Mitropolitul Ambrozie de Kalavrita, retras anul trecut din scaun din cauza vârstei înaintate, a uimit Grecia prin acțiunea sa temerară de a afurisi trei miniștri care au adus injurii și hule la adresa Mântuitorului Hristos. Chiar și din partea Sinodului grec a fost emisă o declarație pe această temă.
Ρομφεα: Zis și făcut din partea ex-Mitropolitului Ambrozie. A anunțat anterior acum 3 zile că, dacă până ieri nu se pocăiește Ministrul Culturii Niki Kerameos, care a spus că se transmite din salivă coronavirusul, atunci o va afurisi (după aprecierea Mitropolitului Ambrozie, ministrul înțelegea Sfânta Împărtășanie).
Astfel, astăzi, în Biserica Arătării în Eghio… a citit afurisania! Nu numai pentru ministru, ci afurisit și pe primul-ministru Kiriako Mitsotakis, precum și pe subsecretarul Protecției civile, Niko Hardalia! Afurisania s-a făcut în absența Mitropolitului Ieronim al Kalavritei și Eghialeei, în timp ce destui credincioși au ieșit din biserică, după unele informații…, întorcând spatele lui Ambrozie. Totuși el însuși… nu a dat înapoi. A continuat să citească afurisirea lui.
Textul de mai sus este preluat din știrea aceasta video:
La scurt timp, Biroul de Presă al Sfântului Sinod din Grecia a emis un comunicat pe această temă:
În urma întrebărilor unor jurnaliști pe subiect, se face cunoscut că numai Sfântul Sinod al Ierarhiei Bisericii Greciei, adică plenul Mitropoliților ei, are capacitatea de a impune afurisirea pe seama membrilor Bisericii Ortodoxe a Greciei.
Potrivit articolului 4, alineatul IX din Carta Statutară a Bisericii Greciei (legea 590/1977, ΦΕΚ Α’ 146/31.5.1977): «Sinodul Ierarhiei Bisericii Greciei se pronunță pe orice chestiune ce privește Biserica. Îndeosebi aceasta:… IX) Decide în privința aplicării pedepsei afurisirii după cele hotărâte de sfintele canoane».
Orice decizie de sancționare prin afurisire împotriva unui membru al Bisericii Ortodoxe a Greciei, care nu a fost emisă de Sfântul Sinod al Ierarhiei ei, este inexistentă și nevalidă.
Reacția doamnei ministru a fost următoarea la postul de televiziune ANT1: «Aș fi putut răspunde în multe feluri la subiectul în cauză. Oricine poate spune și să facă după cum socotește. Eu consider că ne-am mișcat responsabil mereu după criteriul protejarea sănătății publice și interesul public în scopul de a protejăm pe credincioșii de orice dogmă (cult). Și aceasta în ciuda dificultății deosebite a operațiunii și a neplăcerii mari din toată operațiunea. Am conștiința liniștită. Restul nu mă privesc. Totuși să nu lăsăm unele poziționări și fapte extreme să întunece climatul și toate aceste lucruri semnificative pe care le-am câștigat toți împreună uniți».
În răspuns la aceste declarații ale doamnei ministru și ale Sfântului Sinod, Mitropolitul Ambrozie a revenit, întărind cele săvârșite printr-o declarație, în care menționează și greșelile/hulele pe care le-a avut în vedere din partea primului ministru și a subsecretarului Protecției civile. În comunicatul său, reia cursul evenimentelor: a mustrat-o pe doamna ministru pe data de 1 mai pentru declarațiile dumneaei din 30 aprilie. Specialiștii care se pot pronunța pe tema Împărtășaniei nu sunt medicii, pe care i-a consultat doamna ministru, ci teologii, ierarhii și clericii. Unul dintre ei este Pr. Ștefan Daliani, preot al unui spital de boli infecțioase din Atica de Vest. Pentru că nu a existat nici o reacție din partea doamnei ministru, a scris o a doua scrisoare publică în data de 14 mai, iar în final a pronunțat afurisirea în biserică duminică, 17 mai. Deoarece nici până astăzi nu s-au pocăit cei vizați, Mitropolitul afirmă că afurisirea „s-a făcut”. Își întemeiază faptele pe cuvintele Scripturii, prin care Mântuitorul spune să fie spus Bisericii și afurisit în caz că nu se întoarce.
Nota noastră: Cu toate că Sinodul grec are dreptate în general și o afurisire nu poate fi pronunțată decât de plenul sinodalilor, gestul ex-Mitropolitului Ambrozie are semnificația și greutatea lui duhovnicească. După cum el însuși spune, urmărește măcar să trezească ceva în conștiința restului arhiereilor.
Afurisirea este pronunțată și de duhovnic, nu doar de Sinod, față de cei aflați în păcate și hule cumplite. E drept, excomunicarea oficială o pronunță doar Sinodul. În plus, Mitropolitul Ambrozie este retras din scaun pe motiv de bătrânețe și nu mai este un arhiereu activ al Bisericii Greciei; drept aceea, gestul său este unul mai mult cu putere duhovnicească.
Acest Mitropolit este cunoscut pentru dârzenia lui dintotdeauna pe teme bisericești și politice și ieșirea aceasta nu este tocmai o surpriză.
Din păcate, poziția oficialilor din Grecia, care este o țară majoritar ortodoxă, este cu adevărat anti-bisericească și hulitoare, sfidătoare. Personal, nu sunt convins că Dumnezeu lucrează în felul acesta abrupt, totuși este un fapt că Biserica ar trebui să excomunice oficial pe toți care se plasează pe poziții ateiste și să renunțe la compromisurile și complicitățile cu persoanele și instituțiile care o subminează fățiș.
n-or sa putrezească dupa ce mor trupurile celor afurisiti decât daca ii dezleagă episcopul Ambrozie , precum si Sf. Ioan Gura de Aur , dupa moarte o a dezlegat pe imparateasa Eudoxia !
Asa ar trebui sa ameninte si episcopii nostrii pe autoritati : Care se leagă de randuiala Slujbelor si interzice savarsirea Sfintelor Slujbe in conditiile normale, sa fie afurisit !
Da, cred că ar da ceva rezultate. I-ar mai ține în loc pe vrăjmașii Bisericii după ce s-or informa ce înseamnă…
De mai mult timp doream să scriu și eu aceasta: de ce numai și numai în defensivă față de vrăjmașii vădiți, față de blasfemeitorii Bisericii?
Avand in vedere faptul ca nu statul ci patriarhia a interzis impartasitul credinciosilor la liturghie, cine pe cine sa afuriseasca/cateriseasca?
:)) IPS Teodosie pe NEF. Daniel !
Uitați cum: ierahii BOR pe acei dregătorii ai statului vehemenți în opoziția lor față de Biserică sau pe acei mireni care își bat joc de Biserică (avem cazuri notorii!) care le tot pun contre alor noștri ierarhi pe coridoarele puterii unde se duc lupte mari… Că așa aflai, de lupte mari care se duc pe-acolo sus unde-i aerul mai rarefiat și fără să priceapă prostimea… 🙁
Ioan zice bine….da…vise plăcute !
Somn usor.
Scoală Doamne,
mântuiește-mă Dumnezeul meu…
uite ca are si IPS Teodosie pe cine afurisi :
Pe Emil Moise :
https://danielvla.wordpress.com/2020/05/20/arhiepiscopul-teodosie-al-tomisului-cum-era-si-normal-nu-poate-fi-sanctionat-caci-lingurita-de-impartasire-nu-este-penala/
Mi-ai luat vorba din gură. De fapt, cuvântul din tastatură. 🙂
În cazuri deosebite de vrăjmași vădiți, cu “ștate vechi”, cred că se impune și câte o măsură de corecție aplicată de ierarhii Bisericii!
“ Nicăieri şi niciodată nu ne-a cerut Hristos să fim proşti. Ne cheamă să fim buni, blânzi, cinstiţi, smeriţi cu inima, dar nu tâmpiţi. Mii de draci mă furnică văzând cum este confundat creştinismul cu o cucernicie tâmpă şi laşă. Dumnezeu iubeşte nevinovăţia, nu imbecilitatea. Dumnezeu, printre altele, ne porunceşte să fim inteligenţi“.
Sursa: Nicolae Steinhardt, “Jurnalul fericirii”.
Așa mi se pare mie păcătosul.
Desigur, ierarhii știu mai bine.
https://cotidianul.md/2020/05/19/mitropolia-cere-de-la-guvern-reluarea-slujbelor-in-biserici-in-caz-contrar-veti-fi-exclusi-din-rugaciuni/
Deşi presa s-a grăbit să acopere adresele Sinodului BOM cu ridicol şi batjocură, cei care le vor citi vor fi uimiţi de curajul ierarhilor moldoveni care îşi asumă două poziţii exemplare, rezonabil de motivate, cu profund impact pentru credincioşii păstoriţi.
Atunci când am scris despre Cuvântul Ierarhului care confirmă naraţiunea oficială nu aş fi îndrăznit să sper măcar să apară astfel de adrese. Cred că o astfel de abordare este mult mai utilă şi mai justă decât cea prezentată în articolul nostru de mai sus, despre afurisirile date de Mitropolitul Ambrozie de Kalavrita.
Vă îndemnăm cu căldură să daţi citire celor două documente oficiale ale Sinodului Bisericii Ortodoxe din Moldova! Nu e de mirare turbarea celor din tabăra secularistă şi nici graba lor de a compromite poziţia ierarhilor moldoveni.
Într-o lume ideală ar trebui să apară o solidarizare din partea ierarhilor noştri cu o astfel de poziţie sau măcar o validare care să semnaleze împroprierea acestor perspective în cercul moral al credincioşilro români. Nu tragem mari speranţe către acest lucru.
Vom reveni când vom găsi vreme cu un articol conţinând cele două adresări, căci este un eveniment care nu trebuie ignorat de suflarea ortodoxă de la noi. Sperăm ca acest subiect să fie preluat de cei mai mari decât noi. O astfel de ştire ar trebui, în mod normal, să fie preluată pe basilica.ro, având în vedere că presa din România acoperă pe larg acest subiect care, totuşi, pe ortodocşi îi priveşte. Sper doar să nu apară o nouă delimitare din partea domnului Bănescu.
Bănescu e simplu purtător de cuvânt ! Deci Banescu n-are cum.sa se delimiteze de ceva fara aprobarea Patriarhului .
stiti ce ati mai putea face dvs. daca aveti timp ?
Sa trimiteti comunicatul BOM prin imel la toate episcopiile noastre .
Pur şi simplu am rămas cu gura căscată!! Ce surpriză frumoasă ne face ÎPS Teodosie! 🙂 🙂 🙂
https://ortodoxinfo.ro/2020/05/20/pr-dr-mihai-valica-distantare-euharistica-epidemiologi-spirituali-si-teologi-inchipuiti-crestinul-intre-sf-potir-si-lingurita-necredintei/
Uitati ce a patit parintele episcop retras:
https://safielumina.ro/urmarile-chiliilor-episcopul-retras-cornel-onila-retinut-de-procurori-pentru-viol/
Vai, ce tulburare trebuie sa fie printre ceilalti parinti episcopi… Adica ei au ascuns gunoiul sub pres, si s-au gasit unii sa se-mpiedice aiurea de o „mica” movilita…!
Ei, se desfășoară lucruri grozave în spatele scenei. Din câte știu și din cele prezentate în așa-zisele reportaje de la Săfielumină, se încearcă disculparea definitivă a lui Corneliu, aruncându-se toată vina asupra altuia. Anchetatorii urmăresc să-și „facă treaba” în sensul ordonat. Sistemul e puternic și se pune în mișcare cu toate angrenajele lui.