
Dacă în alți ani erau mai prezente ispitele de a sărbători Crăciunul cu mâncare și voie bună lumească, acum praznicul Nașterii Domnului este umbrit de fricile omenești generate de pandemia de coronavirus și de restricțiile care ne urmăresc de aproape un an. În orice caz, îndemnurile Sfântului Grigorie Teologul sunt la fel de actuale, chiar dacă devin mai mult o mângâiere decât mustrare și povățuire. Atmosfera de fiecare dată când prăznuim nașterea Pruncului Hristos constă în conștientizarea marilor bunătăți duhovnicești aduse nouă prin întruparea Mântuitorului.
„Să prăznuim nu cu sărbători publice, ci în chip dumnezeiesc! Nu înveșmânta intrările și drumurile, ci sufletul tău! Nu organiza petreceri, nici să nu mergi la chefuri și la beții, care se fac pricini de multe rele, ci ia parte la sărbătoarea cerească unde îngerii dănțuiesc și cântă.
Nu-ți sătura ochii și urechile cu auziri și vederi, ci aleargă împreună cu păstorii să vezi minunea. Nu-ți umple pântecele cu mâncare în surplus, ci gustă pâinea cerească a Euharistiei. Să nu te îmbraci cu haine scumpe și să nu folosești farduri care fac frumusețea naturală să fie mincinoasă, ci hainele curate ale virtuților!”
Hristos Se naște, slăviți-L!
Sărbători cu pace și bucurii duhovnicești tuturor!
Minunate sunt lucrurile Tale, Doamne! Cu toate restricțiile astea poate reușim și noi să sărbatorim Sfintele Sărbători mai aproape de îndemnurile Sfântului Grigorie Teologul. Uite cum e tot mai pe ințelesul tuturor că toate necazurile sunt îngăduite de Dumnezeu pentru îndreptarea noastră. Suntem certați de Tatăl nostru din ceruri pentru felul „hai-hui” în care am petrecut atâția ani de pace de până acum, în care sărbătoarea Nașterii Domnului dadea startul la 7 zile de exces…
Καλά Χριστούγεννα !
Hristos S-a Născut!
Adevărat S-a născut!
„gustă pâinea cerească a Euharistiei”
Cei care Mă mănâncă pe Mine iar vor flămânzi; şi cei care Mă beau iar vor înseta.
( Isus Sirah 24,23 )
Crăciun fericit tuturor!
Un text inedit si destul de ziditor de la ce mai minunat Sfânt Ioan Gura de Aur
Ce fel de stea s-a arătat la naşterea lui Hristos?
Sfântul Ioan Gură de Aur
Steaua care i-a condus pe magi n-a fost una din stelele cele multe, dar, mai bine spus, după părerea mea, n-a fost nici stea, ci o putere nevăzută, care a luat chip de stea, se vede în primul rând din mersul ei. Nu este vreo stea care să meargă pe cer cum a mers steaua aceasta; noi vedem că şi soarele şi luna şi toate celelalte stele merg de la răsărit la apus; steaua aceasta, însă, mergea de la miazănoapte la miazăzi, că aşa se află Palestina faţă de Persia.
În al doilea rând, şi din timpul în care s-a arătat putem vedea că steaua aceasta n-a fost una din multele stele. Nu se vedea noaptea, ci ziua-n amiaza mare pe cînd strălucea soarele; putere pe care n-o au nici stelele, nici luna; că luna depăşeşte în strălucire pe toate celelalte stele, dar cînd se ivesc razele soarelui, se ascunde îndată şi dispare. Steaua aceasta, însă, prin mărimea strălucirii sale, a biruit şi razele soarelui; strălucea mai tare decît ele; lumina mai puternic, deşi era atîta lumină.
În al treilea rînd, se vede că nu era una din celelalte stele, pentru că apărea şi apoi iarăşi dispărea. Pe drumul pînă în Palestina steaua se arăta conducînd pe magi; cînd au ajuns în Ierusalim s-a ascuns; apoi iarăşi, cînd magii au părăsit pe Irod, după ce-i spuseseră pricina pentru care veniseră şi au plecat, steaua iar s-a arătat; şi acest lucru nu poate fi mişcarea firească a unei stele, ci a unei puteri înzestrate cu o raţiune deosebită. Nici nu avea un drum propriu; mergea cînd magii trebuiau să meargă; cînd stăteau ei, stătea şi ea; slujea tuturor celor de trebuinţă.
Era ca stâlpul cel de nor din pustie: oprea şi scula tabăra iudeilor atunci cînd trebuia. În al patrulea rînd, se vede bine că nu era o stea precum celelalte din chipul în care a arătat locul unde s-a născut Pruncul. Că n-a arătat locul rămînînd sus pe cer – de altfel nici nu putea să le arate locul de rămînea sus -, ci l-a arătat pogorîndu-se jos. Ştiţi doar că locul era atît de mic cît putea încăpea o colibă, dar mai bine spus, cît putea încăpea trupul unui prunc; iar o stea obişnuită nu putea să arate un astfel de loc pentru că o stea stă la o înălţime foarte mare şi nu poate să arate un loc atît de mic, nici să-l facă cunoscut celor care vor să-l găsească. De lucrul acesta poţi să te încredinţezi uitîndu-te la lună; deşi este cu mult mai mare decît stelele, totuşi pare că este aproape de toţi locuitorii lumii răspîndiţi pe o întindere atît de mare de pămînt. Spune-mi, te rog, cum ar fi putut steaua să arate locul aşa de îngust al ieslei şi al colibei de n-ar fi părăsit înălţimea aceea, de nu s-ar fi pogorît jos şi n-ar fi stat chiar deasupra capului Pruncului? Acest lucru îl lasă evanghelistul să se înţeleagă cînd spune: „Şi iată steaua mergea înaintea lor, pînă a venit şi a stat deasupra unde era Pruncul”.
Iată, dar, cîte pricini ne arată că steaua aceasta nu era una din multele stele ale cerului şi că ea nu s-a arătat potrivit legilor care guvernează creaţia văzută.
Aş putea fi întrebat:
– Dar pentru care pricină s-a arătat steaua?
– Ca să mustre nesimţirea iudeilor şi să le ia orice cuvînt de apărare pentru nerecunoştinţa lor. Pentru că Cel născut avea să pună capăt vechii vieţuiri, pentru că avea să cheme întreaga lume la închinarea Lui – că avea să fie închinat şi pe apă şi pe uscat -, de aceea chiar de la început deschide neamurilor uşa, voind să instruiască pe ai Săi prin cei străini. Pentru că iudeii n-au ţinut seamă de profeţii lor, care necontenit le vorbeau de venirea Lui, Dumnezeu a făcut să vină nişte păgîni, dintr-un pămînt îndepărtat, să caute pe împăratul născut printre ei, şi astfel să afle iudeii din gura perşilor ceea ce nu voiseră să afle de la profeţi; şi astfel să se convingă de naşterea lui Hristos, de vor fi oameni cu judecată; dar de se vor împotrivi, să fie lipsiţi de orice apărare.
Sursa: Sfântul Ioan Gură de Aur – Omilia VI la Evanghelia după Matei
http://sfantulmunteathos.wordpress.com/
Da, e important acest lucru pentru că am înțeles din auzite că se vehiculează că a fost o conjuncție de stele care se întâmplă foarte rar sau tot felul de teorii similare prin care se induc gânduri mai pământești despre modul cum au fost conduși magii spre Pruncul Iisus.