Chiar dacă Biserica Greciei a făcut gestul de a se alătura Patriarhiei Ecumenice în recunoașterea «autocefaliei» noii structuri bisericești din Ucraina, restul Bisericilor nu au făcut acest pas, iar unii ierarhi reacționează, încercând să contracareze această mișcare greșită.
Romfea.gr: Biserica Poloniei nu recunoaște Biserica Ucrainei
Pe 29 octombrie s-a desfășurat ședința Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Autocefale a Poloniei sub președinția Preafericitului Mitropolit Sava de Varșovia și a toată Polonia, la care au participat toți Arhiepiscopii și Episcopii acestei Biserici.
Sfântul Sinod a fost informat cu privire la cuprinsul scrisorilor Patriarhului Irineu al Serbiei, Anastasie al Albaniei, precum și a Mitropolitului Sava al Varșoviei adresate Sanctității Sale, Patriarhul Bartolomeu al Constantinopolului și a luat următoarea decizie:
Să rămână în vigoare poziția cu privire la subiectul autocefaliei Bisericii Ucrainei, care a fost exprimat în deciziile sinodale din 9-05-2018, 5-11-2018 și 2-04-2019. Biserica Ortodoxă Autocefală a Poloniei nu se opune acordării autocefaliei Bisericii Ucrainei pe baza regulilor dogmatico-canonice întregii Biserici, totuși nu unei grupări de dezbinați (schismatici). Dezbinații de la învățătura Sfintei Biserici nu pot să reprezinte organismul bisericesc sănătos pentru că forțează unitatea euharistică a întregii Ortodoxii.
Βημα Ορθοδοξιας: Evoluții năvalnice – Serafim de Pireu: La nivel panortodox chiar și fără Bartolomeu – Epistolă comună cu Serafim al Kitirelor
Anticipând o evoluție tragică a lucrurilor, Serafim de Pireu a declarat pentru Βημα Ορθοδοξιας că va trimite împreună cu Mitr. Serafim de Kitire un apel către toți Întâistătătorii Bisericii Ortodoxe prin care le vor cere să convoace un Sinod Panortodox chiar și fără participarea Patriarhului Ecumenic Bartolomeu. Această epistolă comună va fi trimisă în următoarele zile.
Acesta a mai declarat: «Este cu totul nevalid să susțină cineva că este atinsă unitatea Bisericii prin „restabilirea” și intrarea în ea a persoanelor din parasinagoguri (adunări separate) și schismatice, caterisite, anatematizate și nehirotonite nepocăite”, a subliniat cutezătorul Ierarh și a accentuat că numai un Sinod Panortodox are dreptul să acorde autocefalie.
«Nici o Biserică nu este dispusă să recunoască pe schismatici»
A mai făcut referire încă o dată la cele pe care le-a spus în cadrul Ierarhiei (Sinodului general) și a lămurit faptul că niciodată nu a fost de acord cu autocefalia ucraineană: «Expresia mea, ‘Nu sunt de acord, dar sunt alături de Arhiepiscop’, a fost denaturată la extrem». Declarații asemănătoare, traduse în românește, au fost exprimate și de Mitropolitul Serafim de Kitire.
Ακτινες: Patriarhul Moscovei nu l-a pomenit pe Arhiepiscopul de Atena
La slujba de duminica (ieri), Patriarhul Chiril al Moscovei a început să pună în practică decizia Sinodului Bisericii Ruse de a scoate din diptice și a nu pomeni numele PF Ieronim al Atenei după ce acesta a intrat în comuniune cu schismaticii ucraineni. Slujba a fost televizată și oricine s-a putut convinge de aceasta. La aceeași Liturghie a fost primit oficial în comuniune Exarhatul din Europa Occidentală de tradiție rusă, care s-a desprins de Patriarhia Ecumenică după ce aceasta încercase să-l dizolve. (Pot fi bănuite acolo reacții filetiste și revanșarde față de ruși din partea „ecumenicilor).
Ca reacție, Sinodul Permanent al Bisericii Greciei se va întruni în ședință extraordinară pentru a analiza această situație creată prin oprirea comuniunii de către ruși.
Romfea.gr: Arhiepiscopul Ciprului: «Nu suntem de acord nici cu Patriarhul Ecumenic, nici cu al Moscovei»
Arhiepiscopul Hrisostom al Ciprului și-a exprimat, în declarațiile sale de imediat după dumnezeiasca Liturghie praznicală din biserica Sfântului Gheorghe din Latsia, neplăcerea sa acută față de întreruperea pomenirii Arhiepiscopului Atenei de către Patriarhul Chiril al Moscovei.
«Atitudinea Patriarhului Moscovei o consider de neacceptat. Nu tăiem pomenirea unul altuia dintre Întâistătători deoarece nu suntem de acord cu o poziție a lui. Numai dacă devine cineva eretic întrerupem comuniunea cu el. Și ceea ce știu este că nici Patriarhul Ecumenic, nici Arhiepiscopul Atenei nu sunt eretici. Aceasta, bineînțeles, nu înseamnă că sunt de acord cu ei. Chiar dacă m-am silit să mediez ca să se facă o întâlnire pentru găsirea unei soluții, cu toate acestea nu a fost pe plac și astfel nu am stăruit. Dar nici Patriarhul Ecumenic nu vrea să se întâlnească cu cel al Moscovei, nici chiar al Moscovei nu vrea să se întâlnească cu cel Ecumenic. De aceea, de altminteri, ca Biserică a Ciprului, păstrăm o atitudine neutră pentru că nu suntem de acord cu atitudinea nici unuia dintre cei doi și nu am trecut la pomenirea nici unui nou Întâistătător (al Ucrainei, n. theodosie)».
Între timp, Fanarul rămâne netulburat pe poziția sa cu pretenții de lider absolut. Astfel, la Liturghia din 3 noiembrie Patriarhul Bartolomeu a făcut o serie de declarații cu ocazia hirotoniei unui arhiereu și a unui preot:
«Desigur, pentru noi prerogativele și drepturile acestea nu se traduc în rânduieli de autoritate și conducere, după cum ne blamează unii, fiind dezgustați de obiceiul și măreția în smerenie a Bisericii celor săraci ai lui Hristos, deși au luat de la ea lumina lui Hristos, ci li se dă sensul și se materializează ca primat al slujirii, ofrandei și deșertării, după cum dă mărturie istoria nemincinoasă. Într-adevăr, partea constituentă zilnică a acestei Biserici martirice este grija de toate Bisericile.»
«Sunt specializate în Dreptul Canonic. Aceasta merge împreună cu noile tale (ale episcopului hirotonit, n.n.) responsabilități de a păzi rânduiala în biserică și să rechemi la ordine pe cei ce o încalcă și o aruncă la pământ. Și canoanele ce sunt în Biserică? La ce folosesc? Exact la păstrarea disciplinei, păcii, unității și la buna funcționare a vieții bisericești. De aceea și pun o înșiruire și o ierarhizare a tronurilor și a lucrurilor bisericești în general. Și prin acest sistem și organizare Constantinopolul ocupă prima poziție, slujitoare cum am spus, care poziție, cu prerogativele și drepturile pe care le antrenează, se apucă la urmă să le pună la îndoială fiicele și fiii nerecunoscători, mișcându-și călcâiul asupra binefăcătorului. Pun la îndoială porunci dumnezeiești și reguli care au fost consfințite de veacuri, silindu-se să-și satisfacă oportunitățile lor omenești politice și iubitoare de slavă. Doar că lucrează în zadar. Pentru că ecleziologia ortodoxă și rânduiala canonică a Bisericii, pe care Biserică nici porțile iadului nu o vor birui, nu se strămută. Sunt atât de adânc înrădăcinate în istoria bimilenară a creștinismului, încât nimeni să nu poată să le dezrădăcineze, oricât de tare și de puternic ar fi sau crede că este, totuși potrivit lumii, nu după Dumnezeu.»
Nota noastră: 1. Este foarte bine venită precizarea Arhiepiscopului Ciprului că doar pe motive de erezie se poate trece la oprirea comuniunii fără o decizie panortodoxă. Totuși pretențiile papiste ale Fanarului sunt susceptibile tocmai de o viziune dogmatică greșită pentru că privesc ființa Bisericii. Este un subiect care merită discutat. El se regăsește ca și capitol în mai toate Dogmaticile, deci este de natură doctrinară.
2. Pretențiile Fanarului sunt de primat de autoritate, chiar dacă iau formă „slujitoare”. Când cineva impune niște rânduieli peste capul celorlalți, acest gest cu greu poate fi catalogat drept slujire, și nu impunere. Acest limbaj, care seamănă cu cel adoptat de papa cel autentic de la Roma în ultima vreme, nu schimbă cu nimic situația.
3. Așteptăm cu interes scrisoarea celor doi Mitropoliți greci prin care să fie lansat un apel pentru convocarea unui Sinod panortodox pe tema ucraineană. Este stringentă o soluție la acest nivel, bineînțeles și pe cealaltă temă la fel de fierbinte, anume ecumenismul. Sperăm ca aceasta din urmă să nu genereze rețineri la Moscova sau în alte părți (Cipru, Alexandria sau București).
Ba din contra, Fanarul are conștiința împăcată ca „nu și-au făcut decât datoria sfânta a Maicii tuturor bisericilor.”
https://www.romfea.gr/oikoumeniko-patriarxeio/32755-oikoumenikos-patriarxis-exoume-anapaumeni-tin-suneidisi-mas
Va sărut Dreapta, părinte.
Va sărut Dreapta.
Cipru este imparțial sau… deja a căzut în capcana Fanarului? Și urmează celelalte.
https://spzh.news/ru/zashhita-very/66200-mezhdu-fanarom-i-moskvoj-lozhnyj-vybor-kiprskoj-pravoslavnoj-cerkvi
Nu cred că putem forța nota, precum rușii (ucrainenii) care scriu acel articol (pe care l-am parcurs prin google translate). Adică nu putem vorbi de un „deja”. Trebuie să avem în vedere că și Patriarhul Moscovei a refuzat să se întâlnească cu cel al Constantinopolului, după cum pretinde Arhiepiscopul Ciprului.
Trebuie să avem grijă cum ne selectăm informațiile din partea celor implicați în conflict, care pot fi subiective.
Ce-i drept, noi și majoritatea avem așteptări să se organizeze un Sinod panortodox care să trateze problema ucraineană, dar lucurile merg greoi în mod ciudat. Până acum am înțeles reticența de a nu declanșa o ruptură gravă prin condamnarea Fanarului. Dar de acum, după implicarea Bisericii Greciei, ce rețineri mai sunt?
Eu văd rezolvarea la nivel sinodal pentru că altfel se întețesc polemicile și atitudinile partizane, care nu aduc folos, ci multă dezbinare. Deja au fost adresate replici tăioase și între Episcopi (Serafim de Pireu și Ieremia de Gortina). Este bună dezbaterea și detalierea problemelor teologice, dar cred că s-a trecut deja de un punct critic și este necesară o decizie tranșantă.
Înțelept răspuns.
Da, am văzut și disputa între Înaltii Serafim și Ieremia.
„Deja” – ul, l-am formulat ca o întrebare, ce i drept retorica, dar da, țineam sa merg în direcția greșită. Se acutizează problemele, și totuși atâtea patriarhii publica atâtea articole din lumea ortodoxă, doar la noi tăcere mormantala. Și nu doar acum…. De ce asa? Nu trebuie și poporul sa afle câte ceva? Sunt poate cei mai mulți care le urmăresc site urile oficiale și ei merg doar cu smerenia… Dar putina atenție și la ce e în jur trebuie, ploroma Bisericii suntem toți, nu doar îl capi di tutti din dealul mitropoliei.
Nu știu dacă Patriarhiile publică. adică la nivel oficial. Totuși, da, există ierarhi mult mai activi în celelalte Biserici Locale, chiar și la vârful lor, cum este cel al Ciprului.
Totuși ar trebui remarcat că în celelalte țări ortodoxe există presă bisericească independentă, cum este Romfea.gr la greci (și încă alte câteva) și Pravoslavie la ruși (cu varianta Orthochristian în engleză). Nu știu cum se descurcă ei, dar cert este că la noi nu există ceva bine conturat. Mă refer la o sursă de informații complete, nu doar de o anumită factură.
Cât despre Lumina, Trinitas și Basilica… acolo este cenzură evidentă. Doxologia de la Iași e mai de Doamne-ajută, dar tot înregimentată; nu cred că va aborda vreodată probleme sensibile din Ortodoxie. Din păcate, domină stilul sforăitor, fără verticalitate, comunist. Nu mai avem nici duhovnici mari, cum au fost Părinții Iustin și Arsenie Papacioc, Adrian Făgețeanu… care să mai dea un impuls autentic.
Sarut mana Parinte. Imi puteti da un link in legatura cu disputa dintre IPS Serfim de Pireu si IPS Ieremia de Gortina?
Eu il stiam pe IPS Ieremia, un ierarh ortodox, in adevaratul sens al cuvantului.
Sunt 12….mai nou IPS Serafim l a demis și pe Angelokopoulos, mana dreapta a inaltpreasfintiei Sale. Se vrea tăcerea ierarhilor mărturisitori din Grecia, prin șantaje?
Se poate bănui un șantaj asupra Mitr. Serafim pt a-l alunga pe par. Anghelos din faptul că i-a reproșat că textele scrise îl predispun pe el și Mitropolia la sancțiuni sau acuzații din partea celor vizați. Totuși nu se poate deduce că se urmărește tăcerea ierarhilor, pt că Mitr. Serafim de Pireu este pe poziție.
Oricum, eu nu am privit în cheia aceasta lucrurile. Bănuiesc mai degrabă niște disensiuni personale.
Deci IPS Serafim l-a demis pe par Anghelos?
Da. Există și un Comunicat oficial al Mitropoliei de Pireu.
Dar de ce l-a demis?
Oficial pt că a scris articole pe alte site-uri decât cel al Mitropoliei și fără să-și dea toate detaliile, adică faptul că aparține de Pireu. Acest fapt l-a considerat Mitr. Serafim drept independență și ieșire din ascultare, drept urmare l-a îndepărtat. Pe de altă parte, Pr. Anghelos susține că însuși Mitropolitul i-a spus să publice în altă parte 2 articole pt a nu atrage mânia celor vizați și chiar sancțiuni.
E o poveste cam încâlcită, din câte-mi pare mie, și nu am vrut să intru mai mult în ea.
http://orthodoxostypos.gr/%ce%b8%e1%bd%b0-%cf%80%ce%b9%ce%ad%cf%83%ce%bf%cf%85%ce%bd-%cf%84%e1%bd%b8%ce%bd-%cf%80%ce%b1%cf%84%cf%81%ce%b9%ce%ac%cf%81%cf%87%ce%b7%ce%bd-%e1%bc%b1%ce%b5%cf%81%ce%bf%cf%83%ce%bf%ce%bb%cf%8d%ce%bc/
Dacă și ei vor face pasul?
Andrei, vă mulțumesc pentru comentarii și îndrăznesc o rugăminte: atunci când publicați linkuri în altă limbă decât română vă rog să adăugați și câteva cuvinte pentru înțelesul nostru. Doar dvs și părintele Lavrentie cunoașteți limba greacă, iar noi ceilalți rămânem pe dinafară. Nici Ggl translate-ul nu e mereu la îndemână, așa că ne-ați ajuta mult dacă veți adăuga 2-3 cuvinte. Iertați. 🙂
Andrei sau andrei-d (eu)?
Dvs 🙂
Salutare.
Eu Vlad. Îmi pare bine de cunoștință. 🙂
Dar eu sunt mic. Mic de tot. Și răutăcios. O sa pun pe viitor și un mic text atașat de link-uri. ^^,
https://katanixi.gr/2019/11/08/%ce%b5%ce%ba%cf%84%ce%b1%ce%ba%cf%84%ce%bf-%ce%bf-%ce%b1%ce%bb%ce%b5%ce%be%ce%b1%ce%bd%ce%b4%cf%81%ce%b5%ce%af%ce%b1%cf%82-%ce%bc%ce%bd%ce%b7%ce%bc%cf%8c%ce%bd%ce%b5%cf%85%cf%83%ce%b5-%cf%84%ce%bf/
Pomenirea lui Epifanie în Alexandria… 😐