În Joia Mare (din Săptămâna Patimilor de anul acesta), când Biserica prăznuiește Cina cea de Taină, a fost publicată o cuvântare a Sf. Ioan Gură de Aur despre Sfintele Taine în traducere neo-greacă. Textul este foarte important și binevenit chiar și pentru perioada pascală a Săptămânii luminate, drept aceea este potrivit de citit în aceste zile. Deocamdată ne mulțumim cu această traducere, care nu are o trimitere precisă de unde a fost luată, dar, în caz că va fi găsit fragmentul în greacă veche, va urma o îmbunătățire a formei finale prin verificarea cu originalul. Am adăugat și un pasaj pe aceeași temă dintr-o altă omilie, care completează ideile și întregește învățătura despre Sfintele Taine.
În contextul lipsirii de slujbe și de Împărtășanie din cauza epidemiei actuale, este cu atât mai bine să conștientizăm fiecare cum ar fi trebuit să prețuim Trupul și Sângele lui Hristos și cât de mult ar trebui să ținem să avem parte de Ele mai ales în cazul amenințării cu boală (molimă).
Dumnezeiasca Împărtășanie
Dacă vine clipa dumnezeieștii Împărtășanii și este vorba să te apropii de Sfânta Masă, crede neclintit că acolo este prezent Hristos, Împăratul a toate. Când vezi că preotul îți oferă Trupul și Sângele Domnului, nu socoti că preotul face aceasta, ci crede că mâna care se întinde este a lui Hristos. Cel Care a strălucit cu prezența Lui masa de la Cina cea de Taină, Acesta și acum împodobește Masa dumnezeieștii Liturghii. Este prezent concret și cercetează intenția fiecăruia și observă cine se apropie cu evlavie potrivită cu Sfânta Taină, cine cu conștiință rea, cu gânduri murdare și necurate, cu fapte întinate.
Deci meditează și tu ce cusur ai îndreptat, ce virtute ai săvârșită, ce păcat ai stins prin mărturisire, în ce te-ai făcut mai bun. Dacă te înștiințează conștiința ta că te-ai îngrijit suficient de cicatrizarea rănilor sufletești, dacă ai făcut ceva mai mult decât postul, împărtășește-te cu frică de Dumnezeu! Altfel, stai departe de preacuratele Taine. Și, când te curățești de toate păcatele tale, atunci să te apropii.
Deci să veniți la dumnezeiasca Împărtășanie cu frică și cutremur, cu conștiință curată, cu post și rugăciune. Fără să vă agitați, fără să vă călcați în picioare și să îmbrânciți pe cei de alături. Pentru că aceasta constituie cea mai mare nebunie și cea mai mare desconsiderare a Sfintelor Taine.
Spune-mi, omule, de ce faci agitație? De ce te zorești? Poate te presează nevoia să-ți faci treburile tale? Și oare te-a prins gândul că ai treburi în ceasul când mergi să te împărtășești? Nu cumva ai sentimentul că ești pe pământ? Socotești că te afli cu oamenii, și nu cu cetele îngerilor? Dar așa ceva este dovada unei inimi împietrite…
Cât de des să ne împărtășim?
Există și alt subiect: Mulți se împărtășesc o dată pe an, alții de două ori, alții de mai multe ori. Pe care din ei îi vom aproba? Pe cei ce se împărtășesc o dată, de multe ori sau de puține ori? Nici pe cei o dată, nici pe cei de multe ori, nici pe cei de puține ori, ci pe aceia care se apropie de Sfântul Potir cu inimă curată, cu viață nepătată. Aceștia să se împărtășească mereu! Ceilalți, păcătoșii nepocăiți, să stea departe de preacuratele Taine pentru că altfel își pregătesc judecată și osândă pentru ei înșiși.
Sfântul Apostol spune: «Cine mănâncă Pâinea și bea Paharul Domnului într-un mod nepotrivit se face vinovat de păcat față de Trupul și Sângele Domnului, provocându-și osândă» (1Cor. 11:27, 29). Adică va fi chinuit atât de sever, ca și răstignitorii lui Hristos, de vreme ce aceia s-au făcut vinovați de păcat față de trupul Lui.
Mulți dintre credincioși au ajuns într-un asemenea punct de desconsiderare a Sfintelor Taine, încât, deși sunt plini de răutăți nemăsurate și nu se îndreaptă deloc pe ei înșiși, se împărtășesc de sărbători nepregătiți. Fără să știe că sărbătoarea nu este o condiție pentru dumnezeiasca Împărtășanie, ci, după cum am zis, conștiința curată. Și, precum cel care nu simte nici o răutate în conștiința lui trebuie să vină la dumnezeiasca Împărtășanie în fiecare zi, așa și cel care este împovărat cu păcate și nu se pocăiește trebuie să nu se împărtășească nici de Praznic.
De aceea vă și rog iarăși pe toți să nu vă apropiați de dumnezeieștile Taine așa nepregătiți și deoarece ar cere-o praznicul, ci, dacă vă decideți vreodată să luați parte la dumnezeiasca Liturghie și să vă împărtășiți, să vă curățați de răutăți pe voi înșivă cu multe zile înainte, cu pocăință, cu rugăciune, cu milostenie, cu îngrijire de cele duhovnicești.
Despre Paști și Sfânta Împărtășanie
(partea morală din Omilia V din Tâlcuiri la Epistola întâi către Timotei):
Multe ca acestea se fac şi astăzi. Fiindcă preoţii nu ştiu pe cei păcătoşi şi nevrednici a se împărtăşi de Sfintele Taine, Dumnezeu face aceasta de multe ori, căci îi predă pe aceia satanei. Când se întâmplă boli sau curse sau alte nenorociri de felul acestora, pentru aceasta se întâmplă. Aceasta o şi spune Pavel, zicând: „De aceea, mulţi dintre voi sunt neputincioşi şi bolnavi şi mulţi au murit” (1Cor. 11: 30). Şi cum se întâmplă aceasta, zici tu, dacă noi ne apropiem de Sfintele Taine o singură dată în cursul anului? Apoi acesta este răul cel mare, că tu hotărăşti vrednicia apropierii de Sfintele Taine nu după curăţia cugetului, ci după intervalul de timp şi crezi că aceasta este evlavie, de a nu te apropia de multe ori în cursul anului de Sfânta Împărtăşire, neştiind că, dacă te apropii cu nevrednicie, fie chiar numai o dată, aceasta îţi pătează şi înfierează sufletul; iar dacă te-ai apropiat cu vrednicie, fie chiar şi numai o dată, ţi l-ai mântuit.
Îndrăzneală nu este a te apropia de multe ori în cursul anului, ci a te apropia cu nevrednicie, fie chiar şi o singură dată în tot timpul anului. Noi însă ne găsim în aşa stare de ticăloşie şi îndobitocire că, deşi în cursul anului facem mii de rele, totuşi pentru îndepărtarea de acele rele nu avem nici o grijă, ci credem că ne este de ajuns a nu îndrăzni să ne apropiem des de Trupul lui Hristos sau să ne apropiem cu batjocură, neînţelegând că cei ce L-au răstignit pe Hristos o singură dată L-au răstignit. Dar oare, fiindcă o singură dată L-au răstignit, păcatul lor este mai mic? Şi Iuda o singură dată a vândut pe Hristos! Dar cum? Oare faptul acesta l-a scăpat de răspundere? De ce faptul acesta să-l îndeplinim numai o dată şi la un anumit timp în cursul anului? Timp de apropiere să ne fie nouă curăţia cugetului. Nici o deosebire nu este între Paști şi Taina ce acum se săvârşeşte; unul şi acelaşi lucru este, fiind acelaşi har al Duhului, aşa că Paștile aceeaşi este. Ceea ce grăiesc acum o ştiţi voi, cei iniţiaţi în taine. Şi Vineri, şi Sâmbătă, şi Duminică, şi în ziua mucenicilor una şi aceeaşi Jertfă se săvârşeşte. „Căci de câte ori veţi mânca această Pâine şi veţi bea acest Pahar, moartea Domnului vestiţi până când va veni.” (1Cor. 11: 26). Nu prescrie tu sau, mai bine zis, nu mărgini într-un timp anumit Jertfa cea fără de sânge. Apoi, zici tu, cum de se numeşte atunci Paști? Pentru că atunci a pătimit Hristos pentru noi.
Deci nimeni să nu se apropie de acea Jertfă în alt mod, iar de aceasta în altul, fiindcă o putere este, o valoare este, un har este, unul şi acelaşi Trup este; nu doar că aceea este mai sfântă decât aceasta sau că aceea este inferioară acesteia. Lucrul acesta îl ştiţi şi voi, nimic mai nou văzând aici, afară doar de vălurile (perdelele) acestea împodobite şi de strălucirea mulţimii. Zilele acelea au poate ceva mai mult decât acestea: atunci a început ziua mântuirii noastre, căci în acea zi S-a jertfit Hristos; dar în privinţa Tainelor, nici o altă preferinţă nu are una asupra celeilalte.
Şi apoi, când tu te apropii de hrana aceasta preţioasă, îţi speli gura; şi, când voieşti a te apropia de hrana cea duhovnicească, nu-ţi speli sufletul, ci te apropii plin de necurăţie? Nu sunt de ajuns, zici tu, cele patruzeci de zile de post pentru a curăţi de păcate chiar şi pe cel mai încărcat cu ele? Ce folos este, spune-mi, când cineva, voind a curăţi un loc, aruncă acolo mirodenii, iar după câtva timp de la aruncarea mirodeniilor el pune bălegarul; oare n-a dispărut mirosul cel plăcut? Aceasta se petrece şi cu noi. Ne-am făcut vrednici de a ne apropia de cele sfinte după puterea noastră, apoi iarăşi ne murdărim pe noi înşine. Aceasta o spunem şi pentru cei ce pot să se cureţe în timpul celor patruzeci de zile.
Deci, iubiţilor, să nu ne lenevim spre mântuirea noastră. „Ca un câine care se întoarce unde a vărsat, aşa este omul nebun care se întoarce la nebunia lui” (Isus Sirah 34, 26; Pildele lui Solomon 26: 11). Vă rog să vă străduiţi, ca să nu rămână zadarnică osteneala noastră. Căci numai astfel ne vom putea învrednici de bunurile cele făgăduite nouă. Cărora fie cu toţii să ne învrednicim întru Hristos Iisus, Domnul nostru, Căruia împreună cu Tatăl şi cu Sfântul Duh se cuvine mărirea, puterea şi slava acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
„Trebuie amintit că Împărtășania nu are un efect magic: ca toate tainele, harul este deplin, dar receptarea lui este proporțională cu credința primitorului (Părinții greci folosesc cuvântul ”analogia” pentru a desemna această proporționalitate) așa cum spune și sfântul Pavel și cum se amintește în rugăciunile de dinaintea împărtășirii, că cel care se împărtășește cu nevrednicie poate deveni bolnav cu trupul și sufletul (1 Corinteni 11, 27-31) sau se poate împărtăși ”spre osândirea sa”
https://marturieathonita.ro/originea-natura-si-sensul-pandemiei-actuale/
Abia acum am văzut ce articol ați citat.
Dincolo de subiectul Împărtășaniei, chiar credeți în ce spune Larchet acolo? Textul acela vi se pare o sursă credibilă și cu autoritate?
Mda, din pacate nu mi-a placut tot textul dar mi s-a parut corect sa redau sursa. Marturisesc ca m-a surprins chiar pe ici pe colo (imi place Larchet de obicei). Dar asta e, nimeni nu-i infailibil si trebuie folosit discernamantul in consecinta.
Hristos a înviat! Părinte, dacă aveți timp, puteți comenta cu privire la modul în care se face separarea Tainelor Spovedaniei și a Împărtășaniei în Biserica Greacă, de exemplu? Nu doar la ei, bineînțeles, dar din câte știu grecii aplică asta pe scară mai largă. Și în bisericile diasporei noastre se face împărtăşirea credincioșilor separat de spovedanie, de cele mai multe ori după citirea rugăciunilor pentru dezlegare de păcate.
Practica aceasta a devenit atât de comună în unele locuri încât Împărtășania este tratată precum o “aspirină” de luat după recomandare alopată: adică la grămadă, foarte generală, nu după nevoință și căință personală în primul rând. În aceste comunități există convingerea că un creștin moare sufletește dacă nu ia (mai mult sau mai puțin obligatoriu) Sf. Împărtășanie des. Am cunoscut astfel de comunități și cazuri aparte care mi-au dat de gândit. Creștini care chiar înainte și/sau după Liturghia în care s-au împărtășit bârfesc, mint, înjură, se mânie și altele și mai grozave pe care nu le numesc. Dar se împărtășesc des. Sau alții care, deși se împărtășesc des și foarte des, dovedesc deseori că sunt niște creștini foarte materialiști, ai lumii noastre, de fapt. Nu se împotrivesc avortului, din contră, în unele cazuri îl găsesc justificat, au o gandire foarte feminista în viața de familie, fug după averi și statut etc. Chiar cunosc multe astfel de cazuri care de-a lungul timpului m-au uimit.
Este un subiect extrem de important de discutat, cu atât mai mult acum când vedem că Dumnezeu îngăduie să fim ținuți cu toții (mai puțin slujitori ai Bisericii) departe de Sf. Potir.
Doamne, ajută!
Este un subiect delicat, pe care încerc să-l evit pentru că observ că nu este tratat cum ar trebui. De obicei, există poziții unilaterale și mai puțin raționale, așezate, E greu de descâlcit o provocare de acest gen, tendențioasă. Deocamdată fac aici trimitere la un articol pe care probabil îl vom prelua și ca articol principal cândva: SFÂNTA ÎMPĂRTĂȘANIE – Taina spre căderea și ridicarea multora.
Vă mulțumesc pentru articolul recomandat, l-am citit cu bucurie fiindcă este scris cu înțelepciune, smerenie și teamă totodată față de Sf. Împărtășanie.
Eu nu am vrut să provoc prin comentariul meu, îmi cer iertare dacă a reieșit asta. Nu îmi dau seama exact cum a ieșit tendențios, poate din cauza abordării prea directe a subiectului… V-am scris și pornind de la propria experiență (nu doar a celor din jur) și de la propriile întrebări fiindcă am fost un timp sub îndrumarea unui duhovnic pentru care deasa împărtășire era o obligație atât timp cât nu existau păcate opritoare, într-un mod foarte simplist, matematic. Am fost chiar certată pentru a nu mă fi împărtășit într-o zi de sărbătoare, ajungând la slujbă și foarte târziu, și cu multă tulburare, după o ceartă în ziua anterioară, fără rugăciune… cu sufletul vraiște. Mi s-a spus atunci că refuzarea de a mă împărtăși într-o situație asemănătoare duce la afurisirea mea, conform canoanelor. Am mai rămas o vreme scurtă la acel duhovnic dar sufletește am suferit și m-am împuținat fiindcă treceam printr-o perioadă dificilă, de tulburare, spovedania era rară (nu din motive ce țineau de mine)… și acum simt vinovăție fiindcă mă împărtășeam cu Sf. Taine într-o stare sufletească rea, lipsită de discernământ, din teama „de a nu fi afurisită” sau ceva asemănător. În prezent, mă spovedesc la un părinte care recomandă împărtășania cât mai deasă DAR cu cercetare de sine și spovedanie mai atentă, când este nevoie, ceea ce uneori duce și la îndepărtarea de Sf. Potir după cum este folositor pentru lucrarea pocăinței.
Vă mai citesc adeseori pentru articole despre schismă, erezie, ecumenism și nu numai. Spuneți că situația în care se găsește BOR în prezent este datorată apostaziei, a celor petrecute la Creta, printre altele. Pot să înțeleg și să fiu de acord parțial dar personal simt că sunt mai adânci cauzele și pornesc de la noi creștinii. Nu poate fi întâmplător că Dumnezeu ne-a rânduit nouă românilor o astfel de ierarhie iar vecinilor bulgari alta. Sigur că pentru păcatele noastre sunt toate, pentru cum ne-am vândut averea sufletească îmbrățișând ideologii dintre cele mai degenerante (si care au pătruns și printre creștini), pentru lipsa de catehizare, de implicare, pentru cum stăm în biserici, la Liturghie, pentru cum (nu) trăim sau ne străduim să înțelegem Sfintele Taine. Până la urmă modul în care ne apropiem de Potir arată care este cu adevărat relația noastră cu Hristos. Dacă noi am fi altfel, am convingerea că Dumnezeu ne-ar rândui conducători mai buni ai Bisericii. Și ce mă îngrijorează cel mai mult acum că ne este interzis să participăm la slujbe este că prea puțini caută să se întrebe „cum am ajuns aici?” fiindcă nu lasă să se întrevadă vreo schimbare. Și dacă s-ar dezice ierarhii noștri de deciziile luate la Creta (așa să facă! mila Domnului!) noi poporul am rămâne la fel de superficiali, superstițioși și păgâni, în fapte. De aici ar trebui să ne schimbăm, aşa înțeleg eu.
Subiectul este delicat, nu întrebarea pe care ați pus-o. Vă înțeleg și vă dau dreptate. Pentru mine, nu trebuie să ne preocupe cât de des sau de rar să ne împărtășim, ci cum o facem și cu ce folos. Este bine să fie cât mai des, dar nu oricum, nu ca o obligație, cu atât mai puțin canonică.
Pentru acest articol, tema de meditat nu este răstimpurile împărtășirii, ci pregătirea. De aici pornește totul.
Postez și un fragment de interviu realizat de pr. Petru Pruteanu cu pr. Macarie Simonopetritul despre legătura dintre cele două Taine. Este o discuție echilibrată care pleacă de la necesitatea îngrijirii de pocăință:
„A se spovedi cineva sistematic este bine, dar practica aceasta diferă de la o Biserică locală la alta. De exemplu, în Bisericile Rusă şi Română, cu mici excepţii, credincioşii trebuie să se spovedească înainte de fiecare împărtăşire. Este bine că oamenii sunt puşi în situaţia de a medita la viaţa lor şi de înţelege că nu te poţi împărtăşi fără pocăinţă, dar pocăinţa nu implică obligatoriu şi de fiecare dată spovedania. De multe ori, prin parohii, preoții nu reușesc să-i spovedească pe oameni în ajun şi sunt nevoiţi să-i primească în grabă chiar înainte de împărtăşanie. În acest ritm, penitentul abia dacă ajunge să spună două cuvinte, ia „biletul” pentru împărtăşire şi iese fără să înţeleagă nimic. Acest lucru este rău, pentru că golește spovedania de pocăinţă şi o formalizează. Pocăinţă fără spovedanie poate exista, dar spovedanie fără pocăinţă nicidecum! Deci, dacă nu avem păcate concrete de spovedit, nu trebuie să facem o spovedanie formală, pentru a ne linişti conştiinţa, ci ne pregătim şi mergem direct la împărtăşanie. Spovedania şi împărtăşania nu trebuie puse la pachet.
În Biserica Greacă, nu este obligatorie spovedania înainte de fiecare împărtăşire. Această practică ţine separate aceste două taine şi-l lasă pe credincios să se hotărască singur dacă are de mărturisit ceva; îi respectă libertatea. Deci fiecare merge la preot atunci când simte nevoia, e ceva care ţine de pocăinţa personală. Partea proastă a lucrurilor este că mulţi nu se mai spovedesc deloc, chiar dacă se împărtăşesc la marile sărbători. Unii au auzit de spovedanie abia când au ajuns în Sfântul Munte, deşi aveau păcate mari.
Cred că trebuie să ne întoarcem la vechea practică şi să mergem la spovedanie de fiecare dată când avem păcate grave care rup comuniunea noastră cu Dumnezeu, iar criteriul trebuie să fie conștiința noastră.”
De aici: https://www.teologie.net/2016/10/01/interviu-cu-pr-macarie-simonopetritul-despre-spovedanie/
DAR dacă a noastră conștiință a slăbit într-atât de mult încât nici nu ne mai dăm seama cum trebuie de propriile păcate? Sau luăm Sf. Împărtășanie ca tratament când noi nu ne mai luptăm cu propriile patimi sau ni le tot îngăduim?
Textul acesta se referă mai mult la practica rusească de a se spovedi credincioșii înainte de împărtășire chiar în acea zi, cel mai adesea în timpul Sfintei Liturghii. Eu personal cred că este o exagerare și aceasta.
Legătura dintre Spovedanie și Împărtășanie este indisolubilă prin natura acestor Taine. E un subiect destul de vast. Aici pot spune pe scurt că oprirea de la împărtășire se poate face și pentru păcate mai mici, cum ar fi cele cu gândul. Canoanele nu prevăd perioade de canonisire pentru acestea pentru că, în general, ele au reglementat practica apostolică de a opri de la Taine și de la participarea de la Liturghie pe cei cu păcate mai mari, adică cei vizați trebuia să iasă din biserică după Evanghelie sau să participe la Euharistie în genunchi, apoi fără să se împărtășească. Toate aceste trepte erau puse pentru păcate mai mari și canonisirile la acestea se referă. Dar asta nu înseamnă că cele mai mici, cum sunt certurile, mâniile, aprinderile desfrânate, deznădejdea și multe altele de natură duhovnicească nu trebuie tămăduite prin oprirea de la Împărtășanie. Ca o dovadă clară, canoanele Sf. Ioan Postitiorul se referă și la atacurile de gând, iar epitimiile Sf. Vasile cel Mare pentru monahi vizează și păcate mai mici și prevăd oprire de la împărtășire. Din aceasta se înțelege că există o legătură indisolubilă între Spovedanie și Împărtășanie.
Ce trebuie înțeles cel mai bine este că Împărtășania este un ajutor, dar și o încununare a eforturilor noastre duhovnicești. Adică este pentru cei sporiți, pentru a-i uni cu Dumnezeu, nu pentru cei decăzuți. Acest lucru îl spune clar în cuvântările din articol Sf. Ioan Gură de Aur.
„Ce trebuie înțeles cel mai bine este că Împărtășania este un ajutor, dar și o încununare a eforturilor noastre duhovnicești.”
M-as axa mai mult pe prima parte a frazei. De fapt, partea a doua pare chiar periculoasa.
„Adică este pentru cei sporiți,…”
Cred ca (aproape ca) nici nu mai conteaza ce urmeaza…
Il intrebase un monah in Romania pe Staretul Efrem de la Vatopedi (citez din memorie): Cat de des sa ne impartasim, ca nu suntem vrednici?
I s-a raspuns: Parinte, ne impartasim ca sa devenim vrednici, nu pentru ca am fi. Ca daca ar fi dupa vrednicie, nu s-a putea impartasi nimeni!
Ma intorc la lipsa (voita?) a catehezei. Daca te-ai spovedit la 8.00 iar la 8.45 l-ai mahnit pe vecinul si nu ti-ai cerut iertare imediat, venindu-ti in fire, te mai poti impartasi la 9.00 ? Chiar neglijam recomandarea ca fiecare sa se cerceteze pe sine si asa sa se apropie de Sfintele Taine? Bineinteles ca este necesara si spovedania, dar nu cred ca cele doua taine sunt obligatoriu legate permanent. Atentie, vorbesc despre spovedanie, nu de pocainta personala!
Cred ca o cateheza temeinica „cu timp si fara timp” a „publicului” ortodox ar rezolva aceasta problema.
Unde sunteti voi Sfintilor Colivazi ?
P.S. Discutia cred ca ar trebui sa includa si consideratii despre postul euharistic.
P.P.S. Marturisesc faptul ca nu am citit inca articolul la care faceti trimitere.
Nu știu cât de nou e articolul, dar mi l-a arătat astăzi contul fcbk doxologia:
https://doxologia.ro/cuvinte-duhovnicesti/jalnica-noastra-vrednicie-pentru-sfanta-impartasanie
Scris de părintele Schmemann, pare că încurajează opinia dominantă, că nu devenim (mai) vrednici prin pregătire. Cel puțin, după cum citesc eu în acest text, pregătirea e superfluuă, e un formalism neimportant. Poate citesc eu rău, totuși.
Nu sunt familiarizat cu scrierile Pr. A. Schmemann, dar acest fragment mi se pare foarte nociv. Atinge subiectul cel mai clar, anume că tocmai în Sfânta Liturghie se proclamă că Sfintele (Taine) se cuvin sfinților, dar răstălmăcește totul. Mie îmi pare că induce o logică, o atitudine greșită, strâmbă.
Este adevărat că cel care refuză împărtășirea cu Trupul lui Hristos nu are viață în el însuși, dar e vorba de o respingere de principiu, din necredință, nu din smerenie. Oare Petru a dovedit respingere față de Mântuitorul când I-a spus să Se ducă de la el pentru că este om păcătos? Sau sutașul care I-a cerut să nu vină în casa lui pentru că nu este vrednic? Suntem lipsiți de viață atunci când respingem Sfintele Taine ca nefolositoare sau le vedem ca pe o amăgire sau nu credem în ele, nu când le respingem pentru moment pentru că ne dăm seama de măreția lor și că nu suntem pregătiți. Cred că acest lucru este evident și din pasajul evanghelic din care este desprins citatul, pentru că acele cuvinte (dacă nu veţi mânca Trupul Fiului Omului şi nu veţi bea Sângele Lui, nu veţi avea viaţă în voi) au fost adresate celor care L-au părăsit din necredință pe Iisus, fiind decepționați și neîncrezători. Acestora le spune că nu au viață pentru că nu cred în Taina Trupului Lui euharistic.
Ori Schmemann tocmai distruge smerenia care ne face să ne simțim nevrednicia și să ne pregătim cum se cuvine și induce o logică justificatoare cum că toți suntem oricum nevrednici și trebuie să ne împărtășim. Nimeni nu ajunge vrednic deplin, totuși există o vrednicie, altfel ar fi inutile cuvintele Liturghiei: Sfintele sfinților (adică Sfintele Taine pentru cei sfinți).
Am scris acest comentariu pentru că mă întristează poziționarea aceasta foarte răspândită, prin care este anulată esența creștinismului, anume de a ne aduce la sfințenie, la preschimbare reală și dumnezeiască. Este distrus efortul de a ne depăși limitele noastre pătimașe, de a depune strădania să ne sfințim realmente. Însăși sfințenia este redusă la un plan uman(ist). Se știe că Schmemann a dus un efort imens pentru a rescrie toate prescripțiile liturgice ale Bisericii pentru a fi adaptabile la concepția sa în loc să-și smerească gândul. Așadar foarte trist că și site-ul Doxologia preia astfel de teze profund desacralizante și dăunătoare.
Încheind, textul este puțin ambiguu cel puțin pentru mine. Într-adevăr, sfințenia lui Hristos, nu a noastră ne face vrednici de Sfintele Taine. Dar pe aceasta o dobândim nu prin împărtășire, ci nevoindu-ne, prin silință de sine, prin credință și fapte pe măsură. Abia apoi, cu această sfințenie a Lui astfel dobândită, adică prin harul Duhului Sfânt, ne putem apropia cum se cuvine de Împărtășanie.
Desigur că se pot apropia și cei aflați încă pe treapta curățirii cu îngăduința duhovnicului, așa cum menționează Părintele Ioannis Romanidis.
Parinte, ne puteti ajuta, ce insemna sa ajungi la treapta luminarii? Cum erau cei care ajungeau la acest nivel duhovnicesc (un parinte mi-a retezat-o la o conferinta ca in ortodoxie nu exista asa ceva, ideea de luminare, ca asta e de la orientali)? Ca in felul acesta s-ar stinge controversele.
Corectati-ma daca gresesc, in biserica primara se impartaseau toti pentru ca erau la aceasta treapta, a luminarii, cel putin. Cine nu era la aceasta treapta si era pe treapta curatirii (cum sunt eu) statea catehumen pana cand Duhul Sfant venea peste el si i se facea apoi botezul si mirungerea (care mirungere era o confirmare a faptului ca Duhul Sfant a venit in inima acelui om, de aceea in apus a ramas denumirea de confirmatio pentru mirungere).
Problemele au aparut dupa ce crestinismul a devenit acceptat, numarul de adepti a crescut si atunci pr. Romanidis spunea (spun lucrurile acestea din memorie, sper sa nu ma insel grav) ca a fost nevoie in aceste conditii de instituirea acestui termen de 40 zile. Ca nu era in regula nici sa ramana oamenii neimpartasiti deloc, dar nici sa nu constientizeze ca totusi nu sunt vindecati si ca trebuie sa ajunga cel putin la luminare. Evident, de dorit sa ajungem la indumnezeire, adica la vederea energiilor necreate.
Desigur că există luminare (sau iluminare), care înseamnă să ai experiența harului din când în când. Aceasta schimbă complet perspectiva pentru că scoate din bâjbâiala totală de dinainte. Cel luminat cunoaște din experiență că Dumnezeu există și cam cum este; la fel și raiul, sufletul, demonii, lumea nevăzută. Plus o altă putere de a lupta cu păcatul. Îndumnezeirea înseamnă trăirea continuă pe același plan, adică excluderea păcatului, a împătimirii minții.
Experiența aceasta ajută să distingem corect duhurile amăgitoare, inclusiv pe Antihrist.
Cât despre cum trăiau creștinii în vremurile apostolice, nu am citit descrieri și nu cred că există mărturii. Dar cred că obștea imediat de după Cincizecime din Ierusalim până la împrăștierea în lume a fost ceva diferit, de o intensitate deosebită. Ulterior, credincioșii au devenit variați, cu diferite păcate, după cum constatăm din Epistolele din Noul Testament. Dar cert este că existau sfinți mai mulți și de o putere mai mare. În general, credința era mult mai asumată, dar și destul de mică Biserica. Acum e mare, dar diluată.
Cât privește împărtășirea deasă, clar era mai deasă, dar nu știu mărturii cât. Exista și o prigoană variată, după cum se vede din Scrisorile Sf. Ciprian. Unii erau omorâți, alții exilați, alții urmăriți, alții desproprietăriți… Asta făcea să existe o credință mult mai autentică, asumată. Dar existau și atunci înșelări destule.
Iar introducerea libertății în Imperiul roman a dus la o transformare lentă. De aceea sec. IV este de aur, pt că se păstrau încă rânduielile apostolice și rigoarea lor, dar în libertate. Un moment interesant a fost abolirea spovedaniei publice pe vremea Patriarhului Nectarie (cel între Sf. Grigorie Teologul și Ioan Gură de Aur). Nu s-a întâmplat asta formal, ci în practică, prin destituirea duhovnicului care se ocupa cu asta la Sf. Sofia. Treptat, asta s-a întâmplat peste tot. Canoanele erau aplicate mai ales de acești duhovnici, adică în public, prin înlăturarea de la Liturghie pe diferite perioade. Asta nu înseamnă că nu existau canonisiri și pentru păcate mici, care pornesc de la gând (cum menționează canonul 5 al Sf. Ioan Postitorul), dar nu erau consemnate pt că nu țineau de disciplina publică.
Sf. Vasile menționează (în Comentariu la Isaia, p. 38-39) un obicei rău din acea vreme, de a pleca de la mijlocul slujbei sub pretextul diferitor treburi, când, de fapt, motivul real era un păcat pe conștiință pe care îl ascundeau, din pricina căruia ar fi trebuit să nu participe la Liturghia credincioșilor. Deci atunci era o altă grijă și percepție pt sfințenia Euharistiei. La acest aspect cred că se referă canonul 2 Antiohia. Dar treptat s-a abolit practica de a ieși de la slujbă cei vinovați de anumite păcate.
Una a fost creștinismul primar prigonit și alta cel în simfonie cu societatea (bizantină). Când comunitatea creștină se lărgește, deja apar alte problematizări inerente. Spre exemplu, e greu să mărturisească cineva vreun furt sau delict și să fie de față un polițist sau reprezentant al statului. Cum ar trebui să reacționeze pe viitor?
Așadar e mai sinuos astăzi să dobândim trăirea autentică.
Pentru Tatiana,
citeste de la Pr. Cleopa Ilie …invatatura lui e cea mai buna .
https://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/4simpartasanie.htm
Si gasesti acolo pt orice nelamurire…vezi ca este separat cuvânt pt spovedanie .
Adevarat c-a-nviat Domnul.
tot despre spovedanie, Impartasanie un cuv. mai lung..tot de la pr. Cleopa :
https://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/convorbiri5.htm
Pentru Sara !
trebuie sa citesti vietile Sfintilor care au ajuns la luminarea inimii .
De la Sfintii Tebaidei pana la Staretul Iosif Isihastul.
Toti suntem datori( avem porunca) sa ajungem la starea aceea.
Unii auajuns prin rugăciune, ascultare de staret si smerenie..e cea mai sigura si scurta cale .
Altiisinguri prin rugăciune, milostenie, post etc…
Însă Harul este Cel care iti da luminare ..tu doar trebe sa te silesti sa implinesti toate poruncile Lui Hristos . Dar tre sa te silesti la rugăciune. prin rugăciunea inimii se ajunge cel mai repede , dar tre sa o rogi pe Nascatoarea de Dumnezeu sa-ti dea darul asta…asa a facut si Sf. Maxim kavsilokalivitul si Sf. Grigorie Palama.
Cine e botezat ortodox are deja imparatia cerurilor in inima lui…trebuie doar sa se sileasca sa isi curateasca inima si are luminare.
citeste de la pr. Cleopa asta …apoi vezi acolo la ” Treptele rugăciunii” ca iti explica cum e cu luminarea…si mai vezi tu alte subiecte….fii ca albina 🙂
https://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/convorbiri8.htm
uite cum erau cei luminati :
Sf. Serafim de Sarov ne arata cel mai clar :
https://m.crestinortodox.ro/credinta/convorbirea-motovilov-sfantului-serafim-sarov-159106.html