Deși față de Biserica Greciei a luat decizia de întrerupere a comuniunii imediat după ce aceasta i-a recunoscut pe ucrainenii „autocefali”, de data aceasta a trecut mai bine de o lună până la o decizie similară. Amintim că Patriarhul Alexandriei a început să-l pomenească pe Epifanie Dumenko în diptice acum o lună jumătate, de sărbătoarea Sfinților Arhangheli (8 nov.), fără să fi pus această chestiune în dezbaterea Sinodului local.
Orthochristian.com: Sinodul Rusesc scoate parohiile ruse din Africa de sub jurisdicția Patriarhiei de Alexandria
Astăzi, 26 decembrie, s-a întrunit Sinodul Bisericii Ruse pentru a evalua poziția Patriarhiei de Alexandria cu privire la recunoașterea „autocefalilor” ucraineni. Au fost luate următoarele hotărâri, rezumate astfel de Vladimir Legoida, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei:
1. A exprimat
întristarea profundă cu privire la acțiunile anti-canonice ale Patriarhului
Teodor al Alexandriei, care a intrat în comuniune cu schismaticii.
2. A subliniat faptul că decizia Patriarhului Teodor al Alexandriei de a
recunoaște pe schismaticii ucraineni contravine declarațiile repetate ale
Preafericirii Sale de sprijinire a Bisericii Ortodoxe canonice Ucrainene și a
Întâistătătorului ei, Mitropolitul Onufrie al Kievului și a toată Ucraina,
inclusiv declarația făcută în timpul ultimei sale vizite în Biserica Ortodoxă
Ucraineană din 27 septembrie 2018, trei săptămâni după invazia Patriarhiei de
Constantinopol în Ucraina prin desemnarea unor „exarhi” la Kiev.
3. A remarcat faptul că decizia de a recunoaște structura schismatică din
Ucraina nu a fost făcută la sesiunea Sfântului Sinod al Patriarhiei de
Alexandria ținută la 7-9 octombrie, că nu a fost supusă la vot ierarhilor săi
și, în consecință, nu are un caracter sinodal, ci a fost luată de
Întâistătătorul acestei Biserici în mod unilateral.
4. A confirmat imposibilitatea pomenirii numelui Patriarhului Teodor al
Alexandriei în diptice, după cum și a comuniunii în rugăciune și euharistice cu
el.
5. A păstrat cu ierarhii Bisericii Ortodoxe Alexandrine comuniunea bisericească
în afară de cei care au susținut sau vor susține legalizarea schismei ucrainene
în viitor.
6. A suspendat activitatea de reprezentanței Patriarhiei Alexandrine la Tronul
Patriarhal de Moscova.
7. A transformat reprezentanța Patriarhiei Moscovei și a toată Rusia la
Patriarhul Alexandrei într-o parohie a Bisericii Ortodoxe Ruse în Cairo.
8. A retras parohiile Bisericii Ortodoxe Ruse localizate pe continentul african
din jurisdicția Patriarhiei Alexandriei, dându-le un statut stavropighial
(locații aparținând direct de Patriarh, aflate pe teritoriu canonic străin,
n.n.).
Înainte de începerea sesiunii sinodale, Patriarhul Chiril a declarat: „Fiecare Biserică Locală este responsabilă pentru destinul comun al Bisericii, pentru păstrarea unității ei. Acest lucru este valabil și pentru Biserica Ortodoxă Rusă – cea mai mare ca număr de episcopi și credincioși. Nu rămânem indiferenți la ceea ce se întâmplă acum în familia Bisericilor Ortodoxe”.
Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei ruse, Vladimir Legoida, a mai declarat că, „deoarece această decizie (de recunoaștere a schismaticilor) este în esență unilaterală și nu a fost votată prin procedurile canonice care există în Patriarhia Alexandriei, consider că putem să sperăm că această decizie poate fi revizuită”.
Nota theodosie.ro: Cu toate că Patriarhul Chiril dorește să justifice aceste măsuri ca venind din grija pentru Ortodoxie, nu din rațiuni politice, este greu să explice de ce nu a reacționat la fel cu doar doi ani mai devreme față de textele eretice semnate la Sinodul din Creta (2016). Chiar dacă acțiunile Moscovei sunt îndreptățite și acoperite canonic, totuși asupra lor planează suspiciunea că sunt luate și din interese proprii, nu doar pentru păstrarea unității Bisericii. Aceste rezerve pot fi înlăturate dacă Biserica Rusă va avea în vedere o rezolvare a tuturor problemelor ce frământă lumea ortodoxă de astăzi, nu doar a celor din Ucraina, ecumenismul fiind o amenințare mai gravă pentru stabilitatea Ortodoxiei.
Un alt aspect ar fi acela că Moscova este datoare să precizeze motivele și condițiile în care operează încetarea comuniunii cu Alexandria (precum și cu Constantinopol și Atena). Mai clar spus, ar trebui să precizeze că la mijloc este o erezie, primatul de factură papistă, care permite acest gest. Dacă ar fi fost vorba doar de schismă, care este o problemă administrativă, cadrul canonic nu ar fi permis astfel de decizii.
Orthochristian.com: Ierarhii greci din Alexandria îi pedepsesc pe preoții africani care aduc obiecții față de recunoașterea schismaticilor ucraineni
După ce săptămâna trecută 27 de preoți din Kenya, Tanzania, Uganda și Zambia au trimis o scrisoare deschisă prin care își exprimau dezacordul față de decizia Patriarhului Alexandriei de a recunoaște „Biserica Ortodoxă a Ucrainei” și a-l pomeni pe primatul ei, au apărut informații că o parte dintre aceștia au început să fie persecutați chiar de a doua zi. Au fost amenințați cu sancțiuni, tăierea salariului, scoaterea din preoție și excomunicarea.
Câteva zile mai târziu, Orthochristian.com a fost informată de unul din semnatari că au fost deja opriți de la slujire. În orice caz, acest preot și alții au declarat pe social media că vor continua să fie de partea Bisericii Ucrainei în ciuda oricăror amenințări sau pedepse. Pr. George Maximov specifică faptul că trei ierarhi greci, Mitropolitul Macarie al Kenyei, Mitropolitul Dimitrie de Irinoupolis (Tanzania) și Mitropolitul Agatonic de Arușa și Tanzania Centrală, s-au mișcat imediat împotriva preoților lor care semnaseră scrisoarea deschisă, cerându-le să semneze o declarație în favoarea „Bisericii Ortodoxe a Ucrainei”. Când au refuzat, au fost opriți de la slujbă și amenințați cu caterisirea. Doar Mitropolitul Iona de Kampala (Uganda) nu a exprimat amenințări la adresa preoților semnatari din eparhia sa.
De remarcat că scrisoarea acelor preoți nu exprimă decât o opinie discordantă, fără să presupună oprirea comuniunii cu episcopii lor. Dimpotrivă, ei precizau expres că vor continua să se supună ierarhilor lor din Patriarhia Alexandriei.
Sarut mana Parinte! Deci intreruperea comuniunii cu cei care recunosc schisma din Ucraina, din partea rusilor, nu este acoperita canonic?
Ba este. Am și menționat asta în text. Doar că există încă o inerție în a se preciza termenii în care este operată. Adică rușii ar trebui să spună clar că la mijloc există o erezie, cea a papismului. Pentru o mai bună lămurire a lucrurilor și pentru a evita atacurile că iau aceste măsuri pe considerente de politică (bisericească), nu de dragul credinței și unității Bisericii, așa cum pretind.
Ce-i drept, nu avem textul hotărârilor sindale, ci doar un comunicat de presă.
Mi-e că este foarte slăbită credința și foarte puțini merg pe principiile ei, chiar dintre ierarhi și dintre Bisericile Locale, ci mai mult pe considerente etnice și pământești.
Iar datorita papismului, se da apa la moara altor erezii ce în continuare dezbina tot mai mult Biserica, una este etnofiletismul (ucrainian, macedonian și mai nou în Muntenegru, unde recent inafara de legile bolșevice a fost bătut și un episcop sârb https://spzh.news/en/news/67393-policija-v-chernogorii-zhyostoko-izbila-ijerarkha-serbskoj-cerkvi). Dacă Duhul lui Dumnezeu unește oamenii între ei, se vede clar ca acest duh și aceste erezii plecate și alimentate de Fanar ca papismul și etnofiletismul dezbina, și lucrează tocmai la subminarea Miresei lui Hristos. Despre ce pom și ce roade vorbim?