Bătrânul Gavriil, ucenic al Sf. Paisie Aghioritul, care a întrerupt pomenirea Patriarhului Bartolomeu ca reacție la ecumenismul semnat la Sinodul din Creta, a scris de curând o Epistolă de protest către conducerea Mănăstirii Cutlumuș față de prigonirea nedreaptă a Ieromonahului Cosma. Traducerea ei în românește, publicată pe Mărturisirea Ortodoxă, o reproducem și noi aici cu unele ajustări ale textului față de originalul grecesc publicat, bunăoară, de către Κατάνυξη.gr.
Persecuțiile monahilor care au cuget ortodox
Monahul Gavriil
Sfânta Chilie a Cuvioșilor Hristodul din Patmos și Arsenie Capadocianul
Sfânta Mănăstire Cutlumuș, Sfântul Munte Athos
Sfântul Munte, 25.06.2022
Preacuviosului Egumen,
Părintelui Arhimandrit Nicolae
și binecuvântatei conduceri (gherontie=Sinaxa părinților)
din Sfânta Mănăstire Cutlumuș
Cinstiți Părinți, binecuvântați!
Cu respectul cuvenit față de voi, în calitate de conducere mănăstirească a tuturor fraților dependenți de Mănăstirea noastră, aș dori să vă supun atenției un subiect foarte serios, care trebuie abordat cu sentimente frățești și pe baza obligației pe care o au toți creștinii, și mai ales noi, monahii, de a nu ceda în probleme de credință și adevăr.
Este vorba despre persecuția neîndreptățită, fără iubire de frați și nimicitoare pe care o suportă de ani de zile fratele nostru Părintele Cosma Ieromonahul de la Chilia Sfântul Atanasie al Alexandriei, care aparține de Schitul Sfântului Panteleimon. Ieromonahul în cauză locuiește aici în Sfântul Munte de treizeci și doi (32) de ani, dintre care ultimii douăzeci (20) ca monah care aparține de M-rea Cutlumuș în Chilia pe care am menționat-o.
Motivele care m-au determinat să vă adresez această scrisoare într-o manieră frăţească sunt următoarele: Ieromonahul Cosma este fiul meu duhovnicesc și, datorită acestei legături duhovniceşti, sunt la curent cu situația lui și îndeosebi cu acuzaţiile la adresa lui pe care se străduiesc să i le aducă conducătorii (administratorii) Sfintei Mănăstiri și a Schitului, care sunt cu totul nedrepte și inexistente.
Decizia sa de a nu participa la slujbele de obște în biserica principală (catolicon) a Schitului, precum și evitarea împărtășirii bisericești cu Părinții din Schit au un suport dogmatic și canonic. Nu vrea să-l pomenească pe Patriarhul eretic (αἱρετίζοντα) Bartolomeu, promotor și stâlp al panereziei ecumenismului, pentru că, pomenindu-l, înseamnă că și el crede la fel. Procedează corect în ce privește evitarea împărtășirii cu părinții din Schit, pentru că aceștia au comuniune cu schismaticii și nehirotoniții din Ucraina, pe care nu-i recunoaște mai mult de jumătate dintre ortodocși, zece din cele paisprezece Biserici Autocefale. V-ați gândi vreodată să recomandați clerului și călugărilor din aceste zece Biserici să aibă comuniune cu schismaticii, așa cum au făcut, din păcate, unii egumeni, ieromonahi și monahi aghioriți? Nu cumva, în loc să-l urmăriți pe P. Cosma, ar fi trebuit, ca Sfântă Mănăstire, să cereți Sfintei Chinotite să nu fie recunoscut noul mitropolit necanonic Epifanie al Kievului și să nu permiteți clerului noii biserici pseudo-autocefale să lucreze ca cler ortodox când vizitează Sfântul Munte?
Acesta este motivul principal pentru comportamentul, în opinia voastră, inacceptabil și chipurile anti-monahal al comportamentului bunului Ieromonah, despre care ar trebui să vă răzgândiți după explicațiile suficiente pe care vi le-a dat în scris prin scrisoarea sa din 31.8.2021/13.9.2021, al cărei conținut mi l-a comunicat și mie, ca Părinte al lui duhovnicesc, și cu care sunt total de acord. Călugărul trebuie desigur să respecte principiile monahale și să-și țină făgăduințele, slujbele, îndatoririle, obligațiile comune datorate Mănăstirii și Schitului. Totuși, mai presus de toate acestea, mai presus de mult-proclamata ascultare fără discernământ față de stareți și episcopi, mai presus de episcopocentrismul de inspirație papală, chiar și mai presus de rugăciunea și slujba de obște, este mărturisirea Ortodoxiei, a adevărului mântuitor, a cărei absență le face pe toate celelalte inutile. Nu așa spunea marele conducător monahal, Cuviosul Teodor Studitul, atunci când îi critică pe călugării din vremea lui care justificau inovațiile și ereziile? „Deci, dacă sunt monahi unii în vremurile de acum, să arăte din fapte. Lucrul monahului este să nu tolereze nici din întâmplare vreo inovație a Evangheliei, ca să nu fie luați drept exemplu de erezie și de comuniune cu ereticii de către mireni, spre a lor pierzanie” (PG 99, 1049).
A nu avea comuniune cu ereticii și schismaticii este o învățătură statornică a tradiției apostolice și patristice, iar pozițiile evanghelice și patristice sunt nenumărate. Mă limitez să amintesc doar două exemple, al unui Mare Ascet, care a întemeiat monahismul și este numit Dascălul pustiului, și al celui mai mare teolog al celui de-al doilea mileniu, care a strălucit ca aghiorit și a proslăvit întreaga Ortodoxie, dar și Sfântul Munte. Mă refer la Marele Antonie și la Sfântul Grigorie Palama. Marele Atanasie ne relatează despre primul că a fost uimitor și bine-cinstitor în probleme de credință. Nu a avut comuniune niciodată cu meletienii schismatici, nici cu ereticii manihei și arieni, dintre care pe unii i-a alungat din mănăstirea sa când a aflat din convorbiri cum rătăceau. El a spus chiar că sunt mai rele decât otrava șarpelui cuvintele lor: „A fost foarte minunat și bine-cinstitor în cele ale credinței. Nu a avut comuniune nici cu melitienii schismatici, știind răutatea și apostazia lor de la început; nici nu a vorbit prietenește cu maniheii sau cu alți eretici decât până la povățuire spre întoarcerea la buna-credință, socotind și vestind că prietenia și tovărășia cu ei este o vătămare și pierzare a sufletului. Așa se scârbea și de erezia arienilor și poruncea tuturor să nu se apropie de ei și nici să țină reaua lor credință. Când s-au dus la el cândva unii dintre arieni supărați, după ce a examinat și a aflat că sunt necredincioși, i-a alungat din latura lui, spunând că sunt mai rele decât veninul șarpelui cuvintele lor” (Viața 68).
Sfântul Grigorie Palama, în calitate de ieromonah aghiorit, a întrerupt pomenirea ereticului Patriarh Ioan Caleca. În scrisoarea sa „Venerabilului kir Dionisie cel dintre monahi” notează de la început că există trei tipuri de ateism. Primului tip îi aparțin ateii prin excelență, adică cei care neagă existența lui Dumnezeu. Celui de-al doilea tip de ateism îi aparțin ereticii, care distorsionează învățătura despre Dumnezeu, iar celui de-al treilea tip de ateism îi aparțin cei care tac și nu ii combat pe ateii din primul tip și nici pe ereticii din al doilea. La fel ca și astăzi, atunci existau aghioriți care nu doreau să intre în conflict cu patriarhul eretic. Ei chiar l-au criticat pe Sfântul Grigorie pentru că, în loc să se ocupe cu rugăciunea și să practice ascultarea, așa cum sfătuiesc și patriarhii, episcopii și stareții eretici de astăzi, el s-a dedicat criticării rătăcirii lui Varlaam. Sfântul Grigorie, deși era încă ieromonah, nu a ezitat să-l critice cu un limbaj aspru pe patriarhul varlaamit Ignatie al Antiohiei și să scrie că Biserica există acolo unde există adevărul. Rătăcirea și erezia te scot din Biserică. Acum cei amăgiți și ereticii răspândesc ideea la credincioșii necatehizați că nepomenirea patriarhului sau a episcopului, adică îngrădirea canonică, te pune în afara Bisericii, în timp ce înăuntrul Bisericii sunt ecumeniștii eretici. Deci Sfântul Grigorie Palama era în afara Bisericii când nu l-a pomenit pe patriarh? Și în afara Bisericii au fost cei trei episcopi și tot Sfântul Munte, printre care și Sfântul Paisie, care au întrerupt timp de trei ani pomenirea patriarhului Atenagora (1969-1972)? Sfântul Grigorie spune: „De fapt, cei din biserica lui Hristos sunt ai adevărului, iar cei care nu sunt din adevăr nu sunt nici din biserica lui Hristos și cu atât mai mult cu cât se mint pe ei înșiși, numindu-se păstorii și arhipăstori sfințiți pe ei înșiși și unii pe alții; căci noi am fost învățați că nu este caracterizat creștinismul prin fețe, ci prin adevăr și acrivia credinței.” (Desființarea scrisorii lui Ignatie 3).
Al doilea motiv care m-a motivat să scriu această scrisoare, în afară de a-mi declara acordul față de atitudinea mărturisitoare și vrednică de laudă a Ieromonahului Cosma, care se bazează pe învățătura și practica din toate timpurile a Sfinților, a fost admirația mea, și exprim aceasta cu profundă tristețe și amărăciune, că această persecuție de durată și neomenoasă împotriva lui este în mod esențial îndreptată încă o dată către persoana mea umilă. Ieromonahul Cosma este absolut de acord cu pozițiile și părerile mele cu privire la ceea ce tulbură Biserica în ultima vreme și zguduie ecleziologia ortodoxă și, din acest motiv, este singurul preot din zona din jurul Chiliei mele unde pot să particip la Liturghie și să mă împărtășesc cu preacuratele Taine. Prin urmare, impunându-i, fără motive serioase, fără abateri specifice, pedeapsa opririi de la slujbă, care, conform Dreptului Canonic, se impune cu un rechizitoriu specific și o procedură anume, căutați în esență să ne lăsați lipsiți de Liturghie și neîmpărtășiți pe mine și pe părinții din jurul meu, așa cum ați făcut mai devreme, persecutându-l pe părintele Irineu total pe nedrept.
Al treilea motiv pentru care vă scriu această scrisoare este faptul că trebuie evitată smintirea credincioșilor, care respectă și cinstesc Sfântul Munte, când sunt făcute cunoscute măsurile inumane, pentru prima dată auzite și nemaiauzite pe care le-ați luat împotriva Ieromonahului Cosma, ca să încovoiați reacțiile lui ortodoxe. Vă sunt cunoscute și nu le voi enumera. Nu l-ați încovoiat nici cu amenințarea expulzării din Chilia lui, nici cu întreruperea alimentării cu apă timp de nouă (9) luni. Monahii sunt prigoniți, nu prigonesc. Nu voi argumenta mai departe, pentru că știu că vă voi întărâta, dacă nu v-am întărâtat deja, susținând pe un frate al nostru persecutat, calomniat și șantajat pe nedrept. Grija voastră părintească și pastorală ar fi trebuit sa se îndrepte către alţi fraţi dependenţi ai mânăstirii noastre, care au ieșit deplin de pe calea vieții și a desăvârșirii monahale, și pe ei ar fi trebuit să-i învăţaţi și să-i aduceţi în simţiri, nu pe Părintele Cosma, care, sub călăuzirea mea și a altor Bătrâni, face ceea ce este de la sine înțeles, ceea ce este plăcut lui Dumnezeu și nu celor puternici și tari ai lumii.
Pedepsele impuse pe nedrept și ilegal, atunci când nu provin din grija frățească și părintească, ci dintr-o încercare de șantaj și intimidare pentru a atinge scopuri neortodoxe, nu sunt validate de Dumnezeu. Vai, dacă Dumnezeu ar fi validat prigonirile ereticilor și a propovăduitorilor de erezii împotriva ortodocșilor!
Mă rog ca Dumnezeu, prin mijlocirile Sfinților Părinți mărturisitori și mai ales ale Părinților Aghioriți, să-l întărească și mai departe pe Părintele Cosma pe calea ortodoxă și să vă lumineze și pe voi să încetați a-l persecuta pe nedrept. Pedeapsa de șase luni de oprire de la slujire pe care i-ați impus-o nu este „trezitoare”, așa cum credeți, ci nedreaptă și răzbunătoare! Alții trebuie să se trezească și să înțeleagă cele de la sine înțeles pentru monahi. După sfatul și îndemnul meu, dar și al altor Bătrâni, nu va respecta regula opririi de la slujire pentru că nu este conformă nici cu litera, nici cu spiritul Sfintelor Canoane și, în consecință, nici măcar cu Carta Sfântului Munte și cu Regulamentul Intern al Mănăstirii.
Cu respect și nădejduind în încetarea persecuției împotriva noastră,
Monahul Gavriil
Mi se pare mult prea putin „expus” pliromei ortodoxe romane Batranul Gavriil ! Are vreo problema canonica sau de altfel ?
E persecutat, de aceea.
Asta este clar, tocmai din acest motiv nu inteleg de ce nu este dat exemplu. De cei care lupta cu nebunia asta din jur, intr.un fel sau altul. Duhovniceste si nu numai… Personal am luat binecuvântarea sa. Minunat! Mie mi se pare de cautat cu dinadinsul. Adica sunt oameni care se duc permanent la Athos si nu trec pe la el, desi foarte multi ii trec prin fata portii in drum spre Sfantul Paisie…
[…] Citiți întreaga Scrisoare de protest a Bătrânului Gavriil aici. […]
„.. Nu vrea să-l pomenească pe Patriarhul eretic Bartolomeu pentru că,…. pomenindu-l, înseamnă că și el crede la fel. Procedează corect în ce privește evitarea împărtășirii cu părinții din Schit, pentru că aceștia au comuniune cu…”
Parinte, sunteti de acord cu cele subliniate mai sus?
Cu a doua afirmație sunt de acord (cea legată de comuniunea cu părinții din Schit), dar prima nu mă reprezintă. Pe de altă parte, concepția Bătrânului Gavriil ar trebui întregită cu acceptarea din partea lui a canonului 3 al Sf. Atanasie cel Mare.
Și eu am scris greșit în scrisoarea de întrerupere a pomenirii că mă îngrădesc de erezia Mitropolitului, dar între timp m-am edificat mai bine.
In ce sens v-ati edificat?
V-ati reconsiderat pozitia privind ingradirea de erezia asumata a mitropolitului?
Am scris fără să gândesc bine la început și mi-am dat seama pe parcurs.
Ma iertati, dar de ce anume v-ati dat seama?
Mi-am dat seama că prin întreruperea pomenirii nu m-am îngrădit de ecumenismul Mitropolitului pt că oricum nu eram părtaș sau de acord cu el prin pomenirea lui.
Sa inteleg ca ati reluat pomenirea Mitropolitului?
Nu.
Am mai scris pe subiectul acesta și reiau pe scurt ideea. Pomenirea unui episcop arată însușirea de către supușii lui a credinței Bisericii lui, nu a erorilor lui personale dogmatice. În cazul Sinodului din Creta, ecumenismul semnat acolo nu a devenit credința oficială a Bisericii, ci deocamdată o trădare gravă. Întreruperea pomenirii este un protest față de această abatere prin care Mitropolitul devine pseudo-episcop și pseudo-învățător, adică trădător al credinței. Deci problema nu este că cei din eparhia lui devin automat ecumeniști, ci că au un păstor nepotrivit. Nepomenirea lui nu este o datorie canonică pentru a ieși din erezie, ci una morală, de a îndrepta situația Bisericii.
Faptul ca o turma are un pastor nepotrivit, ce implicatii are pentru acea turma?
Ce se va intampla cu ea?
Unde o va duce acel pastor??
Nu cumva, pentru ca este pastor năimit, o va duce in gura lupilor?
Perspectiva aceasta mi se pare tendențioasă, pune accente greșite, merge pe o viziune puțin deformată.
Păstorul nostru este Hristos și suntem în Biserica Lui. Faptul că mulți iconomi (episcopi și cler) ai Săi sunt deraiați îngreunează mântuirea, dar nu o anulează. E bine să ne străduim să remediem situația, dar cu înțelepciune și fără a osândi pe credincioșii și clericii nevinovați și neputincioși. Suntem în situația că nu este obligatorie ruperea comuniunii cu ecumeniștii.
Parinte, in caderea in prapastie, probabil ca doar oile ce au deprins zborul vor putea iesi de acolo…
Cum se impaca ultima propozitie de mai sus, din comentariul dumneavoastra, cu ce spuneati deunazi: „… În acest scop, este bună și chiar stringentă întreruperea pomenirii ca un gest de răsunet, care ar trebui să arate că situația este disperată și să tragă un semnal serios de alarmă că nu se mai poate așa.”?
Daca nu e obligatorie ruperea comuniunii cu ecumenistii, atunci ce ar fi totusi obligatoriu de facut in aceasta situatie?
Hmm! Situația necesită o înțelegere mai amplă. Erezia nu este o cădere automată si mai ales formulele eretice. Nu e ca și cum ecumenismul brusc ar duce sufletele în pierzare după ce a fost semnat în Creta și toți cei care îi pomenesc pe ierarhi devin lepădați.
Pe de o parte, abaterea dogmatică nu-și face efectul imediat și iremediabil, după cum se vede din exemplele unor părinți îmbunătățiți care aveau descoperiri și îndrăzneală la Dumnezeu, deși aveau unele concepții eretice. Cel puțin, nu erau eretici la propriu. Pe de altă parte, nu toți preoții au cuget eretic, încât să-i ducă strict spre pierzare pe păstoriții lor.
Oare doar ecumenismul parafat în Creta este o otravă? Diferitele abateri morale ale clericilor sau unele oncepții ae lor greșite dogmatic din cugerul lor nu influențează pe credincioși în rău, înspre iad? Sau credeți că acest fenomen este implacabil? Creștinii simpli ajung în rătăcire și depărtare de Dumnezeu doar pt că au povățuitori slabi?
Spun acestea despre erezii necondamnate. Alta este situația cu erericii excomunicați, precum catolicii, monofiziții și protestanții sau alții. Biserica funcționează în limitele neputinței omenești pe pământ și nu e sănătos să fim supercorecți doar cu ecumenismul. Ce-ar fi să fiți așa cu toate aspectele? Am rămâne la literă și am pierde duhul, iertarea, mila și însăși credința.
Așadar, ca să răspund la întrebarea din final, stringent ar fi să refuzăm concepțiile ecumeniste. Peste aceasta vine întreruperea pomenirii cao bunăvoință și datorie morală, nu obligație canonică.
Părinte Lavrentie,
spuneți:
,,pomenirea unui episcop arată însuşirea de către supuşii lui a credinței Bisericii lui,nu a erorilor lui personale dogmatice”.
Mă iertați,dar aş puncta două ,trei chestiuni.
În primul rând,pomenirea unui episcop arată însuşirea de către supuşii lui,a credinței Bisericii Lui (nu a ,,Bisericii lui”,căci nu-i Biserica lui,ci e Biserica lui Hristos).
Iar acest lucru e valabil atunci când episcopul mărturiseşte/acceptă credința Bisericii Lui,nu o altă credință străină de Adevăr. Nu o credință a lui personală,eronată dogmatic.
În acest caz vorbim de un episcop,a cărui învățătură trebuie însuşită,căci ea reprezintă credința Bisericii Lui.
Atunci când un episcop mărturiseşte /acceptă o credință personală eronată dogmatic,nu vorbim de un episcop în adevăratul sens al cuvântului,chiar dacă deține funcția asta,ci de un pseudo-episcop.
Iar atunci când vorbim de un pseudo-episcop,într-adevăr e cum spuneți dvs.: ,,pomenirea unui episcop arată însuşirea de către supuşii lui a credinței Bisericii lui”,(credință care constituie n.m.) ,,(…) erorile lui personale dogmatice”.
Un alt aspect
Un episcop dacă are o altă credință ,personală,eronată dogmatic,mai poate fi numit episcop?Ortodox?
Căci văd că vorbim de episcopi care au credințe personale,eronate dogmatic!Aspect pe care insinuați că ar trebui să-l neglijăm,şi să ne concentrăm pe credința Bisericii.
Păi tocmai pt. că ne concentrăm pe învățătura Bisericii,nu putem neglija că avem episcop cu învățătură/mărturisire personală eronată dogmatic sau mai scurt,eretică.
Pe de altă parte,un episcop nu are voie,nu are dreptul să aibe o credință personală ,diferită de cea a Bisericii! Căci atunci acela nu mai e episcop,ci un funcționar aflat în slujba cui îl plăteşte…
Eu ştiu că Biserica aşa învață că,episcopul este garantul şi apărătorul dreptei credințe.
Cu alte cuvinte că episcopul are aceeaşi credință cu a Bisericii ,are credința identică cu cea a Bisericii,pe care este dator şi obligat să o apere şi să o mărturisească,căci de aceea e episcop…
Altfel nu vorbim de episcop ,ci de pseudo-episcop.
Iar dacă episcopul are o credință personală (adică diferită de a Bisericii) eronată dogmatic,pe care o acceptă oficial şi o mărturiseşte şi o stipulează în acte sinodale,acesta face schismă în Biserică,iar credincioşii sunt datori să nu-l urmeze şi să nu-l asculte,conform Can 15 l-ll.
Altfel,credincioşii,amăgiți fiind de statutul episcopului,sunt amăgiți şi îndepărtați de Adevăr,chiar în interiorul Bisericii.
Căci cum poți să fi în comuniune cu Hristos,cu Sfinții Apostoli,cu Sfinții Părinți,împreună cu episcopul a cărui mărturisire de credință este alta decât a Bisericii,dar propagată în Biserică în virtutea funcției pe care o deține.El fiind lup îmbrăcat în piele de oaie,nu?Aspect pe care credincioşii sunt îndemnați să-l ignore,sub diferite pretexte,de la cele fine , ,,duhovniceşti”, până la cele grosiere ,care se lasă cu amenințări şi,, caterisiri”.
Iar faptul că dvs. nu vă însuşiți învățătura exprimată de Părintele Gavriil sau de Părintele Theodoros Zisis,nu e puțin lucru.Dar măcar bine că recunoaşteți că nu vă reprezintă!
Pt. mine,dânşii exprimă învățătura Bisericii,în cele afirmate,vizavi de această temă.
PS:Orişicum,dvs. nu sunteți de acord nici că prin întreruperea comuniunii te îngrădeşti de erezie,fapt care lasă pe cel care se luptă împotriva ereziei ,acceptată sinodal,fără scut împotriva inamicului,adică o duce în derizoriu…
Dvs. negați chiar şi ideea de erezie,vizavi de documentele legiferate de episcopii noştri,numindu-le oricum,numai erezie nu.Dovadă stau unele comentarii ale dvs.,nu mai insist…
Dar este dreptul dvs. să procedați cum doriți,eu doar am menționat…….