O învățătură de căpătâi a Sf. Ignatie Briancianinov, care merită reluată și subliniată, este că partea călugărilor, dar și a creștinilor din vremea de pe urmă sunt necazurile. Deoarece nu se ridică la înălțimea trăirii celor dintâi creștini, modalitatea prin care pot compensa lipsurile duhovnicești și să-și păstreze duhul în smerenia autentică este suportarea necazurilor. Aceasta nu înseamnă pur și simplu o trudă din greu, ci o suferință a inimii în mijlocul ispitelor întețite și tot mai deznădăjduitoare prin amploarea lor, prin presiunea tot mai felurită din jur, chiar din partea celor din Biserică. Învățătura aceasta trebuie coroborată cu necesitatea călăuzirii după Evanghelie și Sfinții Părinți din cauza împuținării îndrumătorilor autentici și a nedesăvârșirii lor.
Deși în textul de mai jos sfaturile Sfântului sunt cât se poate de nimerite pentru vremurile noastre, trebuie subliniat îndeosebi un aspect important: apostazia înconjoară pe cel credincios și-l destabilizează prin intimidare. Nu doar că majoritatea ierarhilor se abat pur și simplu de la normele elementare ale Ortodoxiei (dogmatic îndeosebi prin ecumenism, dar și liturgic prin oprirea slujbelor și acceptarea folosirii unor lingurițe de unică folosință), dar și mulți teologi care au ținut linia trezviei în credință, cum ar fi Jean Claude Larchet, produc răni în conștiința multora prin viziunea lor neconsecventă în ea însăși și smintitoare. Acestea sunt cele mai dureroase necazuri, care ating sufletul, încrederea interioară, nu trupul. Acestui tip de destabilizări trebuie să facem față cu înțelepciune, fără a cădea în capcane duhovnicești.
Necazurile vor fi partea călugărilor din vremurile de pe urmă
Arhimandritul Arcadie, superiorul Mănăstirii Sfântul Chiril din Novozersk, mort în 1847, relatează următoarele: „Într-o zi, pentru un motiv oarecare, eram foarte întristat. În această stare m-am dus la Utrenie şi, în timp ce stam în biserică, mă gândeam la tulburarea mea. Nu ştiam ce o să mi se întâmple: involuntar am închis ochii, într-un fel de absenţă, dar nu dormeam, căci auzeam limpede fiecare cuvânt ce se citea. Deodată l-am văzut în faţa mea pe patronul Mănăstirii noastre, Sf. Chiril. El mi-a zis: ‘De ce eşti abătut? Nu ştii tu că monahii din vremurile de pe urmă se vor mântui prin ispite?’ Auzind aceste cuvinte, arhimandritul şi-a revenit în sine. Vedenia a lăsat în sufletul acestui stareţ extrem de simplu – căci aşa era Arcadie – o pace profundă.
Aşadar, după cum Dumnezeu ne-a promis, necazurile sunt prin excelenţă partea noastră, a călugărilor de astăzi. Faptul că ştim acest lucru ne aduce mângâiere. Ne încurajează şi ne întăreşte în faţa tuturor necazurilor şi ispitelor cu care ne confruntăm! „Deci, smeriţi-vă sub mâna cea tare a lui Dumnezeu, ca El să vă înalţe Ia timpul cuvenit. Lăsaţi-I Lui toată grija voastră, căci El are grijă de voi” (l Petru 5, 6-7). Din toată inima să ne lăsăm lucraţi prin necazuri, împlinind cu mare grijă poruncile Evangheliei: Aceasta este voia lui Dumnezeu cu noi.
În cele mai multe cazuri, încercările ce vin asupra noastră, la prima vedere, sunt neînsemnate încât nici nu le-ai putea socoti încercări. Dar aceasta-i doar o viclenie a vrăjmaşului care, datorită unei experienţe îndelungate, a dobândit în lupta cu omul necălit o dibăcie extraordinară. Îngerul căzut a observat că ispitele evidente, grosiere şi violente îi insuflă omului un zel puternic şi un mare curaj pentru a se lupta cu ele. Pentru a rămâne ascuns, le va înlocui pe acestea cu ispite mai uşoare, dar foarte subtile şi de o extremă eficacitate. Ele nu provoacă zel în inimile noastre, ele nu declanşează o luptă duhovnicească, dar te ţin într-un fel de letargie şi aruncă duhul nostru în stare de expectativă. Ele te copleşesc şi în mod progresiv îţi epuizează puterile psihice, te aruncă în plictiseală şi în inactivitate; ele te ruinează şi fac din tine o ţintă a patimilor, ca urmare a slăbănogirii, plictiselii şi inactivităţii.
Viclenia diavolului şi greutatea luptei pe care o duce el astăzi cu călugării au fost descoperite mai dinainte de către Dumnezeu. Dumnezeu îi încununează pe luptătorii de astăzi ca şi pe cei de demult, deşi nevoinţele acelora, în mod aparent, erau mai mari decât ale acestora. Să ne păzim, dar, să nu ajungem în istovire, în plictiseală şi în lenevire! Să ne mobilizăm toate puterile şi toată atenţia pentru a păzi poruncile Evangheliei! Împlinindu-le, vom descoperi nenumăratele curse ale vrăjmaşului şi viclenia cu care el le combină şi le pune în lucrare. Vom vedea că necazurile şi ispitele de astăzi, uşoare în aparenţă, tind, ca şi cele de odinioară, să-l îndepărteze pe om de Hristos, să distrugă din lume adevăratul creştinism, nelăsând să dăinuiască decât forma exterioară, cu care să-i înşele mai uşor pe oameni. Vom vedea că ispitele uşoare pe care satan le pune în lucrare cu o răutate infernală acţionează mult mai eficient decât ispitele violente, sigure, văzute şi directe.
Motivul principal pentru care necazurile sunt atât de chinuitoare pentru călugării de astăzi ţine de monahismul însuşi şi stă, înainte de toate, în lipsa de formare duhovnicească. Această lipsă, greu de depistat, trebuie considerată ca cea mai mare nenorocire. Călugărul n-o poate sesiza imediat. Începătorul, plin de zel pentru nevoinţă şi mai puţin pentru cunoştinţe duhovniceşti, se mulţumeşte de obicei cu educaţia pe care o găseşte în mănăstire sau care vine de la sine. Mult mai târziu, după un studiu aprofundat al Sfintelor Scripturi şi al scrierilor patristice, asceţii (şi dintre ei un număr mic) devin conştienţi încet, încet, că este de neapărată trebuinţă o formare duhovnicească pentru a înainta în viaţa călugărească; că formarea intelectuală, oricât de bogată şi splendidă ar fi în aparenţă şi ori de ce apreciere s-ar bucura în lumea aceasta lovită de orbire, rămâne întunecată şi-i atrage în tenebre, în locaşul spiritelor căzute pe cei ce i se dedică ei.
O formare duhovnicească întemeiată pe cuvântul lui Dumnezeu, aşa cum îl găseşti în carte, dar n-o primeşti printr-o povăţuire vie şi orală, este singura călăuză pe care o ai la îndemână şi aşa, prin forţa lucrurilor, călugărul îşi devine în mare măsură propriul său dascăl. Acest mod de formare, cu tot folosul pe care-l poate aduce, este adesea însoţit de greşeli şi abateri grave, consecinţă inevitabilă a stării de ignoranţă a celor supuşi puterii patimilor. Un începător, din cauza necunoaşterii şi influenţei ce o au patimile asupra lui, nu poate înţelege corect Sfintele Scripturi, nici nu se poate ţine cu statornicie de acestea. Traversând înot marea de păcate, adeseori ni se împuţinează forţele: epuizaţi, cădem şi ne afundăm în mare, riscând să ne înecăm.
Din pricina lipsei povăţuitorilor duhovniceşti, a marilor trăitori în Duh, datorită nenumăratelor pericole de care suntem înconjuraţi, ajungem într-o stare de plâns. Suntem disperaţi, ne-am rătăcit şi nu există voce care să se întoarcă din rătăcire: cartea rămâne mută, duhul căzut, dorind să ne ţine în eroare, ne face să uităm chiar că o asemenea carte există. „Mântuieşte-mă, Doamne!”, striga David care, în duh profetic, prevedea necazurile noastre şi vorbea în numele celui ce doreşte să fie salvat, „că a lipsit cel cuvios”. Nu mai există mentor sau povăţuitor purtător de Duh, capabil să ne arate fără greşeală calea mântuirii şi căruia cel ce vrea mântuirea să i se încredinţeze fără de nici o grijă. „Că s-a împuţinat adevărul de la fiii oamenilor, deşertăciuni a grăit fiecare către aproapele său” (Ps. 11, l-3) la îndemnul unei înţelepciuni profane capabile să exagereze şi să întărească erorile şi nălucirile. Am devenit foarte vulnerabili, iar ocaziile de cădere s-au înmulţit în jurul nostru şi au căpătat o putere enormă; ele sunt foarte diversificate şi înşelătoare pentru ochiul nostru sufletesc bolnav şi pentru inima noastră, care, atrasă de ele, se îndepărtează de Dumnezeu.
Suntem atât de stăpâniţi de ispite, încât am abandonat formarea noastră duhovnicească întemeiată pe cuvântul lui Dumnezeu şi care este totuşi singurul mijloc de salvare. Această formare duhovnicească cere să duci o viaţă atentă, eliberată de distracţii, dar voinţa noastră pervertită caută tocmai contrariul. Suntem porniţi înspre câştig material, înspre reuşită în această lume.
Dorim onoruri, dorim belşug şi lux. Dorim distracţii şi partea noastră de plăceri mondene. Pentru a dobândi toate acestea, noi suntem exclusiv preocupaţi de dezvoltarea naturii căzute. Am pierdut noţiunea firii născute din nou; poruncile Evangheliei le-am neglijat şi le-am uitat; nevoinţa interioară ne este total necunoscută, cea exterioară absorbindu-ne complet, cu scopul de a părea evlavioşi şi sfinţi în faţa oamenilor şi de a ne lua răsplata de la aceştia. Am părăsit calea mântuirii cea strâmtă şi cu chinuri şi călătorim pe calea cea largă şi uşoară. „Mântuieşte-mă, Doamne, că a lipsit cel cuvios. Iată-ne pe noi (călugării) mai mici decât toate neamurile, iată-ne astăzi smeriţi pentru tot pământul din pricina păcatelor noastre. Nu mai este nici căpetenie, nici profet, nici rege” pentru a ne călăuzi în războiul nevăzut ochilor trupeşti, „căci lupta noastră nu este împotriva trupului şi a sângelui, ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpăniilor, împotriva stăpănitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutăţii, care sunt în văzduhri” (Efeseni 6, 12).
“Vai lumii din pricina smintelilor! Că smintelile trebuie să vină” (Matei 18, 7), a zis Domnul. Dumnezeu îngăduie uneori să vină ispitele şi dimpreună cu ele suferinţele pe care le provoacă, înspre sfârşitul veacurilor acestea vor fi atât de puternice şi de numeroase încât „din pricina înmulţirii fărădelegii, iubirea multora se va răci” (Matei 24, 12). „Dar Fiul Omului, când va veni, va găsi, oare, credinţă pe pământ?” (Luca 18, 8). Casa lui Israel – Biserica – va fi nimicită prin sabie, prin violenţa aducătoare de moarte a patimilor, şi va deveni pustie (Iez. 38, 8).
Viaţa după Dumnezeu va deveni foarte dificilă. Şi va fi aşa pentru că cel ce trăieşte în mijlocul ocaziilor de cădere, şi care le are mereu sub ochi, nu se poate să nu fie influenţat de ele. Precum gheaţa îşi pierde duritatea în contact cu căldura şi se transformă în apă dulce, la fel inima nestăpânită de bunăvoie, dacă este expusă la influenţa ispitelor, chiar atunci când este statornică, slăbeşte şi sfârşeşte prin a se schimba. Trăirea vieţii după Dumnezeu va deveni foarte dificilă din cauza apostaziei generalizate. Apostaţii vor creşte numeric prin faptul că vor continua să se numească creştini şi în aparenţă se vor purta ca atare şi vor putea foarte uşor să-i persecute pe adevăraţii creştini; aceşti apostaţi îi vor înconjura pe creştinii adevăraţi cu nenumărate curse şi punând la cale maşinaţii pentru a-i sminti din calea mântuirii şi din dorinţa de a-L sluji pe Dumnezeu, cum spune Sfântul Tihon de Voronej şi Zadonsk.
Ei vor acţiona împotriva slujitorilor lui Dumnezeu prin violenţa puterii, prin calomnie, prin maşinaţii pline de răutate, prin tot felul de artificii şi prin persecuţii crude. Mântuitorul lumii, în timp ce era persecutat, a găsit adăpost într-un sat obscur şi îndepărtat, Nazaret, ascunzându-se de Irod, de cărturarii şi fariseii, de preoţii şi arhiereii evrei care-L urau; la fel în vremurile de pe urmă un adevărat călugăr cu greu va găsi un loc retras şi necunoscut, pentru a-I sluji lui Dumnezeu într-o oarecare libertate şi fără a se lăsa antrenat de violenţa apostaţilor în slujba lui Satan. O, vremuri nenorocite! O, situaţie dezastruoasă! O, disperare morală, mult mai mare decât catastrofele materiale şi neînţeleasă de către oamenii senzuali! O, catastrofă care începe în timp, dar nu se termină în timp, ci trece în eternitate! O, dezastrul dezastrelor cunoscut numai de către adevăraţii creştini şi de către adevăraţii călugări, dar ignorat de către cei pe care-i loveşte şi înghite.
(extras din cartea Sf. Ignatie Briancianinov, Fărâmiturile ospățului, Alba Iulia, 1996)
Da .
Astazi , aproape ca nu mai avem povatuitori duhovnicesti .
Dar mai avem cartile cu invataturile Sf. Parinti .
Sa ne sarguim , cat de putin , sa urmam invataturile lor.
Cel mai greu este , de suportat , (de depistat) minciuna generalizata , care se ascunde sub masca iubirii si al binelui .
Domnul sa ne ajute , cu putere de sus.
Rugaciune catre Sf. Mucenic Efrem cel nou
Sfinte Mare Mucenice Efrem, ascultă rugăciunea mea, a păcătosului, şi vino în ajutorul meu. Am aflat de minunile tale, am aflat de darurile pe care le-ai primit de la Dumnezeu pentru jertfelnicia ta. Şi, văzând cum atâta mulţime de oameni a fost ajutată de tine, îndrăznesc să nădăjduiesc şi eu, ştiind că nu vei trece cu vederea cererea mea. De nenumărate ori te-ai arătat în vedenii şi vise, spunând celor credincioşi că vor primi cele cerute în rugăciune. Eu nu sunt vrednic de o astfel de mângâiere, pentru că păcatele mele sunt multe şi credinţa mea este puţină, dar cred că iubirea ta covârşeşte răutăţile mele şi nădăjduiesc, prin mijlocirea ta, să pun început bun mântuirii mele.
Roagă-te lui Dumnezeu pentru mine, Sfinte, să caut cele de folos mântuirii. Trupul meu este slăbănogit de păcate şi sufletul meu este moleşit din pricina patimilor. Iubitor de păcate sunt şi la faptele cele bune mă lenevesc. Cere-I lui Dumnezeu să îmi sporească credinţa, să-mi înmoaie inima cea învârtoşată, să îmi dăruiască smerenie, răbdare şi râvnă în războiul duhovnicesc. Sfinte Efrem, învaţă-mă să mă rog, să nădăjduiesc, să cred, să iubesc, să rabd şi să iert.
Sfârşitul tău mucenicesc mă îndeamnă să lepăd desfătările trecătoare ale acestei lumi. Chinurile pe care le-ai suferit mă îndeamnă să ridic şi eu crucea ascultării de Dumnezeu. Învaţă-mă, sfinte, să trăiesc nu după voia mea, ci după voia dumnezeiască, să nu caut cele ale mele şi să mă izbăvesc de patimile şi de păcatele care mă apasă. Alungă de la mine toate ispita diavolească. Prea mult am păcătuit, prea mult am izgonit de la mine harul dumnezeiesc. Acum a sosit ceasul mântuirii mele, sfinte. Domnul bate la uşa inimii mele şi vreau să Îi deschid. Ajută-mă, sfinte, că sunt neputincios!
Roagă-te pentru mine până la ultima suflare a vieţii mele. Roagă-te, Sfinte Efrem, pentru tot poporul creştinesc, pentru toţii ierarhii, preoţii, monahii şi credincioşii. Roagă-te pentru părintele meu duhovnicesc şi pentru toate rudeniile mele după trup şi după duh. Roagă-te, sfinte, pentru robii lui Dumnezeu (numele), pentru toţi cei care mi-au cerut să mă rog pentru dânşii, pentru toţi cei care se roagă ori se ostenesc pentru mine, pentru toţi cei care mi-au făcut vreun bine ori vreodată m-au ajutat, ştiuţi şi neştiuţi.
Ajută, Sfinte Efrem, pe cei care zac în patimi, robiţi de nepocăinţă şi trândăvie, pe cei ce sunt în necazuri şi în ispite. Alină-le suferinţa sufletească şi trupescă şi-i ocroteşte pe cei ce sunt în închisori, în spitale, azile sau orfelinate şi pe toţi cei care sunt singuri, bolnavi şi neputincioşi.
Înmulţeşte rugăciunile pe care le faci pentru noi, Sfinte, ca şi noi să cădem la rugăciune, mulţumindu-ţi din prea plinul inimii. Ca împreună cu tine să Îl slăvim pe Dumnezeul cel în Treime lăudat, Tatăl , Fiul si Sfântul Duh , în vecii vecilor. Amin
Subscriu, privitor la împuținarea povățuitorilor. Sunt din ce în ce mai greu de găsit văzătorii de Dumnezeu. Dar asta nu ne absolvă pe noi de răspundere. Domnul ne poate grăi adevărul și prin gura unei măgărițe, dacă nu mai găsește altă cale și noi chiar avem nevoie de acel cuvânt.
Dar în altă privință nu subscriu: aceea a ideilor revoltate răspândite de mărturisitorii apăruți pe bloguri ca ciupercile după ploaie, care își fac ierarhii mai ceva ca pe o albie de porci. Dacă aveau tupeu, trebuia să fi luat o pancartă pe 16 martie și să meargă în Piața Victoriei, la Cotroceni sau pe Dealul Patriarhiei și să le bage carne în frigider celor de care erau nemulțumiți. Dacă n-au făcut-o, înseamnă că sunt niște martiri de mucava.
La începutul stării de urgență m-am raliat și eu șuvoiului de nemulțumiți față de aparenta pasivitate a Sinodului BOR. Scriam articole, trimiteam petiții, concepeam acțiuni judiciare etc. Apoi mi-a fost dat să înțeleg că însuși Domnul ne-a tras palma asta la fund fiindcă am fost prea leneși față de imensul dar pe care ni l-a dat și pe care-L evitam sub diverse pretexte (țarină, boi, femeie etc.). Și dintr-o dată m-am liniștit. Dacă El însuși a zis STOP!, cine’s eu să zic START sau cum aș putea să le cer ierarhilor să aibă mai multă vână, dacă nu li s-a dat de Sus? Dacă mie însumi nu mi s-a dat, cum aș putea să-i cer altuia să facă ceea ce eu nu pot?
Să nu uităm că însuși verhovnicul Petru s-a lepădat întreit, deși până atunci se jurase ca țiganii („să mor io”) că-L va urma pe Domnul până la capăt. Și spune sf. Ioan Hrisostom că acest lucru (frica ucenicilor) s-a făcut cu iconomie de sus, căci cine ar mai fi predicat Evanghelia Învierii la neamuri dacă toți ar fi mers în acel ceas la moarte cu Domnul? Sunt convins că frica ierarhilor de acum este cu aceeași iconomie. Mulți i-au înjurat pe patriarhii Iustinian și Iustin (și Teoctist) că au bătut palma cu comuniștii și că au închis ochii la abuzuri. Ok, dacă nu făceau așa, eram în situația URSS-ului cu zeci de milioane de oameni nebotezați în 1990 sau a Albaniei, fără biserici. Trebuie să recunoaștem că din prigoana demonului roșu, noi – românii – am ieșit mult mai bine ca biserică.
A nu se înțelege că-l validez pe Larchet. Deloc. Mai bine tăcea, nu știu de ce l-a mâncat spinarea să dondăne aiurea prin interviuri. Pe sistemul „vorbi și nea Ion, că e și el om”. Decât să faci bricolaje duhovnicești, mai bine taci. Refuzi să vorbești. Nu te amendează nimeni dacă îți ții gura, în schimb nemulțumești multă lume când iei o poziție. Se vede că el n-a trăit experiența comunismului ca să fi înțeles că o biserică nu se dărâmă de către ierarh sau de către buldozerele prigonitorilor, ci de către păcatele acumulate la temelia ei. Păcate mici și mari, dar multe, ale credincioșilor simpli. Biserica Sfânta Vineri din buricul Bucureștiului (ca și multe altele) n-a căzut pe 18 iunie 1987 fiindcă au dat cu buldozerul milițienii și deținuții aduși acolo (muncitorii fugiseră), ci căzuse mult mai demult dar încă nu se vedea. Noi ne dărâmăm singuri bisericile. N-ar avea ăștia nicio putere dacă nu le-am da-o noi prin păcatele stivuite. Așa cum nici Templul din Ierusalim n-a căzut abia în anul 70, ci căzuse mult mai demult dar nu se vedea. Cu cel puțin 4 decenii, pe vremea când Mântuitorul căina Ierusalimul pentru mulțimea fărădelegilor. Asta nu înțelege Larchet și asta văd că nu înțelegem mulți dintre noi. De aceea nici nu ne folosim de lecția ultimelor două luni, ci tot corijenți rămânem.
Recunosc, și mie mi-ar place să-l avem patriarh pe sfântul Ioan Gură de Aur. Dar oare m-aș înghesui eu de la 3 dimineața în fiecare duminică, să prind loc în catedrală ca să-i aud cuvântul predicii (și să-l împlinesc)? Mă îndoiesc…
Apropos de patriarh: cineva apropiat de starețul Efrem de la Mr. Vatopedu mi-a spus că acesta l-a lăudat pe PF Daniel pentru cum a procedat. L-a început m-a nemulțumit cuvântul, dar de ceva vreme am început să-i dau dreptate. Mai ales după ce am aflat niște informații de culise despre ce lupte crâncene s-au dus împotriva lui și a Bisericii în această perioadă, înțelegând ce forțe ample și-au dat mâna să ne dărâme. Poftiți un exemplu, din Vinerea Mare, ca să înțelegeți de ce nu mai vreau eu să fiu judecătorul patriarhului (și a niciunui ierarh):
http://portal.just.ro/2/SitePages/Dosar.aspx?id_dosar=200000000382641&id_inst=2
Credeți voi că acel „oenge” căpiat care a pornit procesul, a făcut treaba doar de capul lui, din proprie inițiativă? Încercați voi să porniți un proces în perioada asta, fie el și de ordonanță președințială, să vedeți când veți primi termen. Ei bine, la CAB s-a dat termen de pe o zi pe alta (joi pe 16 depus cererea, vineri pe 17 soluționat). Realizați ce presiune s-a făcut acolo? Și, pentru ce miză? Să anuleze amărâtul ăla de acord, modificat atât de mult încât rămăsese aproape simbolic. Băi, nici p’ăla nu voiau să ni-l lase! Dar, evident, pentru a nu se pierde capital de imagine pe persoană fizică la Cotroceni, s-a lucrat prin interpus, pe persoană juridică, printr-o coadă de topor. Bine că reduta justiției încă nu a căzut și mai avem judecători verticali și curajoși.
era bun la noi un patriarh ca Tihon al Rusiei sau ca Marcu al Efesului , ca n-ar fii acceptat ei că sinodul de la creta este bun si n-a schimbat nimic …asa cum afirma domnul patriarh Daniel .
si nici in CMB( al ereziilor) n-ar mai fii rămas .
Dar ce sa faci cand patriarhii îs pusi dintre oamenii care isi fac diplome de teologie la catolici in Apusul cazut din 1014 -1054.
Ba eu zic că era mai bun Sf. Ioan Gură de Aur, dacă putem să alegem ! Dar nu putem. Toţi sunt morţi. I-aş întreba eu dacă acceptă postul, dar mă tem că nu-mi vor mai răspunde 🙂
Înainte să-şi ia doctoratul, PF Daniel i-a fost ucenic părintelui Stăniloae. Cu siguranţă i-a pus o bază bună.
Măi, când ai un duşman perfid, trebuie să-i cunoşti toate mişcările, toate tehnicile. Stai pe aproape de el şi-i urmăreşti mişcările, modul de a gândi, de a se raporta la ceilalţi, ce zice, ce face, ce scrie. Pe mine, deocamdată, nu mă sperie prezenţa BOR-ului în CMB sau în Creta. Sigur, ne-ar fi amuzat în 2016 să se fi dus PF-ul până acolo, să le fi tras nişte flegme între ochi celor prezenţi şi să se care, dar nu ştiu dacă realizezi densitatea de securişti per metru pătrat de la Sinod (şi de la CMB) şi cât de atent trebuie să fii la ce fac ăia acolo. Nu mai zic de ce se întâmplă pe plan intern, în ţară, ce densitate este… Pentru că dacă nu eşti pe fază şi nu-ţi dai seama ce forţă atee colosală s-a ridicat în lume împotriva spiritualităţii (şi-n Turcia şi-au închis ăia moscheile de-a valma, şi-n Israel sinagogile, să nu ne credem buricul lumii), varianta B este să se închidă total-total bisericile, ca’n Grecia. Eu zic că ceva-ceva a mai mişcat pe la noi în Biserică în perioada asta (lucru care nu prea s-a întâmplat la sinagogi sau moschei), semn că s-au dus nişte tratative puternice. Faptul că s-a permis împărtăşirea la domiciliu sau împărţirea luminii în noaptea de Înviere arată că reprezentanţii BOR au fost cei care au luptat la baionetă; nu suspectez rabinul sau califul să-şi fi pus obrazul pentru asta. Dacă nu realizezi chestia asta, eşti naiv.
Hristos a-nviat !
🙂 fiecare cu părerea lui…
daca citeai de Sf. Iustin Popovici sau de insistenta acelor călugări georgieni care au facut presiuni pe Patriarhul Georgiei ca sa iasă din cmb …poate aveai si alta părere …
nu era de amuzat nimica…trebuia , daca, sa zicem ca au fost obligati sa semneze acolo in creta , fortati …bun…dar atunci nu trebuia cand au facut sinodul in decembrie sa mai declare încă odata ca e bun sinodul…ba încă ia pus si pe ceilalti episcopi sa semneze ca accepta creta..plus si brosura aceea care au facut-o aiurea…mintind ca totul e ortodox.
Deci putea sa-si spele măcar ca Pilat mâinile…sa zică :” nu a fost un sinod acceptat pt ca nu a fost toti prezenti, nu s-a anatemizat nicio erezie, dimpotrivă are articole neclare cu privire la Sfanta Biserica Apostoleasca si nu-l socotim ca sinod reusit , nu e obligatoriu sa tinem hotărârile lui…”
Si pe deasupra trebuia sa-i lase in pace pe preoti sa slujească fars sa–i pomeneasca…nu sa-i cheme in consistoriu si sa-i ” expulzeze”.
Ci ar fi trebuit sa zică asa : ” nu ma mai pomenești la slujbe? Bine…asa e..te las sa slujesti asa…” 🙂
nu poti sa mai ai încredere in ei !
adica iti dai seama ca îs vanduti sistemului…adica îs compromisi…cred ca îs bagati in tot felul de angajamente, pretenii cu ereticii, masoni, evrei s.a oameni cu bani…pt foloase materiale ! ( e o părere..io stiu?!)
zice …” ah nu vrei sa accepti creta?… no lasa ca nu mai vezi tu aprobare pt catedrala cea mare”, sa zicem un ex. !
Rezolvarea se poate face cam asa:
Trebuie sa se adune toate Bisericile Surori la un Sinod si sa-l cateriseasca pe Bartolomeu, si sa pună pe toti sa semneze împotriva ecumenismului…sa dea o mustrare clara împotriva apropierii prin întâlniri si rugăciuni cu ereticii.
Sa-l reabiliteze pe Irineu Patriarhul intemnitat al Ierusalimului si sa-l pună pe el Patriarh…si sa cateriseasca pe toti episcopii care au antecedente grave in ecumenism si declaratii ecumeniste !
Dar asta numai daca va hotărî Dumnezeu…poate dupa un război ceva…sa aibă Rusia un tar adevărat si acela sa convoace Sinodul…
Scrie ceva de genul.asta cu unirea slavilor…la Sf. Lavrentie de Cernigov …care a proorocit si despre schismaticii astia autocefali ucrainiei cu denisenko lor…
no…ma iertati..e o opinie doar…
Doamne ajuta.
uite scrisoarea georgienilor..( nu cunosc site-ul…sper ca nu e stilist…)
https://lumea-ortodoxa.ro/lupta-cea-buna-cum-s-a-petrecut-iesirea-bisericii-georgiei-din-consiliul-mondial-al-bisericilor-in-1997/
Adrian,
Nu trebuie să confundăm problemele de dogmă, de principiu, cu cele de morală sau administrative. Dacă este încălcată Constituția, țara totuși merge înainte pentru că e vorba doar de niște norme omenești, care doar creează un cadru general, nu temelia reală a neamului. În schimb, când sunt încălcate învățături de credință, atunci se clatină unitatea Bisericii, care nu este o instituție pământească. Devine astfel prin relativismul ăsta, de negociere. Dar nu e de acceptat așa ceva în Ortodoxie, care se definește tocmai prin corectitudinea credinței.
Nu putem tolera abaterile ierarhilor pentru că intrăm noi personal în jocul acesta de lepădare de Hristos. Într-adevăr, cine nu este în stare să-și apere credința cum ar putea cere socoteală ierarhilor? Dar tocmai asta e problema, în felul acesta devenim ne-ortodocși, necredincioși. Înțeleg că au fost presiuni să fie denunțat acordul cu MAI, dar acel acord a fost praf în ochi față de cât puteam obține sau cum puteam pune problema. Spre exemplu, Sinodul sârbilor a cerut să fie deschise bisericile de Paști și nu a obținut, dar a avut o atitudine corectă, nu ca ai noștri.
Putem spune că a fost o iconomie a lui Dumnezeu cu apostolii ca să propovăduiască Evanghelia și să nu fie omorâți, dar au fost mustrați de Domnul pentru lașitatea și fuga lor, adică nu au procedat corect, nu trebuie să luăm de un acest comportament.
Că ierarhii noștri au salvat Biserica prin concesii pe vremea comuniștilor, cu asta nu pot fi de acord. Dacă ne uităm în Rusia acum, ei au o societate mult mai bună ca principii ortodoxe (deși nu ne putem compara noi, o țară mică). Dârzenia ierarhiei ruse a creat mucenici, a pus sămânță bună, pe când la noi au fost zidite clădiri, dar spiritul s-a pierdut. Mulți spun că vom trece prin necazurile astea cum am trecut și până acum, dar nu văd că am trecut prost, că suntem un popor și o Biserică falimentară, nu mai avem aceeași vână și credință tocmai din cauza micilor concesii care au fost chiar mari.
Ne-am fi așteptat să nu fie presiuni asupra ierarhiei? Gândim în termeni de negociere și frică lumească sau de mărturisire? Aici este cheia. Nu zic să înjurăm pe ierarhi, chiar mă feresc de asta, dar nu pot tolera și să-mi însușesc trădările lor înfricoșătoare în ce privește credința. Din păcate, apostazia de azi pe gândire cu jumătăți de măsură se bazează (mă fac frate cu dracul…) până trece ea puntea.