Sinodul Permanent pe luna iulie al Bisericii Greciei a hotărât că vaccinarea trebuie să fie un act liber ales, dar și să fie trimisă în parohii o Enciclică de informare cu privire la atitudinea bisericească în situație de pandemie. Aceasta este un îndemn concis, de o foaie, în care se face apologia științei medicale și a vaccinării contra covid-19.
În primele paragrafe sunt date trimiteri din Noul și Vechiul Testament și la viețile unor Sfinți, în care se face referire la rolul benefic al medicilor. Deși există învățături clare scripturistice și patristice pe această temă, au fost alese referințe curioase, cum ar fi cuvintele Mântuitorului: „nu au nevoie de doctor cei sănătoși, ci cei bolnavi” (Mt. 9: 12). Acestea au fost rostite pentru a justifica faptul că mânca cu păcătoșii, deci fac referire la bolile sufletești și indirect la cele trupești. Iar exemplul Sf. Nectarie care a stat în spital în faza terminală a bolii sale, unde a și murit, este foarte puțin relevant.
Însă partea cea mai controversată este cea referitoare la virusul actual și la vaccinare:
„Așa și astăzi, Biserica se încrede în comunitatea științifică a medicilor, care se luptă zi și noapte pentru scăparea oamenilor de pandemia aducătoare de moarte. Prin luminare de la Dumnezeu și prin efortul laborios al cercetătorilor, omenirea mai are la îndemână un vaccin, care este suficient să înalțe un zid în fața răspândirii pandemiei. Speranța a răsărit pentru întoarcerea la normalitate, dar, în principal, pentru participarea neîmpiedicată la Sfintele Taine ale Bisericii noastre, dintre care culmea este Împărtășania noastră a tuturor în Taina dumnezeieștii Euharistii.
Sfântul Sinod al Bisericii Greciei, cunoscând că vaccinul constituie cea mai mare faptă de responsabilitate față de semenul nostru, recomandă tuturor, în acord cu medicul lor, să valorifice darul acesta pe care ni l-a dăruit Dumnezeu, ca să ne protejăm pe noi, dar și pe fiecare om «pentru care a murit Hristos» (Rom. 14: 15). Și dorește în mod autentic să dea asigurare că acest vaccin nu vine în vreo opoziție cu învățătura scripturistică, patristică și canonică a Sfintei noastre Biserici.
Frica de orice este o apariție nouă adesea creează reacții sau suspiciuni cu rezultate, de multe ori, că se aud voci care provoacă dezbinare și confuzie. Totuși aceasta vine în opoziție cu cerința din Rugăciunea arhierească a Domnului nostru: „ca toți să fie una» (In. 17: 21).
În această conjunctură dificilă este nevoie de credință, pricepere, smerenie, simțământ înalt al responsabilității, solidaritate, dragoste față de Dumnezeu și față de aproapele pentru că, dacă lipsesc acestea, stăpânește frica în inimile oamenilor și, după proorocul David: «acolo s-au temut de frică, unde nu era frică» (Ps. 13: 5).
Fii iubiți în Domnul,
Vă chemăm să ascultați glasul științei și al specialiștilor, care totdeauna informează cu simț de înaltă răspundere cetățenii, propunând soluțiile indicate aplicate la înfruntarea dificultăților care se ivesc de fiecare dată.
De multe ori, în mijloacele de informare pe internet sunt proiectate opinii nefundamentate, care sunt lipsite de bază științifică, dar și de duh bisericesc. De aceea susținem rugăciunea, amintind cuvintele Evanghelistului iubirii, Sf. Ioan Teologul: «nu dați crezare oricărui duh, ci cercetați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu» (1In. 4: 1).
Fiilor,
Îi chemăm pe toți la înarmarea cu rugăciune, care constituie, de altfel, și arma prin excelență a creștinilor, ca, împreună cu respectarea indicațiilor medicale și cu ajutorul succeselor științifice, să dispară pandemia și miasma morții din omenire și toți uniți să slăvim pe Căpetenia credinței noastre, Iisus Hristos, Care a venit în această lume «să avem viață și să o avem din belșug» (In. 10: 10).
Se poate observa ușor că duhul acestor cuvinte nu este unul bisericesc. În principal iese în evidență confundarea și reducția vieții duhovnicești, a sufletului, cu cea biologică, a trupului. Viața pe care a venit Hristos să o aducă oamenilor nu este una somatică, pământească, ci cerească, veșnică, spirituală. Am fost învățați de El să biruim frica de moarte, să fim mai tari decât ea, nu să fugim de ea.
Iar cel mai important aspect este cel legat de vaccinare. Avem încredere în știință și în medici, dar nu nelimitată, ci în măsura în care rezultatele confirmă studiile lor. Dar, în contextul în care există statistici și informații serioase că vaccinul nu este sigur, nu se justifică acest îndemn și validare a acțiunii de vaccinare. Pe de o parte, domeniul medical este străin Bisericii, pe de altă parte, aspectele morale ce privesc folosirea de celule de fetuși avortați ar impune o atitudine de opoziție, nu de admirație.
Spre exemplu, Pr. Teodor Zisis, în critica făcută acestei Enciclice, evidențiază diferența dintre știință și Biserică și faptul că încrederea atât de mare și reverențioasă față de cunoașterea omenească este o trăsătură a ereziei varlaamite, care nega energiile necreate și admitea doar o cunoaștere naturală. De aceea este normal ca cei care se vaccinează din considerentele expuse ar trebui opriți de la Împărtășanie până se spovedesc de acest păcat și primesc canon. Nu cei care refuză vaccinul ar trebui îndepărtați, cum spun unii episcopi, ci tocmai cei care-și pun încrederea în om și minciunile proferate, abătându-se de la credința în Dumnezeu.
Nu este de mirare că în unele biserici au apărut reacții de împotrivire. Mai mult, este emblematic și faptul că presa relatează distorsionat evenimentele. Spre exemplu, opoziția virulentă manifestată de credincioși la predica Mitropolitului Varnava de Neapole la biserica Sf. Parascheva la slujba vecerniei este prezentată într-un mod care induce ideea că aceștia s-au comportat huliganic, strigând: „rușine!”, „rușine să fă fie!”, în timp ce ierarhul îndemna la protejarea părinților bătrâni și a fraților. Filmarea scurtă video nu surprinde decât un instantaneu irelevant. Ceea ce nu se spune în știrea media poate fi aflat din unele relatări particulare (comentarii). Așadar Enciclica nu a fost citită la Liturghie de preotul paroh, care în general nu a respectat restricțiile la slujbe și a avut de suferit prigoniri. Venirea Mitropolitului la Vecernie nu a avut efect pozitiv, ci a fost nevoit să iasă din biserică pe ușa din spate la presiunea credincioșilor.
Un alt fapt notabil este că în Mitropolia de Edessa nu a fost citită Enciclica în duminica de 25 iulie pe motiv că ierarhul locului nu a fost în Grecia. Ea a fost amânată pentru 1 august.
Pe de altă parte, există Mitropolii, cum e cazul celei din Zakint, în care sunt amenințați la ședința preoțească preoții cu tăierea salariului dacă nu se vaccinează. Până la urmă, cei mai eficienți prigonitori sunt cei din interior.
Din păcate, înregimentarea Bisericii într-o politică medicală cu puternice nuanțe dictatoriale și discriminatorii reprezintă o apostazie de la menirea sa. Nu poate fi trecut cu vederea că tocmai Bisericile Locale care au recunoscut pe schismaticii ucraineni (Grecia și Cipru îndeosebi) sunt cele care se încolonează și la ordinele „sanitare” ale autorităților civile. Adevărata miză nu este atât medicală, cât socială și religioasă. Se întrevede implementarea unei noi spiritualități anticreștine. Pentru a face față provocărilor, este necesară o încadrare corectă în Biserică: supunerea cu discernământ, pentru Hristos, pentru Evanghelie, nu pentru porunci omenești. Prin strâmtorări credința multora este și va fi încercată.
Este o minciună; și la ei și la noi. Tocmai asta nu se întâmplă. Nu doar că nu o fac din oficiu, dar nici când le-am solicitat expres informații pertinente, prin cereri bazate pe Lg.544/2001. Nici când au întrebat alții.
După un an de informare, astăzi, la debutul regimului de segregare, mi-e clar că nu mă voi lăsa vaccinat.
Sper ca Patriarhia noastră să nu urmeze exemplul acestor minciuni: „informează cu simț de înaltă răspundere”… Pfffff. Ce consumă autorul acestor rânduri?
Bunul Dumnezeu sa ne lumineze pe toti si sa ne scoata din aceasta rautate,viclenie, ca mai mult de atata nu-i!
Minciuni-Episcopi cazuți din Biserica,lipsiti de Duhul lui Dumnezeu.Tavalucul abia acum incepe sa se roatogoleasca,ca sa vedem ca lepadarea de credinta semnata in Creta are efecte
Totuși pe acești episcopi și slujitori trebuie să-i privim ca fiind ai noștri, din același trup, să ne doară, să fim vigilenți, dar nu și răzvrătiți. Să fim în Biserică așa cum trebuie, făcând față ispitelor de sus și de jos.
Acesti minciuno-episcopi,e bine sa ne exprimam canonic,asa cum Dumnezeu a hotarat (Can 15,Sinod I-II),daca suntem in același trup o sa hotarasca tot un Sinod dar fiind minciuno teoretic,n-au cum sa fie ai noștri,practic si asta o lasam tot unui Sinod s-o hotarasca,iar durerea la cei care au atitudine canonica, este la fel de mare ca si pentru pagani..Cine doreste iadul cuiva ori îi prost,ori îi nebun..Razvratirea este asupra celor care strica ordinea canonica,asupra celor care iau atitudine imporiva Episcopilor si nu a Minciuno-Episcopilor..
Inca o data,si pentru minciuno-nepomenitori..NOI NU AM INTRERUPT POMENIREA EPISCOPULUI ci a minciuno-episcopului.
Da,sunt de acord cu ce scrieti parinte Lavrentie. A ne pastra cumpatul in aceste momente este foarte important, tulburarea nu aduce nimic bun! Oricum o persoana constiincioasa stie ca, va da socoteala in fata Domnului nostru Iisus Hristos de cele pe care ar fi trebuit sa le faca si nu le-a facut! De aceea consider si eu ca razvratirea nu este o solutie, vigilenta da – este un lucru bun!
CELE 5 FAZE ALE ÎNȚEPĂRII la care Minciuno-Ierarhia are porunca sa contribuie actionand etapizat si diferentiat
Faza 1 – Benevolă (stimulat de propaganda mass-media, mita influențatorilor de pe rețelele sociale, medici etc.). Această fază îi captează pe cei suficient de creduli încât să creadă că injectarea unei arme biologice proteice-spike îi va „salva” sau elibera..Minciuno-Ierarhia- Tacere
Faza 2 – Stimulare (Îmboldire, Îndemnare) (bilete de loterie, bere gratuită, gogoși gratuite etc.). Această fază îi prinde pe cei care sunt suficient de proști pentru a-și schimba viața pe o bere și niște gogoși. Există o mulțime de astfel de oameni și chiar globaliștii înțeleg că astfel de oameni cu un IQ scăzut nu au nimic de-a face cu civilizația umană.Auzi?Nici satana nu te mai considera om!!!..Minciuni-Ierarhia -Tăcere!
Faza 3 – Sancționarea (pedepsirea) sectorului privat – În această etapă, ei folosesc corporațiile pentru a interzice accesul oamenilor la servicii (cum ar fi călătoriile cu avionul, navele de croazieră, restaurantele, evenimentele sportive, concertele etc.). Această fază speră să facă viața extrem de incomodă pentru cei nevaccinați..
Minciuni-Ierarhia -Tăcere!
Faza 4 – Amenzi penale sau închisoare (sectorul public) – Această fază va începe după ce mass-media fake (adică cea care promovează minciuna, agenda globalistă – n.n.) aruncă vina pe cei nevaccinați pentru focarele pandemice în curs, care provoacă moartea oamenilor. Unele jurisdicții vor avea legi care necesită vaccinări continue în fiecare an. Oricine refuză să se conformeze va fi amendat sau închis..
Minciuni-Ierarhia -Tăcere iar pe- alocuri implicare in sustinerea ștantării.
Faza 5 – Teroare militară deschisă – Război deschis împotriva cetățenilor nevaccinați. Va fi obligat să se vaccineze cu arma. Se va recurge la folosirea armelor pentru a impune vaccinarea…Minciuni-Ierarhia -Tăcere,detașare de negationisti si implicare activa in campania de ștanțare
Doamne Miluiește!!!
Mai degrabă nu sunt de acord cu acest model de consecvență, pe care îl menționați mai sus.
De pildă, sfântul Paisie Aghioritul descrie în profețiile sale un model de excluziune socială zdrobitoare, dar nu prin constrângere ci prin absurd birocratic, degradare, umilire, blocare, tracasare, negare, segregare etc. Bineînțeles că nu vor fi permise rezistențe semnificative și că nu sunt excluse constrângeri brutale, dar nu vor fi de esență, ca în comunism.
Eu unul tind să fiu de acord cu această perspectivă tocmai pentru că nici nu pare că e nevoie de mai mult. Presiunea socială și abuzul par a fi suficiente. Vechea metodă leninistă „doi pași înainte, unul înapoi” e camuflată în politica de segregare de azi și în politica de „relaxări”.
Mare parte din acest climat ni-l construim singuri printr-o inadecvare devastatoare, care pustiește orice umbră de acțiune civică.
Am participat la protestul de azi de la Iași, deși e mult spus participat. Am trecut pe acolo și am rămas pentru vreo 30 minute pentru a cunoaște persoanele care au avut inițiativa și pentru a schimba numere de telefon.
Părerea mea este că, în acest moment, protestul stradal este compromis definitiv și că este nevoie de un nou combustibil, despre un nou capital politic de revoltă, greu tare de regenerat. Dacă vor apărea violențe, spontane sau provocate, împotrivirea va fi considerată pericol pentru ordinea publică și poate vom avea ceva din ce scrieți la faza 4.
Până atunci vom avea segregare prin discriminarea pozitivă a vaccinaților și stigmatizarea noastră directă și indirectă.
În fine, speculăm. Domnul știe ce va fi.
Deocamdată este evident că trăim o perioadă a cernerii Bisericii. Este un moment binecuvîntat din acest punct de vedere. Pe de o parte se văd mai bine lucruri (gesturi, alegeri, atitudini) care altfel nu ar fi fost asumate (de pildă, cu greu mi-aș fi putut imagina cu vreo doi ani în urmă că Biserica Greciei ar fi putut îndrăzni să potrivească învățătura de credința după chipul acestei lumi). Pe de altă parte reușim să deosebim mai bine esențialul de secundar. Slavă Domnului pentru aceste vremuri!
Protestul stradal este inutil,ei agenda si-o vor urma nestingheriti,fiind vorba de o dictatura guvernamentala controlata din umbra,singurul refugiu este Hristos,amanarea „infruntarii” acestei forte infernale este opozitia printr-o atitudine cat mai ferma la nivelul fiecarui individ în parte fata de masurile dictatoriale,evitarea aspiratoarelor de bani (marile supermarketuri) si retragerea de urgenta din orașe,pentru ca in cel mai scurt timp (teoretic) o sa fie insuportabil de trait aici..Sunt exemple in lume unde acum cu 5 salarii minime pe economie nu se poate cumpara hrana pe o zi..gen Liban,”presa tace”..Lepadare de credinta s-a facut demult,s-a conlucrat la aceasta prin pacate iar in Creta doar s-a pus „cireașa pe tort”..Speculam evident,dar semnele sunt clare!
Defetismul și deruta sunt f rele. Protestele sunt f bune, dar să și fie direcționate bine, altfel nu dau rezultate și duc la debusolare.
Iar izolarea este utopică (nu poate fi aplicată) și dă loc mai tare răului. Este o atitudine falimentară. Din păcate, cei de sus sunt tiranici (chiar antihristici), iar de jos e f greu să se organizeze opoziție sănătoasă. Totuși trebuie depuse eforturi cât mai bine centrate și… poate vin și rezultate măcar de etapă.
Unii se pare ca sunt deja in Faza 5
e buna traducerea la cuvantul P. Eftimie?
http://www.cuvantul-ortodox.ro/gheron-eftimie-kapsala-sfantul-munte-sub-pretextul-sanatatii-ne-este-desfiintata-libertatea-dupa-frica-virusului-a-venit-terorismul-din-pricina-vaccinarii-obligatorii
Nu am verificat și nici nu am avut în intenție, am încredere pur și simplu. Ar fi ceva greșit punctual?
Nu stiu, doar ca mai era o varianta cu mici difer. de traducere. Titlul articolului („…terorismul din pricina vacc. obligatorii”) parea cam „tare”! Sa nu induca ideea ca vaccinarea e obligatorie (prin lege) si sa sperie! Pasajul din scrisoare, din care a fost extras titlul, era tradus bine?
Iertati!
Nu am revăzut decât câteva pasaje și pare o traducere bună, corectă.
Și scrisoarea în conținutul ei este inspirată, cum se spune în subtitlu, cu o indignare bine dozată și sfaturi potrivite.