TRATAT EPISTOLAR, II*
Atena, 22 iulie 1971
Cuviosului monah Nicodim din obştea ieromonahului Efrem de la Provata, Sfântul Munte.
(…) Unul ca acesta (care s-a rugat împreună cu ereticii, n.n.) este un cumplit călcător al Sfintelor Canoane, dar nu eretic, cum am spus. Dacă însă nu se opreşte aici, ci propovăduieşte învăţături eretice, atunci se schimbă lucrurile, în acest caz este eretic. Şi este eretic deoarece propovăduieşte învăţături eretice, chiar dacă nu are nici o împărtăşire cu alţi eretici. Ereticii sunt de două feluri: cei pe care Biserica i-a osândit şi i-a tăiat de la Trupul ei şi cei care nu au fost osândiţi încă de Biserică şi nu au ieşit de bună voie din ea. Un astfel de caz este şi cel al patriarhului. Patriarhul Atenagora a propovăduit lucruri eretice, dar nu a fost osândit până astăzi de Biserică şi nici el nu a renegat Biserica, nici n-a ieşit din ea. A rămas în Biserică şi lucrează în ea. Prin urmare, este încă transmitător al harului. Săvârşeşte Tainele. Atunci noi ce trebuie să facem? a) Să ne rugăm pentru dezmeticirea şi pocăinţa lui. b) Să protestăm împotriva lui şi să ne luptăm. Dacă însă conştiinţa cuiva nu suferă să-i pomenească numele, are dreptul să înceteze a-l pomeni, potrivit cu canonul 15 al Sinodului I-II. Aceasta însă este ultimul pas la care poate înainta cineva dacă vrea să nu se afle în schismă şi răzvrătire. Adică poate înceta pomenirea, dar nu va pomeni un alt episcop (numai dacă crede că toată Biserica noastră a căzut în erezie), ci va aştepta, aşa cum am scris în „Tratatul epistolar”, cu conştiinţa liniştită, judecata Sinodului.
O altă problemă: cei care încetează pomenirea patriarhului cum se vor purta cu cei care au împărtăşire cu el? Cei care se împărtăşesc cu patriarhul sunt de două feluri: a) cei care cugetă asemenea ca el (cum este Iacov al Americii, Meliton al Calcedonului etc.) şi b) cei care nu sunt de acord cu el (cum sunt aproape toţi episcopii Bisericii Greciei). Faţă de primii se va comporta la fel ca faţă de patriarh, iar faţă de ceilalţi, chiar dacă aceştia se împărtăşesc cu patriarhul sau cu ceilalţi, nu trebuie să se poarte la fel. Adică nu trebuie să ajungă până la încetarea pomenirii acestora. Nu se îngăduie, după Sfintele Canoane, evitarea împărtăşirii cu unii ca aceştia. Sfintele Canoane dau dreptul încetării pomenirii unui episcop sau patriarhului care propovăduieşte învăţături eretice, însă nu dau dreptul încetării pomenirii acelora care, ortodocşi fiind, îl suferă pe unul ca acesta. Este trebuinţă de mare atenţie aici. Suntem datori să distingem bine două situaţii: Altceva este cel care cugetă şi învaţă ortodox, dar, din iconomie, îl suportă pe primul şi se împărtăşeşte cu el. De asemenea: una este cel care propovăduieşte învăţături eretice, dar nu a ieşit din Biserică şi nu s-a rupt de ea, şi alta cel care a ieşit de bunăvoie din ea (şi şi-a fondat propria „biserică” ori s-a alipit de alta eretică sau schismatică) sau s-a rupt de Biserică după judecarea şi condamnarea sa. Cu cel de al doilea nici un ortodox nu trebuie să aibă vreo împărtăşire. Împărtăşirea cu primul (până la condamnarea acestuia) este lăsată de Sfintele Canoane la libera judecată a fiecărui credincios ortodox. Adică avem dreptul, îngăduit de Sfintele Canoane, să încetăm pomenirea aceluia, însă nu suntem obligaţi să facem aceasta, în continuare, dacă cineva, folosind acest drept, încetează pomenirea, bine face, şi nu trebuie să fie mustrat pentru aceasta de ceilalţi. Dacă un altul, cumpănind anumiţi factori, judecă că nu trebuie să folosească acest drept canonic, ci să aştepte „hotărârea sinodală”, nici acesta nu este vrednic de dojana şi cu atât mai mult de neîmpărtăşire. În acest caz se pot aplica, modificate oarecum, cuvintele Sfântului Apostol Pavel: „Cel ce pomeneşte să nu dispreţuiască pe cel ce nu pomeneşte; iar cel ce nu pomeneşte să nu osândească pe cel ce pomeneşte” (cf. Rom. 14, 5).
Atunci, mă vei întreba: „Care este câştigul nostru din evitarea pomenirii patriarhului, de vreme ce avem împărtăşire cu episcopul Driinupolei, de pildă, care îl pomeneşte pe patriarh? Nu ne molipsim de la el împărtăşindu-ne indirect cu cel care propovăduieşte învăţături eretice?”
Dar încetarea pomenirii înainte de „hotărârea sinodală” şi condamnare, nu are scopul de a evita molipsirea cu erezia propovăduită. Nu, fratele meu! Dacă ar fi avut acest scop, atunci Canoanele nu ar fi dat dreptul încetării pomenirii, din pricina ereziei, înainte de „hotărârea sinodală”, ci ar fi legiferat clar obligaţia încetării pomenirii sub ameninţarea de pedepse grele.
Încetarea pomenirii pentru erezie înainte de „hotărârea sinodală” are alt scop. Ea constituie energicul şi ultimul protest al conştiinţei ortodoxe. Atunci când se creează o tulburare, ea dă o ieşire pentru cei care se smintesc, astfel încât Biserica să se grăbească spre soluţionarea problemei.
Nu există primejdia să ne… molipsim, nici de la cei care îl pomenesc pe patriarh (de vreme ce încă nu a fost încă osândit soborniceşte), nici, cu atât mai mult, de la cei care au împărtăşire cu cei care îl pomenesc. Părerile contrare sunt prostii stiliste.
Sfântul Chiril al Ierusalimului nu s-a molipsit, cu toate că a primit hirotonia întru episcop de la mitropolitul Acachie al Cezareii, care era arian declarat (şi, mai mult decât atât, conducător al unei facţiuni ariene), dar încă se afla în Biserică. Şi Sfântul Anatolie a fost hirotonit episcop (şi încă patriarh al Constantinopolului) de către Dioscor, patriarhul Alexandriei, care era monofizit şi mare apărător al ereziarhului Eutihie. Şi aceasta înainte de a fi osândit de Sinodul IV Ecumenic.
Aşadar, dacă nu s-a molipsit hirotonia săvârşită de episcopi, care propovăduiau învăţături eretice, dar care nu erau condamnaţi încă de sinod, ci erau în Biserică, cu atât mai mult nu se molipseşte prin pomenirea acestora şi nici prin împărtăşirea cu persoanele care din iconomie îi suferă pe aceia şi îi pomenesc. (…)
* Arhim. Epifanie Teodoropulos, Cele două extreme. Ecumenismul și stilismul, traducere de Ierom. Ștefan Nuțescu și Adrian Tănăsescu-Vlas, Editura Evanghelismos, 2004.
Nota noastră: Îndrumările Arhimandritului Epifanie Teodoropulos cu privire la întreruperea pomenirii potrivit canonului 15 I-II sunt foarte valoroase și intră chiar în detalii utile pentru vremurile noastre. Trebuie ținut cont de faptul că acest Părinte a fost cel care i-a susținut pe cei trei Mitropoliți care au întrerupt pomenirea Patriarhului Atenagora în anii 1970-1973, amănunt semnalat de Părintele Teodor Zisis: „Au avut înclinații schismatice cei trei Arhierei, în spatele cărora, este sigur că în spatele lor s-a aflat ca sfătuitor teologic Starețul Epifanie Teodoropulos? P. Epifanie a fost un foarte bun cunoscător al sfintelor canoane și cunoaște dacă îngrădirea este schismă…” De menționat că alături de cei trei episcopi s-au aflat majoritatea Mănăstirilor și monahilor din Sfântul Munte în acea perioadă. Printre aceia s-a aflat și Cuviosul Paisie Aghioritul, care era pe atunci îndrumător duhovnicesc al Mănăstirii Stavronichita. Așadar viziunea Arhim. Epifanie reflectă poziția Părinților din acei ani, mai ales că rândurile de mai sus datează chiar din acea perioadă. În plus, situația de atunci luată în discuție este foarte asemănătoare cu cea de astăzi.
Poziția Părintelui Epifanie pe acest subiect este validată chiar de Mitropolia Moldovei și Bucovinei, fiind preluată în articolul Despre pericolul schismei care poate începe cu nepomenirea episcopilor, în care se poate citi faptul că trebuie evitate extremele, deși întreruperea pomenirii este un lucru permis și de laudă: „Canonul 15 este facultativ, nu obligatoriu. El nu pretinde de la clerici ca să înceteze pomenirea episcopului ce învaţă lucruri eretice înainte de condamnarea acestuia, ci dă două alternative. Dacă un cleric, spune canonul, se va rupe de un astfel de episcop „înainte de hotărârea sinodală”, nu face nici o greşeală pentru care să fie supus pedepsei, ci mai degrabă este vrednic de laudă”.
Sarut mana Parinte! Ma bucur ca ati redat un fragment din aceasta carte. Parintele Epifanie a avut harisma discernamantului, a dreptei socoteli. Aceasta carte m-a ajutat foarte mult sa nu cad in nicio extrema, nici la dreapta, nici la stanga. Cred cu tarie, ca aceasta carte este un reper pentru problemele de erezie si schisma cu care se confrunta Biserica.
incerc sa inteleg sensul acestui articol, dar nu reusesc…
si despre ce validare vorbim cand pe doxologia.ro legat tot de canonul 15 se scrie tendentios:
„..De aceea observăm că este greșită interpretarea nouă care circulă astăzi, cum că nepomenirea ierarhului este un avertisment sau sancțiune dată acestuia, dar nu este schismă. Nepomenirea este schismă în toată regula, chiar dacă ea nu este asociată, în cazul preoților, pentru o vreme, cu alipirea de un alt episcop care nu este în comuniune cu cel nepomenit.”
https://doxologia.ro/articole-teologice/canonul-15-de-la-sinodul-i-ii-861-poate-oferi-legitimitate-pentru-schisma
Aceleași probleme legate de întreruperea pomenirii au existat și în anii ’70 și există deja răspunsuri asumate de Părinți importanți și de urmat.
Nu am pretenția ca Doxologia să dea dreptate nepomenitorilor, dar am remarcat că au preluat și ei într-un articol o poziție corectă. Cel mai probabil nu au știut ce fac, dar asta nu arată decât confuzia lor de care putem și noi profita cumva; este validată întreruperea pomenirii. Adică, deși într-un articol ei scriu că e o interpretare nouă, din altul, tot de-al lor, se vede că e veche și aprobată.
Interesant ca e vorba de un „monah Nicodim din obştea ieromonahului Efrem de la Provata, Sfântul Munte”. Ma gandesc ca a avut binecuvantare pentru corespondenta de la staret (Efrem Filotheitul (Arizonitul de mai tarziu)!
Nu cred că e vorba de starețul Efrem ulterior din Arizona.
Pai el a fost staret la Provata.
Da, a fost la chilia Sf. Artemie. E posibil să fie vorba de Starețul Efrem viitor din Arizona.
Tot caut, nu stiu unde am citit, e mult de atunci. Am impresia ca inainte de a merge la Filotheu… Sper sa nu ma insel, sau macar sa-mi dau seama…
Am editat între timp comentariul anterior. Da, a fost la o chilie din Provata a Sf. Artemie.
In regula.
Ma bucur ca nu am dus lumea in eroare.
,,În plus,situația de atunci luată în discuție este foarte asemănătoare cu cea de azi”.
Eu aş spune că există o diferență majoră: erezia a fost confirmată ,acceptată şi asumată sinodal ,de către tot Sinodul BOR.
Nici un Episcop BOR nu se dezice sau nu condamnă documentele legiferate la Creta. Ceea ce înseamnă că oficial/la vedere/de la înălțimea Sinodului sau şi prin intermediul Sinodului , aceştia (episcopii) acceptă/propovăduiesc erezia ereziilor sau panerezia( care le cuprinde pe toate celelalte la un loc).Sau o acceptă într-un mod tacit…,nedezicându-se de ea. Un lucru (erezia) impus samavolnic pleromei,prin intermediul actelor sinodale ,ratificate/acceptate OFICIAL.
Astfel,implicând întreaga Biserică (BOR),adică pe noi toți ,în adeziunea la erezia ecumenistă…Căci e vorba de documente oficiale ale BOR ratificate/acceptate oficial.
Fără acordul nostru,fără consultarea noastră,fără consimțământul nostru,ci prin metode viclene şi samavolnice.
Una e să-şi asume episcopul în nume propriu erezia (bineînțeles că acest fapt nu e lipsit de gravitate,ci din contră) şi alta să o statueze în numele /contul tuturor păstoriților lui,prin hotărâri sinodale.Căci asta s-a întâmplat:Sinodul(cea mai înaltă instanță a Bisericii) a decretat,a legiferat erezia/panerezia sau polierezia şi aclamă în mod halucinant,samavolnic,dictatorial că :,,Biserica Ortodoxă acceptă…”.Adică noi toți…
Niciodată nu se va întâmpla asta,căci dacă am accepta,nu am mai fi Biserică.Ortodoxă(căci în afară de ortodoxie există doar erezie).Ori,ori…Nu se poate să fi ortodox fără mărturisire ortodoxă…
Iar prin tăcerea noastră,prin lipsa noastră de reacție (nu este suficientă doar reacția verbală,căci lucrurile deja au fost tranşate/legiferate/statuate/oficializate,s-a trecut la alt nivel,fapt care face ca ,din punctul lor de vedere , poziția ta să pară o poziție de schismatic,răzvrătit,tulburător al noii paradigme/doctrine asumate oficial/sinodal) ei urmăresc să ne facă părtaşi la nelegiuirea lor din Creta,prin obținerea acordului nostru tacit.Căci dacă nu reacționăm,dacă nu ne revoltăm,dacă nu ne delimităm de ei,până la rezolvarea problemei,cele legiferate vor rămâne cuprinse în mărturisirea de credință a BOR,tocmai datorită lipsei noastre de reacție.Reacție care trebuie să fie proporțională cu gravitatea celor săvârşite,pt. a putea aduce lucrurile în firescul lor.Simpla noastră vociferare nu-i mai impresionează cu nimic(un exemplu:când e incendiu,degeaba strigi,te agiți,vorbeşti,explici,comentezi,dacă nu faci nimic concret,nu?Focul merge înainte.Faptele,acțiunile îl opresc,nu vorbele).
Deci,prin împreună petrecerea cu ei(unitatea/comuniunea cu ei),nu facem altceva decât să legitimăm faptele/hotărârile/lucrarea lor,sā ne supunem hotărârilor lor.Să tragem la căruța lor(vociferând că nu suntem de acord,dar continuînd să tragem la căruță/să legitimăm fărădelegea săvârşită de ei la Creta).Să acceptăm ,,jocul” lor… .Adică ne facem părtaşi la lucrarea lor,la trădarea lor sau împreună conlucrăm la dăinuirea ereziei în Biserică,cum bine observă şi afirmă Părintele Theodoros Zisis.
Aici nu e vorba de extremism,de ură,de habotnicie,de duh schismatic,de eretici condamnați sau necondamnați (asta e treaba Bisericii să o rezolve, nu ține de noi,ci de instituția sinodală),ci e vorba de erezie şi de atitudinea împotriva ei.E vorba de acțiune,de faptă.Este vorba de a te delimita de erezie,de a nu participa/conlucra la perpetuarea ei,cum bine afirmă Părintele Theodoros.
Întreruperea comuniunii sau îngrădirea,este cauzată de fapta lor,de atitudinea lor,de erezia adoptată de ei sau impusă de ei,prin documente sinodale.Atitudinea lor,gestul lor mă condiționează la întreruperea comuniunii cu ei. Faptul că nu se dezic de erezia asumată oficial,cu capul descoperit,cu documente sinodale.
Întreruperea comuniunii pe vremea Părintelui Epifanie sau în contextul acela,se poate afirma că avea rolul de protest doar…
Dar acuma erezia este legiferată,impusă/acceptată sinodal…Întreruperea comuniunii acuma, reprezintă însuşi faptul că te îngrădeşti/delimitezi de ea (nu de Biserică. Căci ecumenismul,erezia nu e Biserică).
Da ,este un protest dar este în acelaşi timp şi îngrădire de erezie,cum foarte bine învață Părintele Theodoros…