Despre Antihrist și 666 – numărul fiarei
Vezi, acuma, cum e și cu buletinele astea. Că la Dumnezeu nu este vicleșug. Eu așa socotesc, în mintea mea asta înapoiată – când ți se va spune: „Uite, ia buletinul ăsta și asta să știi, că trebuie să te închini lui Antihrist”… Dar conducătorii nu spun clar: „E buletinul lui Antihrist și de aceea iei buletinul, ca să asculți pe Antihrist, nu pe Hristos”. Acuma știi ce spun ei? Că, dacă nu iei buletinul, ești un răzvrătit, ești contra lor, contra autorităților, va să zică ești un om care vrei să faci răutate; de aceea iei buletinul ca să nu fii neascultător lor, că ei de aceea ne pun legi, ca să fie ascultate.
Dar, de exemplu, când e vorba de buletinul lui
Antihrist, conducătorii trebuie să spună: „Buletinul ăsta are 666 și înseamnă
că trebuie să te supui proorocului care va veni. Sau care a venit. Sau cine știe
cine o fi.
[…]
– …Problema este ca nu cumva, prin faptul că-ți pun implantul sub piele, să-ți inducă niște semnale, niște sentimente, să obțină un control negativ asupra omului. S-ar părea că fiecare om va avea un cod și acest cod, care este format din cifre, va conține probabil și numărul 666 (lucru nedovedit până acum, n. theodosie.ro).
– Minunate lucruri! Numai dacă or fi așa, pentru
conducerea omenirii (controlarea populației, n. theodosie.ro) – și nu-i după
cum citim noi în Apocalipsă, că-i pecetea lui Antihrist în numărul 666 – ,
numai atunci tu poți să zici că ești creștin. Dar, dacă ai pecetea aceea pusă
pe tine, a lui Antihrist, de-acum tu spui că ești creștin, dar nu ești creștin,
dacă ai primit-o totuși. Eu cred așa… nu știu cum o fi, dar eu cred că, ca
să-ți dea buletinul cu numărul acesta trebuie să-ți spună, ca să știi, ca să
fii convins că ai luat pecetea, adică te-ai închinat lui Antihrist.
– Vedeți, tehnica avansează foarte mult și lucurile se complică, să știți. Și cu buletinul acela nu știu cum o fi, cum n-o fi, dar faptul că-ți implantează sub piele un dispozitiv și te poate urmări oriunde, că poate să-ți inducă niște lucruri negative, asta e mai problematic.
Ei au ca paravan lupta împotriva terorismului. Spun că, dacă te răpesc niște teroriști, așa pot să știe de tine unde ești, să te localizeze la milimetru. La copii, în America, s-a implantat microcipul, la multe familii bogate, ca să nu le răpească copiii. S-au făcut deja probe în sensul acesta și acum urmează răspândirea în masă, la populație.
– Și va să zică, ei o fac pentru ca să se convingă
ce fel de persoană ești. Pentru orice greșeală ai face, te găsesc.
– Da, te poate găsi oriunde. Nu te mai poți ascunde. Faci nu știu ce lucru și te ascunzi, dar ei te pot găsi imediat, oriunde. Te pot urmări, te țin sub control în felul ăsta. Și la sistemele de alarmă ale mașinilor prin satelit, îți găsește mașina oriunde, chiar dacă o bagi în buncăre, să zicem, până la un metru jumătate grosime.
– Acum, totuși… Oricum ar face ei cu înțelepciunea
care o au pe fața pământului, totu-i să nu fim noi depărtați de Dumnezeu, cum
spune la Apocalips. Dar, dacă-ți pune pecetea, aceea înseamnă că te dai în
mâinile lui Antihrist. Tu spui că ești creștin, dar, dacă ți-a pus pecetea pe
tine, degeaba spui că ești creștin. Ești depărtat de Dumnezeu.
– Dar, dacă ei te marchează fără să știi, dacă tu nu ești conștient că ți-au pus pecetea?
– Apoi, părinte, eu socotesc că înaintea lui Dumnezeu așa este… Dumnezeu zice: «Dă-mi, fiule, inima ta» (Pilde 23: 26). Dacă tu nu ești de acord și ei ți-au pus pecetea fără să vrei, tu nu ai nici o vinovăție înaintea lui Dumnezeu. Chestiunea asta Dumnezeu o știe. Dacă ți-a pus-o fără să-ți spună, fără să declari: „Da, vreau buletinul care are numărul 666, care-i pecetea lui Antihrist, vreau, că am nevoie”, n-ai vină.
Numai atuncea ești vinovat, dacă știi. Dar așa, dacă tu treci pe lângă ei și ei, cu meșteșugurile pe care le au, îți pun numărul, înaintea lui Dumnezeu nu suntem vinovați. Tot creștini suntem și tot ca pe niște fii ai lui Dumnezeu ne va judeca Dumnezeu.
– Se spune că microcipurile îți pot afecta mintea, modul de gândire, că te distrug încet-încet, că au scopul să te controleze ca pe un animal. Dacă tu știi lucrul ăsta, e bine să le primești?
– Nuuu! Asta-i rău.
[…]
– Deci care-i treaba? 0 să fie clară lepădarea? O să spună: „Măi, ori accepți ăsta și poți cumpăra orice, dar te lepezi de Hristos, ori, dacă nu te lepezi de Hristos, n-ai să poți cumpăra nimic din magazine”?
– Apoi da! Da! Așa cred că o să fie, o să spună
clar: „Leapădă-te de Hristos și, uite, ai toate bunătățile!”.
– Cum L-au ispitit pe Mântuitorul.
– Păi, da… Ei, numai Dumnezeu știe ce o fi, dar să ne rugăm Bunului Dumnezeu să ne lumineze mintea să nu dăm greș. Că, dacă dăm greș… Dar nu cred că treaba asta o slobozește Dumnezeu așa, fără să vrem noi să ne lepădăm de Hristos. […]
– Deci acuma buletinele și pașapoartele care sunt toate electronice, prin calculator, conțin ștampila aceasta ori nu?
– Nu știm. Unii spun că o conțin, dar în secret. Însă
noi, dacă nu vedem numărul 666, noi rămânem nevinovați. Da’ când or veni și ți-o vor
pune pe mână, pe frunte, atuncea e altceva. Dacă ți-o vor pune fără să vrei tu…
na, cum stăm noi acuma la discuție, ei vin și de departe îți pun ștampila,
atuncea nu suntem vinovați. Că Dumnezeu ce zice? „Dă-mi, fiule, inima ta”. Inima
noastră este că să nu fim cu Antihrist. Dar, dacă ei cu vicleșug ne-au
ștampilat, înaintea lui Dumnezeu suntem fără de vină. Dumnezeu inima o caută. Că
ei o să întrebuințeze și asta, vrând-nevrând te ștampilează.
– […] Mai ales în Biserica Ortodoxă Rusă sunt mulți preoți care nici nu-i primesc la Împărtășanie pe cei care au buletine și pașapoarte electronice, nici în mănăstire nu le permit să intre, pentru că spun că acești oameni de-acum sunt lepădați de Hristos. Totuși, oamenii aceștia, făcând lucruri, le fac conștient, adică fac fapte cum este pocăința, recunosc că au păcătuit, îi doare în suflet… cum vă explicați lucrul acesta? Sunt de primit buletinele acestea ori nu, îndeobște?
– Părinte, e lucru simplu. Când ți-or pune pe mână
sau ți-or da: „Uite, aici e 666, primește-l!” și tu vei primi, atuncea ești
vinovat, fiindcă știm de mici copii că acela-i Antihristul. Dar, dacă el, fără
să te întrebe, fără nimica, nu-ți spune: „Uite, îți dau pașaportul, da’ înăuntru am pus ștampila lui Antihrist”, nu-ți spune, nu știi nimic și ai
tu ideea că nu cumva să fie scris, atuncea n-avem păcat. Avem păcat când tu
singur o ceri: „Dă-mi ștampila, 666, că eu mă dau cu voi”. Atuncea-i păcat! Dar,
dacă el ți-o dă fără să știi tu, fără să îți ceară ideile tale, atuncea nu e. Că
la Dumnezeu nu este nedreptate. Numai Dumnezeu este adevărul.
(Starețul Dionisie, DUHOVNICUL DE LA SFÂNTUL MUNTE ATHOS. Lumea în vremurile de pe urmă, vol. 2, Ed. Prodromos, Sfântul Munte, 2012)
Observațiile noastre: 1. Cel mai clar lucru din toate este că lepădarea este una conștientă, nu în secret, cu vicleșug, într-o manieră fără să știm că ne-am lepădat de Hristos și am primit o altă credință
2. Într-un anumit punct, Părintele Dionisie spune că nu e bine să fie luate buletinele care au cipuri și suntem urmăriți prin ele, că este un lucru rău. Totuși este evident că nu se referă la apostazie, la închinarea lui Antihrist, ci la un alt fel de rău. „Taina fărădelegii se lucrează” (2Tes. 2:7) și probabil că implementarea sistemului de urmărire totală este parte din ultimele etape ale acesteia. De aceea este bine și necesar să ne împotrivim, dar nu ca și cum ar fi vorba de lepădarea de Hristos, de credință, ci pentru a stăvili lucrarea celui rău.
3. Tot Părintele Dionisie afirmă clar că putem lua buletinele care nu au pecetea lui Antihrist. Și este evident că nici măcar actele biometrice, care vor fi introduse, nu au pecetea. Împotrivirea noastră nu constă în a nu lua nicidecum actele, ci în a arăta că o astfel de îndosariere reprezintă o degradare civilizațională, o perspectivă josnică asupra omului. Dacă, totuși, suntem constrânși să le luăm, nu avem motive de credință să le refuzăm. Pe baza altor motive, de natură socială, juridică, de sănătate (cu privire la cardurile de sănătate, care pot duce la vulnerabilități în ce privește donarea de organe sau să fie aflate informații despre starea noastră de sănătate de către terți), avem tot dreptul să ne împotrivim.
4. Este evident că Antihrist nu va veni declarându-se Antihrist, ci va amăgi. Totuși va fi evident că va fi potrivnic creștinismului, Ortodoxiei, credinței adevărate. Probabil va accepta o Biserică reformată, ajustată la pretențiile sale, eretică în esență. Dar, deocamdată, nu s-a ridicat o astfel de persoană, cu asemenea pretenții religioase, ceea ce înseamnă că încă nu a venit vremea să fugim de pecetluire. Acea vreme va fi, după cum spune Pr. Ignatie și alți Sfinți, una clară, potrivnică fățiș lui Hristos. Îndrăznesc să spun că va fi totuși vicleană, cum este erezia semnată în Creta, care nu atacă fățiș ființa Bisericii, ci mascat. Un alt exemplu ar fi Referendumul pentru familie, la care nu au luat parte foarte mulți creștini, amăgiți de propaganda mediatică; totuși a fost o acțiune clară pentru tot omul, test picat de unii.
5. Chiar dacă nu a sosit încă Antihrist, venirea lui se lucrează. Consider că cel mai mult se lucrează pe plan moral, prin impunerea LGBT, prin atacarea credinței voalat sau fățiș, prin scoaterea ei în ilegalitate, prin degradarea morală a omenirii în general. Diavolul este împiedicat să-și facă lucrarea de oamenii cu conștiință trează, de Duhul lui Dumnezeu prezent în noi, nu prin acțiuni materiale, prin fuga de 666, prin psihoza apocaliptică. De aceea cel mai bine contracarăm venirea lui Antihrist prin pocăința noastră concretă și prin mărturisirea credinței fără frică. Iar vremurile când va veni pecetluirea nu par a fi departe; de aceea trebuie să stăm cu vigilență.
Din păcate, tocmai esențialul nu-l facem, împotrivirea în duh, chiar la un nivel organizat, ca o Biserică (adunare) autentică. Se observă mai mult indolență în această chestiune sau alarmare exagerată. Atenția trebuie îndreptată spre Hristos, nu spre Antihrist și atunci vom reuși să scăpăm și de uneltirile celui rău. De aceea recomandăm să ținem credința neștirbită și cu inimă și viață cât mai curate.
Nu avem pretenția că știm foarte bine cum stau lucrurile în toate detaliile, dar nici nu ne este de folos să ne ocupăm cu iscodirea lor. Evităm diferite speculații pentru că nimeni nu știe cum va fi apostazia finală, dacă a început sau dacă e departe. Dar cert este că va fi evidentă pentru cei cu mintea atentă la Hristos și la poruncile Lui și doar cei care vor avea ajutorul Duhului Sfânt vor reuși să ducă până la capăt lupta cea bună.
Dumnezeu să lumineze și să păzească sufletele tuturor în ograda Lui!
Sarut mana Parinte! Va trimit un link, si sa cititi ce scrie acolo.
http://orthodoxromania.org/?x=entry:entry180417-094913
Totusi in Scriptura spune destul de clar „de va fi cu putinta sa-i insele si pe cei alesi”.
Spune „sa-i insele”, nu sa-i convinga. Se lucreaza cu viclenie. Din ce am citit despre actele biometrice pe care vor sa le introduca, ele contin in mod ascuns 666.
Sfintii ultimului secol, totusi ne-au atras atentia sa nu primim acest tip de documente. Trebuie vazute lucrurile si mai in ansamblu. Este clar ca lumina zilei, ca aceste acte conduc la pecetea finala a lui Antihrist, pe mana sau pe frunte. Si atunci daca stim lucrul asta, nu gresim in fata lui daca le acceptam?
Viziunea Părintelui Serafim Rose este pe măsura anilor ΄70, când vedea pericolul în special din partea comunismului. Desigur că pune multe lucruri în balanță și oferă o perspectivă destul de amplă, de la Renaștere, Revoluția Franceză și alte fenomene contemporane lui. Însă este foarte greu și chiar periculos să încercăm să identificăm pe Antihrist sau împărăția lui cu o orânduire sau alta. Abia la sfârșit se va vădi care este, când va fi pecetluirea finală. De aceea este riscant să facem sumedenie de speculații. În orice caz, este destul de evident că lumea merge în direcția unui context social tot mai predispus spre acceptarea lui Antihrist. Dar este cam mult să numim erezie „Evanghelia socială”; cred că este mai mult un curent de slăbire a credinței foarte periculos.
Cuvintele Scripturii menționate nu se referă la Antihrist, ci la diferite secte și erezii, mai precis la „hristoși mincinoși și prooroci mincinoși”, nu la unul singur. Este știut că venirea lui Antihrist va fi prin înșelăciuni, dar nu fără să știm. Nu putem să fim osândiți pentru că am luat un 666 pe buletin despre care nu știm că este acolo. Eu nu am informații care să ateste existența acestui număr în cipuri sau în alt loc în buletinele biometrice. Ar fi interesante niște informații verificabile.
Cred că și Părintele Ignatie este unul din Sfinții din ultimul secol și are o părere pertinentă. Există multe opinii de la diferiți Părinți. E nevoie de discernământ. Dar, în orice caz, consider că nu poate fi vorba de lepădare în necunoștință de cauză; de aceea am și pus acest articol, pentru a atrage atenția asupra unor exagerări.
Și eu sunt de acord că trebuie să luăm măsuri în ce privește avansarea spre pecetluire și să reacționăm din timp. Cu precizarea că nu putem considera condamnabilă primirea unui act care nu presupune lepădare de Hristos, deși e bine de refuzat. Orice atitudine am lua, va fi dovedită la final în funcție de cum vom reacționa la pecetluirea antihristică.
O perspectivă interesantă se găsește și aici:
Îmi place acest text pentru că pune accentele unde trebuie, anume identificarea pericolului în acțiunile unui regim (UE) care creează mentalități și chiar deprinderi religioase. Nu știm cum anume va fi, dar trebuie să fim înțelepți și să reacționăm pe măsură, nu cu fanatism sau cu indiferență. Lucrarea lui Antihrist nu este una de neglijat pentru că ne va afecta decisiv mântuirea. De aceea sunt periculoase speculațiile pentru a nu ne conduce pe piste false. Desigur că există și vedenii, dar trebuie văzut care sunt adevărate, în care dintre ele să ne încredem.
Eu personal consider că apostazia trebuie să fie în cunoștință de cauză; Antihrist ne va pune în față lepădarea de Hristosmai mult sau mai puțin mascat, dar o va pune. Probabil că va cere închinare în fața lui, dar va fi ceva evident. Ca o comparație, Apostolul Pavel spunea că a consuma cărnuri jertfite cumpărate despre care nu știm că sunt jertfite nu presupune o vinovăție, ci doar dacă știm că sunt jertfite. La fel și cu pecetea, nu este o cădere decât dacă știm clar ce presupune, dacă ni se spune.
În final, eu sunt curios dacă există dovezi că se găsește 666 în actele biometrice.
Avem exemplu amăgirea cardului de așa zisă sanatate care majoritatea covârșitoare l-au acceptat fara doar și poate, cam așa va fi primită și pecetea finală, uitativa cât de vicleni sunt, ei merg pe politica pașilor mărunți încât să nu se bage de seamă, ca și în cazul pan ereziei ecumenismului, azi o schimbare de calendar, mâine o slujba la comun, poimâine o cununie mixtă s.a.m.d, așa și în cazul acesta, mâine un c.n.p, poimâine un card bancar, răspoimâine un pașaport biometric, pină se va ajunge la stadiul pecetluiri, care de asemenea majoritatea covârșitoare vor accepta fara doar și poate
Evident că procedează astfel. Dar puterea este în mâinile lor. Ce putem face decât să fim și noi, la rândul nostru, înțelepți și să citim vremurile, să ne pregătim pe măsură? Nu cred că putem împiedica prin puterile noasre omenești această apostazie; dovadă este că buletinele biometrice ne sunt impuse de la Bruxelles, fără o consultare a populației autentică.
Ar fi bine și indicat să punem stavilă acestui proces după cum va fi cel mai bine. Eu pun accent cel mai mult pe respingerea ereziilor din Biserică și a transformărilor din societate gen LGBT. Momentul critic va fi la pecetluirea finală; până atunci, reacționăm cum e mai bine, chiar și refuzând diferitele carduri și buletine, după cum vom considera mai folositor duhovnicește.
Multumim, interesant. Si pr. T. Zisis e in dilema daca e 666 in actele biometrice sau nu.
https://youtu.be/qS9eTUz38RU
Este,uite!
Acest reportaj dovedește doar disprețul total al mass-mediei față de credință, dar nu aduce nici o informație concretă și nici măcar speculații.
Oare un credincios responsabil ar putea lua de bune niște afirmații de genul acesta? Eu cred că nu.
Intre 00:41-00:52 putem asculta cum zice ca 666 e pe cip,dar oamenii nu iau in serios acest lucru.Asta,desigur,sub o bataie de joc totala la adresa noastra…Dar totusi,o mai buna dovada decat asta…
Pai zice intre 00:41 si 00:52 ca 666 e inscriptionat pe nanocipul din pasaport…si ca oamenii nu iau in serios lucrurile astea.
Pe de alta parte,in urma unor examinari facute de greci acestor acte,ei zic ca defapt nu au 666..
Cum e bine sa procedam ca sa stim concret?
Reiau ideea că nu pot lua de bună o astfel de informație, mai ales scoasă dintr-un reportaj batjocoritor. Adică aceasta este singura sursă sau printre foarte puținele care afirmă acest lucru. Fără o altă confirmare, are aceeași valoare cu o vorbă în vânt. Reporterul nu e specializat, nu are nici o cădere să vină cu astfel de „zvonuri”.
1:47-1:57…zice ca 666 e inclus printre elementele de siguranta,ca nu a fost privit cu ochi buni de la inceput din cauza aceasta…
Asta nu mai e zvon.E ca si cum nu ai stii cum te cheama sa aduci zvonuri la T.V asa…
La felul cum arată întreg reportajul, nu e de mirare că prezentatorii fac afirmații de ca și cum nu ar ști cum îi cheamă, numai ca să bage în derută.
Ideea este că nu e un argument suficient. Ar fi putut să dea un oficial care să afirme asta, dar nu există așa ceva. Sunt doar simple răutăți, chiar dacă sunt la TV.
Bine,parinte.Cum ziceti dumneavoastra…Mai era o stire tot impertinenta care arata un 666 intr-un cod de pe pasaport(sustinand ca uite aici 666 ala din conspiratiile tale,romane)dar ma gandesc ca era o ,,mistocareala”,sa rada ei de noi,fiindca un cod pe care il genereaza poata sa contina sau nu 666.Asa pot sa zica ca uite,CNP are 666 pe nu stiu unde,asta nu anuleaza sfintenia parintilor numerotati.
Va intreb aici daca tot aici am inceput:
De ce faptul ca 4 patriarhii au respins Sinodul Talharesc din creta nu se considera condamnare?Adica ideea ca refuza sa participe e una,dar au cam sustinut ca e asa cutare loc din cutare document…Si Sf Chinotita a facut niste observatii la documentele Sinodului(dar nu le-as lua chiar ca o condamnare a ei)…Dar de ce nu se considera toate motivele pentru care unele Biserici au refuzat sa participe si de ce nici observatile de dupa Sinod nu sunt valide si luate drept condamnare a Sinodului Cretan si/sau a ecumenismului in general?
E si aici o chicița…
Ma iertati ca v-am cam ,,spam-at”cu comentarii in ultimele zile…
Păi, din ce-mi amintesc, Sfânta Chinotită nu a condamnat, ci o comisie a ei a adus unele critici, dar a spus explicit că nu se justifică întreruperea pomenirii (deși nu sunt de acord cu acest punct).
Pe teme dogmatice o condamnare echivalează cu anatematizare sau ruperea comuniunii. Așa ceva nu s-a produs. Probabil că nu se dorește fărâmițarea unității și așa fragile a Ortodoxiei. Poate sunt și alte slăbiciuni… nu știu.
Adica in cazul in care se intrerupe comuniunea cu o alta Biserica,respectica patriarhia ar crede ca tocmai a fost condamnata?
Cred ca,mai precis,mai intai,inainte sa o intrerupa trebuie sa aduca niste motivatii cum ca e inacceptabil ce a zis cutare patriarhie,si abia apoi sa intrerupa comuniunea,ca altfel,teoretic,ar putea sa se inteleaga ca l-a apucat pe patriarh sa intrerupa comuniuni si cu viclesug ar invoca drept motivatie canonul 14 I-II Constantinopol 861…Asa ma gandesc ca ar fi corect.
Dar in acelasi timp poti fi osandit de propria condamnare.
Sf Maxim Marturisitorul a zis ca de frica anatemei nu intra in comuniune cu monotelitii( care erau condamnati de un sinod local al Sfantului,stiti intamplarea).
O condamnare eu stiam ca se face ori prin anatema ori prin niste contra-argumente impotriva…
Totusi,la vremea anului 2009 oamenii erau constienti ca 666 e in nanocipul din pasaportul biometric…Adica,din surse oficiale.Avem sinteza zilei lu’ Gâdea,alaturi de un parinte,interviurile luate monahului Filotheu…Dar,daca nu stirile care dau detalii verificate,atunci in ce altceva sa credem,cand e ca si cum iti spune ca te lepezi,iar tu zici..:,,aaa,pai da’ minte domn’ cutare de la pasapoarte,de la T.V…”
E cam fortata interpretarea asta,daca stam sa analizam mai concret lucrurile.
Oricum,nici eu,nici dumneavoastra nu am sustinut,in orice caz,ca e bine sa se ia acest pasaport,ba e defapt un lucru foarte grav,categoric.Eu insa,zic ca are si 666 si in consecinta,e lepadare de identitatea noastra crestina si sustin ca ar fi o dovada de indiferenta si chiar inconstienta pentru mine sa am impresia ca nu e 666 acolo,cand e recunoscut oficial.
Asa ne indoim si de afirmatia Sfantului Vitaly cu privire la Sinodul ROCOR 1983,si la orice,pana chiar si lucruri oficiale.Ce minciuna sa fie,totusi?
In fine.
Doamne ajuta!
Păi, nu văd nici o informație oficială. Spusele unor reporteri bășcălioși nu mi se par elocvente.
Discuția despre 666 în cipuri a fost și la vremea aceea și concluzia a fost că nu este. Dacă există vreo dovadă concludentă, e altceva.
M-ati lasat fara argumente…
Oricum,ideea e ca tot ce da la stiri e verificat,dar,sincer…Ma iau dupa dumneavoastra.
Ca si o remarca,schimband subiectul,uite ce facultati a urmat Daniel Patriarhul:
Este absolvent al Institutului Teologic Universitar Ortodox din Sibiu (1970-1974). În perioada 1974-1976, urmează cursurile de doctorat la Institutul Teologic Universitar Ortodox din Bucureşti, Secţia Sistematică, sub îndrumarea pr. prof. dr. Dumitru Stăniloae; îşi continuă studiile în străinătate: doi ani la Facultatea de Teologie Protestantă a Universităţii de Ştiinţe Umane din Strasbourg (Franţa) şi doi ani la Facultatea de Teologie Catolică a Universităţii Albert Ludwig din Freiburg im Breisgau (Germania).
La 15 iunie 1979, susţine teza de doctorat la Universitatea din Strasbourg, intitulată: „Réflexion et vie chrétiennes aujourd’hui. Essai sur le rapport entre la théologie et la spiritualité”.
O formă lărgită a acestei teze este susţinută, la 31 octombrie 1980, la Institutul Teologic Universitar Ortodox din Bucureşti, sub titlul: „Teologie şi spiritualitate creştină. ”
Omu’ a…
Un profesor de chineza simpla ne preda chineza traditionala si engleza?
Nu e ok…Deloc!Dar,probabil face diferenta intre invataturile ortodoxe si cele catolice si cele protestante,ca altfel…
O intrebare.
Credeti ca ar fi bine sa socotim ca daca ar fi sa fim pusi intr-o situatie in care ori sa ne lepadam de Ortodoxie,ori sa murim,am alege sa fim mucenici?
Asta ca dar de la Duhul Sfant…(aceasta alegere,sa alegem mucenicia)
Sau ar trebui sa consideram ca nu o vom face,ca nu suntem vrednici?
Cum e ortodox sa gandim?
Eu cred ca prima varianta.
Nu cred în nici unul din răspunsuri. Eu aș zice că mi-e teamă să ratez prima variantă. Dacă aș avea Duhul Sfânt mereu, cred că ar fi o întărire sigură, dar… pe mine nu sunt sigur, din păcate.
Sarut dreapta,parinte!
In acest mod nu cadem nici in deznadejde,nici in mandrie,raspunsul dumneavoastra are o temelie bine pusa la punct.
Credeti ca daca am cunostinte eretice si nu le spun ca vor merge in iad fiindca nu apartin Bisericii,la Judecata voi fi osandit de asta?
Desigur,exista si ceva mai complex.
Nici una nu cred ca s-ar indrepta oricum.
Ei stiu ca nu sunt eretic,dar poate trebuie ceva mai mult de atat…Una cred ca e evreaica si alta…daca nu minte ca nu e ortodoxa,cred ca protestanta…
Astea sunt probleme particulare. Nu cred că se poate da aici un răspuns foarte clar. Trebuie să li se spună tuturor, îndeosebi ereticilor, despre dreapta credință și valoarea ei, dar depinde foarte mult și cum se face acest lucru. Există Sfinți care au convertit pe alții fără să spună nimic, deși asta aveau în intenție (Serapion sindonitul).
Deci, dacă nu li se spune din frică sau din alte interese, atunci este greșit. Altfel, este discutabil cum ar trebui să li se spună.
M-am gandit la un moment potrivit…Si cred ca intra la categoria ,,discutabil” asteptarea pana la un moment mai ok,fiindca poate deveni problematica marturisirea in anumite situatii.Rodnic oricum nu o sa fie.
Din oamenii amagiti cu care am vorbit eu…
Dar asa,sa scap de mustrarea constiintei macar.De indreptat nu o sa se indrepte oricum prea multi eretici din astia de pe fața pamantului ca sunt stapaniti de duhul mandriei si,in consecinta,iubitori de slava desarta dintre care unii au si,,smerenia”ce se vede pe sine smerita,dar toate astea intra la defectele morale ale ereticilor.
Va multumesc si ca o sugestie pentru acest site,chiar ar fi bine-venit si folositor un articol despre schimbarea calendarului…Ar aduce ceva lumina si,deasemenea,ar exista sansa ca unii stilisti sa se intoarca(sau sa vina) la Ortodoxie.
Desi putini…
Am programat deja un prim articol despre schimbarea calendarului pentru dimineață. E drum lung până să fie limpezită această problemă.
Prima paranteza e retorica,sa nu se inteleaga gresit.
Într-o lucrare cu titlul Semnele vremurilor, P. Serafim Rose face multe observații importante. Redau mai jos o selecție de expresii (cu unele îndreptări după textul original unde a fost cazul) care ilustrează abordarea duhovnicească a venirii lui Antihrist:
„Din cuvintele Mântuitorului, aflǎm cǎ nu trebuie sǎ umblǎm dupǎ semne spectaculoase, ci mai degrabǎ sǎ cǎutǎm semne duhovniceşti, înlǎuntrul nostru. De asemenea, trebuie sǎ priveghem fiind atenţi la acele lucruri, care, dupǎ Scripturǎ, trebuie să ajungă să se întâmple. […]
Dupǎ ce ne-a spus toate despre semnele sfârşitului, Domnul ne dǎ o poruncǎ finalǎ, spunând: Privegheaţi deci, cǎ nu ştiţi în care zi vine Domnul vostru …fiţi gata, cǎ în ceasul în care nu gândiţi Fiul Omului va veni [Mt. 24:42, 44]. […]
Fapt e cǎ mulţi creştini, care nu sunt ortodocşi, au o siguranţǎ, o presimţire/au un simţǎmânt categoric cǎ vremurile în care trǎim sunt vremurile de pe urmǎ, dar ei îşi bazeazǎ interpretǎrile pe propriile pǎreri.
Dacǎ vrem sǎ avem o interpretare autentică a semnelor vremurilor, primul lucru pe care trebuie sǎ-l stăpânim este o temeinică cunoaștere ortodoxă. Adică o cunoaștere a Sfintei Scripturi, atât a Noului cât şi a Vechiului Testament (dar nu prin constatări ale „bunului simţ,” ci conform modului prin care Biserica a interpretat-o); o cunoaștere a scrierilor Sfinților Părinţi; o cunoaștere a istoriei bisericești; o familiarizare cu ereziile şi erorile care au atacat adevărata înțelegere a dogmelor și mai ales a semnelor vremurilor din urmă de către Biserică. Daca nu avem aceasta înţelegere de baza, nu ne vom afla pregǎtiţi, drept care vom rǎstǎlmǎci semnele vremurilor. […]
Daca citiţi cǎrţi ca acestea (o carte a unui autor evanghelic) , iar daca le luaţi pe toate ca adevăruri, veţi vedea ca în locul descoperirii lui Hristos – care este singurul motiv al demersului nostru de înțelegere a semnelor vremii – va veţi trezi ca-l acceptaţi pe Antihrist. […]
Pe lângă aceste două tipuri de cǎrţi – catehismul de bază şi comentariile la Scriptură – mai sunt cǎrţile ortodoxe despre viața duhovnicească: Istoria Lausiacă, Dialogurile Sf. Grigorie al Romei, Viețile Sfinților, Scara Sf. Ioan, Omiliile Sf. Macarie cel Mare, cǎrţile Sf. Ioan Cassian, Filocalia, Războiul nevăzut şi Viața în Hristos de Sf. Ioan din Kronstadt. Aceste cǎrţi pot pune bazele unei vieţi duhovnicești autentic ortodoxe, vorbindu-ne despre lupta duhovnicească, despre cum să ne dăm seama de amăgirile diavolilor, cum să nu cădem în deznădejde etc. Toate ne oferă o temelie prin care putem înțelege semnele vremurilor. […]
Cel mai important lucru pe care cineva îl poate dobândi în urma îndeletnicirii cu asemenea tip de literatura, este virtutea numita discernământ. […]
Deoarece devine o chestiune de obicei, unnii nu înţeleg că întregul sens al Bisericii este acela de a-L avea pe Hristos în inimă, ci „trec,” în schimb, prin toata viaţa Bisericii Ortodoxe fǎrǎ a-şi deştepta inima. […]
De fapt, oricine si-ar putea dezvolta o întreagă personalitate – un tip negativ de personalitate – întemeiat pe aceasta. Ori de câte ori apare vreo ştire, auzim spunându-se: „A, da, bineînţeles, asta e si va fi si mai rău.” Vine o altă ştire, si altcineva spune: „Da, da, este clar ce se va întâmpla, dar acum o sa fie mai rău ca aceea.” Orice constatare a cuiva poate fi privită apoi ca o împlinire a vremurilor groazei. […]
În acelaşi timp, trebuie sa avem în vedere scopul precis al privegherii noastre. Urmărim semnele vremurilor nu pur si simplu pentru a afla timpul venirii lui Antihrist. Acesta e mai degrabă un amănunt secundar. Urmărim semnele vremurilor ca sa cunoaştem când va veni Hristos. Este un lucru de căpetenie pe care trebuie să-l reţinem pentru a nu fi doborâţi de întunecime, depresie, ori de vreo tendinţă de retragere, în scopul adunării de hrană pentru o mare catastrofă. […] Trebuie să fim mai degrabă tot mai creştini, adică să ne gândim la aproapele nostru, încercând sa-i ajutăm pe alţii. Dar dacă noi înşine suntem insensibili/reci, întunecaţi si pesimişti, noi participăm astfel la răceala ca semn al sfârşitului. Trebuie sa ne unească un duh plin de căldură prin care să ne ajutăm reciproc. Acesta este un semn al creştinismului.”
Nu în ultimul rând, este extraordinară relatarea din final, cu femeia din vremea bolșevicilor care s-a simțit ocrotită și puternică pe durata interogatoriului, dar vulnerabilă când a fost eliberată, când nu mai era acel Cineva cu ea care să o întărească. Nu trebuie să fugim de persecuție, ci să o înfruntăm cu pregătire, cu credință și fără frică, știind că aceasta este calea.
Parinte,eu sunt in dilema cu anumite erezii:
1.Hristos are doua firi:Una omeneasca,alta Dumnezeiasca.Doua firi diferite,despartite una de alta?Asa e ortodox sa gandim?
2.Am auzit de ideile acelea ca Hristos are vointe.Omenesti si Dumnezeiesti si ca cea Dumnezeiasca ar stapani-o pe cea omeneasca.E ortodox?
3.Problema energiilor create si necreate.Care energii sunt necreate si care sunt create(daca exista)?
Pe scurt,din perspectiva noastra ortodoxa,cum sunt acestea?Va rog,daca puteti sa ma ajutati!
În primul rând, dogmele nu sunt subiecte pe care să le disecăm cu mintea. Credința nu pornește de la ele, ci de la împlinirea poruncilor, de la inimă, de la pocăință. Dogmele sunt doar călăuze să nu ne abatem spre gânduri greșite. În acest sens, în Pateric se spune că începătorii nu trebuie să se ocupe cu dogmele.
Am scris acestea pt a fi clar modul cum trebuie să le abordăm. În ce privește întrebările propriu-zise, eu zic așa:
1. Hristos are două firi diferite sau deosebite în mod real, nu doar în gând, dar nu despărțite. Ele sunt unite ipostatic, adică în aceeași Persoană a Lui. Prin aceasta trebuie să se înțeleagă faptul că firea omenească e întreagă, cu minte, suflet și trup, nu e aparentă, nu a luat dumnezeirea locul minții sau sufletului, rezultând o fire compusă.
2. Cele 2 voințe sunt facultăți sufletești sau puteri/capacități, nu deliberări sau alegeri. Adica Domnul avea și are puterea de a voi dumnezeiește, dar și strict omenește. Dar El e Cel Care voiește. Prin urmare, voia ca alegere este una singură, nu are 2 alegeri, fiind o singură Persoană. În Ghetsimani impulsurile omenești Îl împingeau să fugă de moarte și chinuri, dar le-a biruit ca om, prin fire, nu ca o minune a puterii dumnezeiești. Asta înseamnă că orice om poate face asta, numai să aibă credință. Și chiar trebuie să renunțe la sufletul său pt Dumnezeu.
3. Lucrările sau energiile create sunt cele care țin de firea zidită. Spre exemplu, oamenii au sentimente, gânduri, dureri create, omenești. Însă omul și îngerii pot primi har și să trăiască, să gândească necreat, dumnezeiește, prin har. Dobândirea harului este o schimbare radicală în suflet, e o legătură vie cu Dumnezeu, cu harul Lui, cu raiul, e o descoperire/revelație. Însă foarte adesea sunt confundate lacrimile și pocăința omenească decăzute cu lucrările și insuflările harului, ceea ce e o înșelare.
Vorbirea despre dogme trebuie mereu împletită cu credință, cu duh, cu toate implicațiile morale și spirituale. Cu iertare că poate nu am reușit asta!
https://youtu.be/qS9eTUz38RU