Tema ridicării Arhiepiscopiei Tomisului la rang de mitropolie depășește cadrele și interesele credincioșilor de rând pentru că implicațiile sunt administrative, birocratice și nu-i privesc direct. Însă refuzul scris al Sfântului Sinod al BOR și al Patriarhiei (prin semnătura vicarului ei administrativ) scoate la iveală poziționări și conflicte de interes comun.
Refuzul Patriarhiei la cererea Arhiepiscopiei a fost adus în atenția publică de un ziar local din Constanța, Dobrogea Live, și apoi preluat de presa centrală.
Dorința IPS Teodosie de a transforma în mitropolie scaunul tomitan este una care necesită o discuție mai extinsă și destul de complexă, este greu de pus în aplicare în scurt timp. În contextul în care pe teritoriul țării există 6 Mitropolii, formate din cel puțin 3 Episcopii, înființarea uneia noi la Constanța ar presupune arondarea cel puțin a încă unei eparhii la teritoriul dobrogean (Constanța și Tulcea) din componența Mitropoliei Munteniei. Ar putea fi vorba de Arhiepiscopia Dunării de Jos (Galați) sau Episcopia Sloboziei și Călărașilor. Ambele sunt păstorite de ierarhi care nu ar dori să ajungă sub umbrela IPS Teodosie, după cum sugerează răspunsul oficial („nu există eparhii vecine care doresc să fie sufragane scaunului de Tomis”).
În cadrul acesta strict administrativ, ar trebui precizat că, deși în trecut pe teritoriul țării noastre episcopii au avut în grijă teritorii extinse, adică a existat un număr mic de episcopii, totuși nu acesta ar trebui să fie normalul. În Grecia, spre exemplu, care se apropie mai mult de intenția apostolilor, există 81 de eparhii pe o suprafață incomparabil mai mică față de doar 29 în România. O situație similară este ilustrată chiar de scrisoarea-răspuns patriarhală, care menționează că în Mitropolia de odinioară a Tomisului existau 14 episcopii. Altfel spus, la noi arhiereii păstoresc astăzi teritorii întinse, ce implică cerințe pastorale de amploare, care nu pot primi atenția cuvenită în atare condiții mod normal. În acest fel, este hrănită dorința de stăpânire, nu de păstorire. Un contraexemplu, deși nu foarte elocvent, este Ucraina, unde s-a ajuns ca Sinodul să fie compus din peste 100 de episcopi la ora actuală față de 17 în 1991, cu toate că și acolo sunt foarte extinse teritoriile canonice.
Așadar înființarea unui scaun mitropolitan la Constanța presupune o luptă grozavă de interese, fie în direcția concurenței dintre stăpâni (vlădici=episcopi), fie în sensul fărâmițării actualelor teritorii, ceea ce ar însemna să fie iarăși lovite ambițiile hrănite de starea de fapt actuală. Interesul credincioșilor ar trebui să meargă spre a doua variantă, dar chiar și așa este o dezbatere mult prea amplă și aproape refuzată din start, nu e un subiect ușor accesibil.
Nota discordantă a IPS Teodosie deranjează
În schimb, ceea ce a atras atenția este înjosirea Arhiepiscopului Tomisului, care este acuzat că ar avea o „ambiție personală”. Din păcate, aceasta nu este suficient dovedită, ci este mai mult o constatare care nu face cinste Patriarhiei fără argumentele de rigoare. Ar fi fost suficientă expunerea obiectivă de motive de la punctele I-III și V. Mai mult, este sugerată posibilitatea înființării unei astfel de Mitropolii, dar cu alegeri în Sinod, pe care ar încerca să le eludeze IPS Teodosie („Oare pentru a se evita alegerea statutară de mitropolit?”). Aceste remarci vădesc o dispoziție pătimașă, posibil provocată de ambiții la fel de mici de partea cealaltă.
Dar acuzația cea mai clară este adusă chiar din rândul sinodalilor, care au pus în discuție „unele dintre iniţiativele şi acţiunile asumate şi desfăşurate în Arhiepiscopia Tomisului în perioada pandemiei”, consemnate în hotărârea sinodală 1617/2021. Despre acestea se spune că „au creat discuţii aprinse în media şi au adus deservicii de imagine Bisericii Ortodoxe Române, mai ales că ele au fost însoţite de o atitudine provocatoare, de lipsă de tact pastoral şi de comunicarea deficitară cu autoritatea bisericească superioară, fapt care exprimă un duh de indisciplină şi de răzvrătire”.
Fără să fie cunoscută direct argumentația Arhiepiscopiei Tomisului pentru înființarea unei mitropolii, este de presupus că ea s-a concentrat pe statutul său de odinioară, după cum reiese din declarațiile IPS Teodosie. În acest caz, pare cam lipsită de susținere solicitarea înaintată, cel puțin fără a aduce motive noi față de una mai veche similară, din 2003.
Conflictul dintre sinodali și ierarhul din Constanța este o problemă a lor personală și există prea puține informații publice pentru a alege o parte sau alta. Presupusele interese personale pot fi doar bănuite, nu sunt un fapt indubitabil.
Însă grav este că în această dispută sunt atrase și teme sensibile, cum sunt atitudinile curajoase ale IPS Teodosie legate de restricțiile impuse de pandemia covid-19. După cum se știe, IPS Sa a contestat și pus în discuție interdicțiile de a participa la slujbe anul trecut, purtarea măștii și mai ales vaccinarea contra virusului. Una dintre cele mai controversate și comentate în public acțiuni a fost cea a săvârșirii cu solemnitate anul trecut a slujbei de odovanie a Praznicului Învierii în ziua dinainte de Înălțare. A fost un gest de reparare față de închiderea credincioșilor de Paști în case, care doar în Constanța a avut loc, neacceptat de Patriarhie, deși în toată Biserica Greciei s-a ținut această slujbă cu aceeași semnificație compensatorie. Un alt moment important a fost organizarea hramului Sf. Ap. Andrei la peștera lui din localitatea Ion Corvin, înfruntând restricțiile autorităților. Bineînțeles, exprimarea rezervelor cu privire la vaccinare a stârnit multe nemulțumiri și antipatia autorităților și a presei aservite.
Până la urmă, mărturisire sau ambiții personale?
În ultima perioadă, odată cu închiderea în case din cauza pandemiei, IPS Teodosie a devenit mai activ în mediul online și mai cunoscut prin atitudinile tradiționaliste ale IPS Sale. Nu doar în ce privește oprimarea Bisericii prin restricțiile „sanitare”, ci și intervențiile sale pe teme de credință au produs reacții adverse. Un exemplu este subiectul participării ortodocșilor la slujbele ereticilor în diaspora. Atunci chiar și Patriarhia, nu doar presa, a avut o atitudine de distanțare și dezicere.
Răspunsuri în spiritul tradițional al Ortodoxiei a oferit la diverse emisiuni locale la întrebările ascultătorilor. Un fapt lăudabil, căsătoriile mixte și participarea la slujbele săvârșite de eretici au fost criticate și o sumedenie de abateri și superstiții din popor. Totuși nu și-a asumat respingerea legalizării ecumenismului la Sinodul din Creta din 2016 probabil pentru a nu intra într-un conflict frontal cu linia Sinodului BOR și cu ierarhii și Patriarhii ecumeniști din alte țări și cu interesele geo-politice și religioase mondialiste.
În mod evident se poate constata o schimbare de atitudine în prezent față de trecut, o mai mare fidelitate față de tradiția Bisericii. Este aproape singurul ierarh cu poziționări vizibile, asumate și mărturisitoare. Cel puțin, ocupă un loc în linia întâi și se expune periculos la critici și atacuri din tabăra progresită. Nicidecum nu reprezintă un deserviciu imaginii Bisericii atitudinea IPS Sale, ci poate doar o pată și o provocare la adresa lașității majorității episcopilor români și de peste hotare. Nu e vorba de lipsă de tact pastoral, ci de asumarea unei răspunderi într-un moment crucial, când la nivel oficial Biserica Ortodoxă s-a mulțumit cu cedările și compromisurile în fața presiunii progresist-ateiste a statului.
Chiar dacă vor fi fost lipsuri și slăbiciuni pătimașe în trecut, atitudinea mărturisitoare din prezent a IPS Teodosie poate fi o reabilitare lăudabilă și merită toată susținerea în rugăciune și în orice alt mod onorabil. Avem mare nevoie de verticalitate și fidelitate față de credința ortodoxă, fără dublă măsură, izvorâtă din credința în Dumnezeu sinceră, curată și curajoasă.
În sensul celor spuse, dezicerea de hotărârile Sinodului din Creta ar fi o garanție că adevărul și dragostea de Dumnezeu sunt cele care contează pentru IPS Sa, nu urmărește doar o notorietate efemeră. Nu lupta cu restul ierarhiei este miza, nici frica de ea, ci dragostea pentru Hristos, pentru Evanghelia Lui și pentru mântuirea prin adevărul pe care ni l-a lăsat în Biserica Ortodoxă.
Ne-am obișnuit să nu avem ierarhi, să fie absenți, funcționari distanți și neimplicați autentic în viața Bisericii, preocupați doar de administrație și de imaginea publică. Iar când un arhiereu are atitudinea corectă și cinstită, el pare și este prezentat ca ceva ieșit din comun, extremist sau cu scopuri străine; este atacat de restul sinodalilor. Va fi până la capăt un conflict care să merite, de dragul lui Dumnezeu? Mai găsește Hristos oameni credincioși Lui pe pământ care să susțină Biserica Sa? Nu sunt întrebări retorice, ci provocări la adresa conștiinței fiecăruia, a IPS Teodosie în primul rând, a sinodalilor și a fiecăruia în parte, de la mic la mare. Nu doar în fața societății progresiste, ci și în fața Domnului, Care judecă și va judeca inimile tuturor.
Bine punctat. Multumesc! Ii simt pe ceilalti ierarhi profund neimplicati. E nevoie de mai mult curaj. Pana si pr. Pimen Vlad a considerat ca atitudinea lui IPS Teodosie e una potrivita. A spus-o public. Ii indemna pe ceilalti ierarhi sa faca la fel. In privinta ambitiilor personale, Domnul! Treaba ierarhilor. Pacat de raspunsul Patriarhiei.
Este puțin probabil să (mai) apară vreo dezicere de Sinodul din Creta pentru că această chestiune este considerată închisă mai ceva decât chestiunea ridicării în rang de Mitropolie a Arhiepiscopiei Tomisului. Chiar și numai menționarea acestui subiect ar adânci conflictul existent. Pe de altă parte, nici nu ar fi bine să apară vreo dezicere în acest context, pentru că ar părea că survine într-o succesiune de replici/contra-replici pe un fond conflictual. Or, mai mult decât dezicere de Creta, noi avem nevoie de ierarhi mărturisitori și iubitori de ortodoxie și, pe această cale, s-ar ajunge și la condamnarea sinodului cretan, așa cum s-a întâmplat de atâtea ori în istoria Bisericii cu celelalte sinoade tâlhărești.
Dimpotrivă, mie acest incident cu scrisoarea pierdută a Patriarhiei mă face să cred că acest subiect al sinodului din Creta este definitiv îngropat pentru Arhiepiscopul Tomisului.
Dincolo de modul rechizitorial-juridic în care acest răspuns a fost redactat, din care reiese clar stilul de argumentare a părintelui Corduneanu, ceea ce supără foarte mult este că astfel de documente se scurg către o presă nu ostilă ci anticreștină, validându-i termenii de atac și legitimând o critică esențialmente injustă. De pildă, contextualizarea g4media, care se regăsește în toate materialele pe acest subiect, menționează următoarele:
.
Or, dintr-o ambiție personală de a-l sancționa pe IPS Teodosie se validează narațiunea „sfidării” pentru un întreg curent social de împotrivire față de abuzul pandemic cu privire la viața Bisericii și nu numai.
Din punctul meu de vedere aceste chestiuni trebuie discutate public, dar nu oricum, chiar și neplăcute fiind, chiar și smintitoare la o adică, cât timp astfel de probleme pot fi depășite și nu intrăm într-o stare de tulburare perpetuă. La noi tăcerea aceasta opresivă pervertește ideile de comuniune și de ascultare și lipsește turma de călăuzire morală și intelectuală în privința aspectelor spinoase din viața Bisericii.
Tipul acesta de denunțare indirectă produce un efect de compromitere morală și de izolare care nu este specific ortodoxiei dar care devine realitate și la noi. Toate castele, breslele, profesiile ajung să aibă câte un pol de reprezentanți neconformi, disidenți marginalizați, care reproduc o dinamică specifică regimului totalitar, când nu poți discuta fondul problemelor de teama că Adevărul se află la celălalt. E o discuție separată asta.
Concluzionez că avem nevoie (măcar) de un alt ierarh mărturisitor care să se solidarizeze cu IPS Teodosie, chiar și minimal-indirect, și care să reformuleze temele compromise de scrisoarea Patriarhiei și să le ducă mai departe. Slabe șanse pentru așa ceva. De Creta ce să mai spunem..
Un principiu evanghelic spune să nu strecurăm țânțarul și să înghițim cămila. Subiectul ecumenismului parafat în Creta este unul fundamental și orice episcop și chiar și creștinii serioși știu aceasta. Atunci când un ierarh ca IPS Teodosie afirmă că Sinodul din Creta a fost bun, asta arată pur și simplu diletantism sau compromitere. De aceea nu pot înțelege f bine atitudinea sa, care e una bună față de provocările pandemiei, având important subiect, esențial.
Nu în contextul discuțiilor despre Mitropolia Tomisului mă gândesc eu să vorbească despre Creta, ci așa cum a făcut-o până acum, la emisiunile radio sau în diferite conjuncturi.
Patriarhia… face ce știe (mai bine), transformă temele capitale de credință în bârfe și intrigi lumești.
Nu cred să apară ierarhi singulari care să-l apere pe IPS Teodosie, ci ar trebui o atitudine de grup, colectivă, poate nu musai publică. E inadmisibil să fie folosită instituția Sinodului de PF Patriarh sau de Secretar, PS Varlaam, să emită documente în numele tuturor practic, dar fără acoperire reală.
Și încă ceva: chestiunea Mitropoliei de Tomis e una de discutat. Nu e rău să fie pusă în dezbatere de IPS Teodosie, dar nu e atât de clară.
Mitrop. Ioan de Banat am văzut ca are cuvinte de lauda, chiar personal adresate IPS Teodosie.
Da, dezamăgitoare tare scrisoarea-răspuns a Patriarhiei către IPS Teodosie! Parcă Patriarhia ține neapărat să piardă și mai mult la capitolul imagine în ochii propriilor păstoriți bine informați.
Într-o emisiune radiofonică de ieri, IPS Teodosie își face un obiectiv să-i critice pe nepomenitori nu oricum, ci justificând Sinodul din Creta că nu avea nici o greșeală. Drept argument este faptul că lumina de Înviere vune la Ierusalim, cu toate că Patriarhul Sfintei Cetăți a semnat și el documentele cretane. Min 1:54:00:https://youtu.be/RwAZebtF-Dc
Oare faptul că lumina a venit și anul trecut, când a fost interzis accesul credincioșilor, ne poate duce la concluzia că Dumnezeu asta vrea, să fie făcute slujbele fără ei? Și, prin urmare, opoziția Arhiep. Teodosie față de restricțiile “sanitare” este una greșită, neplăcută și respinsă de Hristos?