A fost publicată astăzi Scrisoarea oficială trimisă de Arhiepiscopul Ieronim al Atenei către Epifanie, liderul grupării ucrainene, prin care recunoaște așa-zisa reabilitare și nou înființata formațiune bisericească. Această Scrisoare este datată 21 octombrie 2019, cu numărul de intrare 4751.
Preafericite Mitropolit kir Epifanie de Kiev și a toată Ucraina, mult iubite și îndrăgit frate și împreună-slujitor în Hristos Dumnezeu al Modestiei noastre, ne adresăm foarte călduros Preafericirii Voastre, îmbrățișându-vă.
Am primit încântați Epistola patriarhală cu nr. 1119 din 24 decembrie 2018, prin care suntem informați despre lucrarea inițiatoare a Bisericii de Constantinopol, primul Tron și prima răspunzătoare, care, privind cu amabilitate către Voi, către ierarhia din jurul vostru, către sfințitul cler și către poporul credincios al Domnului, a readus cele despărțite în turma cea una a Păstorului celui Mare, Domnul și Mântuitorul nostru, precum (suntem informați) și despre proclamarea prin Decretul Sinodal al Sfântului Sinod al Patriarhiei Ecumenice a Preasfintei Biserici a Ucrainei drept autocefală și autoadministrată, cinstită cu răspunderile și drepturile celorlalte Biserici Autocefale.
Între timp, primind cu multă bucurie Scrisoarea Voastră irenică din decembrie anul trecut, prin care ni se comunica alegerea Voastră canonică drept Mitropolit de Kiev și a toată Ucraina, adresăm personal Preafericirii Voastre prin Scrisoare de mână urările noastre călduroase de felicitare, ale Sinodului, ale clerului evlavios și ale poporului iubitor de Hristos al Preasfintei Biserici a Greciei, dorindu-ă luminare și întărire de la Dumnezeu cel în Treime spre împlinirea responsabilităților Voastre noi și pline de răspundere ca Întâistătător al Bisericii din Ucraina!
Preasfintele Biserici Locale, Preafericite frate, participă la dumnezeiasca Euharistie a Potirului comun al vieții prin unitatea de credință, prin păstrarea acelorași dogme insuflate de Dumnezeu, stabilite de Sfintele și Marile sinoade Ecumenice, constituind mădularele Bisericii una, sfântă, sobornicească/catolică și apostolească. Drept aceea, bucurându-ne și noi de acest mesaj bun al bunului mers al dorințelor și lucrărilor comune spre dizolvarea barierei dintre Voi și noi, frați de un cuget întru toate, barieră care aducea necaz și sminteală mare spre foarte marea pagubă a toată Biserica și a mărturiei comune contemporane a Ortodoxie, care a existat până acum. Înălțăm laolaltă doxologie și laudă din partea Preasfintei noastre Biserici apostolice a Greciei Cârmuitorului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos, Care ne-a readus la comuniunea dintâi, redând (noi) Preafericirii Voastre îmbrățișarea frățească a dragostei și întinzându-vă dreapta comuniunii bisericești.
În această privință, dorindu-vă ca Domnul, pacea noastră, „Care a făcut cele două una și a dezlegat zidul din mijloc al despărțirii” (Ef. 2: 14), „să vă dea să cugetați același lucru întreolaltă” (Rom. 15: 5) totdeauna și să dăruiască o slujire de Întâistătător cu mulți ani, mult roditoare și cu bune roade, spre binele Preasfintei Biserici soră a Ucrainei și spre desăvârșita ei unitate, care este clătinată din greu de furtună, izbăvire și restabilire a păcii ei depline, a liniștii și bunei stări, spre slava lui Dumnezeu și a Ortodoxiei din lume, vă îmbrățișăm pe Preafericirea Voastră, frate drag, cu sărutare sfântă și semnăm,
Ieronim, Înaintestătător al Atenei, iubit frate în Hristos (scris de mână)
Urmează și BOR-ul să recunoască, doar că sunt puțin în întârziere din cauza unor inadecvențe etno-filetiste. Se va ajunge la un consens. Papa Bartolomeu va avea grijă.
Haideţi să nu anticipăm totuşi, nu cred că e motiv pentru un astfel de ton categoric. Chiar dacă aţi avea dreptate parcă nu aşa trebuie spuse lucrurile. Atâta mulţumire să mai avem că putem spune încă „Să nu fie!”. Iertaţi!
Poate ca totusi nu o vor face. Reprezentanti ai Mitropoliei Chisinaului de la manastirea Sireti – apartinand de Patriarhia Rusa – au fost anul acesta pe deal de Sf. Dimitrie si au multumit PF Daniel ca l-au canonizat pe ierarhul basarabean Sf. Dionisie. Eu cred ca acesta este un semn.
Și eu mă găndesc cam la fel…
Polonia s-a alăturat Serbiei, așadar sunt deja doua biserici autocefale care nu recunosc schismaticii ucrainieni. https://www.romfea.gr/epikairotita-xronika/32678-i-ekklisia-tis-polonias-den-anagnorizei-tin-ekklisia-tis-oukranias
Așadar, părinte Lavrentie, pot exista doua biserici în același teritoriu? Cum sau ce au gândit grecii? Ipotetic vorbind.
Sunt slujbele lor valide când conslujesc cu schismaticii? Sau „liturghiile” schismatici lor acum sunt valide? În ce nebunie și cata tulburare și confuzie au putut întra grecii.
Atata timp cat nu sunt judecati si caterisiti de un sinod, liturghiile ierarhilor greci care sustin schismaticii sunt valide, dar le sunt spre osanda. Si e de evitat participarea la liturghiile savarsite de ei.
@Andrei
…din teologeala monahului Sava.
E o situație dificilă. E sigur că așa-zișii autocefali ucraineni nu au har și rămân caterisiți.
Părerea mea este că grecii au luat o decizie greșită prin faptul că au acceptat primatul constantinopolitan, dublat de primirea fără pocăință a unor schismatici care formează o structură ce dublează Biserica Ucraineană canonică.
Am subliniat și în alte părți că oprirea comuniunii din partea rușilor trebuie să aibă la bază o erezie, care ar fi cea a primatului. Mai mult, nu cred că este vorba de schismă prin comuniunea cu schismaticii, pentru că cele două grupări schismatice au fost abandonate și dizolvate. Problema este doar a modului cum au fost primiți și eventuala lipsă de comuniune cu Biserica de sub Mitr. Onufrie. Dacă nu ar fi la mijloc pretenția de primat, pur și simplu noii “autocefali” nu ar exista și cu asta basta, iar Moscova nu ar fi avut dreptul să oprească pomenirea în diptice.
Unii greci (p. Anghelos Anghelakopulos) susțin că trebuie evitată participarea la slijbele Arhiepiscopului și ale ierarhilor care îi recunosc pe ucraineni.
Nu au har niste schismatici, dar au har ereticii ecumenisti pentru ca inca nu i-a condamnat si pedepsit Atotputernicul Sinod. Asta, da, logica. 🙂
Ereticii ecumenisti nefiind caterisiti au har, schismaticii fiind caterisiti, n-au har. Dintotdeauna asa a fost randuaiala in Biserica. Dvs nu vreti sa intelegeti.
Foarte pe înțeles. ☺️
Pentru o mana de schismatici naționaliști au tulburat întreaga Biserica. Unde e pacea adusa de ei?