În cadrul Sfintei Liturghii săvârșite ieri la Belgrad, în catedrala Sf. Arhanghel Mihail, Patriarhul Porfirie al Bisericii Sârbe a acordat Tomosul de autocefalie Mitropolitului primat Ștefan al Macedoniei. Aceasta s-a după ce fusese refăcută comuniunea cu puține zile înainte și vindecată schisma dintre cele două Biserici.
Patriarhul Porfirie a anunțat înainte de apolisul slujbei: „Astăzi, cu harul lui Dumnezeu, avem prilejul să validăm ceea ce deja există între noi, și aceasta este unitatea, care a fost tulburată cândva”. A dăruit și Tomosul de autocefalie pe care l-a transmis cu următoarele cuvinte și convingeri: „Biserica se înmulțește prin duhul Evangheliei lui Hristos și Liturghia de astăzi ne face să simțim și să comunicăm înaintea tuturor și să vă înmânăm Tomosul”.
Ideea despre unitatea Bisericii care se păstrează în ciuda multiplicării comunităților autocefale a fost subliniată în cuvinte mai ample: „Când Biserica se multiplică, trebuie să știm că este în duhul Evangheliei lui Hristos și al cuvântului Lui, că nu se divide, ci se multiplică și crește în dragoste, înmulțindu-se în iubire. Biserica nu este divizată potrivit părților ei constituente în unitatea generală a Bisericii lui Hristos și a poruncilor lui Hristos, închizându-se în sine pentru a hrăni scopuri pur pământești, ci se multiplică și este organizată într-un așa mod, că ceea ce este pământesc, ceea ce este dar de la Dumnezeu se înmulțește și crește în cel mai bun mod posibil. Mulțumită acestei creșteri, vorbind comparativ, fiecare parte a Bisericii se poate sacrifica pe sine pentru celelalte părți, pentru ceilalți membri ai Bisericii, ca toți să creștem în dragoste și unitatea credinței și aceasta este învățătura și mesajul sărbătorii de astăzi al Părinților de la Sinodul I Ecumenic”.
Arhiepiscopul Ștefan urmează să slujească împreună cu Patriarhul Ecumenic duminica viitoare, de Cincizecime, iar ulterior sunt așteptate și celelalte Biserici Locale să primească în comuniune bisericească pe macedoneni. Sunt de așteptat reacțiile Fanarului, care a manifestat pretenții de autoritate absolută mai ales prin acordarea autocefaliei Bisericii Ucrainene în ciuda Patriarhiei Ruse, din care făcea parte. Probabil că acesta a și fost motivul pentru care sârbii s-au grăbit să ofere ei primii un Tomos prin care să dicteze direcția care să fie urmată.
Ar fi fost util să fie cunoscut deja textul Tomosului de autocefalie, deși este previzibil că el cuprinde o viziune ortodoxă, care exclude orice primat constantinopolitan.
Actualizare: Din traducerea Tomosului, oferită în engleză pe portalul rusesc Pravoslavie, se desprind mai multe idei:
1. Este un Tomos provizoriu, care urmează să fie pecetluit de un altul definitiv după ce își dau acordul și restul Bisericilor autocefale. Deocamdată este împlinită petiția macedonenilor pentru a fi autocefali, „binecuvântând, oferind și recunoscând statutul canonic cerut de Biserică Ortodoxă autocefală, Sinodul încredințând Ierarhiei Episcopilor BOS să rezolve chestiunile tehnice și organizatorice necesare, după care Patriarhul sârb va anunța oficial și public decizia sinodală de mai sus, va semna tomosul corespunzător și-l va depune tuturor Bisericilor surori autocefale spre adoptare, deoarece BOS nu este singurul factor pentru autocefalie, ci mai degrabă plinătatea/ansamblul Bisericii Ortodoxe, din care cauză este necesară și primirea celorlalte Biserici Ortodoxe”.
2. Baza legală invocată este „ordinea canonică sacră, sfântă și stabilită”, în speță canonul 34 apostolic, și decizia 55.65 Sinodului sârb din 7 mai a.c.
3. „Autocefalia noii Biserici surori este o autocefalie deplină”, adică nu sunt impuse restricții pastorale în teritoriu sau diaspora.
4. Noul nume se recomandă să fie rezolvat de Arhiepiscopul macedonean prin dialog frățesc cu Bisericile grecești, dar și cu celelalte. Așadar o libertate mai mare decât cea prevăzută de Patriarhia Ecumenică în decizia ei de intrare în comuniune, în care era specificată și viitoarea denumire: „Arhiepiscopia de Ohrida”.
Așadar, cum era de așteptat, nu este un Tomos definitiv, ci unul provizoriu, doar din partea sârbă, fiind necesară recunoașterea din partea tuturor Bisericilor Locale, abia după această etapă ajungându-se la emiterea unuia definitiv.
Cu alte cuvinte patriarhia sârbă a intrat oficial in schismă prin recunoașterea noi facțiuni schismatice de la Skopje
Cu alte cuvinte mai postește.
Așa e. A intrat în schisma. Cine i-a pus sa recunoască niste schismatici? Totul e politic!
Iertare, dar nu exista o baza pentru ce scrieti. Macedonenii aveau deja succesiune apostolica si cautau demult sa fie recunoscuti de ortodoxia planetara. e foarte bine ca sarbii, nu patriarhia ecumenista, le-a recunoscut autocefalia prima. Ma amuza savuros indignarea diversilor preoti sau mireni greci pe diverse saituri de ale lor, cind zic ca sarbii au incalcat nu stiu ce. Se pare ca intr-adevar grecii au cazut mult, de la filestism si neopapism la ecumenism si covidiotenie.
De citit și aici aceste dezvăluiri http://borbazaveru.info/content/view/16105/1/
Din traducerea Tomosului, oferită în engleză pe portalul rusesc Pravoslavie, se desprind mai multe idei:
1. Este un Tomos provizoriu, care urmează să fie pecetluit de un altul definitiv după ce își dau acordul și restul Bisericilor autocefale. Deocamdată este împlinită petiția macedonenilor pentru a fi autocefali, „binecuvântând, oferind și recunoscând statutul canonic cerut de Biserică Ortodoxă autocefală, Sinodul încredințând Ierarhiei Episcopilor BOS să rezolve chestiunile tehnice și organizatorice necesare, după care Patriarhul sârb va anunța oficial și public decizia sinodală de mai sus, va semna tomosul corespunzător și-l va depune tuturor Bisericilor surori autocefale spre adoptare, deoarece BOS nu este singurul factor pentru autocefalie, ci mai degrabă plinătatea/ansamblul Bisericii Ortodoxe, din care cauză este necesară și primirea celorlalte Biserici Ortodoxe”.
2. Baza legală invocată este „ordinea canonică sacră, sfântă și stabilită”, în speță canonul 34 apostolic, și decizia 55.65 Sinodului sârb din 7 mai a.c.
3. „Autocefalia noii Biserici surori este o autocefalie deplină”, adică nu sunt impuse restricții pastorale în teritoriu sau diaspora.
4. Noul nume se recomandă să fie rezolvat de Arhiepiscopul macedonean prin dialog frățesc cu Bisericile grecești, dar și cu celelalte. Așadar o libertate mai mare decât cea prevăzută de Patriarhia Ecumenică în decizia ei de intrare în comuniune, în care era specificată și viitoarea denumire.
Așadar, cum era de așteptat, nu este un Tomos definitiv, ci unul provizoriu, doar din partea sârbă, fiind necesară recunoașterea din partea tuturor Bisericilor Locale, abia după această etapă ajungându-se la emiterea unuia final.
Din păcate, Arhiepiscopul Ștefan deja a trecut la declarații care contrazic atitudinea din dialogul cu Biserica Sârbă. După ce a primit de la Belgrad toate asigurările necesare pentru obținerea autocefaliei, a afirmat apoi într-un interviu că doar Patriarhia Ecumenică este cea care poate acorda autocefalia. În acest context, este neclar de ce a mai acceptat oferta Sinodului sârb. Nu e cinstit din partea lui să joace la două capete în interes propriu.
Mâna nevăzută a fanarului. Dar, pana la urmă, SOC și-a făcut datoria.
Sinodul Bisericii Bulgare a luat în discuție tema statutului canonic al noii Arhiepiscopii de la Skopje. A salutat decizia anulării schismei și a intrării macedonenilor în comuniune cu restul Bisericilor.
În ce privește denumirea viitoarei Biserici, rămâne să fie dezbătută denumirea ei. Este știut că bulgarii revendică pentru ei Arhiepiscopia Ohridei.
Suntem foarte îngrijorați de așa-numita “autocefalie” a Bisericii schismatice din Skopje.
Cei care sunt competenți să fie foarte atenți.
Problema ridicată de așa-numita “Biserică autocefala a Ucrainei” este suficientă, din cauza căreia schisma în Ortodoxie este gravă.
O a doua schismă este considerată a fi un “lux” inacceptabil pentru Biserica.
Exaltarea diferitelor grupuri paraligioase (cum ar fi “Biserica Națiunii” din Salonic) subminează identitatea noastră ecleziastică și națională.
Cerem ca răul, daca nu poate fi eradicat, măcar să fie limitat. Pentru că și democrația are limitele ei.
Κονίτσης: Ένα δεύτερο σχίσμα αποτελεί «πολυτέλεια» ανεπίτρεπτη για την Εκκλησία
https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/51972-konitsis-ena-deytero-sxisma-apotelei-polyteleia-anepitrepti-gia-tin-ekklisia
Va rog frumos sa ma iertati ca va scriu acest comentariu off topic. Nu stiu daca ati scris un articol despre acest subiect , dar totusi doresc sa va pun o intrebare. Stiti ceva despre situatia macedonenilor de la skopie ? din cate stiu erau schismatici . La un moment dat au vorbit cu sarbii , sa se lipeasca de patriarhia serbiei , iar grecii s-au suparat caci dupa ei skopje trebuie sa fie sub patriarhia grecie , nu stiu de cine trebuie sa apartina skopje , in fine . Ideea ca , oare mai sunt macedonenii schismatici , sau acum ii putem numi frati ? daca inca sunt schismatici inseamna ca ne sunt vrajmasi , caci nu ne putem infrati cu eretici sau schismatici . Ma scuzati daca a fost alandala comentariul , sper sa fie cu putinta sa stiti sa-mi raspundeti . Doamne ajuta!
Este o problemă spinoasă, aflată încă oarecum în curs de rezolvare. Am scris mai demult un articol despre autocefalia acordată lor de sârbi. Au fost recunoscuți între timp și de ruși și zilele trecute de polonezi. Dacă nu mă înșel, și antiohienii i-au recunoscut. Parcă și ierarhi români au conslujit cu ei lunile trecute.
Am văzut undeva că Pr. Teodor Zisis critică destul de dur acordarea autocefaliei lor. Există, într-adevăr, o problemă de moment că este pomenit deja Arhiepiscopul de Skopje în diptice fără să fi fost finalizat procesul de recunoaștere (denumirea și cine acordă autocefalia) de către toate Bisericile Locale.
Dacă aveți alte nelămuriri, ar trebui comentate la articole pe temă, cum este cel sugerat în linkul de mai sus. Posibil să scriu un articol nou legat de recunoașterea macedonenilor zilele trecute de către polonezi dacă este ceva de impact.