ca Moise, care se ruga în sinea sa, dar la Dumnezeu era ca o strigare: „Ce strigi către Mine?” (Iș. 14: 15).
Îmi pare foarte bun și liniștitor, dătător de speranță acest text!
Imaginea Sf. Munte asociata cu ereticii… Cine și-ar fi închipuit pana unde merge apostazia de astăzi.
https://katanixi.gr/2019/11/18/%cf%80%ce%bf%ce%b9%cf%8c%cf%82-%ce%b8%ce%b1-%ce%bc%cf%80%ce%bf%cf%81%ce%bf%cf%8d%cf%83%ce%b5-%ce%bd%ce%b1-%cf%84%ce%bf-%cf%86%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%b5%ce%af-%cf%8c%cf%84%ce%b9-%ce%b8/
Important.
https://m.facebook.com/100001615896652/posts/2651436978253473/
http://fuel-design.com/media/godless-utopia/Godless%20Utopia%20cover.jpg
Vineri, săptămâna aceasta, Sinodul Bisericii Ruse va lua în discuție recunoașterea „autocefaliei” ucrainene de către Patriarhul Alexandriei. Probabil va fi luată decizia de oprire a pomenirii lui în diptice, după cum s-a ptocedat cu Fanarul și cu Atena.
Este de admirat faptul că este respectată diaciplina bisericească și nu este neglijată această decizie la nivel sinodal.