Zicala: „Dai sânge și iei duh” sau aceasta: „Dai voință, iei putere” ar trebui aplicate și în viața de zi cu zi, care ar trebui să fie o înviere înainte de Judecata de Apoi. Dar măcar atunci când suntem prigoniți ar trebui să ne asumăm riscurile, moartea, asupririle, denigrările, izgonirile. Asta dacă vrem și dorim mântuirea. Nimeni nu este obligat să facă ce spune Hristos în Evanghelii sau prin vocea slujitorilor Săi.
În condițiile de astăzi, când ne sunt interzise slujbele și Biserica este urmărită, când suntem mânați spre o altă ordine socială și de mentalitate, trebuie să ne cunoaștem măcar reperele. Nu atât informarea este importantă, cât înțelegerea corectă a lucrurilor.
Ieri și alaltăieri au fost lansate atacuri asupra celor care au îndrăznit să se împărtășească și să ofere Împărtășania. IPS Teodosie a fost cel mai expus, fiind arhiereu, și cel care și-a asumat o poziție de verticalitate, cerând deschiderea bisericilor și împărtășirea credincioșilor. Pare o poziție de curaj și este în împrejurările actuale, când însăși Patriarhia a acceptat și a dispus închiderea bisericilor. Ar fi trebuit să ceară toți sinodalii funcționarea Bisericii fără restricții intruzive, ar fi fost un gest de bun simț și minimal. Dar abia unul sau doi au avut curajul să fie pe poziția cea bună. În practică, și mai puțin.
Sâmbătă IPS Teodosie a fost atacat de presă că a împărtășit mai mulți copii din aceeași linguriță și fără să păstreze distanța fizică. Aceasta nu mai reprezintă o surpriză sau știre ieșită din comun. Însă subminarea din partea purtătorului de cuvânt al Patriarhiei trebuie să constituie o surpriză. Reproșul că s-a procedat cu ostentație este absurd. Nici nu se înțelege ce a fost ostentativ. Probabil că nu împărtășirea propriu-zisă, ci clamarea ei, apelul să fie deschise bisericile și permisă Împărtășania, coroborate cu slujirea de sâmbătă. Dar fără aceste reacții publice s-ar fi obținut ceva? Nu e posibil să ne asumăm poziția de a tăcea pentru că suntem asaltați. Chiar și așa, chiar nu a fost nimic de bravadă în atitudinea Arhiepiscopului din Constanța, a răspuns la întrebări legitime, și-a apărat drepturile, fără acuzații gratuite sau alte gesturi nepotrivite.
După inflamările de sâmbătă, a urmat un pas înapoi duminică, atunci când IPS Sa nu a mai împărtășit pe nimeni în față, la slujbă, ci în biserici, deoparte de ochiul „vânătorilor”, fiind conștient că „iată, au venit cei din presă să mă vadă că împărtășesc. Ați venit degeaba. S-au împărtășit copiii în biserică”.
Chiar dacă este o concesie, consider că este o mărturisire pentru că și-a asumat public acest lucru, împărtășirea. Aș fi vrut mai mult, dar trebuie să ne mulțumim cu mai puțin.
În contra-partidă, există și ierarhi care au cam dezertat de la cugetul Bisericii, de la teologia și grija ei pastorală. Închiderea bisericilor în condițiile în care acest lucru nu este impus de stat nu știu cum poate fi catalogată. La fel și apologia igienei devine ostentativ (ca să rămânem în registrul patriarhal) de suspectă. Mai ales când sunt folosite argumente absolut ridicole. Sf. Ioan Gură de Aur chiar se spăla de 3 ori pe zi? Cred că nici sportivii nu fac așa ceva, cu atât mai mult un ascet care refuza mesele împărătești și care dormea foarte puțin rezemat de frânghia clopotului ca să se trezească la dangătul lui, care se pornea să bată atunci când era biruit de somn, și să nu-și permită multă odihnă. Iar afirmația că nu este bună îmbrățișarea sau salutul amical pentru că nici Mântuitorul nu a permis mironosițelor să-L atingă după Înviere este chiar o hulă nepermisă. Nu este posibilă o astfel de interpretare josnică a gesturilor dumnezeiești ale lui Hristos. Numai dacă am pune în balanță faptul că S-a lăsat pipăit în coastă de Toma contrazice toată pledoaria. Din păcate, aceste afirmații compromit cu totul restul mesajului IPS Calinic al Argeșului, care oricum nu era strălucit în nici un punct.
Obișnuința cu concesiile
Aș fi vrut și am așteptat să dau exemple pozitive, un fel de „Așa da”. Din nefericire, nu știu decât relatări particulare că mulți preoți și mănăstiri au slujit fără derogări de la rânduiala liturgică. Aș fi dorit ca și alți ierarhi să fi avut un curaj pe măsură. Este posibil să fi fost vreunii, dar e nevoie și de mărturisire, de asumare.
Din păcate, s-a ajuns la o indolență cruntă chiar și în popor și între credincioși. Poate mai mult de atât, programată, calculată, calibrată. Nu de azi, de ieri, ci de mai multă vreme. Dar în în Biserică cel puțin de la Sinodul din Creta. Ne-am obișnuit să tot spunem că nu este nimic, că mai avem teren de unde să cedăm, încă nu este momentul să ripostăm „habotnic”, încă nu a fost trecută linia roșie. Cu toate că abateri dogmatice au fost săvârșite la Sinodul menționat, a fost invocat faptul că nu a fost schimbat cultul. Iată că s-a ajuns și aici. Dar, în contextul în care ne-am obișnuit să nu reacționăm, mai pricepem momentul?
Cu ce au fost cumințiți credincioșii ortodocși? În primul rând cu caterisirile preoților, alungarea celor care au întrerupt pomenirea, prigonirea celor ce au criticat ecumenismul cretan. Dar la aceasta s-a adăugat poziția unor voci mai credibile, care dor cel mai tare. Ce au făcut aceștia? Au folosit extremismele unora pentru a înfiera orice ripostă și au promis o reacție care s-a transformat treptat în tăcere mormântală și chiar complice.
O combatere a Sinodului și a ierarhilor semnatari ar fi trebuit să fie puternică, fermă, nu doar niște reproșuri formale, pentru că abaterea este inacceptabilă, trebuie neapărat îndreptată. Nu este doar ceva criticabil, ci ceva de neîngăduit. Dar cu ce discurs a fost liniștită conștiința multora?
Sunt scoase în față reacțiile disproporționate ale nepomenitorilor, care sunt acuzați că sfâșie cămașa lui Hristos. În parte, trebuie să recunosc că așa și fac o parte dintre ei, poate chiar majoritatea. În perioada imediat post-Creta era normal îndemnul celor de la Cuvântul Ortodox la dezbatere și chiar așteptarea ei. O critică la adresa represiunii nejustificate declanșate de ierarhie a fost bine-venită atunci. Dar acum, după atâta timp?
La fel, înfierarea ecumenismului și „anti-ecumeniștilor de profesie” a fost nimerită, însă „momentul unor dialoguri pertinente şi responsabile” practic nu a fost decât o amăgire la îndemână. Nimeni nu le-a organizat, nici măcar nu le-a cerut suficient de presant și sincer. Până la urmă, mesajul Familiei ortodoxe a rămas acela că Sinodul din Creta a demonstrat faptul că „dreapta-credinţă nu este, cel puţin pentru o vreme, în pericol”, afirmație care mi se pare profund greșită. Dimpotrivă, ortodoxia este într-un pericol real și tot mai pronunțat, la care nu putem propune soluția apatiei, chiar și prezentată drept liniștire părut isihastă.
Chiar și monahii propun o atitudine în același spirit al abdicării, în fapt, de la credință. Astfel, Părintele Amfilohie, incisiv și mărturisitor până nu demult, pune mai presus interesele geo-politice față de exigențele dogmatice ale Bisericii. Mănăstirea Sihăstria Putnei a venit și ea cu îndemnuri împăciuitoare, dar amăgitoare.
Am așteptat poziționarea Sfântului Munte, care nu s-a ridicat la nivelul dorit, fiind echivocă. Mai departe, ce trebuia să facem decât să fie cerută o dezbatere reală a ecumenismului parafat în Creta? Nu s-a cerut lucrul acesta, ci, dimpotrivă, o gravă indiferență asupra acestei chestiuni. Iar aceasta nu duce decât la implementarea lentă și sigură a indiferentismului și nepăsării, cu efecte asupra mântuirii personale.
Ar fi trebuit apărat dreptul la întreruperea pomenirii în fața ierarhilor abuzivi și, pe de altă parte, criticați opozanții care vorbesc de obligativitatea ei. În orice caz, trebuia și trebuie făcut orice este mai potrivit pentru apărarea și păstrarea intactă a credinței în formulele ei dogmatice și în spiritualitatea ei. Dar fără jumătăți de măsură.
Am făcut acest scurt excurs pentru a sublinia faptul că, în momentul de față, când deja ne-am obișnuit cu lipsa de reacție, doar cel mult cu emiterea unor critici verbale și atât, credința Bisericii este la pământ. Nu există coeziune, ierarhii nu sunt nici măcar sprijiniți suficient în demersurile lor bune, cu atât mai mult nu sunt încurajați și împinși la reacții curajoase. Că mântuirea este personală și fiecare trebuie să și-o asume, să lupte pentru ea, asta știm; dar de ce nu și împreună, ca Biserică autentică? De ce să fie subminat, în fapt, duhul mărturisitor al Ortodoxiei? A nu se înțelege că acuz pe cineva de trădare voită, dar încerc să trag un semnal de alarmă că există una inerentă, o consecință care trebuie luată în calcul în tot contextul mai larg al vieții bisericești complicate din România și din lume.
Un articol f.f.f. bun, multumim Parinte! Daca ne-ati putea scrie poate si cum sa ne comportam cind avem de-a face cu termoscannerele….sau dl. Vlad…(da, s-a mai scris, dar concret poate – unii zic cum ca sa nu ne scannam, sa luam un termometru de la farmacie si sa nu primim scannarea cu aparatul, ci sa ne luam temperatura asa cum pina si medicii procedeaza de ani si ani), ca sa nu fim luati in ris de niste paznici…
Eu personal evit aceste termometre, dar ca o frondă, pt că nu sunt de acord din principiu cu măsurile contra epidemiei și nici cu aceasta în particular. Dacă n-aș avea de ales să intru într-un magazin, nu mi s-ar părea o problemă de netrecut să-mi ia temperatura.
În orice caz nu ține de vreo marcare cu 666 sau introducerea a știu eu ce unde sau altceva. Cum am mai spus, e de evitat primirea conștientă a unui semn care să însemne adeziune la o religie străină. Dar nicidecum nu poate fi vorba de vreun pericol să fim pecetluiți fără știrea noastră. Asta ar însemna primitivism religios, nu ortodoxie.
@MD Crismaru
Deşi mă revoltă iniţiativa, eu m-am lăsat măsurat la intrarea în Kaufland, ieri. Mai eram cu cineva, nu m-am simţit în regulă să fac o scenă, deşi cred că am procedat greşit să mă supun şi să intru fără comentarii.
Mai spre seară mă gândeam că trebuia să-i spun acelui domn paznic, care era în vârstă, că nu este corect ce face şi că este o nedreptate. Eventual să-i cer să comunice mai departe, conducerii, dacă mi s-ar fi părut că acel paznic este receptiv, dacă s-ar fi justificat în vreun fel, dacă mi-ar fi răspuns ceva. În funcţie de reacţia sa, a paznicului, de la om la om, poate ar fi fost nimerit să las şi un memoriu scris, sau să întreb despre o procedură de comunicare a unui memoriu sau a unei petiţii. Nu aş fi redactat o plângere sau o contestaţie. Fără patimă sau înverşunare, doar să spun, să arăt că nu drept ce se întâmplă. Nu am făcut-o şi recunosc că după ce am ajuns acasă mi-a părut rău de asta.
E o problemă şi cu apelurile la boicot comercial sau alte măsuri publice de retorsiune civică, de ruşinare, de denunţare publică. Cred că ortodocşii suntem compromişi din punct de vedere al comunicării, al imaginii, şi orice înverşunare din partea noastră în această direcţie mai degrabă încurajează desconsiderarea noastră, a ortodocşilor, ca grup social. Se produce o desolidarizare foarte amplă şi rapidă a celor căldicei care găsesc o justificare foarte comodă pentru a nu reacţiona în solidar, cam cum s-a întâmplat la referendum. Dimpotrivă, se naşte o pasivitate faţă de „victimele care o merită”, dacă reacţiile noastre par nejustificate, nealiniate cu obedienţa majorităţii.
Părerea mea este că reacţiile noastre ar trebui să fie în plan politic, petiţii şi audienţe către politicieni, să arătăm din nou că nu este corectă interzicerea accesului nici în instituţii şi nici în unităţi comerciale din cauza acestui criteriu. Părerea mea este că trebuie să atingem iarăşi şi arăşi chestiunea morală a discriminării şi umilirii credincioşilor ortodocşi de către statul român şi să repunem constant în discuţie faptul că statul român nu doreşte să cultive loialitatea celor credincioşi. Pare extrem de ineficientă această abordare, dar întrucât am experienţă şi cu plângeri şi acţiuni în justiţie, consider că pe termen lung trebuie să reînvăţăm să lucrăm politic, la măsura noastră. Decizia fiind luată în mod politic, cred că la nivel politic trebuie să reacţionăm, deşi această reacţie este extrem, extrem de slabă şi de uşor de ignorat.
Repet cu amărăciune că, din punctul meu de vedere, credincioşii ortodocşi trebuie să nu mai fie loiali statului român, să îl privească ca pe un agresor viclean şi făţarnic, prigonitor şi hulitor. Din nefericire cred că ne-am întors fără să ne dăm seama în perioada comunistă, atunci când erau preoţi care lăudau regimul comunist pentru realizările şi politicile materialiste în vreme ce o anumită categorie de clerici şi mireni era anihilată în închisori sau extrem-marginalizată social. Este doar o constatare, mingea nu mai este în terenul nostru, statul român trebuie să facă demersuri foarte convingătoare ca să recâştige încrederea celor credincioşi.
Mai adaug faptul că Biserica are o nouă mare răspundere înainte-i, aceea de a educa poporul român în spiritul libertăţii şi al apărării libertăţii aproapelui, lucru pe care nu l-a făcut după *89 şi pe care îl resimţim astăzi în mod tragic. Nu există nicio altă instituţie a poporului român care să aibă capacitate să facă acest lucru: şi CSM s-a compromis zilele acestea, activitatea Avocatului Poporului este superficială, poliţia este miliţie, armata nu are ce căuta în activitatea civică, Academia este doar Ioan Aurel Pop şi sub asediu, avocaţii şi barourile au tăcut într-un mod de neînţeles, presa a fost cumpărată cu un kilogram de mălai, uniunea scriitorilor/artiştii au îngheţat de teama înfometării. Cu toate păcatele ierarhilor şi credincioşilor ei, Biserica este singura depozitară a învăţăturii şi tradiţiei luptei pentru, printre altele mai importante, libertate. Am tot vrut să pun ideile acestea într-un text separat dar nu am mai apucat.
OnTopic: Deşi avem articole precum Rostul întreruperii pomenirii sau Întreruperea pomenirii şi răzvrătirea, şi chiar o categorie de articole despre Întreruperea pomenirii, tot cred că ar trebui reluat acest subiect şi pus cumva în discuţia celor care încă pomenesc pentru că, la ceştia, discuţia se personalizează foarte repede, în sensul că refuză dialogul dând exemple de cazuri când nu s-a procedat corect. Încă nu am găsit o discuţie despre Întreruperea pomenirii ca acţiune canonică recunoscută de tradiţia Bisericii, fără alte consideraţii. O discuţie strict despre modalitatea în care cei care pomenesc văd şi înţeleg acţiunea de întrerupere a pomenirii. Sunt unele răstălmăciri în broşura Patriarhiei de nu merită discutate, cu excepţia cazului în care, totuşi, cuiva îi este ruşine şi este mustrat de conştiinţă să se afilieze unor asemenea sforţări ale canoanelor.
E de observat că la atâţia ani distanţă, în continuare cei pomenitori nu sunt în stare să apere cu inima deschisă acele trădări din Creta şi că nu se pot angaja în discuţii pe fond. Nu pot decât să ia în braţe pe „Nu s-a schimbat nimic!” şi atât, ceea ce este trist. În acest moment, eu aş primi şi o discuţie despre acest sofism jignitor al „ecumenismului lucid” de care vorbea PF Părinte Patriarh Daniel. Bine, bine, nu e ecumenismul de care vorbim noi, e cel lucid, deci ar fi unul pe care preafericirea voastră îl consideră nelucid şi care nu este bun. Ia să aflăm mai multe despre acesta.. cum e el ecumenismul cel rău, cum arată. Cred că dacă s-ar porni discuţia, s-ar vedea că şi ecumenismul cel lucid tot o mizerie este, tot erezie.
În fine, am făcut un imens ghiveci în comentariul acesta. Iertaţi!
” Fără Mine nu puteti face nimic”, zice Domnul .
Sa cerem de la Domnul nostru Iisus Hristos , sa ne dea curaj, tărie si ajutor sa putem refuza termo controlul asta sau daca nu ne lasa, sa nu mai mergem in acele supermarketuri , ci la magazinele mici unde nu au acest control . Dar sa cerem sprijin prin mijlocirea Sfântului Mucenic Mina , care are dar de a ocroti pe cei asupriti !
Citi Acatistul Sf. Mina .
Așa o să fac, mulțumesc.
https://www.juridice.ro/683733/termoscanarea-protectia-datelor-procedura-medicala-riscuri.html
Discutabile opinii.
Aştept să văd şi notificarea domnului Pipernea, despre care a arătat pe facebook că o pregăteşte şi o va pune la dispoziţia celor interesaţi.
„Mai spre seară mă gândeam că trebuia să-i spun acelui domn paznic, care era în vârstă, că nu este corect ce face şi că este o nedreptate. Eventual să-i cer să comunice mai departe, conducerii, dacă mi s-ar fi părut că acel paznic este receptiv, dacă s-ar fi justificat în vreun fel, dacă mi-ar fi răspuns ceva. În funcţie de reacţia sa, a paznicului, de la om la om, poate ar fi fost nimerit să las şi un memoriu scris, sau să întreb despre o procedură de comunicare a unui memoriu sau a unei petiţii. Nu aş fi redactat o plângere sau o contestaţie. Fără patimă sau înverşunare, doar să spun, să arăt că nu drept ce se întâmplă. Nu am făcut-o şi recunosc că după ce am ajuns acasă mi-a părut rău de asta.”
Lucrez in conducerea (nu sunt patronul) unui magazin de comert cu amanuntul care nu impune luarea temperaturii clientilor. Motivele se cunosc de catre cei care nu se bucura de asa ceva, dimpotriva.
Am depus astazi si o sesizare la Avocatul Poporului continand un text cu pretentii juridice… inspirat din contestatiile care circula pe net, cat mai „juridic” ne-a dus capul. Mentionez ca nu avem jurist sau avocat.
Acum, daca magazinul va fi amendat ca nu ia temeratura clientilor, ce ziceti, m-ati putea sprijini putintel cu finisarea contestatiei?
Cu siguranță nu vă pot ajuta. Întrucât sunt grefier, prin lege nu mi se permite să acord niciun fel de consultații juridice. Îmi pare foarte rău. Vă îndemn să apelați la un avocat sau consilier juridic.
Am văzut niște petiții/plângeri care circulă pe internet, nu prea îs de acord. E un act de triere, nu o procedură de examinare medicală, deci nu ar trebui invocate drepturile pacientului. Din punctul meu de vedere, de nespecialist, avem de-a face cu o prelucrare standard de date cu caracter personal privind starea de sănătate și de discriminare vizând accesul la servicii destinate publicului pe criterii biometrice. Părerea mea..
…io sincer nu ma pricep la legile astea, dar dupa capul meu , un judecător ar trebui sa arate ca de fapt a te verifica in magazine cu privire la temperatura corpului e un abuz in serviciu…
deci…dimpotriva..politia ar trebui sa amendeze pe aia care iti iau temperatura fără acordul tau !
Ar trebui dati afara si Orban , iohanis , arafat , Vela, si restu 🙂
O petitie , ceva ? jos guvernu , jos coruptia medicala
Domnule Vlad,
Nu stiam că nu vă permite legea.
Voi gasi o solutie dacă se va întâmpla să fim amendați. Am intrebat mai mult pt că nu merită angajată colaborarea cu un avocat pt o amendă realtiv mică. Mai mult posibil să coste avocatul…
PS: Am depus oricum și o sesizare la Avocatul Poporului. Am găsit, care va să zică, un avocat 🙂
Ioan,
Hristos a-nviat !
ar putea sa te ajute o doamna cu nickul TIPA, care posteaza pe monahulteodot.wordpress.com
intra acolo si lasa comentariul la ultimul art. cu ” covrig”.
Doamne ajuta
…
https://monahulteodot.wordpress.com/2020/04/25/oare-chiar-exista-covrig19/
Ciprian,
Multumesc mult!
D-le Vlad, multumesc pentru adresare, traim niste timpuri dureroase de parca am ajuns inerti si fara voce, ne intriga si comunicatele Patriarhiei care prin slugarnicia ei pare sa respecte mai mult decit se cuvine legile absude ale celor de la putere…va trimit ceva si sa speram ca ierarhii sa se trezeasca treptat-treptat, sa ridice capul si vorbeasca! Asadar:
„CE AM ÎNVĂȚAT ÎN IZOLARE?
Episcop SEBASTIAN al Slatinei și Romanaților
Ce am învățat în izolarea de Coronavirus?
Am învățat că omul, oricât de mult ar „evolua”, sau poate tocmai din… „cauza” asta, nu va înceta niciodată să urzească noi și alte forme de „moarte”, reinventând-o, adică.
Am învățat că oamenii ar putea crea viruși pe care apoi să-i scape de sub control sau, poate, să-i controleze prea… RĂU! Iar virușii pot fi și ei ucigași, la fel ca oamenii.
Am învățat că ceea ce nu s-a reușit prin gripa aviară, prin boala vacii nebune, sau prin gripa porcină, se va reuși, probabil, prin „gripa” Coronavirus; sau nu?!…
Am învățat că Dumnezeu, oricât de bun ar fi El, Se poate supăra uneori atât de rău pe noi, încât să ne lase la mintea și la voia noastră.
Am învățat că, în timpul stării de urgență, conducătorii lumii – oricine ar fi ei – se pot proclama dumnezei, în timp ce Dumnezeu poate fi suspendat „din funcție”; dar, oare, numai în timpul stării de urgență?!…
Am învățat că, în astfel de vremuri, statul își poate aroga dreptul de a te proteja până și de tine însuți, dar te poate și persecuta tocmai sub pretextul că te protejează. Că îți poate face bine sancționându-te, dar îți poate face și rău, protejându-te.
Am învățat că se poate face „arest la domiciliu” chiar și nevinovat.
Am învățat că noile antene 5G, deși tot mai multe în perioada asta − unele chiar „crescând în chipul arborilor” − au fost proclamate subiecte tabu pentru media.
Am învățat să ascultăm de autorități mai mult decât de Dumnezeu. Să ne temem mai tare de legile oamenilor decât de Legea Domnului, deși riscul încălcării acesteia din urmă este incomparabil mai mare.
Am învățat că, în afara dictaturilor regale, comuniste, militare etc., pot exista și dictaturi… medicale! Astfel, în timpul pandemiei de Coronavirus toate celelalte boli pot dispărea ca prin minune, pentru a se muri sub un singur diagnostic – cel de Covid-19.
Am învățat că oamenii se pot izola unii de alții și din dragoste, pentru că în astfel de crize până și dragostea poate ucide. Că o îmbrățișare – fie ea și plină de iubire − poate infecta, în timp ce distanțarea – eventual „totală” dacă s-ar putea – poate proteja.
Am învățat că până și primăvara poate veni degeaba, pentru că nu se mai bucură nimeni de ea. Că viața poate deveni un calvar, în timp ce moartea ar putea părea un dar în comparație cu ceea ce ne-ar mai putea rezerva viitorul…
Am învățat că omul − regele creației − poate deveni mai fragil până și decât gingașii trandafiri sau decât firavii fluturi care s-au bucurat de aer curat și libertate în toată perioada aceasta.
Am învățat că, în condiții de molimă, trupul trebuie hrănit, dar sufletul nu. Ca atare magazinele au rămas deschise, dar bisericile închise; aceasta pentru că în societatea contemporană trupul a ajuns mai flămând decât sufletul, care se poate hrăni și on-line – nu-i așa? – sau, poate, chiar deloc!…
Am învățat că rugăciunea poate fi interzisă și din motive de… igienă; că evitarea bisericii în astfel de vremuri este o virtute, în timp ce frecventarea ei o… infracțiune!
Am învățat că Sfânta Împărtășanie − Pâinea vieții și, de fapt, Dumnezeu Însuși – poate constitui pentru unii focar de infecție, în timp ce pentru noi rămâne „VACCINUL” care nu mai are nevoie să fie inventat. Dar nici „reinventat”!
Am învățat că izolarea poate deveni rugăciune, iar rugăciunea poate deveni izolare cu Dumnezeu.
Am învățat că trebuie să ne prețuim cum se cuvine viața, libertatea și, mai ales demnitatea, pentru că nu se știe cât și dacă ne vom mai putea bucura prea mult timp de ele!…
Am învățat că sfârșitul lumii nu va fi decizia Domnului, ci „isprava”… OMULUI.
P.S. Știți ce mi-e teamă că va trebui să mai învățăm, cu toții, în curând, despre noul Coronavirus? Că el nu va mai muri niciodată!… Prea pare profitabilă existența lui pentru păpușarii lumii, ca să-l mai declare vreodată mort! Cred că au prins gustul conducerii lumii cu noi în case… Și atunci: Pa, libertate și democrație!…
”
Da, chiar frumos și cu miez.. Dezvăluie un mod de a înțelege lucrurile care se apropie de ce simțim și noi, cei care încă avem libertatea să vorbim în voie.
Ok!!!
Iaca si solutia la Cătălin Berenghi :
https://www.facebook.com/pg/CatalinBerenghi/posts/
Cred cu tarie ca acest covid 19 este turnesolul ce releva in primul rand tradarea ortodoxiei ce a avut loc in creta, apoi rezultatul referendului pentru familie, apoi necatehizarea VOITA a credinciosilor, apoi sortuletele ce se intrevad pe sub vesmintele arhieresti, si altele si altele…
Personal, nu cred ca v-om putea face noi, oamenii, vreo schimbare prin actiuni civice / politice, ci numai prin transformarea reala a celor 4 sau 5 procente din romani, ce-i ce merg regulat la Biserica, in ORTODOCSI!
Cred ca numai atunci Dumnezeu isi va intoarce fata catre poporul roman si va schimba situatia.
Altfel, ne vom afunda din ce in ce mai mult…
Ma iertati!
Da, asta cred și eu că este esența, să avem miez, consistență autentică. Dar și acest lucru este dificil din cauza diferențelor și abaterilor în stânga și dreapta, dar e necesar, vital.
Dupa caracterul simoniac si duplicitar demonstrat de ani buni concluzia ar fi ca Teodosie sufera de lipsa banilor, a slavei desarte si a elogierii colective, nu de lipsa prezentei hristice a credinciosilor in biserica.
Intr-adevar, marturisirea credintei nu este curata si nu mantuieste atunci cand condamni erezia, dar continui sa recunosti autoritatea ereticului.
Nu la autoritatea episcopilor m-am referit. Ea este știrbită moral, nu jurusdicțional. Problema Creta nu ar trebui să fie un subiect de spălat pe mâini pt că nu ar fi produs efecte concrete. Încă nu deplin, dar urmează.
Cu IPS Teodosie nu am nimic decât că aprobă Sinodul ca și cum nu ar fi decis nimic greșit.
De multe ori, autoritatea la care faceti referire, este stirbita si canonic! Saptamana de „rugaciune ecumenica”, sfintiri comune, etc. Iar in ceea ce-l priveste pe IPS Teodosie, stiti bine la ce se refera Kleomenis.