Partidul AUR şi protestele de la ora 17:00

de | 29 mart. 2021 | Partide | 19 comentarii

Sursă imagine: R3Media.ro

O clară devoalare a caracterului controlat a partidului AUR are loc astăzi, cu ocazia îndemnului lui George Simion la proteste în faţa prefecturilor/primăriilor, chemate să aibă loc la ora 17:00. Această chemare survine în urma protestelor substanţiale, cu autentic caracter spontan, iniţiate de locuitorii oraşului Brăila, care s-au extins mai apoi în Galaţi, Constanţa, Timişoara, dar care au avut loc pe timpul nopţii negând, prin ora aleasă pentru desfăşurare, legitimitatea interdicţiilor de circulaţie.

Chemarea partidului AUR la proteste ce ar trebui să se desfăşoare la ora 17:00, după două zile de proteste de noapte, care au numărat câteva mii de participanţi, reprezintă, în opinia noastră, prima încercare transparentă a statului român de readucere sub ordine a populaţiei, conducându-i spre zona „sigură” a protestelor „avizate”, cu „voie de la miliţie”.

Nici George Simion şi nici altcineva de la partidul AUR nu au încercat să lămurească motivul pentru care este aleasă această oră de după-amiază, într-o zi de luni şi de ce să nu se continue protestul de noapte, care are o cu totul altă semnificaţie civică, fiind în răspăr cu dispoziţiile administrative ilegale emise de autorităţile statului român.

Această trecere sub tăcere a unui aspect deloc nesemnificativ dă vorbire, de la sine, despre importanţa pe care statul român o acordă simulării jocului politic autentic şi trasează, pentru cei dispuşi să vadă, limitele de demarcaţie pentru încrederea şi sprijinul ce pot fi acordate acestui partid politic, pasămite „anti-sistem”, „radical”, „naţionalist”.    

Protestele reprezintă instrumentul esenţial de împotrivire colectivă faţă de nedreptatea dictaturii (sanitare) în care funcţionăm de mai bine de un an. Nu există alt mijloc de acţiune directă, colectivă, apt să determine (1)o acumulare de putere (politică) survenită pe (2)un reviriment cultural şi care să producă (3)instituţii legitime de reprezentare a voinţei populare care (4)să restabilească starea de libertate şi să (5)obţină validarea exterioară a rezultatelor obţinute.

Şi tocmai pentru că protestul civic reprezintă instrumentul esenţial de germinaţie, în absenţa căruia nu se pot organiza o rezistenţă şi o luptă pentru libertate, acesta este atent controlat de stăpânitori astfel încât să fie defulată presiunea socială într-un mod previzibil şi neameninţător pentru actuala structură de putere. Protestul este doar punctul de plecare care pune în mişcare mecanismul social/societal care produce, succesiv, cele cinci elemente/etape de parcurs în drumul spre emanciparea de sub orice sistem dictatorial.

În acelaşi timp protestul civic este şi condiţia sine qua non a schimbării, este elementul inconturnabil, cu neputinţă de a fi substituit, suplinit sau simulat, a luptei pentru libertate.  

Din păcate, societatea românească este lipsită de elementele de sprijin necesare pentru ca astfel de instrumente să aibă impact real, fiind angrenată într-o minciună generalizată care surpă orice vocaţie de schimbare reală. Există un mare deficit de conştiinţe libere, care să fie animate de un spirit jertfitor faţă de binele celor mulţi, de aceea, din păcate, lupta pentru libertate trebuie pornită mult mai în amonte, prin reconstruirea unor elemente primare de sprijin logistic şi ideologic.

Vocile care s-au făcut cunoscute/auzite până în acest moment par a fi motivate, în primul rând, de dorinţa de afirmare (individualistă) ca vectori de opinie/reprezentare, motiv pentru care se observă şi o anumită miopie strategică, nefiind formulate obiective clare, foi de parcurs formulate în termeni de viabilitate minimală. Dincolo de îndemnul de „a ieşi din casă”, deci de creştere a gradului de participare la proteste, nu sunt formulate de organizatori obiective, aşteptări, deziderate, pe baza cărora să existe un reviriment cultural (în lipsa căruia nu poate fi produsă schimbarea).

Decăderea în dictatură survine în urma unei degradări culturale în societatea care nu (mai) este vigilentă în a-şi apăra valorile fundamentale. Fără un reviriment cultural cu sens invers, revenirea la libertate este imposibilă. Cine controlează bornele culturale ale mişcării de protest controlează puterea politică acumulată de elita protestatară, indiferent de gradul de participare. De aceea, liderii organizatori ai protestelor trebuie să vegheze cu mare atenţie la modul în care ei legitimează calificarea culturală (de către alţii) a propriilor demersuri. Toate aceste elemente suportă discuţii separate, care nu-şi au locul aici, fiind cu totul şi cu totul premature.   

Acest articol îşi propune să puncteze un moment de devoalare a instrumentelor politice de controlare a societăţii, în acest caz fiind vorba despre partidul AUR, privit cu multă speranţă de un mare număr de credincioşi ortodocşi. Menţinem concluziile celorlalte două articole privind AUR, despre procesul electoral şi despre nevoia de a înţelege cu limpezime limitele în care putem sprijini AUR, ca partid „anti-sistem” inventat de sistem.  

Iar aceste împrejurări trebuie coroborate cu situaţia presei care este cu desăvârşire compromisă, cu extrem, extrem de puţine excepţii, precum R3media şi câteva publicaţii locale, cu impact nesemnificativ pentru imaginea de ansamblu a presei române. Protestele trebuie încurajate, de asemenea şi participarea la proteste, la orice oră, însă aceste activităţi trebuie însoţite de un acut spirit de observaţie, la rece, astfel încât să ne auto-educăm în privinţa limitelor de acţiune şi de obiective, ca nu cumva să consolidăm prin naivitate şi împreună-lucrare tocmai regimul faţă de care credem că ne manifestăm împotrivirea.

Subscribe
Notify of

19 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Andrei-Nicolae (@guest_3234)
Offline
Reply to  Vlad-Mihai Agache
29 martie 2021 13:58

E bine că se ține protestul, era și mai bine cum ați scris dumneavoastră și vă felicit. Dar ce ați scris, nu cred că ar mai putea fi posibil. Tot ceea ce ați scris se încadrează perfect în gândirea sociologică a lui Dimitrie Gusti – de aceea v-am felicitat.

Trebuie, totuși, să înțelegem că atât se mai poate acum – bineînțeles, mare este Dumnezeu, și la El orice este cu putință. Nu cred în revolte, dar cred într-o adâncă împotrivire secondată de o foarte fermă mărturisire (prin faptă, adică). Dar chiar și revoltele pot fi folositoare, dar depinde din ce motiv. Altfel nu vor putea să stea. Mă încurajez, totuși, deoarece știu că oricum ar fi omul, Dumnezeu urăște nedreptatea și asuprirea săracului. Dar și ca din orice rău, Dumnezeu naște un bine și mai mare! Dar depinde mult – covârșitor, poate definitoriu – și de om.

Oricum, oricât de spontan ar părea ce s-a întâmplat aseară, nu aș pune mâna în foc că și „scânteia” a fost tot la fel de spontană. Îmi este foarte teamă ca ortodocșii să nu fie atrași într-o foarte mare capcană. Dar nici nu putem sta fără să mișcăm…

Până atunci, primim un duș rece:

„Câteva cugetări lămuritoare despre libertate: 

Alexandru Herzen: Maselor nu le pasă de liberta­tea individuală, de libertatea cuvântului; ele îndrăgesc autoritatea… prin egalitate înțeleg egalitatea opresiunii… doar indivizii civilizați doresc libertatea. Să fim deci mai puțin convinși, noi, intelectualii și deținuții politici, că toata lumea se omoară după libertate.

Denis de Rougemont: «Libertatea nu e un drept, e asumarea unui risc». Să fim deci mai puțin siguri că oamenii sunt dispuși să riște. Drepturi, da, câte vrei, dar riscurile le consideră a fi piedici, intrigi, insulte.” (Cuviosul) Părinte Mărturisitor Nicolae Steinhardt  

Andrei-Nicolae (@guest_3247)
Offline
Reply to  Vlad-Mihai Agache
30 martie 2021 7:51

„Protestele sunt singurul lucru periculos pentru sistemul de putere pentru că pot fi instrumentate împotriva sa” – vă spune unul care e foarte de acord cu dumneavoastră: există ceva mai important. Să citim Ieremia, dar și „Marea Apostazie” scrisă de marele Ierarh Averchie Tauşev, inspirat de Sfântul Ignatie Briancianinov.

PS: Am conspectat linkurile propuse: foarte utile.

M.S. (@guest_3236)
Offline
29 martie 2021 15:28

O să încerc să răspund eu: ora 17:00 este cu o oră înainte de ora 18:00, cand se inchid magazinele. Deci este o oră la care sunt mult mai multe șanse să participe oameni care sunt deja în oraș.

Protestele de noapte au fost – de noapte – doar în București și parțial Pitești. Nu mai aveai ce să organizezi la ora 11-12 noaptea. Eu dacă as fi lider politic, nu as iesi riscand sa ma fac de ras, daca nu as știi ca vin multi oameni. In plus, noaptea este o vreme proasta pentru proteste: in primul rând pt ca nu exista niciun lider politic la birou la ora aia. Or pentru a avea combustibil, protestele trebuie sa fie îndreptate împotriva cuiva, vizibil.

O parte dintre mesajele invocate in comentariul de mai jos le-a dat, pentru azi. Iar faptul ca protestul AUR si cel al stării de libertate se unesc, pentru ora 17:00, in București, arata ca liderii aur nu au avut orgolii, cunoscuta fiind lipsa de simpatie dintre liderii stării de libertate si cei au aur.

Dacă ar fi vrut să „rupă” protestul, ar fi insistat cu cel exclusiv al lor, de la prefectură. Exact cum face doamna Sosoaca, de altfel.

Multumiri!

pintan (@guest_3239)
Offline
29 martie 2021 18:27

Încă de la bun început au existat multe semnale de alarmă în privința aur. Se putea anticipa că revoluția care va urma va fi cu liderii și între limitele impuse de aparatul de propagandă al sistemului. Din păcate, cu toate semnele de întrebare pe care cei mai mulți le-au recunoscut, aur au fost susținuți în mediul creștin conservator. Așa încât o devoalare (abia acum) a intențiilor și modului lor de lucru nu cred că mai are efect. Lumea este deja vrăjită, în mulți deja clocotește nevoia de revoltă. Și toată energia aceasta va servi aceluiaşi beneficiar.

Cred că ar fi posibil de schimbat ceva, în direcția unei mișcări autentice, de bun simț, chiar dacă ar număra mai puține adeziuni. Dar cred că bariera principală de depășit este chiar propria naivitate care ne face să lăsăm pe mâna unor lideri îndoielnici cele mai profunde teme. Şi apoi asta necesita ceva trudă, răbdare.

E mai simplu bineînțeles să lăsăm temele care ne preocupă protestatarilor de serviciu și să sperăm că… va ieși și ceva bun din asta. Eu personal sunt sigur că revoltele vor lua amploare internațional. Când se va da semnalul și presa de la noi va fi angrenată în jocul ăsta (la fel a fost și cu revoltele anterioare care inițial au fost ignorate). Vom scăpa de unele neajunsuri poate. Dar ce va urma… după?

pintan (@guest_3241)
Offline
Reply to  Vlad-Mihai Agache
29 martie 2021 21:19

Nu cred că poate fi vorba de vreun merit. Într-adevăr nu am crezut în aur (ştiind ceva despre backgroundul lor dar observând și lipsa lor de reacție concretă pe teme vitale ale anului trecut) și nici nu am găsit motive să o fac. Persoane precum Sorin Lavric sunt absolut necesare unor astfel de grupări, nu le-aș considera definitorii. Definitoriu consider că este ce se face în ansamblu și aici am observat intervenții pe teme care doar dezbină societatea, pe când niște creștini conservatori ar găsi mult mai multe urgențe de rezolvat și un discurs care să aducă lumea împreună. Plus că în jurul lor (și în interior) pe lângă unii precum Lavric gravitează și sunt mai vizibili cei cu discurs panicard, apocaliptic, plin de exagerări și chiar minciuni. Ceea ce doar discreditează temele importante pentru creștini și aduce în mod inutil tensiune socială foarte mare în zona aceasta. Inutil pentru noi, util este pentru… alții.

Nu cred că ar trebui să fie acesta un blocaj după cum spuneți (rămânerea în defensivă sau confuzie), ar fi trebuit să fie un imbold pentru altfel de asocieri și consolidarea unor grupări care să aducă un mesaj de unitate și o poziție de discernământ față de evenimentele recente.

Nu cred că aur iau prea mult la socoteală electoratul lor, tocmai pentru că mulți nu speră decât (după cum spuneți) să își atingă o f mică parte din dorințe prin intermediul lor („Putem folosi această platformă parlamentară şi (pentru civismul ortodox) dacă am găsi spaţiu şi pentru 5% doleanţe, tot ar fi ceva”). Și am remarcat asta în ultimele luni, anume că multe greșeli le sunt trecute cu vederea tocmai pentru această speranță în ceva puțin.

Pe mine mă îngrijorează că temele reale rămân pe mâna unora pregătiți de sistem să joace rolul de agenți ai schimbării, dar poate este și o concluzie care se potrivește cu pregătirea din post pentru Înviere… și anume că soluții lumești nu prea mai există.

Legat de mișcările pe care le-ați dat ca exemplu eu știu (cel puțin în privința protestelor intl din ultimul deceniu), din contră, că au la bază un mod de a funcționa care este oricum altfel dar numai transparent nu.

pintan (@guest_3242)
Offline
Reply to  pintan
29 martie 2021 21:37

O paranteză. Ca să și completez și să nu las ideea în aer, știu că structura de organizare a tot ce a însemnat proteste în Europa de Est, Orient Apropiat etc a fost una dezvoltată „pe orizontală”. Aceasta doar dă iluzia unei transparențe și a participării, în realitate ea întreține un haos informațional și nenumărate grupuri în tensiune. Dincolo de toate acestea este aproape imposibil de cunoscut care sunt adevărații lideri și organizatori ai mișcării, practic întreaga structură îi ocrotește foarte eficient. Se poate doar făcând parte din mișcare sau mirosind pistele finanțării către diverse organizații.

Este total diferit modul acesta de luptă față de cel clasic, pe verticală, unde liderii sunt la vedere și își asumă public un crez.

Ierom. Lavrentie (@guest_3245)
Offline
29 martie 2021 23:10

E posibil să ajungă AUR un factor distructiv al protestelor, dar cred că atenția ar trebui canalizată pe tema principală în primul rând, anume măsurile de lockdown nejustificate. Sunt bine-venite protestele și e bine a participa. Eu personal nu mă pricep și nu mă bag în politică, dar sunt conștient că e necesară și asta, mai ales în condițiile în care statul devine tot mai intruziv în aspecte persoanale ale vieții noastre zilnice.
Cred că principala direcție ar trebui trebui să fie încurajarea reacției la carantinarea continuă la care suntem supuși. Cel puțin în faza actuală, când nu există dizidență aproapre de nici o culoare.

Vecinicul (@guest_3257)
Offline
Reply to  Ierom. Lavrentie
1 aprilie 2021 19:18

Sarut mina, parinte. Aveti dreptate. Prioritatea de pe locurile 1-99 este oprirea carantinarii si restrictiilor/abuzurilor. Orice tip de politica este, dupa smerita mea parere, asezata ca prioritate patriotica de la 100 incolo. Din punctul meu de vedere, poate sa fie adus la putere un guvern de..orice si oricine, cita vreme nu sint slugi ale dictaturii sanitare. L-as vrea pe Chitic ca premier, in o Romanie cu adevarat normala, dar, cum zisei, asta e pentru „mai incolo”.

Loredana (@guest_6608)
Offline
5 mai 2025 13:13

Off topic. Îmi doresc să știu ce părere aveți, în calitate de jurist și actual/ fost membru AUR despre presiunile care se fac de către acest partid asupra reprezentanților din secții, de a înainte acele întâmpinari indiferent dacă sunt sau nu probleme în secție. Vă mulțumesc!

Noutăţi:

Categorii

Arhive

Translate page >>
19
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x