Update: Din neatenție, articolul în forma inițială făcea referire la o slujbă la care ar fi participat însuși PF Patriarh Daniel. Însă era vorba despre o știre din alt an (2015). Cum linkul mi-a fost semnalat de altcineva și nu era menționată data postării în acel material, a intervenit o confuzie, crezând că e vorba de anul acesta.
A început deja așa-zisa „Săptămână de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor”, care se desfășoară în perioada 18-25 ianuarie. Am numit-o urâciune după cuvintele Mântuitorului: „când veți vedea urâciunea pustiirii șezând în locul cel sfânt…” (Mt. 24:15). După interpretarea patristică, aceasta se referă la așezarea fărădelegii în Biserică, după cum se întâmplă la aceste rugăciuni împreună cu ereticii.
Programul slujbelor pentru București nu include participarea PF Patriarh și nici în Catedrala Patriarhală nu sunt anunțate astfel de evenimente, după cum se procedează după Sinodul din Creta (2016). Totuși Biserica Ortodoxă nu s-a retras cu totul din această mișcare trădătoare, ci doar desemnează biserici parohiale mai mici în care să fie găzduite aceste întâlniri ecumeniste. Anul acesta biserica ortodoxă denumită „Mănăstirea Cașin” va fi ultima stație a programului.
Reacțiile de opoziție față de Sinodul din Creta se vede că au dat roade și măcar presiunile au dus la marginalizarea evenimentului ecumenist din partea Patriarhiei. Dar nu se înregistrează încă o abandonare totală, așa cum ar fi normalul cu care deja nu mai suntem obișnuiți. Așadar contracararea ecumenismului trebuie să continue până la un rezultat concret, adică ieșirea Ortodoxiei din mișcarea ecumenică.
Mai trebuie să remarcăm că se vor organiza rugăciuni în comun în această săptămână nu doar la București, ci și în alte multe Episcopii, deși nu în toate. Astfel, la Iași Mitropolia, un centru important bisericesc la nivel național, nu include în programul său participarea ortodocșilor, spre cinstea ei în această privință. În schimb, există alte Episcopii care vor face acest lucru, cum ar fi: Episcopia Caransebeșului, Episcopia Tulcii, iar la Oradea va fi inclusă și comunitatea evreiască în program.
Este de prisos să mai spunem că trebuie evitată de către credincioșii ortodocși participarea la astfel de momente, ci chiar ar trebui boicotate și denunțate ca niște trădări de credință.
Pulsul realității din teren (comentariu de la Sara): Trist… Poate ca la Patriarhie nu s-a slujit, dar la Catedrala Sf. Iosif (a catolicilor), pe 18 ianuarie, PS Varlaam a primit apa “sfintita” de “episcopul” catolic, a binecuvantat pe “diaconul” catolic sa citeasca din Sf. Evanghelie ortodoxa. A fost plimbata Sf. Evanghelie ortodoxa de catre catolici si s-a tamaiat cu cadelnita ortodoxa, doar ca nu stiau catolicii sa o foloseasca. In plus PS Varlaam a rostit aproape fiecare rugaciune cu cei de alte confesiuni. Si-a facut cruce pentru unirea “bisericilor”. A fost foarte evlavios
Este important de știut că se anunță o vizită a Papei Francisc în Grecia anul acesta. Se pare că va intra și în Sfântul Munte. Anunțul a fost făcut chiar și oficial, dar încă nu se știu detaliile programului.
Concesiile făcute Constantinopolului se pare că sunt urmate de trădări din ce în ce mai mari.
Trist… Poate ca la Patriarhie nu s-a slujit, dar la Catedrala Sf. Iosif (a catolicilor), pe 18 ianuarie, PS Varlaam a primit apa „sfintita” de „episcopul” catolic, a binecuvantat pe „diaconul” catolic sa citeasca din Sf. Evanghelie ortodoxa. A fost plimbata Sf. Evanghelie ortodoxa de catre catolici si s-a tamaiat cu cadelnita ortodoxa, doar ca nu stiau catolicii sa o foloseasca. In plus PS Varlaam a rostit aproape fiecare rugaciune cu cei de alte confesiuni. Si-a facut cruce pentru unirea „bisericilor”. A fost foarte evlavios 😀
Este de semnalat mai departe o mărturisire ortodoxă inedită, care vine din partea unui ierarh român, IPS Irineu Popa, Mitropolitul Craiovei. IPS Sa a scris, se pare, o carte în 2018 în care dovedește o poziție antiecumenistă și anti-Creta. Deși problema documentului sinodal invocat este mai complexă decât o prezintă, totuși este o diferență care merită deferență. Măcar este un punct de pornire concret, important. Cinste Mitropolitului Irineu!
„Atenție – o mărturisire deloc mediatizată!
Înalt Preasfințitul IRINEU, Mitropolitul Olteniei, se disociază limpede și fundamentat de învățăturile greșite ale Sinodului din Creta, în lucrarea publicată la Editura Academiei Române, 2018 – “Biserica în actualitate sau actualitatea Bisericii”, subcapitolul “Receptarea adevărului eclesiologic și întrunirile ortodoxe contemporane” din ultimul capitol al cărții:
^^De vreme ce Sfânta Liturghie este Biserica, nu pot participa la ea cei care nu se împărtășesc cu trupul și sângele Domnului. Și fiindcă ortodocșii nu se pot împărtăși cu catolicii, protestanții și cu ceilalți creștini, aceștia nu pot fi cuprinși în trupul tainic al Domnului și nu pot fi numiți cu termenul de “Biserică”. Desigur, la întrunirea din Creta, termenul “Biserică”, ce a fost atribuit și celorlalți creștini, nu s-a folosit în sensul său dogmatic, ci s-a folosit impropriu în sensul de comunitate religioasă. Dar fiindcă este vorba despre textele “Sfântului și Marelui Sinod” considerăm totuși că trebuiau să fie alcătuite cu mai multă atenție și mai multă responsabilitate. (vezi nota 2206)
Sintagma “Biserici eterodoxe” este o expresie contradictorie, confuză și neavenită.
După învățătura noastră ortodoxă Biserica adevărată trebuie să dețină tot adevărul și deci nu se poate înșela niciodată, iar dacă se înșeală, nu este Biserică. Erezia, în schimb, este o înșelare diavolească, o rătăcire de la adevărul revelat și propovăduit de Sfinții Părinți. (vezi nota 2208!)
(…) Așadar, conținutul documentului intitulat “Relațiile dintre Biserica Ortodoxă și restul lumii creștine” este neclar și nu are perspective, fiind marcat de o ambiguitate ce nu mulțumește nici pe ortodocși, nici pe “eterodocși”.
nota 2206:
Oricine își poate da seama că va fi o problemă pentru cei ce vor veni după noi constatând că s-a folosi termenul “Biserică” pentru cei care nu au aceeași credință cu noi. Ei vor avea îndreptățirea justă să constate cu nemulțumire că acest apelativ s-a folosit mai înainte de un “Sinod”. Pe bună dreptate se pot ridica unele semne de întrebare împotriva acestui termen atribuit eterodocșilor, formulare considerată o mare greșeală pentru un text sinodal. Considerăm că textul corect ortodox ar fi trebuit să fie următorul:
“Biserica Ortodoxă cunoaște existența istorică și a altor Confesiuni și Comunități creștine care nu se află în comuniune cu ea.”
– este o mare diferență față de formula sinodală:
“Biserica Ortodoxă recunoaște denumirea istorică și a altor Biserici și Confesiuni eterodoxe care nu sunt în comuniune cu ea.”
Greșeala vine deci din faptul că eterodocșii sunt numiți “Biserică”, iar expresia “Biserici eterodoxe” nu poate fi decât regretabilă, nefiind satisfăcătoare nici pentru ei, nici pentru noi.
nota 2208:
Noi ne-am exprimat în dreptul semnăturii noastre de pe o listă a semnatarilor documentului 6, mărturisirea următoare:
“cred în singura, una, sfântă, sobornicească și apostolică Biserică Ortodoxă”. Prin această subliniere ne-am arătat convingerea că numai Biserica noastră Ortodoxă este singura adevărata Biserică a Mântuitorului Hristos, iar celelalte confesiuni nu sunt decât grupări îndepărtate de Trupul tainic al Domnui, ca în descrierea lui Herma Păstorul.^^
În acest fragment sunt expuse sintetic și ireproșabil parte din argumentele pe care teologi și reprezentanți ai laicatului anti-Creta le avansaseră imediat după eveniment. Mulți dintre aceștia, să nu uităm, au fost marcați cu felurite etichete compromițătoare.
Avem acum, iată, un Ierarh care asumă în mod explicit o poziție critică față de “întrunirea” din Creta. Această poziție mi se pare un eveniment în sine care, mi-e neclar de ce, nu a răzbătut nici în presa centrală bisericească, nici în dezbaterile din mediul virtual, nici în mediul monastic sau în cercurile nepomenitorilor, cu atât mai puțin în mass-media.
La comentarii am pus coperta cărții + fotocopia paginii urmatoare celei din care am extras fragmentul, în care se atinge și chestiunea nepomenitorilor.”
Sper să nu fie o altă știre falsă și umflată pentru că fotografia paginilor din carte prezentate pe pagina de FB indicată arată o poziție cu totul contrară, adică justifică deciziile cretane că nu ar fi de natură dogmatică….
Doamne ajuta, parca e mitropolitul care nu a semnat un document… M-as bucura tare, pentru ca, de exemplu, cu binecuvantarea IPS Andrei Andreicut a aparut o carte care justifica Sinodul din Creta prin afirmatia ca ii ajuta pe cei de alte credinte sa ne cunoasca mai bine: https://www.librariasophia.ro/carti-Ce-este-ortodoxia-Kallis-Anastasios-so-19565.html Sa fie asa? Bineinteles ca nu…