Eliminarea Parler pare cauzată de geopolitică, nu de ideologie

de | 11 ian. 2021 | Trenduri | 9 comentarii

Reţeaua Parler a reprezentat pentru o foarte scurtă perioadă de timp o alternativă la Twitter. În momentul expulzării preşedintelui Donald Trump de pe platforma socială care l-a adus la Casa Albă, Parler a beneficiat de o conjunctură extrem de favorabilă, reprezentând o gură de aer proaspăt în rândul unor platforme deja compromise de conţinutul extremist (Gab, 4chan) sau insuficient de cunoscute sau de orientate către partea mobile (cum e MeWe).

Parler a cunoscut o explozie a traficului după incidentele de la Capitol, fiind temporar inaccesibilă din cauza numărului foarte mare de utilizatori care au decis să-şi deschidă cont pe această aplicaţie. Acest articol în limba engleză descrie, numeric, creşterea cu adevărat exponenţială cunoscută de Parler în ultimele zile, alimentată de un sentiment complex de revoltă şi temere a electoratului trumpist faţă de măsurile de excluziune socială care au urmat înfrângerii electorale.

Ceea ce a urmat acestui succes a fost o reacţie violentă a reprezentanţilor BigTech şi a massmedia împotriva Parler. Google a eliminat peste noapte, literalmente, aplicaţia din Magazinul Play, Apple a întârziat aceeaşi măsură cu o zi, iar Amazon, care asigura infrastructura cloud de găzduire a serviciilor Parler, a dat un ultimatum de 24 de ore administratorilor, după care le-a tăiat, literalmente, curentul. Aplicaţia Parler este, şi vom arăta că va rămâne, definitiv, offline.

În acelaşi timp, Parler a fost victima unui atac informatic specializat care a expus întreaga bază de date, cu toate metadatele utilizatorilor, inclusiv postările care fuseseră şterse anterior de utilizatori, fiind arhivate inclusiv datele de geolocaţie asociate acestora. O asemenea breşă de securitate este cataclismică pentru orice serviciu software, fiind practic de neconceput în zona de securitate cyber. Cei 70 TB care au fost puşi la dispoziţia publicului reprezintă, practic, întreaga bază de date a reţelei sociale şi cuprinde inclusiv trimiterile şi legăturile spre alte platforme ce se regăseau în mesajele private.

Nu în ultimul rând, Parler a fost izolat şi refuzat de toţi colaboratorii şi furnizorii de pe piaţă, fiindu-le refuzate inclusiv achiziţiile de hardware, angajarea de servicii de suport elementare (acces internet, protecţie Cloudfare etc) într-o sincronizare cu adevărat fără precedent în societăţile occidentale.

Notează situl G4media.ro:

Toți partenerii, de la serviciile de mesagerie până la furnizorii de emailuri, ba chiar și avocații noștri, ne-au părăsit”, a declarat John Matze, directorul general al Parler.

Formal, acuzaţia ce se aduce Parler este că nu dispune de un serviciu de moderare care să elimine îndemnurile la violenţă şi că, în actualul context social, acest lucru reprezintă un pericol pentru siguranţa publică.

Informal însă, pe Twitter au fost diseminate informaţii care sugerează că Parler ar fi fost un „proiect politic nesigur” din cauza circumstanţelor personale ale fondatorului.

Într-un tweet al unui specialist american în dezinformare, care probabil va ajunge viral în perioada următoare, se sugerează explicit că fondatorul Parler, John Matze, este un pion al serviciilor speciale ruseşti, avându-se în vedere modul în care şi-a cunoscut soţia, pe Alina Mukhutdinova,  în anul 2016, când aceasta se afla într-o vacanţă de două săptămâni în Statele Unite.

Întâmplător, a urmat o căsătorie rapidă, o călătorie în Rusia şi un proiect software alternativă la Twitter, finanţat netransparent, care presupunea remunerarea generoasă dar şi accesul la datele personale ale utilizatorilor, date extrem de sensibile, ce sunt folosite de fiscul american.

Este, prin urmare, foarte probabil că distrugerea Parler a fost mai degrabă o acţiune de contraspionaj desfăşurată în plan deschis decât o acţiune de cenzurare şi excluziune socială a electoratului trumpist.

Concertarea de acţiuni ilegitime, brutale, disproporţionate şi de o amploare fără precedent, care s-au manifestat în mod sincronizat, pe toate planurile, determinate de succesul cu adevărat extraordinar al Parler reprezintă mai degrabă un indiciu că această aplicaţie reprezenta un risc intolerabil pentru siguranţa naţională a SUA decât un mijloc nedorit de comunicare pentru o parte a electoratului american.

O astfel de reacţie generalizată a establishmentului american, fără nicio legătură cu cadrul legal în vigoare sau cu cutumele de bussiness încetăţenite, chiar şi în contextul politic în fierbere al momentului, nu poate fi explicată altfel.

Este de aşteptat ca de acum înainte discuţia să se mute spre modalităţile legitime de moderare a conţinutului digital, de temperare a puterii BigTech, poziţiile discursive reparatorii şi liniştitoare fiind cele care deja au circulat public şi care au câştigat aderenţă printre internauţi.

Nu cred, aşadar, că este înţelept ca, la aceast moment, publicul ortodox să migreze de pe Facebook sau Whattsapp, distrugerea Parler nefiind, în opinia mea, cauzată de războiul ideologic globalişti/naţionalişti ci de vechea dar mereu actuala înfruntarea geopolitică.

De principiu, nu sunt pentru fugă şi pentru retragere, iar în acest caz cu atât mai puţin. Nu strică însă precauţia şi pregătirea alternativelor.   

Subscribe
Notify of

9 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Daniela Gheorghiţă(@danielagheorghi)
Offline
Admin
11 ianuarie 2021 22:23

Susțin și eu concluzia articolului. Chiar dacă, la prima vedere, retragerea pare un act ..comunitar, să zic așa.. un fel de aderență curată la un grup cu care rezonezi, dar, în esență, ea nu are o prea mare logică sau …izbândă. Ideea de social-media nu este de a ne forma biserici, ci de a servi societatea, așa cum spune și noțiunea – „social-media”. Așa cum nu părăsim orașul/satul din care facem parte ca să formăm societăți paralele, ci rămânem pe loc și susținem adevărul acolo unde suntem, prin traiul nostru și prin bun simț. Într-adevăr, sunt momente când îți devine imposibil să mai faci asta și, vrei nu vrei, nu mai încapi și ori te elimini, ori ești eliminat. Ca Lot. Pe de-o parte îi înțeleg și pe cei care preferă platformele alternative. Dacă scopul tău este acela simplu de a socializa și vrei să eviți „spectacolul progresist”, tinzi să crezi că acele platforme sunt o opțiune bună. Dar e doar o chestiune de timp până ar deveni și acelea ce au devenit Facebook/instagram etc.. E o utopie, ori poate încă nu simt și eu aceleași nevoi precum cei care se reorientează virtual. Dar, dacă avem de susținut adevărul, îl susținem acolo unde e nevoie de el, acesta e elementarul motiv pentru care rezonez cu articolul. ..Am o întrebare, însă. Cum trebuie să ne raportăm la faptul că aceste platforme virtuale aparțin totuși unor oameni care au dreptul asupra lor de a se impune cu ”legile” lor asupra utilizatorilor? Chiar dacă, principial, nu este în regulă să cenzurezi pe cineva din motive personale ideologice, dar, totuși, dacă te afli în curtea lui Facebook, cât de corect este să consideri că poți spune orice (legal să fie în regulă) și să nu aibă gazda curții dreptul să te blocheze? Mai pe scurt, cât de relevante sunt nemulțumirile celor care au fost blocați din motive ideologice în curtea Facebook &Co? Si, poate că.. se mai ridică o întrebare la fileu, în surdină.. cât de bine este să rămânem, totuși, pe aceste rețele care devin indubitabil anti-creștine administrativ, și nu se vor întoarce vreodată spre decență creștinească, ținând cont că prin aderența noastră le susținem financiar? Poate că această întrebare, la rândul ei, lansează un întreg buchet de noi întrebări.. Ce e drept, suntem într-un moment social de transformări și schimbări radicale. E forfotă…

Sara (@guest_2850)
Offline
Reply to  Vlad-Mihai Agache
12 ianuarie 2021 11:33

Eu am fost blocata pentru distribuirea acestui video

care ar incalca standardele comunitatii. Care standarde? Nu stim, nu mi s-a adus la cunostinta ce anume incalca si prin ce…
Prima data o zi, apoi pentru ca am incercat din nou sa distribui, nici nu am apucat bine sa distribui si am fost blocata iar. Am fost blocata 7 zile.

Sara (@guest_2856)
Offline
Reply to  Vlad-Mihai Agache
13 ianuarie 2021 6:07

De acord. Juridic sunt 0. As fi de acord cu niste demersuri, fie ele si in justitie. Uneori virtute este si aceea prin care pun limita unor nedreptati. Pot sa iau atitudine fara sa urasc oamenii din Facebook, ci algoritmul lor sau ce-o fi. Dar daca raul infloreste si eu pot face ceva dar nu fac nimic tot pacat e. Parerea mea.

Daniela Gheorghiţă(@danielagheorghi)
Offline
Admin
Reply to  Vlad-Mihai Agache
12 ianuarie 2021 16:55

Bineînțeles, din capul locului, și fără argumente legale, este lipsit de corectitudine morală să interzici cuiva libertatea de a-și spune o părere, dacă nu poți dovedi că acea părere lezează, falsifică, etc. în mod real. Dacă tu știi că ai dreptate, băbește vorbind, de ce te-ai obosi să îl cenzurezi pe el? Dreptatea se va vedea. Mulți vorbesc și în viața fizică vrute și nevrute. Asta o pot înțelege.

Doar că, parcă ține și de bun simț cum anume te pornești să te exprimi într-un mediu care nu îți aparține totuși.. Eu așa pun problema. Nu am fost vreodată blocată dar nu știu nici dacă m-aș supăra.Ce plăcere aș mai avea să fiu apoi lăsată liberă, dacă mă iau la harță cu ei, să mă tot exprim pe platforma lor în continuare? Emoțional vorbind, e.. lipsit de consistență. Adică nu prea sunt de acord cu „nervii” celor care au fost cenzurați. Dacă nu mai e chimie între tine și facebook, unde e autenticitatea creștinească din atitudine?

..Da, susțin că nu e ok să fii blocat, dar la fel susțin și că nici să te superi pe ei nu e ok.. Care e scopul? Cu ce m-aș simți virtuoasă dacă mi s-ar da libertatea apoi să mă exprim liber din nou pe platforma lor dar i-am făcut să mă deteste între timp ..pe platforma lor!..

Compar cu cenzura comunistă.. nu m-au atras atitudinile celor cenzurați de a se arăta victorioși asupra stăpânitorilor. Îți făceai treaba cu decență, cu bun-simț, cu discernămt și respect omenesc și față de ei și îți asumai că vei fi ideologic cenzurat, mai mult sau mai puțin. Cred că se pierde virtutea păcii interioare prin contra-atacare șamd.. Si odată pierdută pacea interioară, se instalează încet judecata nearmonioasă, supărată, obscură. Chiar dacă ai dreptate și câștigi legal, dar la nivel sufletesc ai pierdut. La final, tot Nenumitul râde de sufletul nostru.

Aș puncta că.. ține și de frumusețea modului în care te exprimi pe facebook și altele.. Cenzura oricum vine, dar dacă ne împiedicăm așa ușor în ea, nu ajungem nicăieri constructiv. Ne ridicăm și mergem înainte..până, oficial, ne dau afara. :))

Până la urmă și ei sunt oameni. și pot fi îndreptați, dar e foarte improtant pentru asta dragostea și înțelepciunea noastră. Nu doar o poveste am citit si aflat despre cazuri de torționari și comuniști care s-au îndreptat pentru că au fost mișcați de atitudinea sfântă față de ei a celor oprimați. Tindem să îi vedem pe cei din tabăra opusă ca pe niște obiecte dușmănoase, ca pe niște duhuri rele, niște balauri necorijabili.. și vom răspunde pentru atitudinea asta. și eu sunt oameni. și noi la rândul nostru am făcut rău altora și tot oameni suntem și noi. E adevărat, nu e mic răul pe care îl produc aceștia. E uriaș. Dar dacă ne-a fost dat nouă să avem contact cu el, atunci cred că Dumnezeu vrea să ne încerce curăția și pacea și toate virtuțile. Ajung de unde am plecat, cu ce m-aș simți virtuos dacă m-aș ridica pe baricade și aș striga virtual că „iată cât mă lupt eu cu ei”? E delicată ispita, dincolo de orice legislație..

Si da, legătura din viața reală e cea mai de preț dintre toate.   Cu cât ne angajăm mai mult într-o lume virtuală, cu atât o sacrificăm pe aceasta. restul e doar poezie..

Daniela Gheorghiţă(@danielagheorghi)
Offline
Admin
Reply to  Vlad-Mihai Agache
13 ianuarie 2021 18:03

S-a înțeles. 🙂

Noutăţi:

Categorii

Arhive

Translate page >>
9
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x