Imediat după emiterea hotărârii CNSU nr. 47/06.10.2020, fiind prezent într-o emisiune la DIGI TV, domnul doctor Raed Arafat arăta că interzicerea pelerinajelor religioase s-a luat cu bună credinţă şi după o analiză foarte serioasă:
Întrebat dacă autoritățile ar putea reveni asupra deciziei prin care au fost interzise pelerinajele, Raed Arafat a spus: „Numai dacă decizia va fi una politică, și nu tehnică. Nu din punct de vedere medical, știu părerea colegilor mei, nu avem cum să revenim asupra unei astfel de decizii, care e luată cu bună credință și în baza unei analize foarte serioase”.
continuarea aici.
Am arătat în partea finală a articolului anterior că interzicerea pelerinajelor este vădit ilegală întrucât este lipsită de bază legală şi că temeiurile menţionate în Hotărea CNSU nr. 47/06.10.2020 nu au legătură dreptul la libertate religioasă care, potrivit cadrului legal în vigoare, nu poate fi limitat prin niciun fel de dispoziție CNSU.
În esenţă, am arătat că art. 45 alin.(1) din Legea nr. 55/2020 reprezintă dispoziţia legală incidentă în materie, iar aceasta dispune că, pe durata stării de alertă, activitatea cultelor religioase se exercită liber, cu respectarea regulilor de protecţie sanitară stabilite prin Ordinul nr. 1103/95/2020. Hotărârea CNSU nr.47/06.10.2020 invocă dispoziţiile art. 5 alin.(1) pct.3) lit.a) din Legea nr. 55/202020 care se referă la activităţile cu caracter religios care se desfăşoară în spaţii închise cu privire la activităţi din domeniul economic (capitolul II, Secţiunea 1 din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19).
Prin urmare, afirmaţia domnului Raed Arafat cum că măsurile dispuse au fost luate „cu bună-credinţă” şi în urma unei analize „foarte serioase” nu poate fi adevărată aşa încât, încercând să verificăm împrejurările de fapt şi de drept avute în vedere de autorităţi atunci când au interzis pelerinajul cu ocazia sărbătorii Sfintei Cuvioase Parascheva, am solicitat autorităţilor să pună la dispoziţie baza documentară avută în vedere la luarea acestei măsuri.
Deşi am cerut aceste documente prin Departamentul de relaţii cu publicul al D.S.U., organismul care asigură secretariatul tehnic al CNSU, răspunsul ce ne-a parvenit este semnat de domnul doctor Raed Arafat, personal, şi este unul incomplet, ca să folosesc o exprimare elegantă. În cuprinsul răspunsului ce ne-a fost emis, ni se face o prezentare succintă a cadrului legal în care a fost emisă respectiva hotărâre, fără a fi pusă la dispoziţie şi baza documentară concretă care a stat la baza emiterii hotărârii indicate. Întrucât vorbim despre un act administrativ cu caracter normativ emis sub semnătura primului-ministru, act care este unul vădit ilegal, este de interes a se face cunoscut mecanismul birocratic propriu-zis care a condus la emiterea sa, răspunderea juridică fiind una individuală.
SKMBT_C22020102317570Răspunsul emis de domnul doctor Raed Arafat descrie, în esenţă, calitatea sa de membru al Plenului CNSU şi arată că decizia propriu-zisă a fost luată de prim-ministrul Ludovic Orban, în baza unor dispoziţii legale. În subtext, ni se comunică faptul că răspunderea pentru acest act vădit ilegal este asumată de primul ministru.
Se impune a se observa că, deşi vorbim despre un act vădit ilegal (un act emis fără bază legală prin care se restrâng drepturi civile) discuţia despre subiectul restrângerii dreptului la libertate religioasă este purtată în termeni de oportunitate politică, deşi o analiză „de bună-credinţă” şi care este „foarte serioasă” nu poate fi purtată în acest mod. Dispoziţiile legale sunt foarte clare, legea privind măsurile de combatere a pandemiei de Covid-19 prevede în mod mai mult decât mulţumitor şi principiile care guvernează corecta aducere la îndeplinire a dispoziţiilor legii.
Or, ceea ce am văzut în practică este cu totul străin de spiritul şi litera legii. Baza legală fiind aceea a art. 45 alin.(1) din Legea nr. 55/2020 şi a Ordinului nr. 1103/95/2020, am ajuns să constatăm în fapt măsuri de limitare fizică a dreptului de acces în curtea ansamblului mitropolitan, obligarea la anumite demersuri evident discriminatorii, restrângerea dreptului la liberă circulaţie prin instituirea unor filtre rutiere la intrarea în municipiul Iaşi şi în judeţele limitrofe şi altele asemenea. Nimic din toate acestea nu este nici legal, nici corect, nici justificat şi nici măcar cu rost!
Gravitatea acestor acte de împiedicare a exercitării dreptului la libertate religioasă nu poate fi subliniată îndestul. Deşi naraţiunea mediatică găseşte argumente strâmbe pentru orice abuz al statului totuşi, ştiinţele juridice au instrumente clare şi eficiente de a aduce discuţia pe făgaşul său corect, în limitele democratice şi ale statului de drept.
Or, ceea ce am putut observa în măsurile recente este caracterul esenţialmente arbitrar şi abuziv al reglementării. Hotărârile luate de autorităţi nu respectă nici dreptul material şi nici măcar principiile generale ale dreptului, sunt efectiv acte de dispoziţie fără justificare legală emise sub ceaţa unor argumente de natură sanitar medicală care nu suferă critică.
În aceste împrejurări Biserica Ortodoxă Română trădează prin împreună-lucrare şi justificare a abuzurilor autorităţilor, prin aceea că aduce la îndeplinire, cu un entuziasm de neînţeles, măsuri care sunt incompatibile cu ritualurile sale, fără a pune în discuţie, aşa cum este de aşteptat, temeinicia, legalitatea şi oportunitatea acestor măsuri.
În niciun alt domeniu al vieţii sociale nu există o asemenea mutilare a fondului relaţiilor sociale protejate de lege. Nu există măsuri „sanitare” care să aducă atingere substanţei dreptului propriu-zis în niciun alt domeniu al societăţii deşi, în afara dreptului la viaţă, niciun alt drept constituţional nu beneficiază de o reglementare atât de generoasă şi de clară aşa cum o are libertatea religioasă. Nu vedem nici în sectorul administrativ, nici în cel economic-comercial, culoare de garduri metalice ale jandarmilor, filtre rutiere în judeţ şi în afara judeţelor, dispoziţii care să maimuţărească efectiv rutina socială individuală şi colectivă.
Oare ce echivalent în viaţa de zi cu zi ar avea îmbrăcarea raclei cu Sfintele Moaşte în plexiglas, deliminatată de culoare de garduri metalice păzite de jandarmi, apoi sărutarea raclei cu masca trasă pe faţă, după care dezinfectarea promptă de către clerici şi voluntari? Cum ar arăta aceleaşi măsuri dacă ar trebui să fie aplicate sectorului comercial?
Nu avem termeni potriviţi în care să ne exprimăm indignarea faţă de slugărnicia cu care ierarhii noştri aduc la îndeplinire măsuri anume menite să umilească şi să lezeze sensibilitatea religioasă a credincioşilor ortodocşi, măsuri care nu pot fi justificate în mod obiectiv prin argumente de natură medicală. Aşa cum reiese şi din răspunsul domnului doctor Raed Arafat, analizele „foarte serioase” nu sunt întemeiate obiectiv din punct de vedere epidemiologic, ci au pronunțat caracter subiectiv. Plecând de la sursele indicate în răspunsul său, în mod rezonabil și cu bună credință, orice alt specialist poate ajunge la concluzii contrare.
Suntem martorii unei pervertiri fără precedent a ritualului creştin, anulării de facto a drepturilor esenţiale ce permit trăirea religioasă iar Biserica nu pune în discuţie, prin niciun instrument recunoscut ei, caracterul loial şi echitabil al dispoziţiilor. Mai mult, participă fără niciun fel de justificare rezonabilă la propria umilire şi aservire. Avem nenumăraţi clerici care şi-au descoperit vocaţia de tartori în aplicarea „dispoziţiilor sanitare” în dispreţul oricărui bun-simţ şi oricărei urme de judecăţi sănătoase. Avem un alt număr semnificativ de clerici şi credincioşi care consideră că orice ilegalitate este permisă câtă vreme virusul există şi se manifestă. În afară de chestiunea existenţei virusului, deşi măsurile sanitare interzic substanțial cultul ortodox public, Biserica nu doreşte să pună în discuţie nicio altă măsură „sanitară” ce afectează esenţa misiunii sale.
Răspunsul remis de doctorul Raed Arafat arată, fără urmă şi posibilitate de tăgadă, că dispoziţiile autorităţilor prin care ni se interzice participarea la Înviere, la cele mai mari pelerinaje religioase şi, în curând, la sărbătoarea Naşterii Domnului, sunt luate fără bază legală, fără argumente obiective, prin proceduri butaforice îmbrăcate în forma unor decizii politice. Acest lucru este de nepermis.
Bine faceti. Daca pot ajuta cu ceva ne auzim in privat.
Mă bucur mult că le-ați cerut răspuns în scris. S-a putut vedea cât de precar v-au răspuns.
Astfel de demersuri sunt în măsură a-i mai reține cât de cât din acțiunile lor pompieristice.
Doamne ajută!
nu astfel de demersuri, ci cele întreprinse în mod legitim de Patriarhie. Vă daţi seama dacă o persoană fizică le poate cere cont şi explicaţii, ce putere are un cult religios care se organizează liber şi autonom?
În fine, suntem sat fără câini, turmă fără păstori..
De la Patriarhie, doar obedienta fata de sortulete si tichii …
http://manastirea.petru-voda.ro/2014/01/14/sf-ioan-gura-de-aur-cuvant-despre-prorocii-mincinosi-si-dascalii-mincinosi-si-lipsitii-de-dumnezeu-eretici-si-despre-semnele-sfarsitului-veacului-acestuia/
+++
Pentru dvs, tot respectu pentru curajul de marturisire !
Domnul si Maica Sa sa va binecuvinteze pentru demersurile dvs. d-le Vlad!
Guvernul lor, legile lor, alegerile lor, tara lor…asa sfidator raspund la toate! Ne convine? „Bine”…Nu? „Iarasi bine”! Si de parca nu stiati ati „aflat” cine e „comandantul actiunii”! Si eventual sa-i mai trimiteti o adresare poate ca v-ar trimite sa mai scrieti si lui D. Trump, lui Putin sau presedintelui OMS! (Stiti cum suntem noi romani mai facem„haz de necaz”, desi necazul nu ne mai paraseste, ca zimbim cam amar…)!
Oricit am mai ocoli raspunsul, acesta salasluieste in curtea Patriarhiei asa cum ati vazut si dvs…tacerea…supunerea orbeasca, cei „mari” din politica macar nu il au pe acelasi Hristos ca si noi, (ca atita stiu, atita fac),…dar acestia…nu stiu cum sa mai scriu ca sunt ca sa nu para ca-i mai judec – am incetat sa mai fac asta lamurindu-ma ce fac/cum fac…– atita sa mai luam in considerare ca inca nu-l pomenesc pe Epifanie, dar la cit de ascunsi si muti sunt pesemne il pomenesc in soapta poate!
„Ciinele care latra nu musca”, tacerea lor vorbeste despre ei fara sa mai cautam alte scuze!
Dumnezeu va rindui si salvarea noastra, ca de fiecare data, trebuie sa asteptam indreptarea Lui, noi doar sa ne straduim si noi in felul nostru si sigur va veni si momentul acela, asa sa ne ajute Dumnezeu!
Am primit şi răspunsul Ministerului Sănătăţii privind documentaţia care a stat la baza emiterii Ordinului cu măsurile sanitare dispuse cu privire la activitatea cultelor religioase:
Concluziile se subînţeleg: măsurile de restrângere a libertăţii religioase sunt luate fără niciun criteriu obiectiv!
Din păcate cred că e necesară formularea de plângeri penale. Aidoma plângerii penale formulate în cazul unui furt, la fel vom avea şi aici, un funcţionar din prima linie care nu şi-a făcut treaba indicată în fişa postului şi a produs o împiedicare a participării la ritualuri creştine (art. 381 Codul penal).
Dar, în afara acestor instrumente legale, în continuare consider că răspunderea principală este una politică şi că avem nevoie de lustraţia generală a clasei politice. Ne-am obişnuit să considerăm răspunderea penală ca fiind mai gravă decât cea politică, tocmai pentru că societatea românească nu şi-a asumat decât minimal cultura democratică. De asta avem pe cineva ca Dragnea în puşcărie pentru o faptă pentru care răspunderea ar fi trebuit să fie în primul rând politică, dar pentru fapte infinit mai grave, precum hărţuirea credincioşilor ortodocşi, prin acte vădit ilegale, avem doar sancţiunea oprobiului public.