După ce am scris o serie întreagă de articole în care m-am străduit să cercetez și să expun viziunea mea legată de erezia ecumenistă și întreruperea pomenirii episcopilor semnatari sau susținători ai Sinodului din Creta, mă simt dator moral să vin cu precizări pentru a-mi contura mai bine poziția în contextul în care au apărut acuzații foarte ciudate și difuze. Pentru că nu sunt indicate clar care sunt greșelile de care sunt blamat și cei care le emit nu m-au contactat sau nu au fost dispuși să le discute în particular, formulez pe scurt ce am de spus pe acest subiect.
Mai întâi, acuzele vin din partea d-lui Silviu Chirilă și apoi sunt preluate de la el de pr. Matei Vulcănescu. Ei spun că totul pornește de la o expresie a mea din care ar reieși că întreruperea pomenirii este o acțiune greșită. Părintele Matei mai aduce în discuție interpretarea mea asupra canonului 15 I-II, care ar fi problematică. Acestea sunt suprapuse pe aprecierile pozitive făcute de vloggerul Cristian-creștin ortodox la adresa mea și negative față de restul nepomenitorilor. Concluzia lor sugerată este că aș fi infiltrat, agent SRI și trădător.
Nu mă privește ce declară Cristian-creștin ortodox
Catalogările vloggerului în cauză asupra nepomenitorilor nu mă privesc pe mine direct. Eu personal nu am afirmat că ei ar fi ieșiți din Biserică sau că ar duce lupta „din afară” și că ar fi valabilă caterisirea lor, care ar fi fost decisă pentru că sunt extremiști. Am făcut câteva emisiuni cu el, dar nu știu să fi făcut astfel de declarații și nici în particular.
Iarăși, aprecierea lui că eu nu aș fi caterisit pentru că sunt mai temperat, iar alții au suferit asta pentru că ar fi fanatici nu vine de la mine. Eu cred că este o opinie personală a lui nefundamentată. Spre exemplu, în Arhiepiscopia Iașilor cunosc cel puțin 10 preoți nepomenitori care nu au fost caterisiți, printre care și eu. Există și doi caterisiți, Ierom. Pamvo și pr. Ioan Ungureanu. De ce a ales să procedeze diferențiat așa Mitropolitul Teofan este de domeniul speculației. Aș putea să mă lansez în așa ceva, dar nu cred că are rost. În orice caz, este evident neadevărată afirmația lui Silviu că, în afară de mine, toți preoții au fost caterisiți indiferent că au părăsit parohiile (locul de slujire al) lor sau nu.
Mai precizez aici că eu am fost dat afară din Mănăstirea Trei Ierarhi după ce am întrerupt pomenirea pe motiv că nu mă încadrez în programul liturgic în situația nou creată. Nu intru aici în alte detalii pentru că nu vreau să mă victimizez și să arăt cum s-a procedat; îmi asum situația și nu cred că puteam face altceva.
Nu întreruperea pomenirii are principii greșite, ci impunerea ei ca singură soluție
Am făcut o afirmație ce poate fi interpretată eronat în articolul O evaluare corectă a unui preot pomenitor asupra evenimentului din Creta (2016): Sinod tâlhăresc. După cum am explicat într-un comentariu ulterior acolo și prin cuvintele introduse în paranteză în textul inițial, nu m-am referit că oprirea pomenirii ar duce la dezbinări și ar fi bazată pe principii greșite, ci centrarea luptei pentru dreapta credință în jurul ei. Altfel spus, există și alte mijloace la care se poate apela și nu trebuie impusă tuturor.
În contextul în care pr. Mihail Deliorga, un preot pomenitor, a făcut o critică amplă Sinodului din Creta, cred că afirmațiile mele pot fi încadrate ușor în context și înțelese în mod corect. Altfel, până și Scriptura poate fi denaturată de cei cu rea voință, cu atât mai mult cuvintele mele. În plus, am adus clarificările necesare și nu cred că ar trebui să fie acesta un subiect de dispută în contextul dat.
Canonul 15: erezia episcopului și a Bisericii
În privința acuzațiilor aduse de pr. Matei că eu aș afirma că nu trebuie oprită pomenirea episcopului decât dacă există un Sinod eretic sau dacă întreaga Biserică este în erezie, pot spune că nu poate indica vreo afirmație a mea de acest fel. În plus și în primul rând, nu am fost contactat, consultat și întrebat despre acestea, așa cum susține, ci doar am colaborat în trecutul nu foarte îndepărtat.
Nu mă pot apăra pe acest subiect pentru că nu înțeleg ce anume mi se impută și nici nu am reușit să-l contactez personal pentru detalieri.
Agent al Patriarhiei/Mitropoliei
Suspiciunile care planează asupra mea că aș fi agent și intrus al Patriarhiei sau Mitropoliei în rândul nepomenitorilor nu mi se par rezonabile pe temeiurile de mai sus. Pot să declar că nu sunt așa și niciodată în trecut sau în prezent nu am colaborat cu Patriarhul sau cu MMB mai mult decât că fac parte din ele ca monah, cleric și traducător de cărți, cu atât mai puțin în scopuri distructive pentru Biserică sau securistice. Nu urmăresc întoarcerea nepomenitorilor la episcopii lor fără renunțarea de către cei din urmă la erezia parafată la Sinodul din Creta.
Da, consider că și preoții care nu au întrerupt pomenirea ar trebui să fie atrași în acest demers de contracarare a ereziei și am încredere că există conștiință ortodoxă printre ei. Nu este obligatoriu ca ei să întrerupă pomenirea, ci să ne sprijine, să existe colaborare. În acest sens, trebuie să existe disponibilitate și din partea noastră, nu doar să cerem lor să ne urmeze.
Tabloul general
În final, îmi înfățișez un tablou general cum îl văd eu al reacției corecte față de erezia ecumenistă.
Este necesar și de datoria episcopilor și a Sinodului să sancționeze orice abatere dogmatică ce apare în sânul Bisericii. Există și situații când tocmai clerul superior este prins de erezie și, în loc să ia măsuri de condamnare, acesta o promovează. În acest caz, preoții sau episcopii inferiori celor care cad în această greșeală pot să reacționeze chiar și prin întreruperea pomenirii, după cum menționează canonul 15. Aceasta nu înseamnă că fac ei dreptate, nici că se protejează de erezie, ci că depun eforturi să fie izbăvită Biserica de dezbinarea ce vine din noua învățătură greșită, conform textului canonului invocat. Trăim, într-adevăr, într-o astfel de situație astăzi.
Scopul urmărit este convocarea unui Sinod ortodox care să îndrepte lucrurile și să ceară pocăința episcopilor eretici sau să-i condamne. Îndreptățirea unei astfel de acțiuni împotriva ierarhilor vine din faptul că „apărătorul religiei este însuşi corpul Bisericii, adică poporul însuşi”, după cum se afirmă în Enciclica din 1848. Punerea în practică trebuie să fie chibzuită, să urmărească înlăturarea răului prin convingerea celorlalți că există un pericol real și mare. Întreruperea pomenirii, conform canonului 15, pornește de la dovedirea concludentă a abaterii dogmatice și a faptului că este propovăduită fățiș și fără rezerve. După acest demers, ruperea comuniunii este menită să arate gravitatea situației și că trebuie luate neapărat măsuri de îndreptare de către forurile competente. Vocea celor care cer acest lucru trebuie să fie a Bisericii, clară, unitară și bazată pe învățăturile patristice.
Mai trebuie precizat că nu se poate cere o asemenea atitudine de la creștini sau clericii fără pregătire temeinică teologică sau duhovnicească; ei se pot atașa de alții în care au încredere sau pot aștepta soluționarea cauzei. Este mai importantă pentru unii ca aceștia lupta cu patimile decât să se angajeze în acțiuni peste puterile lor. Strictul necesar este să nu afirme și să promoveze erezia.
Traseul meu ca nepomenitor
Intenția de a întrerupe pomenirea o aveam în minte încă de la terminarea Sinodului din Creta, bazată pe lectura din trecut a cărții Cele două extreme. Însă nu mi-am închipuit că se va ajunge aici, ci credeam naiv că ierarhia va lua măsuri pentru a nu adopta până la capăt erezia ecumenistă.
La momentul când a fost alcătuită Scrisoarea celor din Moldova de somare a ierarhului cu oprirea pomenirii, nu am acceptat să o semnez pentru că nu am considerat că mă reprezintă. Nu am fost de acord cu amenințarea din prima cu încetarea comuniunii, ci am considerat că este necesară mai întâi o dezbatere onestă a problematicii și abia după aceea s-ar fi putut ajunge la această măsură.
Am urmat eu singur această linie, am cerut și am a obținut într-un final o întrevedere cu IPS Teofan și am întrerupt pomenirea lui abia după ce m-am convins că nu este dispus să pună deloc să fie pusă în discuție semnătura din Creta.
M-am străduit ulterior și public să documentez această perspectivă cu trimiteri la scrierile Sfinților Părinți în diferite articole, cum ar fi: Rostul întreruperii pomenirii, Ce exprimăm prin (ne)pomenirea episcopului, Mărturii patristice cu privire la întreruperea comuniunii pe teme de credință, Întinarea prin erezie – o concepție zelotist-schismatică și multe altele.
Accept orice dezbatere onestă și sunt deschis spre îndreptare în caz că sunt semnalate eventuale greșeli. Sunt pasibil de greșeli și chiar îmi doresc o cercetare serioasă la care să contribui și eu sau care să fie făcută fără mine. Din nefericire, nu am găsit această disponibilitate până acum.
Tuturor le recomand să evite slujbele săvârșite de arhierei sau clerici ecumeniști. Nu pot să le impun această atitudine pentru că nu cunosc nici o normă bisericească în acest sens, ci doar să le-o recomand.
Mai precizez ideea foarte importantă că Tainele și slujbele nu depind de clerici întru totul, ci sunt alte Bisericii și ale lui Hristos prezent în ele. De multe ori, credincioșii pot trăi mai adânc rugăciunea și împărtășirea decât slujitorul, chiar dacă, pe de altă parte, clericii transmit mai vibrant sau ascund pe Dumnezeu în slujbe prin trăirea lor.
Nu doresc să mă angajez în dispute sterile și răutăcioase, ci doar mi-au cerut asta unii și resimt nevoia să clarific cât mai bine lucrurile. Altfel, nu agreez deloc forma calomniatoare și nebisericească la care au apelat cei care mă atacă fără măcar să-mi dea putința să mă apăr. Totuși sper să se poată ajunge la o clarificare a problemei create și mulțumesc celor care au făcut chiar și puțin până acum în acest sens, fără să le-o cer eu.
Sfatul patristic pentru cei neinstruiți teologic
În final, consider că pentru credincioșii, clericii și monahii nepregătiți teologic sunt potrivite sfaturile din Filocalia XI, fără ca asta să însemne resemnare și acceptare a ereziei:
695. (V. 696) Întrebare: Dar dacă în dispută ereticul îl încercuieşte pe dreptcredincios prin cuvânt, oare nu e bine să-i sar în ajutor acestuia, pe cât pot, ca nu cumva, biruit, să se clatine în dreapta credinţă?
Răspuns: Dacă porneşti să vorbeşti înaintea lui Dumnezeu şi a oamenilor, aceasta e ca o învăţătură. Dar, dacă învaţă cineva neavând puterea, cuvântul lui nu e convingător, ci neroditor. Deci, dacă nu aduci nici un folos, ce trebuinţă e să vorbeşti? Dar, dacă voieşti cu orice preţ să dai un ajutor, grăieşte în inima ta lui Dumnezeu, Care cunoaşte cele ascunse şi Care poate să facă mai mult decât ceea ce-I cerem, şi El va face voia Lui cu cei ce sunt în dispută, iar tu vei afla smerenie în acest lucru. Presupune că cineva aruncă pe un om oarecare cu puterea în închisoare pe nedrept, dar altul, văzând ceea ce s-a petrecut şi neputând să se opună sau să schimbe ceea ce s-a făcut, se duce pe ascuns ca să spună unuia mai puternic, iar acela îl eliberează pe cel închis cu puterea; cel ce l-a aruncat pe acel om în închisoare se tulbură, dar nu ştie cine l-a vestit pe acela. Aşa e şi aici. Să alergăm la Dumnezeu întru credinţă şi pentru fraţii noştri întru rugăciunea inimii. Şi Cel ce S-a jurat întru Sine Însuşi că „voieşte ca toţi oamenii să se mântuiască şi să vină la cunoştinţa vieţii” (I Tim. 2, 4) va face cu ei după voia Lui.
Doamne ajută. Mă iertați …
E corectă această explicație despre întreruperea pomenirii din textul acestui link și ce spune acolo până la sfârșit?:
https://ortodoxia.ro/post/iata-cum-se-modifica-cartile-de-cult-mineiul-pentru-a-promova-ecumenismul
Nu agreez poziția monahului Sava, dar textul acesta este destul de bun. Nu am sesizat nici o expresie dubioasă.
avem aici și un cuvânt de îmbărbătare de la părintele Arsenie Papacioc :
Sarut mana, parinte.O clarificare va rog. Sugerati ca cei care nu pot schimba lucrurile, e mai indicat sa taca si sa se roage lui Dumnezeu? Tacerea in cazul ereziei este un pacat. Normal era ca biserica sa respecte canoanele. Noi credinciosii suntem primii pagubiti. Cum sa tacem? Ne facem partasi prin asta. La muriti-ma va rog in mod exact care trebuie sa fie marturisirea obstei.
Multumesc si Doamne ajuta!
Doamne, ajută!
Tăcerea nu se referă doar la gură, adică putem striga și altfel decât vociferând. Mă refer acum la cei fără pregătire suficientă teologică și duhovnicească. E suficient să afirme simplu că ceva e greșit cu ecumenismul și cu Sinodul din Creta. Sau să sprijine pe părinții sau persoanele de nădejde.
Îmi dau seama că e un subiect important și sper să vin cu un articol pe acest subiect din Filocalia XI mai amplu decât citatul pe care l-am dat în articol.
Multumesc
Anca , vezi că ai să găsești un posibil răspuns la cum sa te comporți in clipul de mai sus cu pr. Arsenie ( sa te pui tu la punct , sa fii de partea Adevărului și să știi când să taci și când să mărturisești )
🙂
Revin cu trimiterea la articolul promis de la Sf. Varsanufie și Ioan și cu o remarcă: eu cred că am fi avut mult mai mult succes dacă spuneam și scriam simplu sau și detaliat cine e în stare că ecumenismul din Creta este erezie și nu e bine. Dacă lucrurile ar fi evoluat în rău, ar fi fost justificată întreruperea pomenirii sau alte reacții pe măsură la îndărătnicia ierarhiei.
Semnalez o reacție video a părintelui Matei la acest articol:
Din punctul meu de vedere părintele Matei rămâne la fel de incoerent și de contradictoriu în expunerile sale video, fapt care împiedică/îngreunează orice dezbatere (presupunând naiv că asta dorește). Eu rămân la concluzia că seria de clipuri au avut menirea de a produce confuzie și de a-l circumscrie pe părintele Lavrentie unei imagini „controversate” făcând ghiveci din (a)securism, (b)emisiunile unui vlogger la care au participat în mod egal și acuzatorii și (c) o „interpretare blasfemică” a canonului 15.
Mi se pare complet disproporționat și de nesusținut modul acesta de comunicare unde unui text scris i se răspunde video, după ureche, acuzând greșeli de fond (din partea părintelui Lavrentie) exclusiv pe baza unor greșeli de înțelegere a textului (din partea părintelui Matei și dlui Chirilă).
…da…in loc să ne concentrăm asupra luptei ce ne stă înainte , (păstrarea învățăturii corecte față de cei care propagă prin cuvânt și faptă învățătura greșită ) ne place sa ne luam unii de alții asupra strategiei pe care au aplicat-o unii și alții și ne luptăm între noi , acuma … râd ecumeniștii de noi că, uite, nu se înțeleg ” nepomenitorii” între ei și se afișează care are mai mare dreptate între ei …
Asta nu ar trebui sa facă parte din strategie …pierdeti teren dacă va tot luați între voi la corectat .
Ar trebui sa va luați la corectat cu ierarhii ecumeniști, nu intre voi , dragilor .
Doamne ajută
Doamne ajută!
Mântuire la toată lumea ortodoxă!
Am o întrebare părintele Lavrentie Carp , ; – De ce nu vorbiți și cu Cristian Creștin ortodox față în față sau în scris , că domnul Mihai Silviu Chirilă și Pr Matei Vulcanescu sunt nepomenitori pe linear cea dreaptă sau nepomenitori pe calea cea buna cea dreaptă cea Adevărată, asa cum sunteți și dumneavoastră.
Eu am intervenit în emisiunile lui când m-a contactat el sau cel puțin nu a fost inițiativa mea; nu am un obicei să fac emisiuni cu el. În plus, din ce am vorbit chiar și în direct, nu cred că-l pot convinge să aibă alte păreri și chiar cred că s-a văzut această diferența de nuanță atunci când am fost la el.
Nu am urmărit tot ce spune, ca să știu ce și cum a vorbit despre cei doi și nu cred că am eu datoria morală să intervin public pe acest subiect. Am scris în acest articol că nu sunt de acird cu ideea că preoții nepomenitori ar fi caterisiți, ba chiar am tradus în trecut un articol al pr. Teodor Zisis în care argumenta acest lucru cu care sunt și eu de acord.
Nu urmăresc să fiu foarte activ public, ci dimpotrivă. M-am simțit dator să fac cunoscut la modul transparent de ce și cum am întrerupt pomenirea și de aici activitatea mea pe acest blog.
Pe de altă parte, nu sunt angajat prin nici o înțelegere de orice fel la o solidarizare cu nepomenitorii, ba chiar am fost respins constant de unii, printre care și Silviu. Nu căd de ce m-aș băga mai mult în lucruri care nu mă privesc.